⁨⁨מעריב⁩, 29 נובמבר 1971⁩ — בערה ו שמה ל י ו ש נקה [⁨כתבה⁩]

בערה ו שמה ל י ו ש נקה

פזמונים־

ערב. בלדות ושירי־־עם: " השטן ואשת האבר" י

‭—?‬מאת יוסי _וזדסונסנןי — במה _קשנרו מקושטת בתפאורה ציורית טיפוסית‭:: :;‬נוסחינו "יד‭"?‬ הביניים , צורות גאומטריות מעץ המחליפות צורה ומקום. שני גברים ונערה ושתי גיטארות?• מעין _טרובאדורים. אוד אדמדם ואווירה חמימה/ ובלדות עלומות שם בשפות שונות, מארצות שונות ומסוגים שמים. סיפורים קטנים עממיים ואף מיתיים, פשוטים בשפתם, שיש בהם מן הזידמאטי, הנאיבי וההיתולי. שי"רה השטך וספור ואשת , שיש ‭". ‬האכר 'בו " עלי הוא צות גם ערב תוגה של , ואשר מוגש בקלילות וחינניות על ידי מ י כל טל , אמנון ברנזון ‭.. ‬ורפי גרנות‭_.. ‬ אין קו מנחה בבחירת המסכת הסיפורית, ואולי אלמנט זה, הוא ‭,, ‬ שמנחה את ההצגה. הנושאים המגוונים, הטקסטים השנונים הסיפור הבא יוצרים ז‭... ‬ מתת עלילות דק גבורה • על , מה אהבות י ספר , • פתה מעשי הסי קונדס פור ‭, , ‬ הגורל ומה י י העוור הא ד ‭' , ‬ וכיצד עוקץ" י ת ב ‭- -‬ סיומו‭"?‬ הבלדות — יש ביניהן י כאלו המספרות, למשל , על נערה ושמה דיושנקה, שלא של אבתה סיביר לחכות . מדוע לשב לא אליה חיכתה מגדרות לוז‭!'‬ התי שרת ל ושואלת מיכל טל בקול קטיפתי. • ויש הנושאות בחובן מחאה, כמו האגדה העתיקה על פדרו והגיטארה שלו. שניים ל את שומרו גופו על נקבו ?שווי בצרורות ון ועל . חופש אך • הוא היא ‭— —‬ צליליה ־ , צלילי חלום ותקווה, עדיין נשמעים בין ההרים, הרשחרש ‭., ‬ ועל אינדיאני , איש פשוט שרבים כמותו‭ ., ‬ ש י דע י הטב י את דרכו בחושך, יעד שהגיע האדם הלבן: ועמו השחור‭.... ‬ ג' ואנסטיי ודי י קולי ה, נס שזכורה . , י שבשעה לנו. ־ שהקרי משירתה בה של את גופה הצת:לשופט‭., ‬למען הצל‭.. ‬ את . אח י ה _מדין־מוות‭., ‬שמעה כיצד מקימים בחוץ את הגרדום‭'. ‬

