⁨⁨מעריב⁩, 20 אוגוסט 1965⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

ה_3רק לפני'האחרון 1 "תריק ר וסי ף, אמן הסרט I הדוקומנטארי בצרפת (הפיק בין "טאו סרט בספרד מצרין , בשם על מוות מלחמת ב? 1 ראדויד "אזרחים ‭— , ("‬ החליט לפני " כמה יעיפ ליצור סרט בהיקף מלא, על * מלחמת גיטו ווארשה. רוסיף — ?המלוכד יו‭'"‬ מונטנגרו , של ארץ ואחד קטנה משרידי זו שהיה בית י ?ו משטר עצמאי־מלוכני עד ל־ איחודה העולם עם יוגוסלביה הראשונה לאחר ‭- , ‬ מל לא ‭, -‬ ידע המת כמעט דבר על חיי היהודים ‭1]‬ בפולין לפני החורבן. אבל. נושא I י יעו לל האופי הלהיב היהודי אותו, שלו -לא , אלא כל- מ _כך - י י ם שראר. במלחמת היאוש של נ י וו יטו העריצות סמל , לכל הדיכוי מלחמת והרשע גבורה , סמל | אוניברסאלי , כלל-אנושי. בהיותו זר לענינים היהודיים. לקה I יו וזפיף _יועץ־מומחה והיסטוריון הן י-ןאו, שהדריך אותו בעבודתו בבל ;ןניגע להווי היהודי ולחיים בתוך 4 הזיות הגיטו. אך כבסיס לסרט ניצל _3 הבמאי המוכשר בעיקר את הסרטים הנאצי י מ מימי הכיבוש ומימי ר‭- [-‬ הרבות בגי טו, וכמובן, — יצאה תמר 1 נד, מסולפת מיסודה. כי המסריטים ‭!5‬ הנאציי את ם השתדלו היהודים בראש בראי וראשונה עקום, בקרי ל- - ־ ו ‭!" ]‬ קטורה ו , בנוסח שטרייכר וה"שטיומר" ללו ? . היהודים אצלם איבדו כבר את ‭, ''‬צלם ווחות־ופאים האלהים, הפכו עוד לצללי בחייהם בני . ־אדם אמ‭1 * ; , ‬ למי ‭! 01‬ השתמש רוסיף באפקט מקורי ו־ 3 ומושם: הוא שילב' בתוך סרטו 2 עלויות של ניצולי הגיטו, אשד הציג י" ואש *ת דמויותי בלבד - הם באור — למעשה מלא וחזק ‭, , ‬ את כשה ה ‭? - -‬ איש או האשד, מבין הניצולים אומ ־ , וים נמו, משפטים בלבד על הסבל 8 והייםורים שעברו עליהם. אף־על־פי ־ ‭?" [‬ :ן מדכא , היה ומעי הרושם ק, ולא הכללי רק בגלל של הנושא הסרט ‭£'‬ הטראגי עצמו, אלא משום שדמותם 1 :וי יהודי הגיטו יצאה בצודה מסול‭-;-‬פת ומשפילה, יצאה כפי שהנאצים . ו?ו להראותם.

ן היה לנו אז וויכוח ממושך עם ןן הסיף על פרטו זה, אך כל כמה שניסינו לשכנע אותו כי הוא לא הלך 1 בורך הנכונה ובמקום לפאר ולרומם 1 את הניטו הלוחם הראה אותו בניוונו ןן 1 ובכיעורה הברט הוא - דוקמנטארי הוא ל א , הבין אמר . לנו "הן ‭;I , ‬־והוא הוסרט בתוך הגימו " , והוא מדאו, איפוא תמונה נכונה‭. "‬לא מצאנו I עפו לשון משותפת. I _נזנונו בוויכוח זה מלפני ארבע ן _סניש, כאשר הוצג בפנינו בימים אלה, ן § ידי מי ‭, 1‬ נו ת העתונאי םוקולוב בתל־אביב היהודי הוותי ‭', ‬ סרט קש ‭:. '‬ ן ל של ‭1 . ‬ ענייוומן, — "הפרק האחרון‭:. "‬ כיעל‭-'‬ לא הרי רוסיף, איש מונט־ 8 נגדו, כהרי שניידרמן שלנו, שגדל II ניוון• החיים היהודיים בפולין, והוא ₪ יגיו אותם מקרוב, על כל פרטיהם. ‭1?‬ן רומו" ששניידרמן רצה לתפום אמ המרובה — ולא תפס. היתד. לו 8 ויומרו, הנועזת להראות את היהדות ‭119 9‬ הפולנית ' פני תקופה בפרספקטיבה של אלף היסטורי שנים. ת ו־ מ־ 9 ואשיח התיישבותם של היהודים על ‭|1‬ אומת פולין ועד לחורבן, — והמש י־ ?ן לה שנטל על עצמו היתה גדולה מ־ ₪ מי כוחותיו. כתוצאה מכך, י צא ב‭-₪-‬עיקו הפרק "הלפני־אחרון‭, "‬הפרק ‭11 9‬ י' ‭1 ., "‬ נפי ןום לחורבן שהסביר , לנו — מקופח שניידרמן וגם . מסו־ • ‭9 —‬ מ היה לו די חומר דוקומנטארי כדי 0

