מעריב, 29 נובמבר 1971 — בערה ו שמה ל י ו ש נקה [כתבה]
בערה ו שמה ל י ו ש נקה
פזמונים־
ערב. בלדות ושירי־־עם: " השטן ואשת האבר" י
—?מאת יוסי _וזדסונסנןי — במה _קשנרו מקושטת בתפאורה ציורית טיפוסית:: :;נוסחינו "יד"? הביניים , צורות גאומטריות מעץ המחליפות צורה ומקום. שני גברים ונערה ושתי גיטארות?• מעין _טרובאדורים. אוד אדמדם ואווירה חמימה/ ובלדות עלומות שם בשפות שונות, מארצות שונות ומסוגים שמים. סיפורים קטנים עממיים ואף מיתיים, פשוטים בשפתם, שיש בהם מן הזידמאטי, הנאיבי וההיתולי. שי"רה השטך וספור ואשת , שיש ". האכר 'בו " עלי הוא צות גם ערב תוגה של , ואשר מוגש בקלילות וחינניות על ידי מ י כל טל , אמנון ברנזון .. ורפי גרנות_.. אין קו מנחה בבחירת המסכת הסיפורית, ואולי אלמנט זה, הוא ,, שמנחה את ההצגה. הנושאים המגוונים, הטקסטים השנונים הסיפור הבא יוצרים ז... מתת עלילות דק גבורה • על , מה אהבות י ספר , • פתה מעשי הסי קונדס פור , , הגורל ומה י י העוור הא ד ' , וכיצד עוקץ" י ת ב - - סיומו"? הבלדות — יש ביניהן י כאלו המספרות, למשל , על נערה ושמה דיושנקה, שלא של אבתה סיביר לחכות . מדוע לשב לא אליה חיכתה מגדרות לוז!' התי שרת ל ושואלת מיכל טל בקול קטיפתי. • ויש הנושאות בחובן מחאה, כמו האגדה העתיקה על פדרו והגיטארה שלו. שניים ל את שומרו גופו על נקבו ?שווי בצרורות ון ועל . חופש אך • הוא היא — — צליליה ־ , צלילי חלום ותקווה, עדיין נשמעים בין ההרים, הרשחרש ., ועל אינדיאני , איש פשוט שרבים כמותו ., ש י דע י הטב י את דרכו בחושך, יעד שהגיע האדם הלבן: ועמו השחור.... ג' ואנסטיי ודי י קולי ה, נס שזכורה . , י שבשעה לנו. ־ שהקרי משירתה בה של את גופה הצת:לשופט., למען הצל.. את . אח י ה _מדין־מוות., שמעה כיצד מקימים בחוץ את הגרדום'.
:, • -:«?:. :. ? ?, ל. !3. עצב:.. • . •'•- אך' לא. רק עצבות וכאב ־ שולטים נ־ הי השטן תול. ולצון ואשת • 'האכר אותן , " ילדות ב אלא אוו י _ממזרי רה ות של , שאתת מהן. מספרתעל י אהבתם העוורת עורבים של זוג אלא ?היפופוטמים ש).... מוסר הנלעגת - השכל)•: ?בפי והשני זוג ה. על את ' אי -אשחר כר המבקש כקורבן : טובה '/. אלא . מן :שזו . השטן י — , שי פי קח ת הגדול • מבהיל, את :השדים בגיהבום:, וכך, לפחע אפילו , " ? מסתיימת משםיתיא' י חוזרת חופשתו . ועל י על. אם האכו ' ?שלא . " ־ גלתה' דב ר :לבתה , בשעה :שכל הבנות בסביבה בינה• וזו , : כבר ? י ? ונשארה : ידעו על בבורותה היחסים , הלכה בינו לה ליום אחד . בשבילי היער לקטוף כלניות כשםינר למותניה.. לפתע . פגשה בעלם, שגילת לה'את אהבתו, אליה וגם... חורש נסתר, הלכו שניהם לחורש.... הבטיח לשוב למחרת, אד לא חזר. כעבור מספר חודש י ם , שומו, שמים — הסינר, לא נסגר לה , דב וראשה ר י ?';?. סתרהר• אבל אמא לא ספרה ?'':. '? "?? _: ?";; ־ '!?'. :, "?¥מנון "ברנזוז" (•ערב. שירי לאה גולד־ כיצד ברג _,, _־ נול ? ; ה6 ד ד והתגבש ' הלכה _התגריא הערב הזה (" מספר _:לאחר לי שכ_/צאנו, אגיזצביהד י . כספי , שפה " משו---תפת בערב שירי לאה גולדברג, "השבנו
