⁨⁨מעריב⁩, 11 נובמבר 1966⁩ — !־_^־ ‭: '‬ _^_דך‭1!:;^‬_צ_^ ‭?' . '‬ ־ן ‭^^^^^^>?^^^‬_־ג‭^/ ‬ [⁨תמונה⁩]

!־_^־ ‭: '‬ _^_דך‭1!:;^‬_צ_^ ‭?' . '‬ ־ן ‭^^^^^^>?^^^‬_־ג‭^/ ‬

צלליתו של גבר דק־גזרה רטטה על כתליו של " בית דנצי־ גר" שבקרית הטכניון החיפנית. לילו של יום שלישי שבשבוע שעבר זכה לירח בוהק, שהאיר את סולם־החבלים שהושאר במקום על־ידי הפועלים, שעסקו במשך כל שעות היום בזיפות הגג בגמישות . חתולית טיפסה הדמות מעלה. חדי־מבט היו יכולים להבחין במוט-הבר-זל אלא שבידיה ששומר . לא נראה בסביבה. האדריכל הצעיר, צבי הקר ‭, (36)‬התנפל בשצף על מסגרות החלונות שעל הגג אחר ובעזרת זו , כשהוא מוט מעוות הברזל את כופף מותן ד אותן , ומרפה בזו מהן רק לאחר שנוכח לדעת ששוב לא יוכלו לשמש כמסגרת-מחזיקה לזגוגיות. ושנים חמישה־עשר . שלוש חלונות שעות ארד מתוך מבצעו שלושי ורק םאז ירד מיוזע וסחוט, אך כולו סיפוק: הם לא יצליחו לשנות את תוכניתי. אחר חצות, בדרכו חזרה מחיפה לתלשוטרים אביב עצרה המפוהקים אותו המשטרה לא נתכוונו . אלא להאשי שה מו - בחבלה במבנה . הטכניון. חם תסתפקו ב־ דו"ח על שלא עימעם אורותיו• תחושה צבי המלווה הקר חש כל בהקלה אמן מסויימת , שמנסי . ם באות להכ ה - יוצא תיב לו להילחם את , תנאי מוכן היצירה להיהרג — ובלבד ואילו שלא הוא יעבור על חכורח הפנימי, המורה לו ליצור למהרת בדרכו מסרו שלו העתונים . את הודעת המשטרה גר‭. "‬הקר , שאלמונים לא הניח חיבלו למשטרה ב " בית תעלומה דנצי ־ העחוני בלתי מפועגחת ם, שהחבלן • הוא האלמוני הודיע לכל אינו מערכות אלא הוא ממשטרת בכבודו ובעצמו חיפח נחפז . ו להתקשר עמו, חזמינוהו וקיבל למתן בשל עדות הולדת . הוא בתו ביקש השלישי דהי ת, ה — ביום שישי — חאחרון שוב נכנסלבנין ‭. , ‬ איש את פניו מבין . אולם ה " בוסים הפועלי " לא ם, הי אנשי ה שם סולל לקבל - בונה‭, "‬העוסקים בהקמת הבנין זה ‭". ‬ שנתיים ך צרות , לא ? פסקו מלהקשוח: " למה עושים "

סיפור נוסח קאפקא והיה זח אחד מן הפועלים שטלפן לו אליו שמרכיבים יום לפני את חלונות החבלה וטרח הגג שלא לחודי לפי ע התוכנית גרא להרכיב . יש " אותם לנו הוראה וכבר הספקנו מחמחגדס להרכי בן ב - את למחרת מחציתם כבר ‭. "‬ היה צבי הקר במקום. סיפורו ניגשתי נשמע למהנדס כקאפקאי בן . -גרא, מנהל משרד הבינוי " שבטכניון, וביקשתי ממנו להפסיק מיד את הרכבת ההלוגות, שכן הדבר

