⁨⁨מעריב⁩, 22 מאי 1959⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

ג'ניה טברסקי נכנסת לכנסת השלישית בשעה ה־2ו

- מאת תקוה ויינשטוק ~ המין היפה ככנסת מקבל תגבורת: ברגע האחרון כמעט מצט־ רפת ה"כית הדשדדישנה: ג'ניה מברםקי, הברת מפא"י, הפרלמנט של־ נו ימנה איפוא 11 גברות. אמנם הרבה כבר קשה יהיה לפעול בשמונת הירהיפ שנותרו _לגנפת השלישית, אבל שמא, ככל זאת, זןוד יסתנן ו־ יועבר איזה חוק שרותים, או הול ! סוציאלי‭... ‬הגב' מכרסקי תהוש אז, כי לא נבחרה לשוא. היא בבר ישבה ככנסת הראשונה וגפ בשניה ן היתה מועמדת לשלישית — אד תורה לא הגיע. עתה נתגלגלו הדברים והיא באה כמקום שלמה הלל. היא עצמה הופתעה‭.. . ‬

בתעודת הזהוי של גיניד!סברסקי רשום: עובדת סוציאלית. היא נולדה בעיירה קט־ 1ה ברוסיה הלבנה, על גבול פולין. הבית היה ציוני ועברית למדד, מילדות, נופף ללמודים בגימנסיה הרוסית, דרך העיירה עבר גל של פליטים, בדרכם לארץ ישראל — והתקופה הסוערת, שהיתר. מלווה הגשת עזרה לפליטים הטביעה חותמה בנערה הצעירה. אולי מסיבה זו, לאחר שנים מספד,

כשעלתה ארצה — ב‭— _1923*‬ עם בעל (דר פא וטרינר) וילדה, החליטה להיות עובדת סוציאלית‭,. ‬או החלו הערים לגדול והרבה אנשים נזקקו לעזרה‭", ‬ שחה גיניה םברסקי. "וקראתי שזה מדע שלם‭.... "‬היא גסעה ל־ ברלין, סיימה שם אקדמיה לעבודה סוציא־ לית וכשחזרה (ב־‭, (1932‬שלהר, אותה הנ* דיטד סולד כעובדת סוציאלית להי&ה. ריבה

אהדנסון החלה לעבוד אז בתל אביב וצפר רה בלוך בירושלים — וכר הניחו שלושתן את היסוד לעבודה הסוציאלית בארץ, "לא המפלגה היא התכלית

אלא האדם‭.,, ‬ בחיפה הקימה שרות סוציאלי ענף ובעל טמ — במידה רבה' הודות להבנה ששררה בינה לבין רחל כגן, שהחזיקה בתיק ל־ עבורה סוציאלית בוועד הקהילה, עד היום דין ידידות, אף שמרת סברסקי חברה ב־ מזכירות מועצת הפועלות וגב' בגן — ב־ ויצ"ו‭". ‬משא־ומחן עם אנשים — גיגיה מומחית לוד אומדים עליה חברים לעבודה. היא נשלחה למחנות העקורים כ־ גרמניה, להקים מוסדות מסעם אונרר"א. קשר עם עליה ב‭. '‬ערב קומ חמדיגד, גדילה את הלשכה הסוציאלית בבירה והיה זה יו־ תר מסיוע לנצרכים — העבודה היתד, כדו• כה בהעברת מזון במשוריינים וטפול במ ־ פוני העיר העתיקה. אחר המצור שבה להיפר, האהובה עליה, עד שבפברואר 1951 הגיע תורה לכנסת (גמ אז — לא בראשית הכנסת‭?(... ‬ היא חדלה מעבודה סוציאלית ישירה — אך היתה לה יד בעבודת ההכנה לחוקי ה• בטוח הלאומי. חללי המלחמה, הגנת הגשים, הזנת ילדים וכר. לדעתה צריך אדם להביא לכנסת נסיון מעשי. חוק חייב להיות מ־ עורי בצרכי הצבור היא נאמנה _למטרתה

