⁨⁨מעריב⁩, 29 ינואר 1965⁩ — _וזנשים _שםדני!ת יותר [⁨כתבה⁩]

_וזנשים _שםדני!ת יותר

‭11111_^ _^ _^ _^_€ _3‬_ע‭3 :_^£ 1‬ נ ‭? ^^3_^3_^ _^_£0 ‬

לאחר חמש שנות אהוד, מודות חברות תנועת האשה הרתית־לאומית, שהמאמץ היה כדאי - ומתכנסות לועידה ארצית ראשונה

— תקוה וי, — מחרת יי ם , ביום א‭, '‬ תפתח הועידה האשה הדתית הארצי לאומי ת של ת " תנועת ‭. "‬זוהי במידת מה, ועידה היסטורית : הועידה בה מופיעים של לראשונה הפוהמ" ארגון "ז" ונשי ה&ועלות מזרחי אמן כארגון אחד. בשעתו , עם מיזוגם של המזרחי והפועל המזרחי היה ברי שגם תנועות הנשים שלהם חייבות במיזוג. אבל רק שנתיים אחר שהתמזגו הגברים תר התרצו קשה עם לכך נשי הנשים ם‭. "‬מודות ‭" . ‬ יושמרניות מנהיגות • התנועה הן גם עסוקות ‭" . ‬ הגש בע י ם - בודה גברים מעשית , מקימות הרבה מוסדות י ותר , מת מ ‭- -‬ קשרות אליהם ומתקשות להפרד ממה שהקימו. גם תקופת המעבר אחר המיזוג הי-

קשה להברות הרבה י ותר מאשר לחברים‭. "‬ חייות לאחר " מודים חמש כיום שיות חכל " חת ש- - המאמץ ה י ה כדא י : בתקופת הארגונים הנפרדים י כלה אשה דתית לחשתמט מחברות בתנועה;המזוג ביטל את ההגבלות עה פתוחה וה " לכל תרוצי אשר ם‭, . "‬ התנו דתית - לאומית (המכירה במדינה‭. (‬ נשיי למעשה היחיד זה , הארגון פרט לארגון הדתי נו- - מינלי שראל כמעט ‭. "‬גם של המצב " נשי אגודת הכספי י השתפר: חוסלה האדמיניסטרציה הכפולה ושוב אין שני גופים מתחרים על הקמה מוסד אחד. התנועה בחו"ל נשכרה אף חיא: הסניפים בעולם לא ראו בעין י פה את השבת שעושה לעצמו כל ארגון נשים דתיות. לאחר התרוצ-צות-מה בנדון קיים כיום מיזוג במניין הארצות שהתנועה קשורה בהן. רק בארה"ב ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, ממשיכות נשי מזרחי ונשי הפוהמ"ז בקיום נפרד התאחה — אם כי • תנועות יש לכך הגברי סי| ם בה שם ‭, "‬ מסבירד. ח ‭""‬כית טובה סנהדרא י , המזכירה הכללית של תנועת האשד, הדתית לאומית. "המי בשאר זוג באמצעות הארצות פעלו ארגון לפני הפועלות של הפוהמ"ז או אמ"ן;נשי מזרהי באמריקה — שייסדו את כפר בתיה, בתי צעירות מזרהי וכו' — פעלו תמיד כגוף עצמאי‭. "‬ בדרכה של התנועה לא חולל המיזוג שינויים. שני הארגונים — שמאז ומעולם הזדהו כמעט — עשו אותה עבודה סוציאלית?ותרבותית. השוני התבטא בעיקר | בבעות העבודה: ארגון הפועלות היהשמאלי" ואלו אמ"ן טה למעמד " הב י נונ י . כיום מסורות בעיות העבודה לאי - גוד המקצועי של המפד"ל.

בועידת המיזוג מלפני המש שנים נתמנו הנציגות למוסדות התנועד. ללא בחירות. עתה נערכו בפעם הראשונה בחירות בסניפים ונבתרו 300 צירות ו‭50-‬ חברות הנחלח. חברות ס"ה מונה , קצת התנועה פחות ממספר ‭42. 000‬ חחברים בתנועה. רובן ככולן נשים נשואות, מהן העובדות בחוץ ומשלמות מס א י תד , מחן עקרות בית, נשי חברים, המשלמות מס חודשי. תקציבה השוטף של התנועה — פרט לבנייה — מגיע ל‭2 . -‬ מיליוו ל"י.

מהזיקה תיקות (כגון בית ויליאמם המפואר בבירה‭, (‬גני ילדים, מעונות י ום, בתי"ס מקצועיים , פנימיות ומוסדות?סגו‭11-‬ רים. מתחנכים בהם ‭, 000‬ בגי נוער, כמחציתם בגני ילדים ‭")‬האשד. הדתית" מטפלת בבנים ובנות בגיל בי"ס יסודי. מעל לגיל זה — בבנות בלבד‭. (‬בבני-ברק מקיימת התנועה בי''ס. מקצועי ל‭160-‬ בנות, הלומדות בשלוש מגמות. בועידה י וכרז על קרן מילגות לחיגוד תיועל כון לנערות הקמת מעוטות מוסד חדש אמצע י עם ם פנימיה ליד בני-ברק ל‭400-‬ נערות• יהיה זה הגדול במוסדו ת התנועה . הו א י על ה ‭2, 5‬ מיליון ל"י וימומן בידי גיפי בריטניה וקנדה.

תנועת האשד, הדתית לאומית לויצ"ו וארגון אמהות עובדות. החברות עוסקות בצרכי השעה , בעיקר בקליטת עליה, מבקרות בישובים חדשים ושוב, ספר, • פעילות במגביות התנועה, מעבירות כסות חורף וקיץ לנצרכים וכוי. ברם בעבודה התרבותית י ש הי ל " אשה א מתבטאת הדתית בצורת " דרך משלה ההסב ‭- :‬ רה , בגישה לבעיות סוציאליות ולבעיות אישות, למשפחות מרובות ילדים וכמובן — לחינוך. לקראת פסח מק-

דינים , לשבועות מארגנים מסיבות מתן-תורה בהשתתפות רבני דעה ם, אצלנו היהודי "ת הדגש , מחשבת על י התו שר- - אל , תורה ונ"ך" — מציינות הגברות לאה עדיני ומרים אליאש, מראשי התנועה. בפוליטיקה אין תנועת האשה הדתית לאומית עוסקת - זאת היא משאירה למפ־ ר"ל — ולבחירות אינה הול ‭- :‬ כת. אך יש בין חברותיה הפעילות בהנהלה, בנשיאות והמרכז של המפד''ל — ובכנסת.