⁨⁨מעריב⁩, 9 אפריל 1968⁩ — ל י ה י ה , מזלי קפצת_^ מחמטמ טייי _ם ה י ה ז גא ‭- ''‬ אמר פתר יאל ‭§ ?‬ י ץ# ‭1 '‬ ב _ו ז [⁨כתבה⁩]

ל י ה י ה , מזלי קפצת_^ מחמטמ טייי _ם ה י ה ז גא ‭- ''‬ אמר פתר יאל ‭§ ?‬ י ץ# ‭1 '‬ ב _ו ז

ירידיד ושם" היה בין 121 הניצולים בנחיתה אונס של ‭,, ‬בואינג" בוער בלונדון־ חמשה נהרגו• ‭' 18‬ מן " הנוסעים היו בדרכם לישראל, אבל לא היו ישראלים מלבד כץ נוסע גילה * את האש במנוע ‭_*. ' : ?' * ‬

- מאת ג. שטרסמן - פופר "מעריב" בלונדון טלגדאפית "היה לי מזל. קפצתי מ־ המטופ. הטייפ היה גאון‭— ''‬ אלה היו המליה שאמר אמש יו''ר יד ושם ושגריר ישראל כרופיה לשעבר כתריאל פץ, כאשר הופל לחדר הניתוהיפ בבית כעיירה ההוליפ אוקפכדידג " הילינגדוף ‭, '‬לא הרהק משדה התעופה הבינלאומי של לונדון. כץ דייה בין 121 הניצולים בהתרסקות מטוסבואינג ‭"707‬ שא יר עה ב י ום שנ י "ב " היתראו" (נמל התעופה של לונדון) וש ־ המלה של מר‭", ‬ נס שקרה " הי . א המשה המעטה אנשי רבה ם בלבד נספו בהתרסקות. כץ נותח אמש בידו וברגלו ושתיהן הושמו בגבס. בעת בי־ קורי בבית התולים גמסר בשעת הניתוח שמצבו של כץ איגו מסוכן והבוקר, בשעה שתים אחר הצות, אמרה מפק ־ הת משמרת הלילה בביה"ח , אחרי שכץ נותה, כי מצבו משביע רצון בהחלט. שאר עם זמן זאת ניכר נראה בבית שייאלץ החולי לה־ ם, אולי שבועות אתדים ומכל מ־ קום ברור שלא י קח חלק בימים ועידת אלד י "•ד בירושלים ושם" הנפ . ת ח ת ב ־ כץ היה בלונדון שלשה ימים בלבד. הוא הגיע הנד, כדי להרצות באזני משתתפי ה־

השנתית של הפדראציה הציונית צאי־שבת ונשא • הוא הרצ הי ד, אתו הנוסע במו ה ‭- -‬ ישראלי היחיד על מטוס ה־ אי " בואינג . סי‭" , ". ‬ שעמד של חברת להביאו "בי . ארצה או. ־ דרך ציריה המטופ היה כדרכו לאוסטרליה וחיו בו מהנ־ ריפ מאנגליה ותיירימ, מ־ חפ 8נ כדרכפ לישראל. לפני שדיורדם לקראת הניתוח הספיק כץ לבקש למסור למשפחתו שאין צורך לבוא לבקרו, הקונסול חכללי רענן סיון והקונסול שלמה לוי בי קרו אמש אצל כץ בבית וזהו־ לים וניסו להתקשר עם אשתו בירושלים אולם חלה תקלה בקווי הטלפון. כץ שבר את עצם אגן הירכיים בצד הימני ואת עצם ורוצו י המנ י ת . בדרך לחדר הניתוח נעשה לו עירוי דם ובתשובה לשאלה נאמר שהדבר נעשה כדי למנוע הלם מן הפצוע. הלם כזה עלול לבוא אהרי 24 שעות ולאו דוקא מיד אהרי התאונה. כית חחוליפ "הילינגדון" הועמד במצב חכו זמן ני־ כר לפני שנודע דבר התדפקות המטופ. הפיכה לכך נעוצה בעובדח ששדה ח־ תעופה פמיר לבית חחוליפ זדביפ מעובדיו ראו את . האפון הקרפ והזעיקו את חשידותיפ.

