⁨⁨מעריב⁩, 15 אוגוסט 1969⁩ — החוטים הסמויים שהוליכו למיקרופון [⁨כתבה⁩]

החוטים הסמויים שהוליכו למיקרופון

איסר הראל, מי שחיה ראש שרות הבטחון, מגלה, כי בימי משפט פראג, עלילת הרו9_אים ומלחמת קוריאה נאלצה המדינה להתגונן מפנ‭-;*‬חתירה _שמאלנית, _מודרכת ממוסקבה

- מאת אורי דן ‭— _‬ יסר הראל, הממונה jyp לשעבר על שמתי ת• ‭?W‬ _בטוזין, ישב וגולל באזני ברק כאוב משנותיה הראשונות של מדינת _יעוראל. ביצד גילה מחתרת שמאלנית מיד לאחר קום המדינה. כיצד נתגלגלה לבית קפה תל־אביבי מעטפה המכילה חומר סודי שנשכחה על יד* בחורים מןהשומר הצעיר‭, "‬וכיצד 'הפעילה " יד מכוונת שמאלנית במפ"ם מערכת של פעולות קונס פירטיביות שאינן עולות בקנה אחד עש ביטחון המדינה. באמצעות זכרונו ובסיוע רשימות מסומלת שהכין עתה לעצמו בכתב ידו, מתייה איסר הראל . ימים מלפני ‭20—15‬ שנה עת נתגלו לו עובדות פנימיות־םוליטיות קשות עקב תפקידו אז כראש שרות הביטחון הישראלי. דוא מציג את הדברים בהקשרם אז, כדי שלא ייעשה עוול ל־ מפ"ם של היום, וגם לא לו עצמובקושי זכר מישהו את מכשיר ההאזנה, שנהגלה כ‭1953-‬ במגרת שולחנו של מנהינ מם"ם מאיר יערי, עד אשר עורר אוחו השבוע לחיים מאמר ראשי שנתפרסם בביטאון מ־ פ"םעל המשמר‭, "‬שתקף אתרשימת " ממשיכי רם"י" בבחירות " להסתדרות — שאחד מיוזמיה הוא איסר הראל והעומד בראשה הוא דוד בז־ גוריון — ובין השאר נכללו בו הדברים הבאים: והרי הוא — (איסר הראל) — חלש" על מנגנון שמטבע ברייתו לא דרה נתון לפיקוח דמוקרטי — ומ־ רוחו של מנגנון זה עשתה גם דברים שלא ייעשו. נזכיר נשכחות: מעשה במכשיר האזנה שהוכנס לחדר עבו' דתו של מנהינ פועלים דגול. האין זו, _איםוא, גרוטסקה, אם לא גרוע מזה, ששמו של _איסר הראל , מפאר' את רשימת , הממשיכים' י"

כוונה לפסול אותי איסר הראל סבור היה שאין הוא יכול לעבור על כך בשתיקה ויצא בהאשמות חמורות נגד מפ"ם. מאיר יערי הגיב בנילוי דעת , פומבי שפורסם בכל העתונות. ישנם שראו בכרפרשת" חדשה, ושאיו מי, ב־ עצם‭". ‬ זפוה לכל זד. עכשיו.

