⁨⁨מעריב⁩, 6 נובמבר 1962⁩ — הסיעה הגדולה בכנסת-בלי "בום" [⁨כתבה⁩]

הסיעה הגדולה בכנסת-בלי "בום"

מפא"י בכנסת החליטה שלא לקבל את התפטרותו של ע. גוברין ־־ וידו של המתפטר היתה היחידה שהורמה נגד החלטת זו ־ ?

- מאת יהושע כיצור ‭. -‬סיעת מפא"י ככנסת, זו הגדולה כסיעות, מחפשת לה הכוקדבוס" חדש. אמש דהה יו"ר הסיעה, ח"כ ע. גוכרין " , כישיכת מליאת הסיעה, את כל ההפצרות והבקשות, כולל זו של ראש• הממשלה להזור בו מהתפטרותו.

חמונחמשבר" אינו ממצד. עוד את הפרשה " הזאת. מי שראה אמש את פניהם המרצינים של עשרות חברי-הכנסת של מפא"י, אשר. עלו אמש לדיון בחדר הסיעה, חש את הזעזוע . הנפשי העובר עליהם כתוצאה מן המחלוקת האוכלת בכל קצות חמחנה. כיפרשת גובריף' היא רק גילוי נוסף " של זרמים ואינטרסים מתנגשים בתוך המפלגה השלטת. חברי הכנסת של מפא"י מתלוננים זה כבר על שמעמידים אותם תמיד כפני עובדות מוגמרות. כאשר שר של מפא"י נושא באמתחתו הצעת-חוק כלשהי, הוא מוצא לנחוץ לקיים מגעים עם סיעות שונות, כדי להבטיח קבלת-פנים אוהדת להצעתו. רק לסיעתו הוא, סיעת מפא"י, הוא אינו פונה, מתוך הנחה שהיא "מונחת בכיסו" ותצביע

בלאו-הכי — בעד. מתמרמרים הח"כים של מפא"י ושואלים: אם אנו רק מכונות-הצבעה, מה טעם ישיבתנו בבית הזה?עם כולם מוצאים צורך להתייעץ, רק לא אתנו. אמש ניתנה דוגמה קלפית לכך במליאת הכנסת. שר האוצר, מר לוי אשכול, הביא את תקציב מינהל מקרקעי ישראל, המגיע ל־50 מיליון ל"י. בוויכוח העקרוני שהתפתח סביב בעיית ניהול •משק הקרקעות, באה ההתקפה המוחצת ביותר על מדיניות הממשלה, בגלל מכירהסיטונית" של מגרשים;דווקא " מפי אברהם הרצפלד, ותיק מפא"י, הכואב מאז ומתמיד את לבטי ההתישבוח. הוא היה חריף ועוקצני יותר מאשר אישחרות" ש. שיכמן, שערי הליב ‭- "‬ רלי ובנטוב המפ"מי. מיד תמהו בפרוזדורים: הכיצד ?• הרצפלד באופוזיציה? תשובת המורדים" בתוך סיעת מפא"י " היתד. גלוייה: אם השרים אינם מתייעצים עם חברי סיעתם ואינם שואלים לדעתם, למד, זד. חייבים הברי מפא"י לתגן באופן אוטומאטי על הצעות השרים? סיעת מפא"י בכנסת התכנסה אמש כמלוא הרכבה. עלספסל הנאשמים" היו מרבית " השרים, בראשות בן־ _גוריון, וכן מזכיר המפלגה ר. ברקת. בתחילת הישיבה קרא ע. גוברין את מכתב ההתפטרות שלו, שהשתרע על עמוד אחד: יש חוקה‭—, ‬ אמר‭—, ‬ בד, נןוגדרות הסמכויות ודרכי שיתוףלהפעולה בין מזכירות המפלגה והסיעה בכנסת. סעיפי החוקה הזאת אינם מבוצעים, ‭>?'‬_ע‭-. ‬