האדריכל צבי הקר ‭()‬ מבט מבעד חלון " ממה המריבו ‭' "!‬ בניגוד קיבלתי לתוכנית הוראה‭. '‬ ולהסכם ביקשתי . תשובתו ממנו את הי הע תה תק !י ה ה וראה, אולם הוא התחמ ק בטענה: , איני י נשיא כול‭. '‬ הטכני ניגשתי ון, להנהלה מר סאשה והתברר גולדברג לי , נסע שלאמריקח. מזכירתו, שחתמה וסיכמה את ההסכם שבינינו על צביעת הבנין והרכבת החלונות למשך הודש , אף ימים היא . י משם צאה לחופשת־מחלה התרוצצתי אל בפגיו סגן הנש את יא העניי , הפרופ ן אך ' י הוא שקלרסקי לא ידע . העלתי דבר אותי על חמדובר אל , השני . ראיתי והחלטתי שכל לגשת אחד לעו מרי רך־ ץ דין. המשפטן הסביר לי, שכדי להוציא נתיים צו־מניעה יספיקו יש צורר להשלים ביומיים את -שלושה הרכבת ובי ה- - תלונות. עדיין לא התייאשתי• רצתי ל־ פרופ' מגספלד. תגובתו היתה: , לא יתכן על-ידי ‭?? !'‬ הנשי פרופ' א, ? אלכסנדר מנספלד גשאל גולדבר בשעת ג, אם ו התלונות נוימן, יספקו ' לפי תכנוני תאורה , מספקת יחד עם _לבנין פרופ' דג א. - ציגר של האדריכל של - הפקולטה מנספלד למכונאות היתה ‭: . ‬ תשובתו , הייתי במקום ואני משוכנע, שהתאורה של הקר תהיה פרופ גדולה ' מנספלד ביותר‭. '‬ נרעש וביקש ממגי שאטלפן " בנוכחותי לפרופ' נאור, סגן י נשיא הטכניון לענייני פיתוחאיו , לי

בית עיריית בת־ים — היצירה הראשונה שעוררה ויכוח• בתמונת הכותרת למעלה! _צילוט יגם של בניני הפקולטה למכונאות

יודע ספק שפרופ כלל ' מכל נאור העניי — ן‭. '‬ כך — איננו את" טלפנתי כל העגיי לפרופ ן, אך ' נאור הוא הגי והסברתי ב, שלצערו לו הפנאי אינו יכול היחידות לקבלני שלו , הואיל ביום. ואלו יש , הן לי שעות שתי מזכירות הסביר לי ותוכל : שפרופ לפנות ' _כוגן אלי , הן הדי ‭. '‬ קןהוא החדש אף של הפקולטה למכונאות, עורך מחקר של התאורה בבנין. פתאום נהפך פרופסור למכונאות לבין פרופ' למומחה נאור לתאורה נסתיימה . מצדו השיחה ‭,. ‬אתה ביני ראיתי היסטרי , כלמד טעם , הקר' להמשיך — כך בשיחה אמר ואני ? פרופ לא ' מנספלד, שעמד לידי והיה עד לשיחה, נכנע ‭,. ‬הקר, אני מרים ידיים‭. '‬ את" לא מה ראיתי שעשיתי יכל • לוא ברירה הייתי אלא עובר לעשות בשתי כהסכמה קה, . היה לכן חוטר נטלתי ההגבה ? את המוט מצד י ועשיתי מ ת פרש את מיאשר נתזעש את י ת י ההוראה ‭. "‬ להרכיב את החלונות שלא לפי התוכניתן כרגי עובדה ל, אצל היא סולל שהמ - סגרות בוגה‭, "‬המבצע לא הוזמנו את , אגלה הקמת • יכולתי המיז‭". ‬ להבין " הם עשו לוא הכל היו פונים כדי שלא אלי ואומרים באומץ־לב: החלטנו לסטות מן התוכנית. אולם המעשה שלהם בוצע בפחדנו ת, כשהם מנסים להעלים ממני גם את העובדה הטענה שהם שלהם סוטים שהתלונות מתנאי התוכנית זמניי ? ם ‭, . ‬ מגוחכת והם הורכבו החלונות לקראת הללו עוגת הורכבו הגשמי עם ם בי — ־

