⁨⁨מעריב⁩, 27 מרץ 1966⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

מיהו אבדם פישר ? ף בית־חוין בפריטוריח גערו אחד ‭?4‬חמשפטים הסנסאגיונ"ם בדרום־ אפויקח, שממשלת ח"אפרטחייד" 111־ רבת נגד המחתרת הפועלת נגדו. במר ? מי — הנאשם אבדם פישר, המתואר ראש המחתרת _חקוטוניסטיח שאירגן " פעולות איבת נמו הטלת פצצות‭. "‬ בעולם, כמו אצלנו, נקבע מוצאו לפני כשנח, נאשר נאסר, שוחרר בערבות של 50 אלף ל"י, בו למשטרת — וירד למחתרת. חשבוהו ליהודי. גם בישראל (מלבו עולי _דרום־אפ־ ריקה, כמונו‭, (‬כולל דיפלומאטים זרים, בטוחים שחוא יחודי. אד חאמח חיא, שהנאשם, בן ה‭- , 58-‬הוא בורי ב!בורי טחור ומזוקק, נצר לאחת המשפתוח חאריפטוקרא־ טיות _בדרום־אפריקה. הגיעו הדברים, , ליד נר, שבמה ממכריו של חבר־ חכנסת יוסף פישר שאלוהו, אם במקרה הוא אחד מקרוביו. הח"כ שלנו הכחיש: אי!לו קויכים בדרום-אפ־ ריקח. וכי מח יכול לחיות 'חורי יותר בעיני רבים, מאשר שפ כזה והשקפות נאלח ו לבו של פישר חיח, בטנת ‭, 1910‬בין מייסדי המפלגה הלאומית. היד

אביו, נשיא _בית־חדין העליון. הוא עצמו — בצל מות מבריק — נשיא אגודת עורכי הדין, שלמרות השקפותיו השמאלניות בחרו, ותורו ינחרו מ _עזרנייהלין _של מדינה-ד, יו, ־ לומים-וחזחב _לנשיאם, ואם ייחוסו שלו אינו מספיק - דעייח!חיא ממשפחת פילדמרשל יא!פמאטס. בזמנו, כאשר' האשמות נגדו חיו ברורות לממשלת־פרוורד, ביקשה לחזיתו ממקצועו והיא פנתד, לבית־ חדי[ העליון בבקשה לבטל את רשיונו כעויד־דיו?גדולי עמיתיו של פישר חגגו עליו• אך הממשלה השיג" את מבוקשה. יש אומרים, שהדיר עלד. נידה כיוון שפישר לא הגז על עצמו — שנן היד, כמחתרח. שמיעות סיפרו, שהוא משוטט ני!מוםקבה, אלוייריח, _רודויה וגאנח. בחו, בת ה־ ‭, 22‬קיבלה ממנו מנתבים שהוחתמו בדואר קנ"טאו‭!!‬יוהניסנורג• גדודיו של פישר הגיעו לקיצם לפני 11 חודש• משטרת _חנפחו!עלתה על עקבותיו ‭1 —‬נחפ‭. 0‬מא1 חיכו למשפט שהתל בשבוע שעבר. העונש המאיים עליו: מו1ח. אולם איז בורוט-אג'ריקה אחד חמאמי!בואת• כאשר חיפשוהו — הניא ד, דנר לא-אחת לחתנגשזיוח־ מלל בפרלאמנט בפרימודיה. המפ1רס• מת שבחן היתד, בין ציו לאומני והנציגה הליבראלית חיחידח, חגב' _חלן !וסמן (יהודיה‭, (‬אשר ד!אשמח _במחן מחםח לבורח• מאז ביקרה בישראל, ואף שאלנ1 אותח בנידון. אולם היא סירבה לומר דבר בענייני דרומ־אפריקח?אשר לחשו 'מחשוד, אמרה, כי אוחו איש חחנצל בפניה. אחד העחונאיס האמריקאיים, שדיהת נשמע שענד מאולם בית המשפט, י ו-יפיף במבוקו לעירן:אביס פישר. חזור: אברט פישר. יש " להקפיד בשם. *אברהם?אלא אברם. חזור: אבדם. איגו יחודי. כתב לונדוני קיבל נמעט שבץ לב נאשר מצא נעתינו שהגיע אליו למחרת שחעורו תיק!אה השם , אברם והפכו לאברהם/ נרגענו,

