מעריב, 21 ספטמבר 1966 — , _"תצוגה עגומה' _בסאלון פארנבדרו [כתבה]
, _"תצוגה עגומה' _בסאלון פארנבדרו
תערוכת התעופה הבריטית השנה נערכה בסימן המשבר שפקד את תעשיית המטוסים המקומית
— מאת אדנדלד שדמן, מיוחד ל י מעריב" — " פארנכורו, אנגליה כמיופ תצוגת הפאר ה- " אווירית המאפיינת כדרר כיל את תערוכת התעופה הגריצית השנתית בפארנבורו, באילו תלויה היתה עננה-של־לגרות מעל לאירוע זה העתה. התעשיה האווירית הבריטית נתונה במשבר המור ושורה ארוכה של פגעיפ בלכלייפ מפרידים אותה. הפ גרמו לנד, שבריטניה נדהפה מן ה_?ו הראשון של ייצור ר. ־ מטופיפ כעולפ. בתצוגה השנתיח בפארנבו־ רו הופגן השנה, בין השאר, מפציץ על־קולי מדגםוול- " קן, "בעל כנף דמוית דלהא ואולם ידוע כי סירובם של האמריקנים לפתה את הטיל מדגםהאונד דוג" ולספקו " לבריטים בשביל המפציץ?פגע ביעילותו היחסית של המטוס. המטוס צריך היה לשאת טילים אויר־קרקע המסוגלים לפגוע במטרתם ממרחק של כמה מאות קילומטרים דבר מהיר. מעניק לבריטניה נשק רב עוצמה. כאשר ביטל מיני־ שטר ההגנה האמריקני, רוברט מקנאמרה את תכנית הטילים, - הוא פגע בכך גם ביעילותו של המפציץ הבריטי החדש. בן הוצג השנה מטוס התובלהבי. אי. סי"111. קצר־ " טווח המצוייר בשני מנועים. מומחים שיבחו מטוס זה כאחד המטוסים היעילים ביותר ש־ יצאו ממפעלי התעשיד, האווירית הבריטית בשנים האחרו-
נות. אד למדוה ההצלחה -5 שלכים _הראשוניט לא . 'משבי המכירות כצןצב הדרוש _והמטופ האמריקני ה־ דו מנועי" בי. פי'"9. שהו• פמ!כשוק זמן רב אחרי יריבו הגרימי:_, מבר עתה פי שנייפ מןהבי• אי. " פי• ". 111 :ראה כי הזדמנות נדירה להגברת הטכי• רות נשמטה מידי הברי-
קריין השעה העברית של הבי. בי. פי. מתי*־ באוזני המאזינים את מראות התערוכה האווירית
מים כשל תבנית שיווק לקויה. בפארנבורו הוצג גם מטוס התובלהוי. סי. ־"10 בעל אדי " בעה מניעים המותקנים בזנב. זד, הוא אחד הנאים במטוסים אך אין הוא יכול להתחרות מבחינת העיצוב האוירודינמי בבואינג "707 בעל ההצלחה " הבינלאומית אי אף במטוס דוגלס די. סי• ? , "8 המצליח " קצת פחות• הוי. סי"10. הגיע לשוק מ- " אוחר מדי ומבחינת הוצאות התיפעול, בחירת הציוד ונוחות האחזקה אינו יכול להשתוות לבואינג . "707כל ה- " סימנים מעידים, איסוא ש- " מטוס התובלה היפר, ביותר בעולם לא זו בלבד שלא יכניס כספים לאוצר הבריטי אלא אף יעלה לבריטניה במטבע קשר. רב, דבר שהממשלה ה-
בריטית אינה יכולה להרשות לעצמה• בשנים עברי איפיינה את תצוגת התעופה השנתית בפארנבורו השתתפותו של ממשלות זרות. הפעם היי אלה דווקא הערבים שבלטו בין הזרים. בין השאר הוצג מטוס הקרב הסילוני מדגםלייטנינג" ה- " עומד להימסר לערב הסעודית. אחת האטרקציות'' העי- " קריות היה מפ פלאסטי של _ממופ התוכלה העל־ קולי "קונקורד. "יתכן . V תכנית זו של ייצור מטופ נזפעיפ על קולי עוד תציל את התע'גייה האווירית הבריטית המתלבטת בבעיותיה. עם זאת מודים הבריטים בגלוי, שהכל תלוי באמריקנים. כל עוד ימשיכו האמריקנים להסס ביהס לייצור המטוס העל־ קולי המשוכלל 'היעיל ייתר משלהם, יהיה סיכוי ל"קונ־ קורד'' לחרוויח ולמלא את החלל הריק בשנים המכריעות שבין — 1969 כאשר יתחיל מטוס "קונקורד" בטיסתו — ועד ל_, 1975-כשהאמריקנים יהיו מוכנים להדור לשוק העולמי עם מטוס נוסעים עלקולי •
ואולם האמריקנית כבר פגעו בסיכויי הבריטים על ידי שתיכננו את מטוס הסילון הענקיבואינג , "747אשר יו- " פיע בעת ובעונה אהת עם ה"קונקורד. " בעצם, אין שני מטוסים אלה מההרים ביניהם כלל. אך מאחר ששניהם עולים סכומי כסף רבים, חייבות חברות התעופה לשקול היטב איזה משני המטוסים לרכוש. הבואינג "747 יעלה כ־ " 20 עד 25 מיליון דולר. בעוד ה־ "קונקורד" יעלה בין 15 ל20- מיליון דולר. אפילו חברות התעופה העשירות בעולם חייבות לעיין היטב בתכנית הרכישה לפני שיהליטו איזה משני המטוסים יביא להן תועלת רבה. יותר• • העתה במעט. שלא הוצגו חידושיה?בתחום הטילים והתעשיה הבריטית הפת? _פגןה• כהצגת כמה :טילים . משגייפ ? בחשיבותם' הנמצאים כשימוש זח שנים ו. שהם •כמעט מיושנים בוז• שמאת:. לרמת האמריקנית י? ?והפוכייטית• . V• הבריטיפ עדיין יכולים ־ לתרום רבות בתהום;האלקטרוני• קד., האווירית וחלק זה היה ב-
אמת החשוב והמעניין שבת־ צוגת פאדנבורו השנה. התערוכה נערכה השנה על רקע אזהרותיו של ראש ממשלת בריטניה, מר הרולד ויל־ סון, באזני הפועלים ובעלי ה־ תעשיה, כי השפל שפקד את המשק הבריטי הוא . ללא תקדים מאז שנות ה־. 30ברור כי הצהרה זו עוד הוסיפה לקדרות הכללית שאפפה?השנה את פארנבורו. התעשיה האווירית הבריטית, שהיתר.. פעם החשובה בעולם, הגיעה לימים קשים עד כדי כך שרואי השחורות מתנבאים כי התצוגה השנתית של 1966 היתד. אולי התצוגה האחרונה בפארנבורו.