אין ספק כי 121 הניצולים תייביפ את חייהם לקברניט צ'ארלס טיילור;הניו־זילנדי בן ‭, 47‬שקור רוחו בעת האסון י כול לשמש דוגמה לכל םרח־טיס. ב־ המטוס ‭4. 27‬ אחרי המרי הצהרים א מ " היתראו ומי " ד הבחין אהד הנוסעים בלהבות בוקעות מן המנוע השמאלי הפנימי. הוא העיר את תשומת לברי של הדיילת לדבר אבל היא אמרה שתמיד רואים להבות בוקעות מן המנוע. לא ביום' אמר הנוסע, רק בלילה. ואז נזכרה הדיילת ורצה לתא הטייס. כינתייפ אחזה חרדה את כל כאי שדה התעופה, שראו את המטופ עולה ב־ לחבות. שירותי ההצלה הוזעקו ואז נשמע ברדיו ?ולו של הטייס הקורא את קריאת המצוקה חבינלאו־ מית "מיידי‭. "‬ הוא המריא בכוון מערב, בכוו עשה ן מיד _צפון־ הקפה י מזרח שמאלית • הבואי ונהת נג'' היה באויר ארבע דקות" בלבד ובידי הטייס המאומן עלה ל־ הנחית אותו בצורה מצויינת, אלא שלא יכול י הי' למנוע את האש . המנוע הבוער נפל ומיד הת־ פרקה הכנף כולה בעוד הגוף עולה בלהבות ענקיות שנראו למרתק רב, עד לונדון• תוך שניות ההלו הנוסעים לקפוץ

להצי מן הגוף ל קודם הלוהט כל ‭' , ‬ _כעזהם את הילדים מנס י . ם צלמים לעשרות חנציחו את התכערה. הגדולה ופר י ידיחם מעטר הבוקר את עתוני לונדון כולפ כממוי ויי . ע טנאם נק. , לותר קינג, רדיפת צה"ל אחרי החבלנים אל מעבר לגבול י רדן, כל אלה נבלעו בסיקור הנרחב של התאונה, חן בעתונים' הן בראדיו והן בטלוויזיה ? עדויות ‭: . ‬ ניצולים נשמעו כשל אנשים החוזרים מהעולם הבא. הלקם לא האמינו שינצלו כא־ שר ראו את המנוע והכנף עולים באש. אבל היה משהו בצורה בה הטיס טיילור את המטוס שבחים שהרגיעה שזכה להם אתרי מפי ם. ? ה־ צולים יש בהם כדי לדיעי י י־ ד שנהג בקור רוח ובשיקול . דעת באופו יוצא מן הכלל• חהרוגיפ חפ אישה, יל־ דח כת תשע, שני גברים ודיילת אחת. היתה זו טיסתו הראשונה של המטוס אחרי ביקורת כללית, פרט לטיסת מבחן שיגר־ או תית . איי שנערכה . סי‭". ‬ לא בו י ועובדי כלו להסב " בי י . ר ־ את פשר האסון. מכל מקום ברור היה שהמערכת האוטומאטית לכיבוי אש במנוע לא פעלה.

מקרה היה מעורב בעבר באירוע דומה : בנובמבר אשתקד, בעת המראה מהונולולו, פרצה אש במנוע ימין והמטוס נחת מיד ?אהרי ההמראה. אחרי המקרה ההוא דיוהלפו כל ארבעת מנועי המטוס. פה סופר מופי "ף מעריב ‭" :‬ לעניני תעוגל קריאות טלפוניות י בלתי פופק הציף אתמול ?את משרדי לשבת התיירות הממשלתית וחפרת התעופה "בי . או. איי. פי‭". ‬ בנגזל התעופה לוד לאחר ששודרה שלי שעה מהדורת ד היריעה חחדשות על תאונת המטוס הבריטי שי לוד נכללה בנתיבו. המטוס עמד להגיע רק בשעה 11 בלילה אך . מרגע שנפוצהז-הידיעד' על התאונה לא דבר חדלו זד, הקשה הטלפוני על ם העבודה לצלצל, הלבה בימים אלה נוכח ריבוי ?מטוסים ' עם תיירים לחג הפסח. בתהילה, לפני שנתקבלו פםות רטים מגוגדות , על האסון בלוד , רווחו אם גי המ ר־ - טוס שהתרסק הוא אמנם המטוס שעמד להגיע. על אף השעה המוקדמת הזעיקו סי‭". ‬ את פקידי מנהל חברת תחנת " בי, או החברה . איי. בלוד, מר פיליפס, שמיהר מ־ ביתו לנמל התעופה. באולם ההמתנה הוצב שלט שהודיע לצ י בור , כי כל המבקש לפנות בענין התאונה י עלה למשרד החברה בקומה ד‭. '‬או־ לם פקידי ההברה לא י כלו למסור פרטים נוספים על אלה שנמסרו במהדורת החדשות. הם רק סיפרו, כי ציפו ו‭!????????????????? ‬

לבואם טוס י זה של אך לא 17 י נוסעים היתד, בידי :במ הם - רשימת, נוסע י ם . אנש י י ההברה ציינו, כי מטוס הלילה מלונדון אחר עמד כמקום . להמר י ח־ א מטופ שהתרפק ועמר לני חות הבוקר בלוד. י כפי תה שנודע במטען לסופר המטוס " מערי כמות ב‭, "‬ של הי איזוטופים י ראדיו־אקטי ביים, ארוזים בתיבות עופרת ־ סגורות, לאחר התאונה נערכו חיפושים קדחתניים שבסופם נמצאו כל התיבות שלא נפגעו ונסתבר כי האיזוטופים לא נתפזרו.