⁨⁨מעריב⁩, 15 אפריל 1964⁩ — "הרגשתי שזהר הרגע שאנו הרביזיוניסטים צריכים להיות בפנים" [⁨כתבה⁩]

"הרגשתי שזהר הרגע שאנו הרביזיוניסטים צריכים להיות בפנים"

צבי הרגזן סגל שזהר

השאלה אפ מותר היה לנו כנציגי תנועת חצח"ד לחתום על מגילת עצמאות שכח לא נזכרת א"י בגבולותיה חחישטורייע התעוררה כישיבת מרכז חצח''ר כאותו יום ד' באייר כו נחתמח מגילת העצמאות. בישיבח זו נתגבשה כין החברים המלטה עקרונית שאנו נחתום רק במקרה שיוזכרו בגוף חמגילה הגבולות. ההיסטוריים, ובמקרה שחם לא יוזכרו — נחתום דק כתנאי שתינתן לנו אפשרות להוסיף ליד ח י - תימתגו הסתייגות בקשר לגבולות. אני, שהייתי אחד הנציגים שנבחרו לחי תופ בשם התנועה, התנגדתי לכבילת הנציגים על־ידי ההלטד• מראש, וביקשתי שתינתן לגו יד הפשית לקבלת החלטה במקום, מתוך השיקול שאולי יועלה מוצא שלישי שיאפשר לנו מצד אחד לחתום ומצד שני גם יספק את דרישותינו. הצעתי נתקבלה. בישיבה, של מועצת המדינה הזמנית באזתו יזם, העלינו _איפוא את ההצעה הראשונה של המרכז, על הזכרת גבולותיה השלמים של א"י בגוף המגילה. ההצעה נתקלה בהתנגדות הדיפה כשמשה שרת, שהעביר לידי את הפתק המובא להלן, טען באזגינו: הבסיס הלגיטימי היהידי שיש לני היום זוהי החלטת ה־ אדם!ההלטה זו גם קובעת לנו את הגבולות!איננו יכולים להסתמך עכשיו על גבולות ההיסטוריה או גבולות ז'בו־ טינסקי. כשהצעתנו נפלה העלינו את התנאי השני שלנו, לאמור שנחתום — אכל בהסתייגות, גם לתנאי זח שלנו התנגדו כחריפות, כשמשה שפירא מעביר לידי פתק שני , שנאמר בו "עד מתי תמשיכו להיבדל מן העדה‭, "?‬ ומבקש ממני שלפחות כמעמר זה עלינו להוכיח את אחדותנו עם כלל האומה. איני יורע, אולי יחשוב זאת מי שיח־ שוב לעייפות או לנסיגה, אבל עלי להודות שבאותו רגע שקיבלתי את ? הפתק של שפירא, שאני מעריך 'את יושרו ואהבת ישראל שבו. חשבתי שהוא צודק. תמיד ? תמיד אנחנו. בחוץ, הדגשתי שזהו הרגע שאנחנו‭??‬צריכים להיות כי פגים. תמיד היד. גורל התנועה הלאומית כזה שאנו היינו היוזמים לדברים, לאומיים חשובים אבל בחתונה‭?'‬ . לא היינו מהו* תנים. חשבתי, • איפוא‭,, ‬שבעיני הדורות הגאים, שלא יידעו אח בל הניואנסים של הפוליטיקה והסיבות שהביאו למי־ מנעותנו מן התתימה, עלול להתקבל הרושם ?שהרוויייוגיסטיה, הם יוצאים דוסו "להכעיס‭!. "‬הראית 'שלא חתמו. השיקול הזד, מא זמעוי* ‭"'‬אצלי ואצל הנדי. ד-

