⁨⁨מעריב⁩, 17 דצמבר 1970⁩ — ‭,; ,,‬בואו ונצעק יחד אל דעת הקהל העולמית [⁨כתבה⁩]

‭, ; ,, ‬בואו ונצעק יחד אל דעת הקהל העולמית

אמרה עולה מבריה"מ בעצרת מחאה על משפט לנינגרד, שנערכה באוניברסיטה העברית בירושלים * סטודנט עולה מרוסיה, אמר בעצרת בחיפה: הצדק הרוסי- משפטי ראווה שפסק הדין בהם הוכן מראש * בית"רים הפגינו ליד בניין שגרירות פינלנד בת"א * היום עצרת סטודנטים בת"א * הופעלה תנועת־מחאה ברחבי העולם

- מאת צבי לביא _ עולה הדשה מכרית־המו־ עצות, סטווכטית חדוכרת עברית רהוטה, ניצבה אתמול על גג אודיטוריום ויין שבקרית האוניברסיטה העברית כירושלים, וזעקה אל אלפי הגויה שנקבצו. על הרהבה שמתחתיה כשקולה נחנק מככי: "מאז ונצעק יהד אל דעת הקהל העולמית לכל יהיו יהודים קר• כנות לפשע. זהו משפם רא־ שון כסדרת משפטים שעוד יכואו. והו המשיר. המדיניות מאז. ימי משכנו הרופאיב‭. "‬ כך הגיעה לשיאה עצרת ה־ הזדהות עס נאשמי המשפט בלנינגרד אשר ארגנה התאחדות הסטודנטים בישראל ב־ שיתוף עם האוניברסיטה העברית שהשביחה את הלימו־ דים למטרת ההפגנה בין ‭6—1‬ _אחר־הצהרים. לכבודם של 11 הנאשמים הודלקו על גג האו־ דיטוריום 11 משואות־אש, אולם הנוכחים במעמד זה היו רק חלק קטן מציבור הסטודנטים בקמפוס- הצעירים שמיהרו להסתלק מהקריה לאחר שהופ־ סקי הלימודים, לא נעלמו מעיניה של העולה מבריה"מ שלא הסתירה את מורת רוחה ואת כאבה שלא כולם חשים בצורך להשתתף במעמד ההזדהות עם יהודי רוסיה. אני רוצה לבקש מכולכם" ‭" —‬ קראה בקול. רוטט —ל- " הצטרף _להזדהותנו כדי לשבור אה החומה המפרידה בין היהודים שם לביניכם‭. "‬ "מעשה ליגאלי"

העצרת נפתתה בדבריו של נשיא האוניברסיטה, מר אברהם ־רמו, שאמר כי מעשה חטיפת המטוס שבה נאשמים היהודים בלנינגרד _היחד_, ליגא־ לית‭., ‬מפני שזכותם ־ליגאלית היא לצאת מארצם ולהתאחד עם עמם•אגו מזדהים עם " עמידתכם הגאה, עם גבורתכם והםתכנותכם, ודורשים מברית המועצות ' ומהעולם כולו לבוא להגנתכם ולהעניק לכם את הזכות האלמנטרית של תנועה חפשית, של הגדרה למולדת־ נם, עמכם ושפתכם‭, "‬ כר הישר באדמ" " רקטור האוניברסיטה, פרופ' יעקב כין, אמר כי?ציבור ה - אקדמאים והסטודנטים מצטרף במעמד זהלמחאותיר של כל י הישר באדם אשר יש לו תחושה לגבי צדק ויושר. אמנם איו בידו הוכחות מתמטיות כדי‭. ?‬להוכיח" שליהודים 'שפ י י י נעשה עוול. איל די לו בתחושה כי ברית; י ‭rnS'ifei‬ אבדה בעיניו אתחזקת כשרותה" לגבי יהודים " ולא רק לגבי יהודים. חשד כגון זה לא היה מתעורר אילו ניחנה ליהודי בריה"מ הרשות לחיות כיהודים ולצאת כדי להתאחד עם עמם.

אס־ירי ציון הפגינו אתמול ליד הכותל המערבי, במחאה על רדיפת יהודי בריה"מ ועל המשפט הנערך עתה נגד יהודיים _גלבמגראד, באשמה שנימו לחטוף מטוס כדי לברוח מברית־המועצות.

מברקי מהאח יו"ר התאחדות הסטודנטים, מר י משד, עמירב, שחזר מלונדון שם _אירגן מסע מחאה של סטודנטים יהודיים, אמר כי ההתאחדות שלחה מברקי מח־ אה גם להתאחדויות סטודנטים ברחבי העולם כדי לקומם או־ תם נגד העוול הנגרם ליהודי בריה"מ• הוא לגלג על אנשי השמאל החדש אשר טענו ב־ אזגיו כי אין בבריה"מ בעיה יהודית, ולדעתו משפט לנינגרד הוא חשובה ניצחת לטענה זו. ביום ב' . הבא יצעדו הסטודנטים עם לפידים לעבר בגין הכנסת, והמצעד . יחתום אח שבוע המחאה. _וזעצרונ'בחיפה‭'"? ;.. :‬ \ •י' ‭_{%&?‬ רפז‭_6_%‬ף‭;4, _^3_&‬ע־ ריב" מוסר: לא נחריש י ולא ניתן לאחרים " להחריש• ננקוט בכל האמצעים שלרשותנו כדי למנוע מבריה"מ לבצע את זממה שהיא תיכננד, בקשר ליהדות