‭:, ‬• ‭-:«?:. :. ? ?, ‬ל‭. !3. ‬עצב‭:.. ‬ • . •'•- אך' לא. רק עצבות וכאב ־ שולטים נ־ הי השטן תול. ולצון ואשת • 'האכר אותן ‭, "‬ ילדות ב אלא אוו י _ממזרי רה ות של , שאתת מהן. מספרתעל י אהבתם העוורת עורבים של זוג אלא ?היפופוטמים ש‭).... ‬מוסר הנלעגת - השכל)•: ?בפי והשני זוג ה. על את ' אי -אשחר כר המבקש כקורבן : טובה ‭'/. ‬ אלא . מן :שזו . השטן י ‭— , ‬ שי פי קח ת הגדול • מבהיל, את :השדים בגיהבום‭:, ‬ וכך, לפחע אפילו ‭, " ?‬ מסתיימת משםיתיא' י חוזרת חופשתו . ועל י על. אם האכו ' ?שלא ‭. "‬ ־ גלתה' דב ר :לבתה , בשעה :שכל הבנות בסביבה בינה• וזו ‭, :‬ כבר ? י ? ונשארה : ידעו על בבורותה היחסים , הלכה בינו לה ליום אחד . בשבילי היער לקטוף כלניות כשםינר למותניה‭.. ‬לפתע . פגשה בעלם, שגילת לה'את אהבתו, אליה וגם‭... ‬חורש נסתר, הלכו שניהם לחורש‭.... ‬הבטיח לשוב למחרת, אד לא חזר. כעבור מספר חודש י ם , שומו, שמים — הסינר, לא נסגר לה , דב וראשה ר י ‭?';?. ‬ סתרהר• אבל אמא לא ספרה ‭?'':. '? "?? _: ?";;‬ ־ ‭'!?'. :, "?¥‬מנון "ברנזוז" (•ערב. שירי לאה גולד־ כיצד ברג ‭_,, ‬_־ נול ‭? ;‬ ה6 ד ד והתגבש ' הלכה _התגריא הערב הזה ‭("‬ מספר _:לאחר לי שכ_/צאנו, אגיזצביהד י . כספי , שפה " משו‭--‬-תפת בערב שירי לאה גולדברג‭, "‬השבנו

המשתתפים במוגע (מימין ל‭»«‬אל< טים על הצגת נפלה נוספת ההחלטה בנוסח על ערב זה. של לאחד בלדות לב ‭? - . ‬ מדוע בלדות?משכו אותנו נושאיה המגוונים . של הבלדה, הדרמטיזציה של התאורים, הפואנטה הקצרה והמרוכזת, המחזיקה על עצמה את כל כובד משקל השיר, הסיטואציות שיש בהן נאיביות, המחזי פשטות ק , ואנושיות את'המרובה . הבלדה ויש בר . היא . תאורי . מועט ם , גרעיניים‭, '‬שבהם הפרטים מלוכדים יה־ , דיו בשטח קטן וצר, והרדתים • בקווים דקים, שיותר משהם מביעים הם י מרמזים, אני •בזכר בערב שירי לאת גולד •- ברג ?ונדמה לי , כי הוא היה י ותר מתוח־ כמ. ולא כל אחד יכול :היה לעקוב אחריו‭". ‬ דך" אותנו נדב לוויתן . לדן אלמגור (שביים • אמר את . הצרב לנו, ) שאצל שידן א למגור י קיים י . אוסף עצום של בלדות ושירי־עם‭'. ‬ הלכנו. אצלו, והוא אמר לנו מיד בעיות ‭( :‬ רבותי , משום בואו . שכל נצא החומר לדרך קיים (אי . ן רק אצלו אז י התלה העבודה הקשה על הסלקציה. אינך כול לתאר לעצמך, מה קשה לנבור ולחפש בתוך אוקיינוס־ של ' . הומר, בתוך אין סוף ?של בלדות• קראנו ושמענו עשרות רבות, ותוך כדי הליכה' בשדה ־ הזה תתחלל להתגבש משהו‭. . "‬ _&י שאיננו משחק ‭::, _>‬גם איננו שר. יסודות ‭" ?‬ רצינו ‭: ). ‬ אלי ליצור מות, ערב שמחת , שיורכב עצב • וכוי מכל ‭, (‬ כי ה־ - וון שההצגה נמשכת בשעה ועשרים'דקות, נאלצנו, לשמחתנו, לבחור ?את המובחר מלי י ד‭'?‬רוזן ? שבמובהר ‭' _: *‬ מגלי . צה לשם "ל, כך אשר נעזרנר י השמ י בע־ עה לנו'י עשרות תקליטים מובחרים, ובאר י ה _לבנון העיבודים ‭_/_, ‬אשר המוסיקאליי הסכים לקחת ם‭. "‬ י על עצמו יי את מקץ:־ חודש' של עבודה, כאשר" התמונה " היתה כמעט. ברורה , י צאנו לבקש כי שחקני ב• צוות ם‭., ‬תאמת י לערב . מסוג • היא, : שקשה ?זה: אני . הי , ה כמפי להר ק, - חשבתי על צרוף. פונקציונאלי‭,., ‬כלומר ‭, :? -‬ שבאותו אדם תהיה היכולת לשיר;להתנועע . ולשתק , ולא:תהיה. הפרדת בין הנוכחתי תחומים. לדעת . כששהיתי כי י . שחקן באחרונה : שאינ : ו בלונדון מסוגל ,

