⁨⁨מעריב⁩, 10 ספטמבר 1968⁩ — הרוסים שואפים להשליט את המנהיג הסלובאקי הוסאק " במקום דובצ'לו [⁨כתבה⁩]

הרוסים שואפים להשליט את המנהיג הסלובאקי הוסאק " במקום דובצ'לו

מוסקווה מנצלת את השאיפות הלאומניות הגלויות והרדומות של' _סלובאקיה " ע'יי הבטחת אוטונומיה רבה יותר רוצה לרכוש לצדה מדינאי שאפן עדהחלטה ורודף־שררה

-מאת רג'ינאלד פק - סופר "דיילי טלגראף" כפראנ מיוחד למעריכ‭_, "‬טלגראפית " אין כמעט פפק, שהרו־ סיפ מכיניפ עתה את מר גופטאפ הופאק, המזכיר ה־ ראשון של המפלגה הקומו־ ניפטית הפלוכאקית, למלא את מקומו של מנהיג המפלגה הקומוניפטית הצ'כופ־ לובאקית_, מר אלכפנדר דו־ בצ'ק - אמרו אתמול מקורות צ'כופלובאקייפ בפראג, על פמד הידיעות, כי פגן מיניסטר ההוין הםובייטי, מר ואפילי קוזנייצוב, כיקר אצל מר הופאק בכראטיפ־ לאווה ואף נשא נאופ לפני המועצה הלאומית הצ'כופ־ לוכאקית. המקורות מתקשים להסביר מדוע בחרו הרוםיה דזוקא כמדינאי, שעד לכיבוש צ'כוסלוכאקיה נח? שכ לתומך נאמן כמר דו• כצ'ק וכמדיניותו הפרונ־ רפיכית. אהד המקורות אמר, כי שינוי גדול" הל במר הוסאק " מאז ביקר במוסקווה יהד עם יתר המנהיגים הצ'כוסלובא־ קיים זמן קצר אהרי הכיבוש. בנאומיו לפני הכיבוש צידד בתוקף בריפורמות מדיניות וכלכליות שיזם מר דובצ'ק, כאשר ירש את מקומו של נו־ בוטני בראשות המפלגה. לעומת זאת, בכל התבטאויותיו למן הכיבוש, הקפיד מר הוסאק לא לסטות מןהקו של " הקרמל‭. " ‬

היה זה מר הוםאי ש- " קרא כתוקף להיענות לדרישות הסובייטיות ואף הבטיח לאנשי הרוח בצי־ כופלובאקיה שלא _עיקפת להם כל פכנה. אבל איש מן האינטלקטואלים אינו מאמין שהוא בטוח, כל עוד נמצא בפראג ראש המשטרה החשאית הסובייטית, קולונל נאזארף. מר הוסאק, חגביר את חש־ שותיהם של אנשי הרוה ברמזו בבירור, שבקרוב ייסגרו גבולותיה של צ'כוסלובאקיה. רבים מאמינים, כימסך ה- " ברזל" יירד על צ'כוסלובאקיה ברגע שיינעל היריד המסחרי הבינלאומי בברנו, בסוף חודש זה. אמנב מד הושאל!ריצד, 'טמונה שנות מעצר כתקופת שלטונו של ;_וכוטני, אך אשמתו לא היתהס־ " מייד‭"?‬ מעקרונות הקומוניזם, אלא לאומנות כלו• באקית מוגזמת. בלאומנות זו רואים הסבר אפשרי לעמדתו החדשה של מר הוסאק, לימין הכובשים הסובייטיים. ייתכן, כי כפתיון מציעה לו מוסקווה מידה גדולה של אוטונומיה לסלובא־ קיה, יותר מן המידה שעמה עשויים הצ'כים להשלים. תמורת זאת תובעים ממנו הסובייטים, כי ישרתם בענינים אהרים. גה לפי תכניתו של וו? כצ'ק, עמדה צ'כופלוכא־ " קיה ליהפד כעתיד למדינה