רוסיה" — י אמר אתמול בעצרת הזדהות עם יהדות רוסיה, סגן יו"ר הכנסת ח"כ צבי צי־ מרמז• י באודיטוריום של אוניברסיטת חיפה נאספו אתמול כ־500 סטודנטים לעצרת, שאורגנה מטעם אגודת הסטודנטים. בפתיחתה קרא נציג הסטודנטים שיר ומכתב י של יהודי רוסי ל־ סובייט העליון, שבו הוא מב־ קש:הניחו לי ללכת. אני יהודי ורוצה " •לחיות כיהודי במדינתי כמו שהרוסי ברוסיה‭. "‬ סטודנט עולה מרוסיה, שעדיין לא למד עברית כהלכה, דיבר ברוסית :אני מכיר מ־ 'נסיוני את הצדק " _הררמי. אלה הס משפטי ראווה שפסק הדין הוכן מראש ותסרה י 'בו י רק - ההצגה לפניו• זה •משפט. שנועד לדכא את ההתעוררות' היהודית בקרב הנוער‭. "‬ ד"ר שבח וייס, ראש ההרג למדעי המדינה, עמד על העובדה כי המשפט נוגד את חוקי היסוד הרוסיים, את כל

ההגדרות שעליהם מתבסס המשטר•המשפט ודומיו הם " ביטוי מוחשי לכשלוגו הנחרץ של האכספרימנט הקומוניסטי ברוסיה וחזרה לתקופת הטי־ רור של הסטאליניזם‭., ‬האנטישמיות והברבריות, וכל זאת לנגד עיניו של עולם אדיש, שרק השבוע גינה‭, '‬למרבה האירוניה, באו"ם את ישראל על י יחסה לאסירים כאשר גוש־ אי דגל מלחמת הצדק והאמת הם הרוסים ונושאי כליהם הערבים, אלה הפותרים את בעיות הצדק והאמת יגרדומים, בכיכרות ציבוריות‭. "‬ ח"כ צבי _צימרמן אמר, כי אסור לנו לשתוק, ואסור לנו לתת למצפון העולם להחריש. חובתנו לעורר אחי מדינות•ד־ . עולם נגד העוול שנעשה במסגרת _מזילזה ‭''‬מתוכננת?היטב לדיכוי היהודים בבריה"מ• סגן ידיר הכנסת קרא לציבור הסטודנטים באוניברסיטאות לעמוד בראש החזית שהוקיע את רוסיה הניאו־סטאליניסטית במוימותיה האפלות.

הברי כית"ר הפנינו בת"א חברי תנועת בית"ר הפגינו אתמול נגד דיכוי יהודי בריח המועצות ונגד משפט הראווה בלנינגרד• ההפגנה נערכה מול בניין השגרירות הפינית נ? ת"א, המיצגת אח עניגי ברי־ ה"מ בישראל. כמה עשרות ביתרים נשאו כרזות שקראו:שלח את " עמי‭, "‬עפ ישראל חי גם בברית " ־מועצות‭, "‬ועוד. נציגי המפגינים מסרו לנציגי השגרירות הפינית עצומה כדי שיעבירוד, אל נשיא ברית המועצות ואל ראש הממשלה. עצרת _םטודגבים כת"א — המם ‭?"?‬י? : י . ־‭"'‬• - היום‭.. ‬בשעה 11 לפנה"צ עמדו, הסטודנטים. , באננוברסי־ טח י תל־אביב ־ לערוך עצרת הזדהות עם יהודי בריה"מ. התאחדות הסטודנטים בישראל הכריזה אתמול כי הימים הקרובים, ימי המשפט בלנינגרד, יהיו ימי מחאה. ההתאחדות שלחה אתמול כ־ 30 מיברקי מתאר, אל כל איר־ גוני הסטודנטים בעולם ואל ראשי מדינות במערב ובמזרח. ארגוני הסטודנטים היהודים בעולם גם החלו לפעול במסגרת תכנית פעולה כלל -עולמית, שהלבנה בתיאום עם דר _חחאחדות בארץ, נגד ברי־ ה"מ. ־תכנית מהילה: הפגנות ליד שגרירויות ברית המועצות ברחבי הערלם, מיצע־ די מהאה _וחלרקח כרוזים. י ביום א' תיערך עצרת מחאה באוניברסיטת _בר־אילן, ? ביום ב' בטכניון, ביום ג' באוניברסיטת באר־שבע. ההתאחדות החלד, גם בהחתמת הסטודנטים על עצומות הקוראות לממשלת ‭:'‬ב י ריה"מ להפסיק את משפטי ־ראווה. ז. שרף: מזימות ברזינייכ

וחבריו מנחם רהט, םופרמעריב" " מוסר: שופטיהם של היהודים במשפט " הראווה בלנינגראד הם נכדיו של הצורר חמלניצקי, ועליהם לדעת כי, כשם שעם ישראל עמד מול מזימותיהם השטניות של היטלר _וםטאלין, כך יהא בו הכוה והעוז לע־ מוד מול מזימותיהם של ברזי־ נייב וחבריו" _ אמר אתמול שר ד, שמ_£ן, מר זאב שרף, בעת ביקור באיוור רמת הגליל, כאורח המועצה האזורית מרום הגליל. בישיבה של מליאת המועצה במושב שזור, אמר השר כיעם ישראל וממשלת יש- " ראל עומדים מאחורי היהודים הנשפטים בלנינגראד באשמת שוא של נסמן לחטוף מטוס‭. " ‬

השר הוסיף כי העם בישראל בכך, ולעלות ארצה‭, "‬ וממשלתו גמרו אומר לא לנוח להלן הדגיש כי עמידתם של ולא לשקוט עד שתינתן ליחד יהודי' רוסיה היא עמידת גבו־ די בריה"מ הזכות להיות כ־ רה מוסלאד, שתירשם באותיות יהודים והאפשרות לצאת ? את מזהירות בדברי ימי עם יש־ גבולות בריה"מ, אם רצונם J ראל.