אמנון בד»וו» רפי ומיכל טל‭.. ‬ ־ גם לשיר — סיכוייו להצלחה פחותים. ההפתעה הגדולה לדידי היתד. מיכל טל להקת פקוד המרכז, הופעות בארה"ב עם להקת _כרמון‭. (‬חשבתי שהיא רק זמרת טובה, והנד" גיליתי . שהכלדה ממש תפורה על אישיותה. המוסיקאלית, ושזו המסגרת בה היא צריכה לשיר. בתהילה אך לבסוף חשבתי . השתכנעתי על , הרכב שזו תהא -גדול שגי י ותר אה , אם אעמיס על הבלדות. יותר מדי :מן לפשטות הבחינה ‭. "‬ הקולית . י - י . החתירה היחה, א י פוא , המדיום עתה , נדמה הזה של . לי ערבי שלשלושתנו , שירד, ומש מתאי תק ם . קת, למשל. את רפי גרנות• כשאני צופה בהופעתו מן הצד, נוצרת בי. הרגשה, שערב כזה ממצה - ?אותובאופן ‭.. ‬מוחלט. על אם רפי השירה הי , ה מסתפק הי ד, י . וצא רק שכרו _במשתק בהפסדו ומוותר . ואני ‭''' — ?‬אות י" 'תמיד משכה הדרמטיות שבשיר. בלעךי ד, לא‭., ‬הסתדרתי, מפני שאיני, זמר מקצועי• כל תנועה מבריימת אמרו לי בהתחלה: אמנון, האם י הי גלי משוכנע, שהחומר הזה ימצא חן בעיני דברי הקהל י ם ‭''‬עממיים ואני התעקשתי בעלי משמעות ואמרתי עמוקה : אלו , אפילו י ובעו בצורת הקלת, מוגשים ררפי ?גרנות באופן מתערב עממי. : כל "אבל תנועה ‭. ?‬ הם :מבוא , א י נם "מת , העבוז־ים :המוסיקאליים י אינם עממיים ובאשר , , התאורה לבימוי מיוחדת ‭?'‬ אומר ‭". ;‬ אמנון: ? הבמאי נדב לווית :ן לא התערב' כמעט -־ " באופי המשהק, הוא קרא את השירים, ובאופן •בלתי־אמצעי ובלא הגזמה י תרה, ־ כיהן אותנובמרומז - ובעדינות. הרי אין לכן פה ‭', ‬ ענין גם •מערך של עצוב 'התנועה דמויות הוא מוגבל מתפתחות . י, ‭" - . ‬ התרגומים ‭— 1‬ לדעתי, דן אלמגו הסוג ר י הוא האדם הנכון לבצע‭.. ‬דברים מן. הזה מדוע 7שהואכותב פשוט

‭., ‬מפני ‭. ',.,, ‬ י פה , ועם: זאת הוא מקפיד ?בשבע עימם רפי על ‭: . ‬ הפואנטות י;בתרגום ‭. , ‬ שלו ‭'_- .. ‬ מושת ‭:::. ‬ !• ‭J :‬ הדגש ‭'_>:‬ , על לעברי דוח _הדברלם ת, קיימת , שהרי סכנה . בתרגום ‭'?‬ של?החטאת " משפה המש , זרה - מעויות הדקות‭". ‬ ?י

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