( את מר צבי הרמן ‭* <|‬ י |י סגל שאלנו ־ באיזו[ ‭<;‬ מידה ייצגת את סיסמת ‭<[‬ י ‭\'‬ שלמות הארץ משני עברי ‭" ;‬ ]י _הידדך בה דגלה תמעת ‭\ ]>‬ הצה"ר, כשחתמת על מגי־ < צ לת העצמאות בה אין מוז־ ‭< I‬ כרים הגבולות ההיסטוריים ג < של א"י כלל ז ז חתמנו בלי כל הסתייגות ככתב- אלא רק בהבטחה, שקוימה אמנם, _שבךגוריוו בטרם יקריא את המגילה יצהיר בעל פה על הסתייגזתנז. אם את שואלת אותי אומר לך שעד היומ אני גאה בחתימה, כי אגי חושב שיותר מכל הדברים האחדים שחסרים לגו, חסרה לנו תודעת הגאווה על המדינה. כבר חדלנו להתרגש, ואם נחדל להתרגש על מה שהשגנו לא נגיע גם להשגת הדברים ההסרים. אף על פי שלא הייתי מקטני האמונה וסיסמת "מדינה עברית" היתד. לתם הוקי כל ימי, הנה באותו: ליל; החתיממ של ה' באייר ‭, 1948‬התעוררתי. באמצע הלילה משנתי ושאלתי את עצמי: האמנם ה* מדינה אפתי נדמה לי שאלה שבשבילם מבחינה פוליטית המדינה צריבה להיות יותר כבהינת הפתעה מאשר בשבילי התרגשו פתוח ממני ומחברי. אני:זוכר, שכשנסלתי את העט לחתום על ממגילה שאל אותי משד. שדת: . למד, היד שלך כל כך רועדת?כשאתה חותם 1 איני מתבייש ככר — רעדתי מעומתת התרגשות גם על המעט הזה שקיבלנו. שרתי כל היי את שידו של ז'בוטינסקי "שתי גדות _לירזן זו שלגו זו גפ מ" אגל משירד, "

ותקווה עד המציאות השלמה יש תהנות בינים, ועם שהיה בדרך אלפיים שגה בהליכה אתת בלתי פוסקת, כשהגיע לתחנה הראשונה מרוכ שפתה לא הושב מוקא על התחנה משניה, "היית נציג של תנועת ז'בוטינסקי‭— ''‬ את שואלת — "ההסדיד אותך אז רגע אחד הרהור אט נם ז'בוטינסקי היה חותם על המגילה כפי שהיא ו" —לוא הייתי באותו רגע חושב שז'בוטינסקי לא היה הותם, גם אני לא הייתם חותם. עם זאת ההתימה שלנו אז לא באה לומד שעלינו לוותר על מה שלא הוזכר בה. תנועת חתירות מיסודו של האצ"ל' המהתרת שיחד עם הלח"י גרמה במלחמתה ליציאת הבריטים והביאה עי"כ להכרות המדינה בחלקה של ד'אדז. איגה מרבה היום, ל* צערי, להזכיר את סיסמת שלמות המד לדת אולי מחשש שסיסמה זו אינה פופד לדית כבר ואינה סחורה עוברת לבוחר היום. ההמון אוהב את השקט וסיסמה שיש בה דיח חזון מפריעה את י משקט. אכל שלמות הארץ היא תכנית מדינית ולא סיסמת מלחמה, וויתור עליה הוא גם 1 'ויתור על הסיכוי הגדול, שכן החזת אס הוא מצליח אין לו גבול, השמיים הם הגבול שלו. 'יעפ כל זד. שהמדינה היום אינה שלמד, מבהינת הגבולות וקיבוץ הגלויות ואינה מושלמת מבחינת מדיניות ההוץ והפנים שלה — הנה כשאני מהזיר מבטי היום אהודה ליום ה' באייר לפני 16 שנה אני יודע שגם היום הייתי תוחם על המגילה בשתי ידי.

‭/^/ . \‬ •‭<^‬_ן ‭' /, ‬ ־ י י ‭^>‬ י? _^ י ‭/ _^‬ ( ‭_^ 11 V')))', ) /^//, ‬ 5 _ן ‭_£_* ^" £?**/1 1 11, ‬ י ‭(?‬ג• 6 י. י‭/. ‬כ‭/!, ''*-'!('‬ ?ל ‭/, _^ _<:. ‬י. ‭*4*‬ ז‭'*‬ ־ ‭* <???/‬ ?י •)•• י' י _ג_^ י. י, _• ‭>> _^‬א1• ‭0/‬ ־־־ ‭(#9, )/ %. >‬ הפתק שהעביר משת נצר‭!:‬למר צבי י סגל ממ!הדיונים ע7 גיסזז מגילת העצמאות