פרופ' אלפרד נוימן‭{66)‬ במקום חיפה —קוויבק' דוד וכל יתר הפרטים ויכלו להחזיק גם מאת לא יי ם היתה שגה‭. "‬ זו הפעם הראשונה שצ3י הקר שלושה יצא למלחמתו שמעות בדרכו קודם-לכ המקורית ן. היה . הכל מוכן גר"• האורחים לפתיחה ההגיגית הנכבדים של היו " בית בדרכם דנצי אל - בנין המחלקה למכונאות ואוירודינאמיקה. פוסעים בשדרה עטויית דגלי הלאום. מחאה במברשת צבע ואז, בעודם מתרשמים ממבנה המין, הופיע מחזיק צבי בידו הקר פחית במכגסי צבע צהוב ג'ינס ומברשת כשהוא ומבלי סלי הבטון לומר והחל מילה לצבוע טיפס על במו- אחד ידיו מספ את - הכותל החשוף. ? תחילה גשתררה תדהמה• א י ד י עד מהרה הביגו האורחים!ביגיהם שר האוצר, מה עת הביא הקיר את, ‭? !‬ :ההפגנתית 'אדריכל למעשהו היתד. ביטוי המוזר. לזעמו צביוחוחו על שבמשך בלד-ושוב שניט כשהם של מערימים דיונים וסחבת קשיים המאושרת בדרכו: להשליט . ־: ‭;, ‬־ את ' הבניו ‭, :‬ !ימיהתוכנית ; נשיא נראה הטכניון . שצעד , הפגנתי מד סאשה זה •גולדברג עשה את שלו נח ‭- . ‬ בנוכחות פז להזמין פרופ את ‭:'‬ מנסטלד הקרלמשרדו ' חתמו ושט . השניים ‭_"- :"‬ על הסכם י לפיו - מתחייב — הקד שהתאורה כבנין השנוי במחלוקת לא תהיה קטנה

הקיימת, שתוכננו להרכיב בגג על-ידי המין פרופ' את נוי התלונות מן ועל־ידו כפי . לביצוע במקביל עבודות התחייב הצביעה נשיא של ־הטכני המי ון ן לגשת כולו בעת הרכבת התלוגות שבגג. על־כד צבי ההר לפרופ חגג ' גוי את מן גצחונו , המרבי ואף ץ חורה דיווח בקאנדה. תשובתו של פרופ' נוימן, שבע בשל המר ו י ר אותו ם והאכז י חס בה מצד , שעזב הבופים את " הטכני הי תד, ון : צבי" אני ‭. , ‬ הם שמח ירמו על אותך ההסכם רק •" י בשבי אולם ?התענוג היזהר, לרמות אותך‭. "‬ הוקרא " מכתבו לפני של עוזרי פרופ במשרדי ' נוי. מן הנערץ שבתל- , אבי ש ב ‭, -‬ נשמע כבד יה ה ‭?. ‬אולם רק כעבור שבועיים הוא התברר שבע לי שהפרופסור נםיון. לא היתד בעל ?זו השם בדי העולמי חה• הם ר י מו היסטוריה אות י ‭. "‬ ארוכה מלווה אתבנין דנ־ צ י גר‭, "‬שהוא השלב הראשון של " הפקול־ טה ב‭1959-‬ להנדסת , כשעבודת מכונות התכנון בטכניון של . הפקולטה היה זה נמסרה דיקן הפקולטה לפרופ' אלפרד לארכיטקטורה גוימן' מי בטכניון שהית . היה זה צעד מקובל שאנשי הפקולטה ני לארכיטקטורה ון, כדי להוכיח מתכננים לסטודנטי אר. מבני ם בצורה הטכמעשית בתלמידיהם את • פרופ התיאוריה ' פראנק , אותה המנות הרבי , צו מי שהיה דיקן הפקולטה להנדסת מכונות, 1960 מסר , את לאחר הפרוגרמה שיגויים לפרופ רבים ‭, '‬ נוימן הגיש ובשנ פרופ' ת גוימן את הצעתו הסופית לבנין הפקול־ טה שנתקבלה . אולם תוכניתו כאן קרח של פרופ דבר ' מוזר נוימן . לאחר הוז מ!על-ידי הטכניון פרופ' סנדרס מאג ־ ־ גליה, שהוא פרופסור להנדסת-מכונות מפורסם הדשה, הוא וביקשו קבע ממנו שתוכני להכי תו ן של פרוגרמה פרופ' פראנק גוימן, , היגה כפי מיושנת שהוגשה ושי למתכנן טות , ההוראה פרופ' חלוקת החדשות השטח מחייבות . פרוגרמה חדשה לגבי חדש בשלב , כשעמו זה התחיל עובדים פרופ האדריכל ' נוימן צבי בתכנון הקר וידידו, האדריכל אלדר שרון. חתום השלושה , עבדו , . יחדיו אף שלא על תכנון היה ביני בית חם עירית חוזה נת מועדון -ים, בנין הים התיכון דובינר " שבאכזיב ברמת־גן . ומחנה