לוות תמונה י מקיפה ודב־צדדית. אך ‭|1‬ מ לא היה חומד מספיק, מוטב הי ד, ליותר על העמדה הגדולה ולא להציג ?נגיע רק מד, שאפשר היה למצוא ב‭-!-‬ארכיונים של מוסדות שונים שלא תמיו ג0 הגישו את עזרתם, — כלומר. 9 ?גת תמונות פולקלור, קצתיהודי ‭9 . ‬ עיירות בלבושם המסורתי ‭— , ‬ מבוה־ 9 '־פ, אצים-וציט (ובטכניקה הפדימי• ‭9 9‬ ניגייז של ההסרטה מאותם •הימי ם, הם 9 _מינןוציט רוכלים וחגרנים עוד , ביתד קצח בהי קבצני רות) ם , מרו קצת ‭?' 1 ? -‬ י ‭( '‬ ס. כאלה קצת . לופטמנשך אך " האם ז . ו ‭.. ‬ הי כמובן תה דמותה , היו 9 המפוארת של יהדות פולין, על הייה ‭' 1 1‬ *וו *_זיוימ " היי והתוססים הדת והמדע , חיי והספרו הדוח ת וה־ ר < האמנות והזרמים הפוליטיים למיניהם, ן _יי _נית־ההנואה "'עות הנוער אחד (האם לילדי היה ם קיי ולנוער . ם רק ? יי שפ המנהיג הבונדאי וו. מדם ‭9 , (?‬ י"ספורט, ושדוחי הבריאות והסעד, ן י וסיות ‭" _‬ החינוך, וכל שאר תחומי *לות הענפה - הפוליטית _והסוצ־ י_! ימיה מ כמד והתרבותית . תמונות ז ואי של נו הר בקצה ובע ה ה ‭- -‬ ן ? הודי בכמה מרכזים גדולים, אך שוב £ *י"י' שאלי? - האם. זוהי הו ן 'זרות שינה!האם זאת נראה לעולם ן יהדות פולי והתעודה ן ז למה שהיחד. פעם

"וקי החורבן ראינו. שוב, למרבה *עי. קטעי סוטים נאציים - כי לא _^ •חויויט אחוים של — הגירושים וביניהם המראות וה"אקציות ה ‭- , "‬ _מטרה *ו. בולטת ? בהם "פעילותה'־ של ה־ זממת המזעזעות היהודית בסיוט שבגיטאו שבהן ת, . והי - ו גנות ממלהמת גיטו ווארשה — שוב הפוגרום זישהסריטו אותן הנאצים, -והי , ה ; יליו העממית בקילצה . כא , שר ב־ נרצחו ‭, 1946‬ קרוב כבר ל ב־ ‭" -‬ ונוקציה 0 יהודים ביום אחה בעקבות " ועלילת דם שטנית. שניי. "•ן היה במקום והצליח לצלם את י ‭". ‬ _&וט - כפי שנאמר לנו - יוצג : יי יחי" יורק . אוקטובר וב‭... ‬טוקיו בעת , ו ו בעונה עוד נשמע אחת ‭"'‬ יראי זי' , •? הדים ט? אם עליו יתקבלו מפה הדברים ומשם. בטוקיו אפשר ‭"*'‬־ ו י . רחוק ? ו•"אכםוטי''_־ מאה• - 'יש‭. "‬־חייו וחורבנו' של־ איזה שבט _ייימ כאילו מכוכב־לכת אחר, הדי

