⁨⁨מעריב⁩, 10 יוני 1969⁩ — שמ ו נ י ם אח וז מהנכ ים ע ו ב ר י ם מבחן נהיגה בפעם הראשונה [⁨כתבה⁩]

שמ ו נ י ם אח וז מהנכ ים ע ו ב ר י ם מבחן נהיגה בפעם הראשונה

גז־זלח 1 ומגז* רשיון הנהיגה מאפשר לנכה אייחלות מרובה בזולת

— מאת אפרדמ תירוש — התנןדמות רכה הלה ב־ שניט האחרונות באפשרויות ללמד נהיגה גכימ בדרגות ־עוונות• זוהי תוצאה הו של ההתפתחות הטכנית הגדולה והן על שינוי הגישה והיחפ מצד האחראיפ טל הרישוי דכעית נהיגת הנכיפ. עד *פני כשלוש שנים. היד. מקרה הנכות חקשת ביותר שלא מנע מאותו אדם סיכוי לזכות ברשיון נהיגה — שיתוק כנפיים זזתהתונוח. אם וסו, לכד ליקוי אחר, בהלק העליון של הגוף, נדונו בל בקשותיו של הנכה לקבלת היתר לימור נד"גד י ‭— . ‬ _לכשלון מראש. עתר. אומדים אנשי

מנהל פסחוביץ' יע לגלוונ יתש מירזזד כשרו הרישוי ומורי נהיגה לנכים, כי כל נכה שאינו פגוע בראשו ואין בו מתלה מתפתחת, י כול לראות עצמו כבעל סיכוייש טובים להיות נהג. במקרים מסוימים אמורים הדברים גם לגבי סגוצי ־ ראש מסוגים שונים. הנכה הראשון, במצב המור מן היה ארנין המקובל שי , נדלר שעבר . הוא "טסט עשה" זאת לפני כשלוש שבים. בחורה בשם מתי אבג'ל להמה במשך כי10 שנים כדי להוכיח, שלמרות מצבה היא מסוגלת לנהוג. מתי, נכה צה"ל הרתוקה לכיםא־גלגלים בגלל פגיעה דרה, לא רצינית קיבלה בעמוד בתחילת זזי השי ונר ־ להתייצב למבחני כושר כדי לזכות באישור להתחלת לימודי הנהיגה. היא השיגה ?סר‭. * ‬

הים, ד&ציגים לימוד נהיגה לנכים בארה"ב והראתה אותם לגורמים שונים• כיום היא נוהגת במכוניתה ללא־בעיות. נכה מ7מד בהיגח 337י0 המורה לנהיגה על השניים, נכת צה"ל בעצמו, אריה ריי־ קנים מן, אומר מתאימים ‭" :‬ נכה במכוני שיש לו תו מתאין כל הבדל בינו לבין ארס — רגיל‭. "‬ לח"אר י י לפני ה , גן קום ‭, 45‬ המדי נוטר נה, נפצע ואיש במלתמת השיתרור בקרב ליד יהודיה. לאהר כשבועיים קטעו את רגלו. אחדי שסודרה לו עבר פרוסזה גיהנום" , , עד שזכה " שבעה לרשי סתרי ון נהיגה, דבר הנראה כיום מגוחך ביותר. ד. וא עבד ננהג. ונית מ עד 1שמישהו העלה לפניו את הרעיון לפתוח בעצמו בית־ספר לגתיגד. אף כאן נתקל בקשייה ת3וב, לאתר 0ב־ הנים והתרוצצויות, קיבל רש־ וךהוראה, _בתנאי שבמכונית שבה י שתמש, יהיה גם מצמד־ יד. כשטיפלתי בהתקנת המצמד" התגדשד בי ההחלםת לל־ הוא הספרר

, כשתי נכי מכונית ם" — מתאימה . והה־ ‭- "‬ קנתי בה את המנגנון הדרוש. פניתי למשרד הבטת וו ובוצר בינינו הסכם ג'גטלמני, לפיו תם _פםנים אלי אח נכי * ה"ל. זד‭2. ‬נ שנד. שארית מתפרנס מהוראת גדיגד‭. _"‬לנכים. רעייתו, הספר רות , משמשת שלו לנהיגה מזכירת . אן גי ? ת־ כל יודעיו, הן במשרד הרישוי והן מקרב תלמידיו בהווה ובעבר, מע י ד י ם על י ו , כי הקניית רשיון לנכים הוא גם יי עוד לג־ ביו וכי אינו _תוסך זמן. הת־ רוצצויות _ומאמצים בענין זה. לפעמים, העבודה הקשו. ביותר היא לעודד את הנכה ולנ־ טוע בו אמונה ביולתו כ לנהוג שהוא במכונית יכול ‭" . ‬ אם ללמוד אנו ולהצליח מעויכים ולהוושפ על־ידי כר מתלותו באתרים, אנו משקיעים בו את כל האפשרי" — או_&ר אריה ריימזואכן, אם תשאל נכים מהי החשיבות המכרעת של רשיון הנהיגה לגביהפ, תה י ת ; לוזב , _עצמאות התשובה! , ־ד "אי־חלות . זד?קומ בוולת , לתפ- , רים‭". "‬ ן . י * . י י