מקוריות• לא משתלמת של צבי פרופ הקר ‭.. '‬נוימן היה . הגבר מתלמידיו בעל העיניי הראשונים ם הכחולות תהרר מהיגוי ופיאות ויהפולני הלהיי , ם, סיים שעדיין את. לא הטכניון הש־ פרופ ב‭' 1955-‬ נוי ומאן מן, המוכר נמנה בעולם על מעריציו הארכיטקטו של - שיות רה הביז־לאומי חשובה וגדולה ‭" . ‬ פרופ ‭' '. ‬ עבודותיו נוימן הוא מתפר אי- - סמות בכתבי־העת המקצועיים הרציניים 66 ביותר ‭. , (‬ בידע למרות ובכשרון ההבדל , לא בגי היסס ל (הוא . לעבוד בן יתד לאחר עמנו שמי ואף , בהתאם עמד על לסדר -כד ששמו הא"ב. יופיע כשזכינו קמת בית אלדר עירית שרון בת־ימ ואנוכי , שמחנו בתתרות על לה ה ‭- -‬ אפשרות לעבוד יחד עם פרופ' נוי ימן ולהוציא ממנו• הוא אל מצדו הפועל הזמין את אותנו אשר למדנו לעבוד זו על הפרוגרמה היתד• הזדמנות ההדשה גפלאה של , בית לעבוד דנציגר עמו ‭. '‬ יחד _8ת הארכיטקטורה כדי לפרוץ את בארץ הבינוניות . שכן שכבשה ישראל היא מקום נפלא לבנות בה ו, מגיע' לנו שתהיה בארץ הזו ארכיטקטורה מקורית, שתש י ם אותנ ו י על מפת העולם הארכיטקטונית בינתיים ‭. "‬ , בעודם י עובדים' על שני הפרוייקטים בת-ים פנה ‭"— . ‬ אליהם קרית המיליונר הטכניון הישראלי ועירית סם דובינר — וביקש מהם לבנות ברמת-גן את הבית הנפלא והמשונה שעל הגבעה. אולם • עד מהרה התברר לשלושה, שהניותיהם מקוריות וההעזה המיוחדות אינט במינן משתלמים ניתקלו . בחומה תוכשל הדפ ביגוניות על השלושה ושממות ‭;;‬משדד שגדרה השיכון בעקבותיה ב•'' • ־ נצרת רצח י למסור " לפדופ‭:'‬־ מימן את תכנון מרכזה של: נצרת החדשה, אך כדי להשפילו עמי• הוא :ילהכניעו דחה בשאט היתנו -נפש' ‭., ‬ אתי שלא ההצעה יעבוד ‭. " ‬