בסרט זה ניו־יודק היהודי - תמונה . מדכאת, מסולפת ובלתי מושלמת, כעיקר באותו פרק "לפני ־ האחרון‭, "‬שאינו משקף את תקופת הזוהר שבחיי יהודי פולין. אד013 תל־אומי ב? האם יפה היא?עירנו זו — תלאביב ן דומה, שהוויכוח סביב שאלה זו לא פסק עוד מימי דיזנגוף חמנוח תל-אביב הקטנה" שלו והוא נמשך עד" ל י מ י נו אלה , עד לתקופת נמיר. ומרדי־השתקים, - ועדיין לא נאמרה בו המלה האחרונה גו . בשבחה ה "פטר י של וט י ם" העי של ר העבר חל-אביב י ת הראשונה יפלי ‭, "‬ואילו המקטר ‭-"‬ גים תמיד ימצאו להם נושא לביקורת ולדיטון: העיר היא ללאסגנון‭, "‬ ללא רוח" וללא אוו י רה" ‭, "‬ זו עיר ללא נופש ‭, "‬ ללא דשא ‭, "‬ללא אוויר לנש י מה , והעיקר — עיר ללא נקיון והיגיינה. ביום מי שנגזר את הקטע עליז ברחוב לעבור י כמה צחק פעמי שדה ם , מראשיתו בואך גשר מוסרארה, ועד לשיכוני העיריה והעתונאים, — אינו יכול. להיות אובייקטיבי לגמרי בוויכוח אסתטי זד, הנטוש זד, שנים על יופי!־ , או על כיעורה של העיר. שכן, קטע אומלל ומוזנח זה מצטיי המדרכו ן באמת בכ גם י עורו בכב , בל ש י כלוכו שטרם , בחוסר נסלל בהלקו האהד ת, של הרחוב י הראשי והרגליים טובעות בו •בחול. אך אם לדון לפ י האלבום המפואר שהוגש , פו לנו , אנשים ביודבר מים אם לד, בע -רם " תל ‭, "‬ "אביב בעריכת -י מתתיהו קל י י ר , שלום י רוזנפלד ודן תורן (הוצללא את מסדה כ י ) ריטוש , א לבום " קוסמטי ללא ‭, "‬ תעמולה ~ הרי " אין ו־ לנו מה י להתבייש " גפני העולם הגדול בעירנו זו הגדולה, ברחובותיה, בנוף שלה, בהווי שלד" ואין זו טעות אופטית, ראה זה פלא, באספקלריה ז ו - זוהי עיר באמת י פ ה, ו א ם גס א י-

ננה י פה למד י , הר י זו בווד אי ע י ר מעניינת. הדבר מודגם באלבום בשלל תצלומים ממיטב היצירה הפוטוגראפית של אמנ י הצ י לום שלנו , הלקם בצבעים מרהיבי את העיר -עין מזוויות . העדשה -ראי הרגי ה שונות שה ‭", ‬ תפסה החל " ממראה הרקיע הנראה כאן כאילו — חמו־ נה אימפרסיוניסטית, ועד לעדלידע ה־ עליזה והססגונית, עד למועדונים ולמלכי חיי האמנות ישראל ‭. , ‬ והזיקוקין־די שחר ובוקר ‭, -‬ נור ערב בכי , יום כר ולילה — משתקף כאן יפה בהייה של הע י ר , על אנשיה העמלים, וגם אלו הבטל י ם ממלאכה , על הנוער הלומד ונוער החד י שה ה , אספרסו " ועל חיי ‭, "‬ התיאטרון על הארכי והמוסי טקטורה - קה סקי ‭, , ‬ ועד כמוכן למועדון . כל " זה צוותא מלווה ‭, "‬עם טקסטי שלונ־ ם קצרים וקולעים, כתובים ברוה ההומור ועל דרך הקלמבור המשעשע דוגמה: תמונה מצויינת של הפלג'ה התל-אביבית, זו שקמה לחחיח, מוכתרת פ י ה בלונד ‭" —‬ פחם י ת י וםבה של י רה הול , המשתזפת ‭, "‬ויפהבשמש כשהיא שרועה בכיסא-נוח, שאני " נושאת שחרחורת " את הכתובת ‭". — .. "‬ או על , למשל תראונ י . • מגדל־השעון העתיק ביפו וסימטה צרח בחוככ י ע י ר ה י סטור י ת זו, הזוכרת ימי יונה הנביא, נושאים כתובת משותפת — דברי ‭4000 "‬ הקדמה שנה י לאלבום עוד שעה כתב ‭("‬• ראש העיר מ. נמיר, ואילו נשיא המדינה, אזרה-הכבוד של תל-אביג, מקדיש לה משא . נלהב שערי - הספר " תל צויירו -אביב - בידי עיר כמה דומבין רי" •טובי האמנים שלנו — נפתלי בזם , אריה נבון, נהום גוטמן, דן קרוון, — והם־ מוסיפים לוויית חן ונוי לספר המפואר. ואם גט. יאמרו איסחני־ םים שהעיר איננה בעיניהם כליל השל־ מות והיופי, וני " • פאריס‭., ‬למשל, יפה בום מתר, תל — -אביב הנה האלבום — י 0 ד. ה הוא זה להפליא — אל ‭- . ‬

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