רשות הדיבור _לאיסר הראל: למעשה, אפשר להגיד שהתחילה פה" כאילו איזו , פרשה‭, '‬ואני האחרון שהתכוונתי לבך. כמובן שיכול מישהו לכפור בזכות של בן־גוריון, שלי ושל חברי ללכת לבחירות. יש רבים שרואים. בעצם חליכה לבחירות של גוף לא מוכר כמעשת לא דמוקרטי• אבל כשקראתי את חמאמר הראשי ב, על המשמר' ראיתי שיש כוונת לפסול את הזכות המוסרית והציבורית של _בן־גוריון ושלי להשתתף במערכת הבחירות- במאמר בעל המשמר' יש כמה פיסקאות המתייחסות לדרכו ההיסטורית שי בו־ גוריון;יש בפיו!די ברור לשכתב את ההיסטוריה של תקופת ראשית המדינה. לפי המאמר מתוארת מפ"ם כמפלגה דמוקרטית אשר גפלד, קורבן ללחצים ולפגיעות מצד שלטון עריץ. המשמעות של הדברים מכוונת להציג " אנשים _כבן־גוריון, וכמוני כמי שאינם ראויים לאמון הציבור ;לפסול מוסרית וציבורית תקופה ואישים אשר נטלו תפקיד מרכזי בתוכה. עניין , המיקרופון' לא הועלה בראשונה " בהזדמנות זאת• שנים רבות היו מטיחים בי באופן אישי וכו _בשרותים, את חטאת המיקרופון הזה. אף על סי כן, השתדלתי כל השנים, הן בתוך השוות והן לאחר שנכנסתי לחיים אזרחיים, שלא להרחיב את הדיבור על המקרה ועל הרקע שלו. ואם הפעם היה שוני, מקורו בהקשר " של ההליכה לבחירות. בהליכה אי דעת הקהל — המשמעות היא שונה, ולכן ראיתי הפעם כורח להגיב על התקפה ללא כל פרובוקאציה מצדי‭. "‬ בשבי "עולם זזמחר" איסר מרצה את הדברים באיטיות. ללא כל רוגז או טינה. ולאו דווקא משום שהוא עייף (זה עתה חזר — השעה 10 בלילה — מהגשת הרשימה לבחירות להסתדרות‭, (‬אלא משום שהוא מדגיש, כי אין זה מעניינו להתווכח עם מאיר יערי, אלא להתייחם לגופם של דבריה• אני חושב שכדי להבין את הדבר שמחייב " באמת הסבר, צריך לתזרר אל הרקע, אל השנים הראשונות לאחר הקמת המדינה, בעיקר לשנים 52־‭. 1951‬ באותן שנים ראתה מפ'ים את עצמה כהלק בלתי־נפרד מ, עולם המהפכה‭. '‬ אפילו משפטי פראג ו, עלילת הרופ־ אים' לא ביטלו את זיקחה ‭, ;'‬עולם המחר‭. '‬ מלחמת קוריאה יצרה אצל רביס את" ההרגשה ששעת העימות בין הגושים — ואני מצטט זאת מן הפובליציסטיקה של מפ"ם _באותם הימים — , בין העולם העולה לעולפ השוקע' (זר. היה,

נדמה לי בלשונו של סנה) ממשמשת ובאה. ולמרות משפט פראג ועלילת הרופאים‭, '‬וייתכן שדווקא בגלל כך, שוכנעו רבים , במתנה המהפכני' בישראל שהדלת של , עולם המחר' _עומ־ מדת להיסגר, שאפשר לאחר את המועד, ומשום כך חובה היא להתפקד שם מייד, ללא עוררין. אני מסכם זאת בצורה טלגראפית‭, "‬ אומר " הראל, וברור כי הוא מוסר את הדברים כפי שראה אותם בשעתו כראש השי"ן־בי"ת‭. "‬בתור המאבק שנערך" אז בתוך מפ"ם " נתת כוחות אשר לחצו שמאלה וכמעט החוצה — אל המפלגה הקומוניסטית‭. "‬ מי עמד אז בראש הקומוניסטים ו וילנר, כן, וילנר‭... ‬ומיקוניס‭. "‬ "איסר מהרהר. וזד. נעשה גם מעל לראשה של הנהגת " מפ"ם• לא שהנהגת מפ"ט לא היתה מהפכנית, חלילה, אלא שתיתה שם מהפכה בתוך מהפכה• המגמה הי־ תה — בהדרכת גורמים בתיך המפלגה הקומוניסטית שזהו הקו הפוליטי שלהם — להביא אח מפ"ם לתוך המחנה הקומוניסטי, או לפחות לקרוע ממנה חלקים. היתד, סיטואציה כזאת על רקע קוריאה ‭. "‬אינני יודע אם אותם ימים זכורים לך. אך זו היתר, תקופה שבה האמינו רבים בעולם שהקומוניזם _מגצח לאלתר‭. ''‬ יד ארוכה למוסקבה איסר חוזר ומדגיש:ובכן, מבלי להיכנס לפולמוס עם מישהו ‭, "‬האמת היא שכן היתד. תוכנית תתרנית מצד המפלגה, מצד אישים בתוך המפ־ לגד?הקומוניסטית, מתוך מפ"ם. אני מניח שאישים אלד, גם הודרכו ‭" —‬ אינני יודע בוודאות את הטכניקה לכך — על ־ידי , _המיפקרח העליונה' באיזה מקום' אם על־ידי השגרירות הסובייטית בת"א ואם בדרך אחרת‭"... ‬ שאלה: אתה אומר זאת רק לצורך הכתיבה, או שגם אז לא ידעת מי מדריך ומכוון מן החוץ ז תשובה:לא, זאת בהחלט לא יזעתי. דבר " כזה המפלגה הקומוניסטית לא עושה שלא בהדרכת מוס־ קווה• אני קובע אח העובדה, שידחה מערכת של מגעים, קשרים ופעילויות של אישים במפלגה הקומיביסטית, ובהקשר זה אני בהחלט יכול לציין את שמו של מאיר וילנר• הוא היה מאד פעיל בתחום זה, כדי להדריך את האנשים שהיו קרובים לו ולחבריו בתוך מפ"ם. המיפגש שלהם היה, בעיקר, בתחום , ארגוני " החזית' כגון , חבושת השלום‭, '‬ , הליגה לידידות' ועוד. אינני זוכר את כל השמות. היו מיפגשים משותפים כאלה כין מק"י לביו מפייס. גם אתרים.

