⁨⁨מעריב⁩, 8 מאי 1969⁩ — . א אבן מ ק ווה שאפשר לקשור יחסים דיפלומאטים עם ספרד [⁨כתבה⁩]

. א אבן מ ק ווה שאפשר לקשור יחסים דיפלומאטים עם ספרד

חוק החםינויות הדיפלומאטיות אושר בקריאה ראשונה * ח"כ מרדכי זר תובע לבירור בפני וערה של הכנסת את טדי קולק * ח"כ ג. כהן דורש לצוות על "אגד" להסיע חיילים חינם

•טד ־הדין אבא אכן הביע: אתמול את תקוותה עול, ה־ ממשלה לאפשרות 'טל ק-צי‭-'‬ כפרד רת _יהפיפ . כינתיי דיפדרמאטייש פ מדפץל מש־ עפ טרו 'טל הגנראדיפינד פראנ־ קו ומצדד בכד זירה בינלאומית ככל כדה: בעני: הערבי. ער החוץ ביטא משאלה זו, כאשר בא אתמול לסכם בנדות כנסה וזכויות אה הדיון היתר ב " חלק -דיפלומא התסי־ - טיות והקונשולאריות‭, "‬אשר התל עוד ב בו ד ב הקודם של| הכנםת. באותו דיון הגיע ה"כ י צהק רפאל אה דעתו, כי נו־ כה הצעדים שננקטו לאחרונה על ידי השלטונות הספרדיים בביטול רשם י על הוקי האינ־ קוויזיציה די ספרד לפני שהניאו 100 לגירוש־ - שנח, ובמ יהו־ ‭| -‬ יהודי תן היתר ראשון לבניית במאדרי בי ד _ת־כנסת הבירח, מן הדין שיכוננו יחסים נורמאליי משך כל ם שנות עם ספרד המדי , המקיי נה רק מת קונ־ ב־ סוליה בירושלים. כדאי לזכור כי בשנים הרא־ שונות לאחר הקמת המדינה רכזה ספרד ני היא מעונינת | להחליף נציגויות דיפלומאטיות עם י שראל, אך וו לא גילתה | התלהבות 'עתר, אין לכך הספרדי . ם להוטים | עוד אחר יחסים אלה. | שר החוץ סיפר כי בתקופה | האחרונה נעשו נםיונות להת־ קדם בכיוון זה. בצינורות שו־ נים כי כדא־ נאמר לתהום לממשלה קו מתחה פאדריד ל־ ; השנונות העבר, להתקדם להת־ קנוט של היחפים, אשר התבטא גס בהדדיות בשטח היי־ צ־וג הד־פלומאט־ והקונסולא־

העלו הוסיף גסיונותמו אבא אי הרס ן: . עלי " לצערי לציין _שבכפגרזר. בינלאומיות מת־ בלטה ספרד, ובמיוחד מאו מל־ תמה ששת הימים, ביחס סליל- כלפינו ובפעילות מאומצה נגדנו. אנו ערים במיוחד ל-בע-ת מעמדה של הקונסוליה הספרדית בירושלים, כי ספ־ ים רד עומדת נורמאליי בסירוב־ ם עם ישראל לק־־ם " י . ה־ עם זאת אמר שר החוץ כי ספרד הפגינה ומפגינה את אה־ דתה לענינ־ם יהודיים מסוימים, אולם איו בכך כדי לכפו על 'הסה למדינה י שראל ועל גישחה ההד־צדדיה לבעיות המזרח התיכון. ־* בחוק זה, היתר _פרינדר, מעליות בירויצליכ. סולי בבירה ות, בתוכן מצויות שמונה של אנ־ה קונ־ "ב , בריטניה וצרפת‭'":;, ‬ר ‭:?;:‬ז כפופות כלל. נמ־יכלןו, לשגר־־

[ מדובר ‭. 11_^. 111)41. 1* , ‬ _זזמסת בותיהס אל לא נתבקשה להעני ק על להם ידי תעודות פד־־ מינוי. אולם משרד החוץ מקבל הודעות על בואם וצאתם של קונסולים אלה, והס פועלים עתה באמצעות משרד החוץ וקרי: הממשלה) ולא באמצעות הממונה על המחוז, כפי שעשו עד י וני ‭%7‬_ו. ממשלה ישראל, הדגיש אבן, מעניקה לקונסולים הזרים בירושלים זכויות יתר מסויימות בעניני מכס ומסים. כבר נפסק בכהי־המשפט כ' לקונסולים אלה אין מעמד דיפלומאטי. הגדרה מעמדם המשפטי בעתיד היא ענין לבהי־ " משפט. הריין אזהרה ברורה ינדו‭--‬ד באמי הקונסולים הא־! לה במו ‭:, ‬ בשעתו ופה הידיע כאילו ות הב ‭- *"‬ פור־ קיי- ! מו מפכת _קיצריב עפ אי ? •גיר הי י ה פהב משוב גרימת ! מצבם המיוחד מטיל על הקונסולים בירושלים חובה כפו‭!-‬ לה ומכופלת להזהר מהחריגה