פדראלית, שכמשגרתה הי־ תה סלובאקיה מקבלת מידה גדולה של אוטונומיה. נוסף על לאומנותו הסלו־ באקית, ידוע מר הוסאק כמדינאי שאפני, נהוש החלטה ורודף שררה. ידיעות רווחות, כי ההכרעה צפויה בימים הקרובים, או — בהתחשב עם היריד בברנו — תוך השבועות הקרובים. איו לדעת לפי שעה, מה מועיד העתיד למר דובצ'ק במסגרת הכרעה זו. מזכירים, כי ידיעות ממוסקווה מסרו זמן קצר אחרי הכיבוש, כי אין כמנהלחסל" את מד " דובצ'ק, אלאלנטרל" אותו. " השגרירות הבריטית בפראג מסדה אתמול, כי עדיין• מגיעות לשגרירות בקשות רבות, של אזרהיש צ'כזשלוכאקיים, _הצכקשיש לקבל אשרות כניהה לבריטניה. מספר הבקשות למן הכיבוש מגיע לכמה מאות, ורבים מן המבקשים כבר קיבלו את האשרות המבוקשות. בימים אלה נעשה טיפול מזורז ביתר הבקשות. פרנק טיילור, סופרדיילי " טלגראף" במוסקווה, מטלגרף: הקרמל קרא אתמול שוב לעתות בצ'עושלובאקיה וגינה את העתונות של פראג?בשל כשיונה להרגיע את האזרהיפ הצ'כוסלוכא? קיפ, כי לא נשקפת •טופ סכנה מצד כוהור. אנטי־ קומוניסטיים במדינה.

בידיעה מאת סופרו המיוחד בפראג, כתב אתמול _עתון המפלגה הקומוניסטית הסובייטיתפראוודה‭, "‬כי הנגד מהפכנים " בצ'כופלובאקיה מני סים לחולל מלחמהבלתי• " נראית‭. "‬ לדברי _העתון, הפיצו הנגדמהפכנים כרוזים בעיר המו־ ראווית ברנו וקראו בהם ל? היסולם הפיסי'' של המנהי- " גים הקומוניסטיים הצ'כוסלובאקיים• פראוודה" טוען, כי הכרוזים מוכיחים " , שעדיין לא הגיעה השעה לוותר על הערנות והעמידה על המשמר מפני היסודות העויינים. כן רואה העתון בכרוזים הללו צידוק נוסף להמשך נוכחותם של בו - הות הכיבוש על אדמת צ'כוסלובאקיה. עתוני פראג מנפיב ליצור את הרושם, כי מבחינה פוליטית הכל כשורת כמדינה, ונראה בעליל בי הקרמל סבור אחרת. אתרי שתקפו ביום א' את מדיג-־ות החוץ הבריטית, כיוונו אמש הפרשנים הסובייטיים את חיציהם למטרות אחרות. ביקורת קשה _ך_, ם מתחו על ארה"ב, וייחוד על מיניסטר ההגנה האמריקני מר קלארה קליפורד. _עתון הממשלה הסובייטית איזווסטיד‭", ‬ טען אתמול, כי " הנאום שנשא מר קליפורד בשבוע שעבר במועדון העתונ־ אים בוואשינגטון כוכיה, שראשי נאט"ו מנסים לנצל אח המאורעות בצ'כוסלובאקיה כדי להדם את מטרותיהם התוקפ-

ניות באירופה. פראוודה" האשים אתמול " את נאט"ו _בגסיון לשנות את מאון הכוחות באירופה. על-

ידי עידוד הנגד-מהפכנים ב־ צ'כוסלובאקיה. שוב מצביעים הבטאונים הרוסיים על ג־מניה המערבית כעל אהד האשמים העיקריים. עמנואל אונגר, סופרמע- " ריב" בווינה, מטלגרף: פטר דובצ'ק, בנו של מנהיג צ'כוכלוהאקיה אלכ־ שנדר דובצ'ק?הגיע אתמול לפנות ערב מקאהיד לווי ־ דרכו _לכראטישלאווה. מפראג נודע, כי שר ההויז,

מר ייז'י האייק‭"_, ‬הוכנכ למקד, '" . מצפים עתה לפיטוריו כל יום. עתון הערב הפראגיוצ'רני פראהא" מסר, כי בעת " סיכסוך בין תיילים סובייטיים ושוטריו צ'כיים, נפצעו שני שוטרים קשה• סוכנות הידיעות הצ'בוסלו־ באקיתצ'טקה" פיטרה את כתבה באו " "ם, _משוש שהצהיר הצהרההסותרת את מדיניות " הממשלה ואת הקו של סוכנות הידיעות‭. " ‬

סגן שר החוץ הסובייטי, ואסילי קוזנייצוב (מימין‭, (‬ערן, אתמול גברא־• טיסלאווה שיחות עם המנהיגים הסלובאקיים ובכללם אנדריי קלוקוץ' (משמאל‭, (‬יו "ר המועצה הלאומית הסלזבאקית. באמצע — שגריר בריה"מ בצ'כוסלובאמיה, ס. ו. צ'רווננקו‭). ‬צילום ראדיו־טלגראפי, מיוחד למעריג‭(" ‬