עוד תנועת ויתוד'ט? _י־ן "כ יזהר הררי, שנאומו בווי- • ו כוח המדיני בכנסת על הקציב משרד הח1ץ !יכהו בשבחים מעמיתיו חברי סיע1ה שונ1ת, מלבד ח"כ ראןבן אר!י מטפ"ם, אשי עיובב בבירכתו אבק _תועןמת. מו הדרי רמ!בדבריו, שהוויתורים בענייני שכר אינם צריכים לעודד ויתורים בשטח המדיני. שיסעוהו מספסלי מפ"פ:מי כאן המוותרים ‭"?‬ השיב: " אתם ותנועת , העולם ה!_הי, מדברים " על ויתורים. אתם אינכם מפסיקים לדבר על התזות , מספר ידוע של פליטים‭. ' ‬

על כך התחום מו אוזי וסיים בחיור:מה אתה כורך אותנו יחד בתנועת " הויתורים" 1 מי מטלפן לששון? עי יך אומרים אצלנו!בא לכלל י1 נעם — בא לכלל טעות ‭, ""‬שו הדןאו, מד אליהן ששון — אין חלקו עם הרתחנים. בישיבות הממשלה הןא נמנד, על אלד, הדוברים בנחת. אולם בגמר הישיבה האהוונה, כאשו אחו מעמיתיו קבל גווה, שבכמה ישובים איו הקשו הטלפוני פועל כואוי, ואף כתבו לשו הדאו ולא נענו — השיב מד ששון:בל אהד שההיזג טלפון שלו אינו " פועל _מאיוו סיבה שהיא — מיד שולח מכתב לשד הדואר‭. ''‬ ההעוב ראש הממשלה:על מה אחה מתאונן‭, !‬תדאג שהמכתבים " לא יגיעו• הרי אתה השר ‭... " ‬

הצעד, צנועה י* אשר תגיע הכנסת לדיון בתקציב ^• חמשטרח, חמםחבפ השבח ב‭94, 650, 000-‬ ל"י, אשר שני שלישים מטנו חוא שנר שוטריה ועובדיח, יטען שר חמשטרח, כדרכו, שאי!ח־ קומץ משביע את חארי. בתשובתו למחווכחים, שיעירו כפי שמעירים, על פגמים, חל!נ1ת, טרוניות _וביועא באלה;יאמר מר בכור שיטיח, ני ‭1!‬ התוצאה ממחסור _בטח־אדם מאומן כ־ הלכה?כיוון שדבריו כנים וחקן המשטרה, כים הגדול, אינו מתמלא, בידנו מיושם חמריצי צנוע לחסכון בכוח אדם. ביום ו' לפנות בוקר נלקחנו, נא־ דירות _הראוייח לשבת. למרכז הנפח

בחל"אביב, לשלם קנס בסד 15 ל"י, שזמן _פרעונו עבר מכבר?לנחג מכונית פרטית, שעבירוחיו על חח1ק, חידיעות לו, מצטמצמות בעבירות תנועה, היה המעצר חווייד, ממש. ניידת, ובד, ארבעה שוטרים, היבחר. לו ליד ביתו. שוטר נכלם צלצל בדלת וביקש את חעברייז להילוות אליו. בדדו אספנו עבריין דומה. בחגיעו לתחנת חמשטרה מצאנו עוד חצי מניין משתמטים שכחנים, קלי י דעת !קלי מידות בטובו. חיכינו נשעת"ם• באו שוטריההוצאה לפיעל‭, "‬שילמנו קנסינו ונפטרנו " מעונש זה בנדבת פרידה. היתה !ו הטרדה שהגיעה כדח וכדין. אלא שלדעתנו יבולה המשטרה לחטריד לפחית חלק לא מבוטל מאלד, שמתיר הערבה אליו, אינם יראים מפניה, מבלי שהדבר יעלה לא פריטה. במקום לשלות ניידת וארבעה שוטרים חבדוקאם ללקוח‭''‬ יש טלפון• הצלצל לו עם עלות " השחר, ויוסבר לו בנל התוקף:תסלח על ההפרעה• אבל נמה פעמים " ביקשנו ממד לשלם הקנס. אם לא חשלם נעצור אוחד‭. "‬ _נטוחני ש_!ו, יפעל. שיטה וו פועלת _בפאריז _ לונדון - ניו־יורק — שטוקחולם ועוד. מויע יגרע חלקנו 7 דוה מארל_, טוויו ברחובות מ דופי צבי אנידב, בן רחובות ‭1 V‬תיק !מוצה בפאקולטה לחקלאות, זכה להוומנות יחיוה במינה‭ ... ‬_להיעוו במאוק טויין. בימים אלה קיבלה הגב' אלישבע אבידב, רעייתו, הודעה מן הביטוח הלאומי. הרעייה הוזמנה להםדר ה־ גימלה המגיעה לאלמנה — המיכון המודרני של הביטוח הלאומי הע-