!רויות של ארצותיהן השוכנות י בהל־אביב. דבר זה נובעמסי ־ !רובן העקשני של המדינות הל־ :• י לו מעמדה להכיר של באורח ?רושל־ם פורמאלי כבירח ב־ בדיון שנערך בכנסת תבעו ; , נציגי לים עוד רוב עם הסיעות קיומן של לא הקונ־ להש־ | !סוליות העצמאיות" הללו ב־ ! ן | ירושלים‭] ". ‬ ן שר חהוץ צ ־ין כי הוא שותף ‭! :‬ לדאגה הכנסת שהובעו ומקדם , על בירכה יד־ חברי בירור ־) י ן הבעיה כולה נועדה ־חוץ ו־ י ‭! ! I‬ הבעה‭. ::‬הזא הסייר נ־ עצם י I קיומן של הקונסוליות הללו נו־ י ‭1 , ‬ מות 1 בע מי לירושלים חסן של מדינות הבירה. כםו־י־ ‭! . ‬ ן I י חד עם !את הסביר שר ד, ־ ‭1 , ‬ חוץ כי משרדו אינו י כול לפ־ ועול בכנסת לפי ואשר המשאלה דרשה שהושמעה את י הוצא־ ‭, !‬ תם מירושלים של. הקונסולים ! ן הזרים אשר לא הגישו כתבי ! מנוי. לדעתו צעד כזה לא ישו רת את הובר. המדינה ולא אר, ;טובת ירושלים. ‭I , ] !‬ הזכיר כדי ל אבו הסביר לבית מצב 'כי מיוחד קונסול זה ‭, -‬ יות מסו־־מות קי־מות בירוש־ ן לים כבר עשרות ואף מאות ו I בשנים מצאה . אותן מדינת בשעה י שראל . קונסולים כבר I אלה לא ביקשו הכרתה של ו !י ו ו ביקשו שראל קודם במעמדם לכו , הכרתה כשם שלא של ‭: ! ! !‬ י רדן בניעמדפ. ממשלה ־שר־

הקלד. ביותר הפעיומשרד לות. הקונםולארית החוץ עומדעל . י המקובלת המש ‭- , ‬ מר כדי להבטיח כי נציגים זרים לא יחרגו ממסגרת פעילות מקובלת. אם תוכח חריגה מסמנות, יהיר. דיון לגופו של _הענין. ‭*?!‬י- ' ן חוץ ג= להאשמה שהועל־ גויות ירוה. משרדו הוא אמר על כ־ המשמר גם כאן , עומד שנציגים זד־ם לא י נצלו לרעה זכויות יתר שניתנו להם, ושלא תהיינה הריגות מסמכויות! דיפלומאטיות לקונסוליות מוכרות‭|. ‬ ן אשר להערות שהושמעו בנצ ;דבר יגים פעילות זרים בלתי בישראל נאותה , קבע של ואבן כי י ש לזכור כי _למ־ ! דוה החסינות שלהם מקרים ]כאלה היו נדירים ביותר. בן מקרים החמורים ביותר ישנה זכות אף לדרוש את החזרתו של נציג זר כאישיות בלתי רצוייה. 1 לפי בקשה שר החוץ אישרה גויות הכנסת וזכויות את הצעת היהר " הוק הד־פלו־ החס| י־ ! ןמאטיות והקונםולאריות" ב‭-|‬ קריאה ראשונה. תוק זה בא ! לאפשר לממשלה לאשר את הצטרפות ישראל לאמנת וי-

נה , קובעת הבינלאומיים המקובלים של זכויות וחםינויות דיפלומאטיות של נציגי כל הארצות בבי ־ רות 'סל המדינות שהצטרפו ל־ אמנה זו. ‭¥?‬• בלתי •נזיגרתית של ה"כ מרדכי זר אל יו"ר ועד‭.. '‬ ־ י בפנייה זו מתלונן ח"כ זר, ן איש מפלגת הצבירה. נגד הבר ! מפלגתו ירושלים ן הוא טדי — קולק ראש , על עירית ה־ !הצהרות המדיניות שהלה מופר לאחרוגה בקשר למעמדה של ;הבירה. במ־וחד העלתה את חמתו של ה"כ זר, וגם של רבים אה־ רים, הצעה שהשמיע 'לאחרונה טדי קולק בפומבי ואף במסיבת עתונאים, כי ניתן להקים גם בירד, ירדנית של ירו־ שלים במבואותיה על העיר, אשר הכלול שכובות ערביות מובהקות כמו שועםם ובית־ חנינה. ן זד טוען, כ' איש לא הסמיך אה קולק למסור הצהרות מדיניות מרחיקות כאלו, ולהע־ ניק לירדנים ירושלים ערבית בגבולה של ירושלים הישרי אלי אה ת. קולק לכן לבירור הוא תובע לפני להזמין ועדה !הפנים למען יהקרוהו עי הצהרותיו

‭., ‬ י ו"ר הועדה, ה"כ מרדכי סורקים, שוקל עחה אם לה־ע־ נדת לתביעת הזאת ולהזמין את ־ולק לעריכת בירור נזה. ה"כ גבריאל כהן, איש וע־ דת החוץ והבטחון טל הכנסה, הגיש אהמול הצעה לםדו־היום שבה הוא. תובע לאפשר לחיילים במדים נסיעה בחינם בקוים בינעירוניים של התה־ כורד' הצינורית, ברכבת וב־ אוטובוסים. ה"כ ג. כהן טוען כי ניתז לבצע סידוריםכספי . ים וארגוניים ת־נפ כדי זו להוצי של ' החיילים א לפועל , במקום הסעה שימתינו שעות ארוכות בכב‭--‬-שי ם, בגשם ובשמש, בזות החופשות הקצרות שלהם. לדבריו, הסעת חינם זר של ציבי חיילים ענק לא , צרי אם כה לוקחי לעלוח ם תק ב ‭- -‬ חשבון, כי בתלק גדול הול הקדם האוטובוסים נוסעים ממי־ לא ריקים חלקית. לדעתו י ש גס להתיר צפיפות גדולה יותר באוטובוסים, על ידי חת־ רת הקומות עמידה נוספים לחיילים. והעיקר, אומר גנריאל כהן שיטת : קוסט " אגד" פלוס עובד , ממילא על _נן לא ביפסיד בשום אופן _מההעו!חינם של היילים.