עקיבא גוברין יינו חוקה ‭" ''‬ ועל-כן אין כל תיאום בפעולות שגי הגופים. מצב דברים זה הוא בלתי-נםיל, ומשום כך התליט להתפטר מתפקידו. אחרי שהרצפלד טען, כי אין זה עניו אישי של גוברין, אלא בעיית יסודית, קם ראש-הממ-שלה כדי לומר את דברו. בן־גוריון הציע, ראשית חכמה, לא לל, בל את ההתפטרות, מאהר שלדברי גוברין עצמו, אין הענין נוגע לו כאופן אישי. החת זאת — אמר ב. ג‭—. ‬ ־ש לבדוק לגוף העניו את המלונות ולתקן מה שטעון תיקון. מוטב להטיל על ועדה,

הברי-הכנסת חנה למדן, בבה אידלסון וד. בר-דב-ד. אי. הם הדגישו את זכויותיו של גוברין בהנהגת הסיעה ובגיהול הקואליציה, ועמדו על הכשרון שגילה בטיפולו בענינים עדינים ובפרשיות מסובכות. נוכה הפצרות אלו קם גובדין שנית וציטט מכתבים ששלח לאנשים האחראים במפלגה עוד לפני שנה ומעלה.

שתעסוק בכל הסוגייה הזאת, והיא תוכל גם להרחיב את ה־ יריעה ולטפל בכל מערכת היחסים הקונסטיטוציוניים בין המוסדות השונים של המפלגה. אחריו גילה מזכיר המפלגה, ר. ברקת, כי קיימת כבר ועידה, שהוקמה פעם לצורך זה, אך בגלל חוסר זמו לא נכנסה לפעולה‭... ‬גם הוא דרש, שגוברין יקבל את דין הסיעה בעבודתו

וימשיך כמקודם. הדיון התנהל שעתיים תמימות‭', ‬בצורה שקטה וענינית, בלי שהועלו בו ענינים או ניגודים אישיים. איש ועדתהכספים, ח"כ י. קרגמן, התייצב אף הוא לצידו של גוב־ רין, בטענו, כי היעדר כלי תיאום בין שליחי המפלגה בממשלה ובכנסת פוגע בכל סדרי העבודה חפרלמנטרית. לברקת השיבו י. גורי וב. אזניה, כי אמנם הוקמה פעם ועדה לבירור י הסוגייה הזאת, אבל עכשיו משלמים את מחיר הסחבת בהפעלתה. גם ח"כ י. ישעיהו הציע לא לקבל את התפטרות נוברין, אך יעץ עם זאת לא לכפות עליו דבר, עד לגמר הבירור. ברוח דומה דיברו גם השדים גולדה מאיר, מ. דיין ו-

בהם העמיד אותם על הצורר למצוא פתרון דחוף-לענין זה. אך הללו שידלו אותו המיז לדהות את ליבון הענינים האלד, לשעת כושר" — פעם א י הרי הבחירות " ופעם עד לאהד הפגרא. בך התגלגל הכדור במדרון, עד אשדהגיעו מים עד נפש‭. "‬ועל-כן " לא יסכים להזור בו מהחלטתו הנהושה להתפטר מראשות הסיעה והקואליציה. כשלב זה נטל ה"כ י- ארן את 'דשות הדיבור והציע שלוע הצ־ עות־החלטה:

0 ראשית, להטיל על ועדה מורכבת מת"כ י. גורי ומזכיר המפלגה ר. ברקת לברר את כל הענין ולבדוק את סדרי העבודה והקשרים בין מוסדות המפלגה והסיעה בכנסת, ולהביא תוך שבועיים את מסקנותיה לפני מליאת הסיעה. % שנית, הסיעה אינה 'מקבלת את התפטרות _גוברין. @ שלישית, עד לקבלת המסקנות שלועדת גורי—ברקת" תבחר הסיעה " במ"מ יו"ר הסיעה והקואליציה, בדי שלא יופקרו ענינים חיוניים. בעד ההצעות הללו הורמו ידי כל הנוכחים בהדר הסיעה. רק יד אחת הורמה נגד — זו של עקיבא גוברין עצמו. הבוקר תתכנס הנחלת סיעת מפא"י כדי לבחור ביורש זמני לגוברין. המועמדים שנוקבימ בשמותיהם הם: מ. ארגוב, ה. צדוק, ב. אזניה. אך ברור, כי המהלוקת לא יושבה עדיין ותוסיף לרחף בין כתלי ביתפרומין, כאחת מבעיותיה הכאובות . של המפלגה השלטת.