⁨⁨מעריב⁩, 1 דצמבר 1967⁩ — " לד' "נת י ם וז _האםונד_?צ מר קוב יץ ם [⁨כתבה⁩]

" לד' "נת י ם וז _האםונד_?צ מר קוב יץ ם

מן הספרות התורנית

- מאת נפתלי קראום - אל אלד שהוא נו

ספרים רביםבים בכל הדורות במגמה להסביר ולבאר את יסודות האמונה היהודית ולעשות לה נפשות — לא בקרב זר י ם , חלילה, כי אין אנו מיסיונרים ואין לנו עני!בגרים הקשים לנו כספחת — אלא בקרב אחינו בני י שראל, שחתרחקו מסיבהו ז או אחרת ממקור מחצבתם. הצד השווה של מרבית הספרים חללו, שענינם בהבאת הדברים אל הקורא בנוסת של הסברה־הטפה, מבלי לנסות לשכנע בראיות מותכות, תוך, שי־ מוש הגיוניים בהשוואות . יש המנממים מדעיות זאת ובכלי בחופר חשי ך בה ‭,. ‬־ א פשרות ש ל הוכחה , למי שאינו רוצה להאמין;אהרים אומרים, כי האמונה מתחילה במקום בו גגמר ההגיון 'ושוב אתרים מסתמכים על דברי רב י וחנן בתלמוד, המגביל את " כי ודע ישראל מת שתשיב כל שכן לאפיקורוס דפקר " לגוי טפי" , סנהדרי "ן, ל"ח‭. (:‬ אולם אם בדורות שעברו, בהם היתד?ידי ע ת התורה מרובה אפ י לו בקרב המשכילים, היה מקום לטענות אלו, הדי מיום יש ויש מקום לספרים המעניקים למעיינים בהם ידיעות אלמנטריות ביותר בתחום היהדות. ספר כזה הוא ספרו של הרב צבי מרקוביץ' ‭")‬חחופ"ק רמת־גן‭, ("‬ בנת יב ות ה אמונה‭, "‬שצא לאו ר " בא ח רו נ ה על יי ד הו צ את הספרים החרדית " נצה‭. "‬ הספר, ש־ מהדורתו הראשונה הופיעה כבר לפני כמעט עשרים שנה, מביא " פרקי אמונה ומושגי יהדות מפורשים על רקע חיינו" ותעודתו, כדברי המחבר בהקדמתו, להביא את עיקרי ובתקופתנו היהדות " בצור ‭.. "‬ ה שתובן לעם י במ י נו

אם אמנם יגיע ‭-, ‬- לאו עד להם תפקיד , אין חשוב ספק שה בהארת " נתיבות י סודות " י מהאמונה היהודית. אך דא עקא, הצרה עם הספדים מסוג זה היא שהם נדרך נלל מצויים בידי אלה שאינם זקוקים להם‭... ‬ ני שפת ינלמ ה להיות " נתיבות אולי " קלה קצת ומובנת פחות מלי , אם - צית. חחלוקה לפרקים ענינית אף היא. טוב עשה המחבר המלומד ש־ הבליל בספר גם את תולדות שלשלת הקבלה ולו בקיצור ובצורה תמציתית. באוהד, מידה קולע' המוטו ‭") , ‬בא י חבקוק והעמידו על אחת‭("‬ תמש אס כי במאמר נבר היה חז"ל מי זה' ‭, , ‬ שרצה המפלי למש־ ג בכי שבח המצוות האמונה ‭, . ‬ המעשי כדי " להוכי ות הן ח" בעזרתו מיות- , רו ת‭".. ". ‬ לעומת זאת, החלק האחרון של כולל הספר, מאמרים הנקרא על " בנתיבות מציאות היינו חיינו " וה ב ‭- -‬ אותו נוסח בכייני של פובליציסטיקה הטפנית המאפיינת את העתונות הדתית המפלגתית על פלגיה — חלק זה הוא . מיותר לחלוטין, אינו משכנע איש (וודאי שלא את אלה שהוא נוע ד, כביכול, לשכנע) אלא, אד ר בח, רק מעורר לווינוח נרגז וטוב ה י ה עו ש ה ה מחבר א י לו לא הכניסו לספר. נבר אמר מי שאמר, החושד י כ מעט , אד מן האור לגירוש דוחה " החושך הרבה לא מן משתמשים: נמחנטים " בהם מגרשים . זנונים ו קרבן פסח בהר הבית? לוינוח הער הנטוש בין רבני יש-

על הצדדים ההלכתיי (להב־ דיל מן המדיניים) של זיקתנו להר הב י ת המשוחרר, תור ם נ ופ ר נוסף ספרו כתו" ( של הוצאת מאיר המחבר טיזליש ‭, , ‬ שנת " פסח תשכ כהל "ז) - בו הוא קורא לחדש את הקרבת קרבן הפסה בהר הב ית. הספר כולו ‭")‬הבעיות וההלכות הקשורות בהבאת קרבן פסח בזמן הזה‭("‬ מוקדש לויכות עם אלה שאינם תמימי־דעים עם דעתו הפסואפשר קנית במקצת להקרי של ב 'קרבן המחבר פסח , כי בזמן " אפשר הזה, כשהר הבית בידנו ואין העובדה _דח‭_>'‬ , שכן ‭??‬ /נו ‭?::. '‬ טמאי ‭??‬ _־' ‭, , -‬ יי מתים ‭.. ‬ י- ‭— - , , ‬ פעכ־ להוכחת עמדתו -מב יא המחבר א ת בל דיני. מרבי פסתי_\בדריי ־- כלל בהסתמך על חרמב"ם) בצירוף תרשימים ודיאגרמות ותוך גילוי בקיאות ראויח לציון. אולם, י חות וזח עדיין אינו אומר, י כ ג ם ח י ום אפשר להקריב את הקרבן, הוא מצרף תקופות רש י מה שונות ה י סטור ית (אולם של ‭" , '‬ דוק פסחי : ם" רבן בגמל אינו יא אלא ל שהמחבר רבן גמלי מכנהו אל הזקן ‭, "‬ דימה שהיה ‭, "‬ יושב על גב מעלה בהר הבית וכו־ תב מכתב י ם ל ב נ י הגולה והס י פור עם רבי ימודה _גן־בתירה אירע לפני חורבן מבית ולא " בימי בר־כוכבא‭, "‬ כדברי ר"מ מיזליש‭. (‬לבסוף מגייס ממחבר לעזרתו דעות של " גדולי מ־ פוסקים" (מר' אישתורי מפרחי ועד הרב צ"פ פראנק) מבלי שיביא את דבריהם של אלה‭... ‬הסוררים אחרת. אין ספק, כי הספר יעודד' ויכוח ורבים יחלקו על מסקנותיו. קשה להשתחרר מן מרושם, כי אכן זו מיתה נוונת מחנרו.