ניצה (מימיו) ליד תגה הנוכחית 'צבה _ילוא לומר לנהונ

מהי דרכו של הנכה אל רשית הנהיגה ז ראשית. עוד לפני שניחד לו אישור להתחיל בלימוד נהיגה , הוא תייב בבדיקת רופא ובמבחן של כושר פיזי — חות מבחן בדרכים שליטה שלי — במכון ד משרד לבטי ה- - ו בריאות. אם המכשירים במכון אינם נותנים תוצאות במבחן מכוני השל י ת טה ‭, , ‬ חוד נעדר כדי מבחן הלי נזר מוד ‭, . ‬ ב ב ‭- -‬ השתתפות רופא ורב־בוחז- לאחר מכן חייבים, כמובן, להתאים לו במכונית אח האבזרים המיוחדים שלהם זזוא זקוק, עקב נכותו. כשהיא עיבר את המבחן מצבו , הריהו מונבל — לרוב בהתאם במדי, ל • - רוח הנסיעה — ולעיתים נדרש ג‭'0‬ למבחן־הויר_^_איור י פדק זמן. י _אהתפתהות "הטכנית‭" '. ‬ שיצרה

ההילוכים, את מנגנוני היד לנהיגה, את המנוף ההידראולי לדלק, את המתקנים האלקטרוניים השונים ועוד, מאפשרת, כאמור, לכל נכה כמעט להתגבר על מגבלותיו. . מ _יוסף זינגר _בגחניכ הנכד. במצב הקשה ביותר, שלמד אצל אריה יעבר את עמד ה " טסט בבחינה ‭, "‬הוא לפני י וסף. זינגר כמה שבו , ש ‭- -‬ עות דרה . בעת יוסף שירותו נפגע בחוט הצבאי , השי פלג ־ ופו ג התתתון משותק, י דו השמאלית נקטעה, וגם ה י מנ י ת מוגבלת מאד — הוא י כול להנ י עה , אך לא לפעול באמצעות האצבעות וכף זז־ד. עד לפני למעלה משנה לא ללימוד היה לו נהיגה כל סיכוי - לקבל נלאו ? הי • החל תר מר אריה ברוכזלר *ד מתל־אביב לייצר _מיתקן־כתף לנהיגת נכים, נמצא הפתרון גם לנכים מסוגו, המיתקן ממלא אח תפקיד דוושות הדלק והבלם. זהו מוט תקשור לכתפו של הנוהג. כשהוא מושך את כתפו לאחור הוא לוחץ על דוושת

, הדלק, ואילו כשהוא מבקש לבלום את המכונית, הוא דוחו את המוט בכתפו קדימה. במכוניתו של יוסף זינגר מצויים אבודים נוספים, על ההגה — טבעת מתכת, לתוכה הוא מכני‭!_5?‬ד_. ידו לבל תישמט. המיתקן לצעירה מותקן על מטבעת ומופעל בכל נגיעה קלת התנעת המכונית נעשית על־ידי הפלח היד על כפתור. אך המיתקן ההדיש ביותר שיוכנס למכוניתו היא העין ה־ םומו־אלקטרוניתלאיתות , ול• עיפעום אווות. משני צידי משענת העווף שלו. מותקנים פנסים אשר עם הפעלת המכונית זורקים אלומות אור אל שתי עיניים םיטו־אלקסרוניות שבשימשח הקידמית. ברגע שהנוהג מסיט ראשו, ימינה או שמאלה, וקוטע בכד את קרן האור, נוצר מעגל חשמלי המפעיל את האיתות לפרק זמן קצוב• עין פוטו־אלקטוונית גוססת מותקנת מחוץ למכונית, בחלקה הקידמי, והיא מגיבה לקרן אור הבאה ממול. במקרה של אור כזה, מתעמע־ מים אורות המכונית.

- גים בעזרת מתקן־כתף_, ואם כי נסיעתם איטית במקצת, הריהי בטותד. לגמרי. אחד מהם אף ערך נסיעה בינעירונית ושניהם העידו, י כ לאחר שמתרגל י ם , אין הנהיגה באמצעות המיתקן מעייפת כלל. שאלתי את אריד. ריימן מהן הבע י ות בל י מוד . נכ י ם , מה נדרש שהמורה ז צורר"כד י בסבלנות ללמד נה י גה רבהלנ כ מה ן , יש ההבטהון רגיל" — כישיבה הוא אומר במכוניח ‭" . ‬ רכ _, י שח ה־ הסתגלות להפעלת המנגנון ד האימון — ורשים ד אצל הנכה זמן רב מד הרגיל. עובר זמן ער שהוא חש את תיפעול המכשירים. למרות זאת עבר וסף י זנגר , למשל, את ת־ . טםט" לאחר מספר שעורימ