איטר הראל אך זה היה המיפגש שבי אפשר היד, להיוועד לא רק מבחינה טכנית: אלא שם מצרה גם הידברות _מסויימח. הטאקטיקה הזאת של המפלגה הקומוניסטית " היתר. ידועה בעולם. השתמשו בה בכל מיני מהומות, וגם הצליחו. וכמובן, היה חשוב במדינת ישראל, כמדינה ציונית וכמדינה דמוקרטית, לעשות הכל כדי לסכל דבר זה‭. "‬ שאלה: אולי תוכל לשהזר — כיצד הגיעה, _לשרותיט או לממשלה, הידיעה על יצירת מיפגש בין מק"י לאנשים מםויימים במם"םי תשובה מקצועית של הראל: כיוון שהיד, פיקוח על הגופים, הייתי אומר, החתרניים, או בקיצור, על המפלגה הקומוניסטית, יעל כל פעילות חשאית בכלל ובהקשר זה‭. " ‬

חתרנות בתוך מפ"ם מה פירוש _פיקוה, היו לכם אנשים שתולים" בפנים ל " תשובה:אני לא יכיל לפרט לל. אבל האמצעים " שעומדים לרשות השרו־ תים נוצלו• מקודם אמרתי בתשובה לשאלתך שאנשים שלנו לא היו נוכחים בעת שאיש השגרירות או שליחים שלמיפקזיד‭''. ‬ זאת הדריכו מישהו, אבל " היה ברור _להלוטין, שבכל הכרוך בעניינים פוליטיים ומעבר להם, המפלגה הקומוניסטית שי אותה העת כ־ ההלמ הודרכה על־ידי ה'צגרירות וקלידי מושקווה• אינני מזפפ להגיד זאת‭. "‬ ומאיר וילנר עסק בזה ממש, בקשר הזה" עם מפ"ם• ואתר כך הוא גם נפגש עם נציגי השגרירות. אני לא מנית שבל היתמות האלה הוא נקט אך ורק ביוזמתו שלו. לאור זאת התחיל המאבק בתוך מפ‭""‬ם עצמה, בין שמאל, מרכז ויפין_, כביכול, ועל כך ניתן למצוא בנקל עדויות . בעיתונים של אותם ימים. בפירוש היו לנו ידיעות וחוכחות ן!ל" כך שהקבוצה השמאלנית במפ"ם מודרכת על־ידי המפלגה הקומוניסטית תוך נקיטת אמצעי קונספיראציה כלפי ההנהגה של מפ"ם. מפ"ם. בעצמה הודחה שהיתה חתרנות ונקטה אמצעים בהתאם, ושוב מבלי להתווכח עם יערי, ואני מרגיזי זאת, אני קובע את העובדות האלה : פעלתי כשראיתי שנעשים דברים בתוך" מפ"ם ונלםי מפ"ם ובשבילי היתה מפ"ם מפלגה ציונית, שלא היה שום עניין בכך שהיא תיררדר. ומה טוב יותר, מאשר למצוא איש מפ"ם נאמן מקובל, איש שיש לי כי אמון — המאבק בתוך מפ"ם לא היה סיד — ולהגיד לי: לך להנהגת מפ"ם, יאני חושב שאפילו אמרתי לך אל יערי, והגיד שיש מצב כזה ושייזהרו‭"... ‬ על טי הטלת שליחות זאת ? תשובה:איני יכול לאמר לך »ת שמו‭". "‬ האם הוא היה שר בממשלה? לא, לא. זד, איש בדרג גבוה• אין מקום " לנחש. זר‭,. ‬איש של יערי‭, '‬כלומר איש של אותו חלק של מפ"ם. הוא יכול לקום יום אחד ולומר‭, ;‬אני האיש' ולספר אח הדברים‭. " ‬

