⁨⁨מעריב⁩, 17 אפריל 1964⁩ — דניה טברסקי ז ל [⁨כתבה⁩]

דניה טברסקי ז ל

בעלת חן ואישיותמשלה היתד, ז'כיה טכרסקי‭;. ‬שיית, פיק־ חית, ידעה להפוך מקצוע אבוד לקריירה מבריקה. ? חברת הכנסת . הראשו־ נה, השלישית' הרביעית! ולולא מחלתה היתה מצטרפת לפני זמךמה ל־ חמישית. ז'ניה טבדסקי - מתלמידותיה הראשונות והבולטות של גברת הנרייטד, סאלד, שיוותה עוד בארץ ישראל הקט־

נד, ממד של. מקצוע ל־ דוטינד, המיגעח של דד עבודה הסוציאלית‭.. ‬הלב והידע שהיו לה בעבודתה כעומדת בראש המחלקה הסוציאלית של ועד הקהילה בחיפה, באותם ימיט כתובת של־םמכות ואוטונומיה לאומית•

את ביתה בנתה על הכרמל. ביחד עם בעלה ד"ר יוסף טברסקי• ההריגה הראשונה ' מן המסגרת החמימה של "משפחת ? חיפה" . היתה י עת נשלחה זיניה טברס־ קי. לגרמניה — למהנות שאריח. הפליטה. כאן נפגשת עם הנוף "האחד" של זמן‭., ‬אדם ועולם. לא עוד הירקות הרעננה של הכרמל והביתיות המלבבת של משפחת־חיפה. ? העבודה בין יוצאי מחנות המוות באירופה שגם חיא בר־מינן חי ב־ בית קברות של־עצמו — היו לטבילת אש בשנות הארבעים לעובדת הסו-

ציאלית מארץ ישראל. ז'ניד, טבדסקי הזדקפה, נמתחה' אימצה לעצמה מימד נוסף. אפילו נשא־ רה בחוד־תגכה צמודה לדרכה . הקודמת — הדאגה לאדם הנחשל — חרגה הרחק מן המסגרת המותנית הצרה. שמה של ז'ניד• טברסקי הלד לפ* ניד, במחנות הניצולים! הם ראו בה אם־ואחוח, הם נשענו על שכלה הטוב, שיפוטה הקולע. עז־ דתה היעילה‭.. ‬גם ארגון י "אונררה" הבינלאומי ר־ אה בה בגרמניה סמכות וכתובת לעצה והדרכה והטיל עליה באורח־ רש־ מי תפקידים השובים לשיקום הפליטים. מארץ ישראל באו עידוד _והע־ רכה. ובכל מקום התיצ־ בה בשמו של הישוב. העברי ופעלה לטובתו. מעתה עלתד‭., ‬על פסים ד־ חבים של עמדה צבורית מוכרת. עם קום המדינה של־

חד, מסא"י את ז'ניה _טכ־ רסקי לכנסת הראשונה. בימי כנסת שלישית שידתה ?בסגל הנבחר של מועצת הפועלות: ריכזה את _המחלבה לקשרי חוץ ועשתה בשליחות פוריד, בארגוני. םיוניר ווימן באמריקה הלטינית. שוב הצטרפה לכנסת רביעית. לפני חדשים אחדים העתיקה ביתה שנשקף ממרומי הכרמל אל הים בעתלית — אל ירושלים, וטעמה עמה. כאן גרד, הבת הנשואה, כאן הכנסת קרובה, כאן ביתו של הנשיא זלמן שזר שהיא קרובת־משפחה לו ואורהת רצוייה בבית הנשיא.

עסקנית שוקקת, רעיה ואם מאושרת, ידעה דניה טברסקי את סוד ההופעה המטופחת, ההלצה הממולחת והעין המבחינה בסגולות ־הזולת — לחסד או לשבט. היה לה תיאבון לחיים, יחס •הוגן :לאנשים, ועלי אד־ ' מוח דרכה בטסיפה קלה של בת־מזל. ואולם — כדבריו של םולון החכם היווני למלד קריזוס ה־ עשיר־באדם‭?:‬עד שלא בא קיצו של אדם אין לדעת אם חי חיים שלאושר‭ ... ‬ז'ניה טברסקי תלכה מן העולם בטרם סיימה דדד רחבה שסללה לעצמה. אך הדרד היפה שהלכה בה, תישאר צמודה לזכרה. רבקה כצנלפון