מינימאלי, שכל אדם בריא היד. מתגאה בו•‭. '‬מעניין, דו־ קא יוסף הוא שסיפר לי כי הסיום הגדול שלו, עם תח י לת לימת־ הנהיגה, היד, שהמכונית לא תיעצר, שעה שידחוף את מוט הכתף. זהו חוסר _הגטהון בהשתלטות לאהד שהעברתי על המנגנון אליו את ‭" . ‬ רק כל האחריות — אומר מורו, משה טוםטיק, העובד עם אריה ויי־ מן — התגבר וקיבל _בןןחון‭. "‬ ואריה מוסיף : "בעיקר השרב להביוות _* מצבו של הנכה , במקרר, שלא י קבל רשיון. הוא זקוק לאדם שיבין אח רצונו להשתחרר מתלות באח־ ריס ויעזור לו בכך. צריך להוצאו לעודד אותו, י , לעי־ חים, מחוך יאוש ולהביאו לידי שיתוף פעולה. אם אינו מגלה רצון לשתף פעולה, לא •־עזרו כל המיתקנים הטכניים‭. "‬ _־זר;ירי6 יוח. ר _מגחגימ _רגיזימ אריה מספר, כי כ־80 אחוז מחנכים בפעם הראשונה עוברים , אה מפני ה " שד מסט , _ש " מגיעים למבחו מוכנים בצורה אחוז התאונות של

מדוקדקת. נמוך נהג י ם מזד נכ י , ם על א י נו נהגים גבוה רגילי , אפילו ם, מפני שבחודעתם ההכרה הברורה שהמכונית היא להם ני " רגליי סה למוסך ם‭, "‬_הזיגפ . ששים ל"כ־ על נקודה זו עומד בם ובכוחן ראשי במשרד הרישוי גים בחולון נכים , מר אחראים א. פיי יותר _למן: וזהי " נה- - רים יותר מנהגים רגילים. נהג רגיל הושש משלילת רשיון, הם — מחאוגה. הם אינם ממהרים בכבישים. הלד־המחש־ בה שלהם הוא :למה לי צ־ רות נוספות ‭'"!, ‬ _מ " לדעת מר סיילמן, פיגרגו במשר שנים אתרי הנעשה באירופה באשר לגישת כלפי לימוד הנהיגה לנכים, תהה הגישה היא נכונה. את שינוי היהם והגישה לנכים — ובעקבות כד את ההתקדמות הרבה באפשרדות הנהיגה שלמנהל הם — משרד מייחם הרישוי אריה ריימן בחולון ל ‭- , ‬ מר גרשון סםחוביץ, ול מ נהל המכון לבטיחות בדרכים, ד"ר וורטרייןז.

ממחד שאלתי את מר פ&חוגיז כיצד הוא רואה את בעית נהיגת הגבים, ומה עושר. משרדו בענין זה?כדי לטפל בנכ י ם , צריכים " כל _אאנשיט הבאים איחם במגע מטעמינו — פקידים, בוחנים וכד — שיראו כלםיהם יחס מיוחד. פירוש הטיפול בנכה — להשתדל להימצא "בבעלי האיש‭. "‬ לצורר זד. עשה משרד הרישוי כמד. פעולות. מנהל בית־ספר לנהיגה שעוסק בהוראה לנכ י ם, נתן הרצאת חסברה ל־ בוחנים על בעיות ז!כשרתט ועל אבורי העזר השונים. כן קיבלו כמה בוחנים, העוסקים בבתינוח נכים, הסב רי ם ממנ י , _מרב־בותן ראשי ורב-בוזזן טכני דעת , כדי היחס להחדיר לנכים במם , לזוחרג את שו תו • - חם המיוחדת ולמגבלוחיהם השונות. נקטנו גם כל האמצ ־ עים, כדי שכמה שיותר מקרים של נכות י וכלו לעבור את המיבדקיט הרפואיים אצל הרופא שבמשרד הר יש ו י , מבלי להזדקק להיטלטלוח אל המכון לבטיחות (מקרים של קטיעות ברורות‭. "(‬ ובקשר לנהיגת הנכים, מוצאים סיף מר בהתקדמות ססתוביץ טכני ; "ת אנו 'כזאת נמ ‭- , ‬ שאין כמעט אדם שלא י וכל להניע רכב ממקום למקום על ידי אולי התאמת הוא לא. יהיר אבוריפ . נחנ שוגים מק ‭- . ‬ צוע י. אד כדי להגיע לעבודה וחזרה — זה מסםיק‭". ‬ עט זאת, מפעים מנהל משרד הרישוי, כי לנכים שאינם יכולים לעזור לעצמם במקרה של תקלות. יש צורר בם במכונית חזקה עט. מיכל דלק גדול, כדי למנוע תקלזת ככל האפשר.

חוביץ במושג גם " נכי ולים ח ם* כולל מסוגי מד ם שו פס־ - נים (לב, בליוח. רגליים) והוא מציין, כי משום כך, אין הבעיה כל כך חדשה. הוא אינו נורס, כי חלה ליברליזציה בנוגע לתקנות ללימוד נהיגה למוגבלים ולנהיגתם, אלא שעם ההתפתחות הט כ נ ית , גט השתנה לטובה היחס האנושי לבעיה _וגדלד. _מהבנוג.