הצעת עזרה - נדחתה יבכן, הראל סיפר לאיתי איש קשר את הדברים כדי שיעבירם להנד"גת מפ"ם. ‭'"‬ "אגיד לך את האמת, היתר. לי אכזבה גדולה. במקום הכרת־תודה, ב־ מקים אולי אפילי להיעזר בנו — והייתי מוכן בהחלט לתת כיסוי לדברים _ולהעטיד לרשותם את ההוגתות וגם את עמדת _האגשימ כדי שיוכלו לגקומ אמצעים, כי ואת לא היתד. סתם אמירה דעתו!אלא הדבר געשה בדרך הדיסקרטית ביותר, לטובתם — הרי בד־לד־ הרוח של אותם ימים, התייחס יערי ב - חוסר אמון מוחלט אל בן־גוריון, אדי, יותר נכון אל מפא"י. היום עשוי להיווצר רושם שאז היתר ‭, "‬נטושה איזו מלחמה בין בן־ _גוריון ואיםר לבין מפ"ם. זה לא נכון. מפא"י עמדו, נגד מפ"ם. כל האישים המרכזיים של מפא"י היופ — לא היה כינידש איש שתשב »תרת _מגן־נוריון כעניין זה. המדובר באישים המרכזייה היושבים עתה _כמעפ מפא'יי בצמרת המערך. ‭, ;‬בגלל חשדנות זאת אז, ובגלל הלי?־ ריח קיצובי מאוד, היתד, ויוונגובה של הנהגת מם"ם לדברי באילו היה מצדי נסיין כלשהו לסרובוקאציה, ופנייתי נדחתה‭. "‬ כיצד נמסר לך הדבר ז הראל:באמצעות השליח נאמר לי שאל לנו " להתערב בעניינים ושלא נדוג דגים במים עכורים‭. "‬זאת היתד, דתייה מוחלטת, ואפילו התשדה, כאילו אנו מתערבים בעניינים שלהם. אולם האזהרה שלגו נתאמתה בהחלט. זאת לא היתד, אזעקת שווא• הוכח שכל מה שהזהרנו מפניו — היה נכוו• והוכחות אלו הן כגדר של עובדות שקרו _ומעשים שגעשו. טיהורים פנימיים במרץ אולם הם (בהנהגת מפ"ם) תפס זאת " כאשר כבר היה קצת מאוחר. עו בדד. ש, ווזיו, ד־שמא‭, '‬•' יצאה אז ממפ"ם עם חלק לא קטן של אנשים מן , השומר הצעיר‭. '‬ולא רק זאת‭., ‬גמ לאחר שהשמאל כבר פרש והתא, הם השאירו עקבוח לא מעטים בחרו מפ"ם. מובן, זה בבר לא היד. ענייו להתערבות שלנו. לא רצו את העווה —-