ביר את הפוופיטוו לעולם שכולו טוב בטרם זמנו. אכל פוופ' צני אבידב הפד את הו"ל שציופו לשמ!למהתלה. הוא השיב לביטוח הלאומי בפסוקו ה־ מפווסם של הסופו האמויקאי: הידיעה היתד, מוגזמת במקצת‭" "... ‬ _1ו‭|^|‬_ונןי _: לכתוב מאמר וא־ י שי שייהנה את ה־ ק1וא‭0>‬ הוי זה ממו להם מה שהם חושבים — ולא מה שאתה חישב• (_ארתיד _בריסניין) ‭?1 ‬

גלגולה של מגילה ף• דב מאיר צבי מוור, שהיה מגדולי • I העשירים בווארשה !_מראשיני חינני ציון (אביהם של אליהו מזור — ראש הקהילה האחת!של ווארשה ודיו יהושע מ‭!!‬ר — מפקח בני־ב־יח‭, (‬ ניר‭!. ‬בשעתו ברב ברדו"וב (ליו _קא־ ליש‭. (‬ משחתעשר חחליט לבנות בעיר מגוריו ביה, ונו בית כנסת, חדר" י־ דירת־מנורים לרב. הבית נקרא " בשם בית רחלי' על שם רעיית1 ד, מנ1חר, של חרב. כנהוג, הטמינו בבית מגילח־ יסוד. היה זד, הבית המפואר ביותר בעיר — אשר נימי הכיבוש הרסוה! הנאצים ער היסוד• אחד מתושבי העיר מצא את המגילה, ומשבאו שרידים מוצלים מאש, החזירה לאחד מהם — מר רדזי1בסקי, ביום בניו־יורק — את חמגילח• בימים אלה, כאשר מר רדזיובסקי בא לביקורו הראשון בישראל, החזיו אח המגילה שהוטמנה לפני _כ־_40 שנד‭,, ‬ לבני משפחת מ1ור הנמצאים בולם בארץ.

האיש בבית השלישי ‭_>9>‬ סמטאות צפת העתיקה, שמע־ ‭1;?3‬ בימיט אלד, _מפי מדריד־ תיירים מקומי, שעה שהוביל תיירים לאורך הסמטאות, את המשפט הבא:

בבית זה גר רבי יוסף קאוו, מחבר " , השולחן זנו1ף. לא הוחק מפה נה האו"י הקדוש, שם גוו תלמידיו, וכאן גו — אנוכי" . ‭.. ‬ , ־לכה דודי ‭. "‬על‭", ‬גגהעולם‭. ........ ':‬ ף‭!*‬יין המנהלה' של שגרירות ישראל ‭|/‬במירמח‭', ‬ מר איילועו;עיוו!יא‭#"‬צד מסורת, היד, ממינה על הננת המאנ־ לים הנשרים עבור הנשיא, מר ולמן ש!ד, ינני פמלייתו, בעת ביקורם הממלכתי בנפאל• אן מד לופ!לא _חפחפק בהשגחה על הכשרות• _בליל־שבת אירנ!תפילת קבלת שבת, בד, השתתפו ‭50-5‬ איש ‭. -‬הנשיא, מלחיו וכל הישראלים השוחים בשליחויות שונות בנפאל. זו הפעם הראשונה שת אהלכה דודי" על "גג י העולם‭" . "‬ .. בטלנות היסטורית" בשריפה ף?זך לט1ד _חיפטוריד, של רומי באו- ' • ניברסיטח, נתקלתי במכחב, אוחו אני מצוף. חניםח חאקטואליח שבו בולטת, ביהוד חשבוע כאשר יוגש (אולי חוגש בינתיים) הדו"ח על ח־ שריסד, בבני!ציפי‭. '‬ "