המשתתפים במוגע (מימין ל»«אל< טים על הצגת נפלה נוספת ההחלטה בנוסח על ערב זה. של לאחד בלדות לב ? - . מדוע בלדות?משכו אותנו נושאיה המגוונים . של הבלדה, הדרמטיזציה של התאורים, הפואנטה הקצרה והמרוכזת, המחזיקה על עצמה את כל כובד משקל השיר, הסיטואציות שיש בהן נאיביות, המחזי פשטות ק , ואנושיות את'המרובה . הבלדה ויש בר . היא . תאורי . מועט ם , גרעיניים, 'שבהם הפרטים מלוכדים יה־ , דיו בשטח קטן וצר, והרדתים • בקווים דקים, שיותר משהם מביעים הם י מרמזים, אני •בזכר בערב שירי לאת גולד •- ברג ?ונדמה לי , כי הוא היה י ותר מתוח־ כמ. ולא כל אחד יכול :היה לעקוב אחריו". דך" אותנו נדב לוויתן . לדן אלמגור (שביים • אמר את . הצרב לנו, ) שאצל שידן א למגור י קיים י . אוסף עצום של בלדות ושירי־עם'. הלכנו. אצלו, והוא אמר לנו מיד בעיות ( : רבותי , משום בואו . שכל נצא החומר לדרך קיים (אי . ן רק אצלו אז י התלה העבודה הקשה על הסלקציה. אינך כול לתאר לעצמך, מה קשה לנבור ולחפש בתוך אוקיינוס־ של ' . הומר, בתוך אין סוף ?של בלדות• קראנו ושמענו עשרות רבות, ותוך כדי הליכה' בשדה ־ הזה תתחלל להתגבש משהו. . " _&י שאיננו משחק ::, _>גם איננו שר. יסודות " ? רצינו : ). אלי ליצור מות, ערב שמחת , שיורכב עצב • וכוי מכל , ( כי ה־ - וון שההצגה נמשכת בשעה ועשרים'דקות, נאלצנו, לשמחתנו, לבחור ?את המובחר מלי י ד'?רוזן ? שבמובהר ' _: * מגלי . צה לשם "ל, כך אשר נעזרנר י השמ י בע־ עה לנו'י עשרות תקליטים מובחרים, ובאר י ה _לבנון העיבודים _/_, אשר המוסיקאליי הסכים לקחת ם. " י על עצמו יי את מקץ:־ חודש' של עבודה, כאשר" התמונה " היתה כמעט. ברורה , י צאנו לבקש כי שחקני ב• צוות ם., תאמת י לערב . מסוג • היא, : שקשה ?זה: אני . הי , ה כמפי להר ק, - חשבתי על צרוף. פונקציונאלי,., כלומר , :? - שבאותו אדם תהיה היכולת לשיר;להתנועע . ולשתק , ולא:תהיה. הפרדת בין הנוכחתי תחומים. לדעת . כששהיתי כי י . שחקן באחרונה : שאינ : ו בלונדון מסוגל ,
אמנון בד»וו» רפי ומיכל טל.. ־ גם לשיר — סיכוייו להצלחה פחותים. ההפתעה הגדולה לדידי היתד. מיכל טל להקת פקוד המרכז, הופעות בארה"ב עם להקת _כרמון. (חשבתי שהיא רק זמרת טובה, והנד" גיליתי . שהכלדה ממש תפורה על אישיותה. המוסיקאלית, ושזו המסגרת בה היא צריכה לשיר. בתהילה אך לבסוף חשבתי . השתכנעתי על , הרכב שזו תהא -גדול שגי י ותר אה , אם אעמיס על הבלדות. יותר מדי :מן לפשטות הבחינה . " הקולית . י - י . החתירה היחה, א י פוא , המדיום עתה , נדמה הזה של . לי ערבי שלשלושתנו , שירד, ומש מתאי תק ם . קת, למשל. את רפי גרנות• כשאני צופה בהופעתו מן הצד, נוצרת בי. הרגשה, שערב כזה ממצה - ?אותובאופן .. מוחלט. על אם רפי השירה הי , ה מסתפק הי ד, י . וצא רק שכרו _במשתק בהפסדו ומוותר . ואני ''' — ?אות י" 'תמיד משכה הדרמטיות שבשיר. בלעךי ד, לא., הסתדרתי, מפני שאיני, זמר מקצועי• כל תנועה מבריימת אמרו לי בהתחלה: אמנון, האם י הי גלי משוכנע, שהחומר הזה ימצא חן בעיני דברי הקהל י ם ''עממיים ואני התעקשתי בעלי משמעות ואמרתי עמוקה : אלו , אפילו י ובעו בצורת הקלת, מוגשים ררפי ?גרנות באופן מתערב עממי. : כל "אבל תנועה . ? הם :מבוא , א י נם "מת , העבוז־ים :המוסיקאליים י אינם עממיים ובאשר , , התאורה לבימוי מיוחדת ?' אומר ". ; אמנון: ? הבמאי נדב לווית :ן לא התערב' כמעט -־ " באופי המשהק, הוא קרא את השירים, ובאופן •בלתי־אמצעי ובלא הגזמה י תרה, ־ כיהן אותנובמרומז - ובעדינות. הרי אין לכן פה ', ענין גם •מערך של עצוב 'התנועה דמויות הוא מוגבל מתפתחות . י, " - . התרגומים — 1 לדעתי, דן אלמגו הסוג ר י הוא האדם הנכון לבצע.. דברים מן. הזה מדוע 7שהואכותב פשוט
., מפני . ',.,, י פה , ועם: זאת הוא מקפיד ?בשבע עימם רפי על : . הפואנטות י;בתרגום . , שלו '_- .. מושת :::. !• J : הדגש '_>: , על לעברי דוח _הדברלם ת, קיימת , שהרי סכנה . בתרגום '? של?החטאת " משפה המש , זרה - מעויות הדקות". ?י