לא *דיל. חבל. אבל _דקובדוז זויא עד ממזר נתעוררו _האנעדפ כהנהגת מפ''_ם חפ עשקו במרץ רב _בטיחוריפ• ‭«s«s an‬ ניפו להרחיק את בל האלמנטים _דהתובייפ _מד, ד‭*8‬ח אחד?זה, במזכה או בגלל סיכות אישיות!ויוטשיכו בקשר ע_8 ־י־י— _ידלמאלית. וחיתה ועדה _נממןפ נווםד _סםוייפ שי _נמ''_ם, שאיני יו;ע כ‭-. ‬ •. ק ‭/;‬הד, אשד :יחלה הקירות וג_8 הרחיקה אנ-שימ‭". '‬ שאלת: ביוזמתם שלהם ז איסר הראל:בהחלט. " אלה עובדות. האנשים האלה חיים. דום" יקראו זאת עכשיו והם יודעים את האמת. איני רוצה להזכיר איש. הדברים האלה הוכחו. עשרות אבשיפ הוצאו או בעקבות אותן חקיוות פנימיות‭. "‬ הממונה לשעבר על שיוותי הבטחון אשר הכיר מ־בםנים את המצב הפוליטי הפנימי מטיח עחה:היו לי הזדמנויות דבות למסעות בנד " מפ"ם במשד השנים, אילו _רציחי בכך, ואני שמח שמפ"פ הירפ היא *חדת. התמניתי — מספר מר איסר הראל ‭"—‬ בראש השי"ן־בי"ח עם הקמת המדינה. קמנו כמו גופיס אהדים _וניך כדי מלחמה, תוך המאבקים שהיו לפני המדינה. אני הבאתי אתי אנשים וקבוצות שפעלתי אתם במסגרת ההגנה• כד הוקם שווונ. ד, _בטחון• בתקופת הלחימה שקדמה להקמת המדינה הסתייעתי מדי פעם בפעם ביחידות מיב• צעים של הפלמ"ה, של ההגנה-• ובשקמה המדינה !החלטתי להקים יחידה " כזו או אחרת, מצאתי אותה בסביבת הקרובה שלי. עם מי שעבדתי לפני כן. אנשים שאהבתי לעמד עמם והיינו מיודדים. _בחוכם לא היתד, שום אבחנה מפלגתית. גם לא ידעתי באותה תקופה מי שייר למה. זה לא היה חשוב. ועם הקמת המדינה גם לא היתה כל אבחנה " ביו אנשים ובין קבוצות. אבל עובדח דיא שבחרו המםגרח שלי, שרות _הבםחון, היתה קבוצה _שחיתה מורכבת ברובה מאנשים שאותו זמן השתייכו לפלגים _השינים של מס"ם. בחורים שנלחמו. כל אחד חיה לו עבר טוב וחיובי. יחד החילונו להקים את מוסדות השרות מתיך אמון מלא• אני בטוח שאיש מי _הענשימ האלה לא היה לו תפקיד מכריע כלשהו בעיצוב החיים חפו/• ?ש? ים של המדינה' כל אחד השתייך למפלגה, לק־בו?או משהו דומה.