אפשר לחביא !את כד: חשריפה התסשטח תחילה בגלל עוצמת " הרוח. אד אתר־כד נסתייעה בבטלנוחט של התושבים, שעמדו, נפי שמסחבר, כצופים חסרי מעשה וללא תנועח נוכח אסון כה גדול. נוסף לנר, ג0 לא היד, אף צינור לבינוי שדיפוח ברשות חעיר, שום דליים, ממש שוס כלי לביעור שריפות‭. "‬ אין!ח קטע מחור דו"ח של חוועדד. חמיוחדת אשר ברקה את נסיבות ח־ . שריפח בבנייןציס‭. "‬זחו ציטוט מחול מנתב אשר שלח " מושל פרובינציה רומאית לקיסר טראינופ נשנח‭112... ‬ לספירח. םרטעלהצלתצווייגבקאהיר ובאלז'יריו; ף!טאו!םפוותי מורח־גרמני מו־ _£־־ סד, כי בחודש סעבו _געוך ב־ מצרים שב1ע הסרט _המווח־גדמני

בנוכחות ראשי הממשלה המצרית, ובו הוצגו שבעה סרטים, ביניהם הפוטעוום בין זאבים‭, "‬המספר על הצלתו " של הילד היהודי ייז'י ?וווייג מידי נוגשיו הנאציים במחנה הרינו!בוכמולד. אביו של א1תו צעיר הוא פקיו בכיו במס ההכנסה בתל־אביב. אותו _בטאון מספו, ש־ הסרט עווו הדיט חיזביים בין ה־ צופים !בעקמת הצגתו בקאהיד גיקנה להצגה ברחבי אלו'יריה. פוט !ה נאסר להצגה בארץ — למוות היותו סוט אנטי־נאצי, ניוון שהוא מתוצות גרמניה. הצברית ש"אימצד‭". ‬ את האיטי

ף!סוד?חשבוע תיפתח בגלריו, לפני־ _^ רות פומביות תערוכח ציוד שחמ־ שיו את הקהל חרחב וחחבוה ח־ גבוהר‭". ‬ כאחת;מרצה אברטוב " "ן חציג טציווי האי האיטי, רעייתו של נתן אברמוביץ מ"בתי השוקולד" של רחוב חונרמ!חגיעח לציור לפני כמד, שנים, בעקנוח אחו־ תח הבכירה צפירח איליו שהחלה לצייר לפניח, אחר שביקרה במוזיאונים באידופח נלחד, בקרבד, נטייה ל־ אמנות והחחילח מציירת כמעט בלי שלמרד, ציור. לפני כחמש שנים ערכו האנרמי־ ביצים טיול לאי _חרחוק האיטי. ח־ חרשת!מישראל רכש את אימונם של אנשי־מפתח נאי, ואילו רעייתו הוקסמה פן חעולם חחדש, מ!חנופים והדמויות המוצקות. בצבעים פסגונים ולוהטים העלתה את י רקדני הוודו, את הכפריות הנישאות טנאי פרי והבחים הקולוניאליט. היאאימצה" לה את האי וקיימה שלוש תערונוח " על האיטי _בנידוווק, בתס1ת . שגויר, האיטי ני‭1, '""‬ • ‭"?; :. . '‬ י עתה חיא טוחחח- תערוכת. חאיט. י . נ? חסות חמרכ!ליחסי תרבות ישראלאמריקח חלאטינית בקוקטיל למוומ?

נים• בשבת תיפתח התערובת לקחל חרחב על-ידי ע‭"1‬ד מיכאל כספי, סגן ראש העירייה. אזרחות למו§ת ‭V*‬ יו _מדינח, שאורח מאירחיח עילה י* לאונוובופ בחברה שבמחיר הבדטיפ חוא לא רק נוסע, אלא גט מסיי‭!)‬לשיקום קיבוצי פ&ר שניזוקו פפנעי אוייג. אפילו!ץ‭, "‬שמנהליה נשבעים מקינוח הפץ " , שחםנוסעיפ בחצי _הינפ‭— ''‬ מחלת פתשלופ " נטול- נוכחנו בפו נאוטובופ מפ' ‭, 19‬ שתחנתו הראשית חיא ברחבת מחנה• חרנבינ הצפונית?יהושע כחולי, נחג _שחור־עייניפ !חייכני, פירפ לקבל תשלום מנוטע?הלה משד בכתפיו !־