מעשת בפקיד ממשלתי ובחומר מסווג וממשיך הראל:ישיב, בתקופה של שיא , המתת המתפכבי ‭— ' "‬ גמצאה באחד מבתי הקפה בחל־אביב מעטפה שנמסרה למשטרה . רבד, חומר מםיוג שלא ניתן לפרסים־ היד, ברור לחלוטין שמישהו אסף את התומר הוד‭. ", ‬ איזה. _םוג חומר ז י בעיקר מדיני. זזאבשים ששכחו את המעטפה " . חזרו, להתעניין בה. אבל כשהתברר להם שבעל בית הקפה מסר זאת למשטרה, הסתלקו. זה היה עוד לפני שהמעטפה הגיעה אלמו‭. "‬ החקירה שהתנהלה אז לא הפיקה תוצאות סופיות, אולם הוליכה כללית לעבר בחורים שהיו תברים ב"קן השומר הצעיר" בקירבת מקום. שנים ל»_חר מכן נגפם פקיד של אחד " ממשרדי־הממשלה אשר הודה שהוא היה במשד שנים בשליחות מוסד פדוי של מפ"פ — איזו וקדה — והיה אופ‭»_, ‬ חוטר, אי יותר נכוו כותכ הומו, ומוסד אומו לאותה הוועדה כמשד •שניפ. וכשכיררו טמו את תוכנה של אותה מעטפה, הוא אמנפ נזכר שחומר וה, פין היתר?סופק על־ידו. שאלה: האם אותו יהודי הועמד לדין 1 איסר הראל:לא. בגלל אותה סיבה — כדי להימנע " מסבך את | הענייניפ שם‭. "‬ מדוע לא העמדחט אוחו לדין ו הרי הוא עבר עבירה חמורה ן הראל:נמשיך בהיגיון שלי, אם תסכים. ככל " שקרה של ויגול לא היתד. כל מדיניוח אחרת סרט להפעלת החוק. לא דיו לנו שום שיקולים אתוימ ואפילו לא ציבוריים־ לאומיים. זה כדי שיהיה בלל אחד ולגבי כל הגורמים. אותו איש ממש• רד החוץ לא ריגל בשביל גורם זר, ובמקרים כאלה היה השיקול הציבורי מכריע. מה היה הדבר היותר חשוב ן להביא לידי הרגעת המצב!והואיל

והגילוי של הבחור חוה היה בתקופה יותר מאוחרת, ובינתיים עברת מם"מ _כיברת־דרך ארוכת מן התקופה שציינתי קודם לבן, לרבות 'תקופת המיקדזפזן‭, _'‬_זבינתייפ מם"ם בעצמה הגיעה לידי מסקנה, כפי שתיארתי, שיש לעשות בתיכה טיהור מאלמנטים מסוכנים — לפי ראות עינם, אינני יודע מה היו הקריטריונים שלהם — ומאחר שכבר בינתיים התברר להם שלא היתה כל פרובוקאציה מצרי, ובגלל המצב הזה שנוצר אצלם, של מפולת — התהיל שיתוןז-פעילה כינינו, שיתוח־פעזלה דווקא מרה.

ציפו לצבא האדום ‭,, ‬כאשר ידעתי משהו בתקיפה זו של שיתוף־פפולה, שיכול היד, להועיל מבחינה זאת לשמירת בטחונה של מפ"ם — והמדובר לא רק במפ"ם הפוליטית, אלא מן האספקט של ביטחון המדינה בלבד — הודעתי להם, כי מה שנעשה בפעילות תשאית יוכל להתגלות רק על־ידי פעילית חשאית. ובקיצור, כל מה שעשו אנשים בקונספיראציה " עם המפלגד, תקומו־ ניםטית, היה נודע לנו לפניהם, יהיינו מוסרים להם אינפורמציה זאת. והם היכלו אותה כרצון והשתמשו כד. שאלה: מה עשיתם באותו פקיד? הראל: כמובן, הוא סולק משרות המדינה. שאלת: האם לא ניחן לערוך לאיש משפט בדלתיים סגורות ז הראל:ברגע שאתה עושה משפט, הרי אתה " 'ארב העם/ אפילי מדיבר בפרשת ריגול למען מעצמה זרה, בזאת של אהרון כהן" . ‭.. ‬ רק עתה מגיע איסר בפירוט לפרשתהמיקרופון של יערי‭. "‬ " ‭_^‬ ינואר ‭. 1953‬במוסקווה _מתוחשת עלילת הרופאים" היהודיים. מפ"ם "טענה כי בישראל מנצלים את המשפט נגד בריה"מ, ובכנסת אמר יעקב חזן, בעת דיון שנערך שם בנושא זה, כי הוא עדייןמאמין כי העולם הקומוניסטי הוא " עולם של סוציאליזם מנ־ צח, והוא ינצח גם הפעם‭. "‬ ד, ם פשוט רצי בכל לבם בנצח וגו של" הקומוניזם. וזח אני אומר בהקשר לדברי 'סבא של יריב' כי 'הם ציפו לצבא האדום‭. '‬ משפט פראג החל חודשים קודם לכן‭, "‬בנובמבר ‭. 1952‬מם"ם הסתייגה רק מאשמת חברה מרדכי אורן, והפ־ קירה את חברה אורנשטיי‭. !‬בהודעה מוסמכת של מועצת מפ"ם בדצמבר ‭, 1952‬נאמר שוב, גם לאחר המשפט, כי , מפ"ם רואה עצמת חלק בלתי־נפרד של מהנה המהפכה ב־ עולם, שברית־המועצות עומדת בראשו‭. '‬וזה בבר אחרי משפט פראג. דל האחריות טלי