‭*. 309? ' 13_^‬ •

ובכל זאת — במסגרת•••

שאל: מוווו?אפר נמנו:_חנופן! לפניו, שדיברת אחו, הושיפ לי " חמש לירות. טעיתי וחשכת' שהוא פשלפ עבור שניפפ• נתתי לו עודף ולא מנח כפפו. אודה לד, אפ השלפ לו את המניע‭, "‬ אבל אינני נעיר אוון‭—!‬ טען חנופע ‭— "‬ אני פתי&ה, ושאלתיו אפ אוטובוס זה יביאני לפיכר דיוננו‭. , "!‬ כאשר הציע את התשלום לנופע ששילם עבורו — _פירכ:יחיה זח בפותי. בחזדטנות תתרום את " התפורה לפיצעי הפדוטות"• היושביפ באומונופ צחקו נפל פח. עד שיצא _האוטופופ לדונו, נשמע קולו של נופע מפוקח:ארוני, מתי אחת ניפע שנית;_שמוו " לי תוו אחריו. י ‭... "‬ שער הדולאר ן־!דולאר בישראל היו שני שע‭- /-‬ ויש: רשמי — לפי מחיר בבנק ;שחוו — ששיעווו נקבע מ־ ‭, "‬שעה _לעעהי. ברחוב לילנבלום. ב-

חנותמיניה" בוהוב דיתגוף גילינו את " השער השלישי‭. "‬בחלון ה־ ראווה מוצג " מעיל עור, ועליו תמית

מהיוו: 286 ליוות, או 67 דולאו‭. "‬ בוומה ואינו בתנות־אופנה בוהוב אלנבי שמלה — ומחיוה: ‭444,, ‬ ל"י, או 144 דולו‭. "‬לוברי בעל החנות, הוא משרת בנד את ההיי' רות. כהוכחה הצביע על הכתובת האנגלית ליד הקופה: "מקבליט דו־ לאדים וטראבלרט צ'קם‭. " ‬

"סחיטה" אינה תעשייה " , נו מביאים אח הקטן חבא לטובתם ‭$%‬ של אותם פקידים באוצר, טזעודל חציבם בחסקיד כפוי־טובה נמויחטצאת מיסיס _חדשיב. המעשה איחנ בלונדון, והוא סובב על‭,. ‬מיץ. _חפווים_* — ופן הסתם נוגע לפיצנו. מפקחי . פס קניה" בלונדון פצאו, שדק י חטשח חפלונוה הגדולים במטרופולין — סטי. מילטו‭, !‬ קלרדג‭, '‬דורצ'יסטר !בוקליי — פגי־ _שיס קרוב ל־‭100, 000‬ נוטות מ"ן תפר זים טדי לשנה. בנוסף ל1ה נסחטים ‭:. ‬עוד נ‭50, 000:‬ כוסותניד הבאדפנים. בבארים ‭_$ _? '‬ סלתות ‭^"‬ אל_* אילו היה ‭.. ‬מי. ז‭, -‬זהן נ:בקבוקיפ. היו מחייבים או4 י בעליו בתשלום פס קניית כנהוג. ביוון שהוא נסחט במלונות — דינו כדין מיץ שנסחט ב"חמשייח" ופשוט כד פנו לבית הדי!וביקשו מהשופט להניד בטענחט. חשופט דהה את ?התביעה: , אץ מיז הנסחט ביד פחפו!יוחד בחזקת חעשייח, שעל מוצריה חלים תקנות פס קנייה, מאשר אילו עמדה בבאי פרה _שחולביט אוחח, ואת חחלב ללקוח מגישים ? בכוס _מחעטיף. !ד. היה משפט לנסי‭—!!‬ והאוצר הבריטי הפטיר. אולם חעומחה שתיית במשרדי הפועצח לסרי הדר הישראלי _בלונג־אייקד ליד שווקי לונדון. אמר לנו פקיד בניר של חפועצח: הפיץ זעפתס במלונות חגווליפ היא מחפוזי ג'פאס (יפו‭, ( ‬