במארס ‭, 1953‬חודש לאחר חנחת מכשיר ‭. "‬ההאזנה. מת סטאלין, ומפ"ם ובטאוניה ביכו אותו מרה. עם מוהר של _סטאלין שיגר. מרכז. מפ"ם מברק למוםקווה, שהביע 'תנחומים;על הי־ לקח 'המנהיג י הגדול והמצביא יוסף וו. _סטאלין. אנו מרכינים דגלגו ביגין לזכר המנהיג המהפכני הגדול‭'. ‬ בשם מס''ם חתם על המברק, בין היתר, מאיר יערי‭. "‬ שאלה: מדת החלטת להכניס את המיקרופון לשולחן יעדי בפברואר 1953 ז הראל‭':‬הכנסתי' זו לשון ציורית. הרי הסברתי " את כל הרקע הפוליטי־ פנימי במם"ם והפעולות החתרניות. הם האמינו אז ככנית בעולם המחר, בטטאלין, והתרוצצד, אוחד, קבוצה בפנים, במפ"ם, שעמדה במגעים עם מאיר וילנר. על רקע זה הוחלט לקיים פיקיח גפ על הקפוצה השמאלית כתוך טפ"פ, ואני מדגיש זאת‭. "‬ שאלה: מה פירוש הוחלט ז מי היד. מחליט ז הראל:אנוכי. אני נושא בכל האחריות לדברים " האלה. לשבט ולחסד. גם למה שאמרתי קודם לכן‭. "‬ אבל היית מדווח למישהו, לא כן? הראל:זוהי האחריות שלי. אני לא מטיל האחריות " על מישהו. הייתי כפוף למישהו הזה מבחינה פיקודית ו־ מבחינה משפטית, אד מבהינה פוליטית ומוסרית זה לא היה מעשת שהרג מרצונה של ההנהגה המדינית בראשות מפא"י באותם ימים. היו לא מעט פניות אלי, האם אבו עומדים על המשמר‭... ‬שיש סכנה נוראה‭... ‬ אינני רוצה היום לבוא ולסבד עוד אנשים, ולומר מה כל אחד אמר ומה צריך לעשות. לבוא היום ולהדביק

את ה'מיקרופון' הזד. רק לבן־גוריון ולאיסר, כאילו האחרים היו טובים, וכאילו טוב _שנפפרו מאתנו — יעו בזת טעפ לפגם‭;. "‬ י שאלה: כיצד התבטא הפיקרתעל הקבוצה השמאלית‭*;‬ הראל:כשיש פיקוח הוא נוקט בכל האמצעים " שברשותו. איני יכול לסרט. ועכשיו הבה נחזור לפרשה המיקרופון המסכן. הוא היה קטן ותוצאותיו היו עלובות. הוא לא היד. מכוון ליערי אישית, וכבר חזרתי על כן הרבה פעמים. מעולם לא היה ספק לגבי מהותו של יערי. שטות היא לחשוב, שיערי היה 'אובייקט בטחוני‭. '‬אולם צריך' לזכור שאנשים מתוך אותו שמאל, שפיקחנו עליהם, ישכו באותם חדרים ובאותם מסדרונות שבחם ישב גם יערי. והיו שם אובייהטים חשובים הרבה יותר ממנו‭. " ‬

הייתי מוכן לבירור האם _המיקריפון שנתגלה אצל יערי היד, היחיד שהוטמן בעת הפיקוח על הקבוצה השמאלנית במפ"םז איטר הראל:אני מדבר רק על מיקרופון אחד. וש "וב אני רוצת להדגיש, שבתור הצמרת של מפא"י ב־ אזתפ ימים דאז בהטלת הפיקוח על השמאלנים דבר חיוני שחובה לעשותו. למס"ם חיתה אפשרות במשך כל השנים לברר את העניין הזה של המיקרופון, מדיע צריכים היו להכות מ־1955 ועד היום, מאז קרא בן מרירן באותה שנה, לפני זמן כה רב, לשני חלקי מפ"מ להצטרף לממשלה י מלבד זאת גם בחיותם מיוצגים בוועדת חוץ וביטחון, שאליה נקראתי למסדר דיווחים לעיתים קרובות, יכלו אנשי מפ''ם לברר עמי פרשה זאת. אוסיף רק, כי ב־‭, 1955‬כאשר הזמין _בן־גדרייז את מפ"ם להצטרף לקואליציה, ומפ"ם דרשה לקבל דיווח על פעילות השרותים החשאיים באחד התנאים שלהם לקואליציה, שאל אותי _בן־ג ודיון מה דעתי על כר. השבתי: 'אני חושב שזה דבר טוב, אני _ממ־ לי'ז צל כרי. שהרי לא היה מקרה אהד שבו התנגד בן־גוריון לכד שאדווח לשרים או להברי הכנסת. ואמנם, הוקמה ועזה כזאת אחרי ד, קמת הממשלה, בשיתופה של מס"ם, וישבו שם גם השרים ברזילי ורוזן. הסברתי לאותה ועדה, שאנו, השרותים החשאיים, לא פעלנו ולא נפעל אלא רק נגד גופים הפועלים חשאית או במחתרת. גוף שעושה זאת הוא אובייקט לפיקוח שלנו. הדבר נתקבל על דעתם של כולם ואז שאל רוזן: 'אם כד, מדוע הכנסתם מיקרופון אצל יערי, ומי אחראי להכנסת המיקרופון י ‭.. '‬השבתי, שאני הוא האחראי. אמר רוזן: 'כיצד עולה הדבר בקנה אחד עם _דבריד הקודמים ז' השבתי לו: 'אבי מוכן להסביר זאת. יתכן שתצדק י;־ אבל ? ראשית עלי• להבהיר כל המקרה הזח פה‭. '‬ואז קם ברזילי ואמר‭--‬שהוא מתנגד, כיוון שהוועדה קמה‭.. ‬לעסוק בענייני העתיד ולא כענייני העבר‭. " ‬

‭,. ‬שולם המחר" של אתמול _ארמר איפר. ־כך הוחמצה, ולא במקרה, הזדמנות " לברר את העניין. הדברים היו אז טריים. גם לאתר מכן, בהופפתי בוועדת חוץ וביטחון, אף לא פעם לא העלו את עניין המיק* רופון. לכן, מי שקושר את עניין המיקרופון " דווקא היום בקשר להליכה של רשימת בן־גוריון להסתדרות, הוא נ־ עצם המעורר פרשיות. והמטרה המסתתרת מאחורי המאמר שהתפרסם השבוע ב'על־המשמר' — המטרה הרתוקה — היא לשכתב את ההיסטוריה. האם אני מוען כיום משהד נגד הגוער " של מם"ם ל אולם אז, בתחילת שנות ה־‭, 50‬בתקופת ה'מיקרוםון‭, '‬ חינכו את הנוער הזה על 'עולם המחר‭. '‬מאיר יערי רוצה כיום לקבל ריהאביליטציה משותפיו, אנשי מפא"י לשעבר, בצמרת המערך. מדוע מפ"ם שואפת לזאת אני מבין. אבל מדוע צמרת מפא''י עושה זאת — אינני ינדל להבין. היום במעט מוכנים אנשי מפ"ם לומר " ששלטתי על 'מנגנונים שחורים‭. '‬ איך מתיישב הדבר עם דברים חיוביים שנאמרו עלי, ובתוך זח דבריה של גולדה מאיר ז