האחת: שרותים לכל, כשהפרס במרכז. ה־ "אני מאמין" שלה: , גם המפלגה, גס ה־ כנסת אינן תכלית — אלא האדם. ארץ ש־ יש בה יותר דאגה לאדם, היא דמוקרטית הגלגלים באמת‭. . "‬ אצלנו ‭,. ‬ , דיאדמ עדיין נשהק בין דר אין להכחיש: שמחתה רבד, על כניסתה לכנסת, אפילו בשעה וד‭". 12‬אהבתי את העבודה הסוציאלית‭. "‬אומרת היא‭,. ‬אם הזזת כתף, ראית גם תוצאות. אבל נוכהתי, שחוק אחד בכנסת עוזר יותר מעשר שנים של מקרים. עברנו עבודה סיזיפית לשכנע הורים, שהילדים ילכו לבית הספר ולא יעבדו — והנה בא חוק שמחייב זאת" שנים הסשנו מינימום קיום למי שאינו יכול ל־ הרויח — ולפי החוק לא יהיו בקרוב זקנים ללא קצבה‭. "‬לדידה, מוסיפה האשה בכנסת גוון מיוחד, כעיקר בשאלות מסוימות. וטוב שהחוק יהיה אמוציונלי במקצת — ופחות רציונלי‭.. ". ‬נשי הכנסת עושות עבודה נאמנה. הן חרוצות מאד בועדות, מתמידות בישיבות. אמנם המין המשותף אינו מאחד דעות והנשים מחולקות כגברים ו ברם יש דמיון בתגובות. בתקציבי סעד והזנת ילדים למשל. ואשר לעוגש מות — כל הנשים הצביעו נגד. יומה של אשד?_ועסקנית אמ תבחר גם לכנסת הרביעית, תתמסר לשיקום משרד הסעד ‭")‬מגמותיה של גבי סולד, בשעתו, הרחיקו לכת יותר מאשר משרד הסער כיום‭. (.. ". ‬יש להגן על הילד - אפילו מהוריו!בריחות הילדים מהבתים תוכחנה. לא בשמים הוא לפתוח מוסדות לילדים מפגרים ההורסים משפחות: אם הדבר ייראה חשוב, יימצא תקציב. אסורה הלנת שכר — אבל דרוש גס חוק האוסר הלגת עזרה סוציאלית ז דרר שה נורמה למקרים, שעובדת סוציאלית מסוגלת לטפל בהם בלי לשקוע בשגרה. דרוש דרוש — ואפשר!

ב"חופשה" שלה, במחלקה המדינית והארגונית בועה"פ של ההסתדרות ובמזכירות מועצת _דיפתלזת. היא מקיימת קשרים של מועצת הפועלות בתריסר ארצות — מקבלת אורחות ושליחות, מגשרת. הנד, עתה באו 300 הברות לתור באלץ. כארגוני הגשים היא רואה את הצד השני של מטבע־הפרס, זה שאין בכוח המדינה לפעול בו והוא ממור למתנדבים‭". ‬מגמתנו לקמת העשור השגי — עצמאות כלכלית — קשורה עם הבראה חברתית ד רגילה מרת טברסקי לנאום "ציונות‭". "‬מלבד שכון ועבודה אלמנטריים, צריך אדם , אקלים' כדי להתערות בארץ, כאן אני רואה תפקיד גדול לארגוני הנשים המתנדבות, לא לפקידים ‭"!‬ מענין, שעם כל עסקנותה נותרה — אשה. האשה הממושקפת, בעלת שיער לבן וסבר פנים נאה, מקפידה בהופעתה ושונאת נשים המזניחות עצמן. יש לה בת (אחות, בוגדת מכללת קליפורניה) ובן (וקצין הלומד עתה באוניברסיטה) ונכדה לקרוא קטנה. תחביבד _עירים , ככל של העסקנית השפות , ש" פיוטי נדבקו ביותר " לה, ; כולל רוסית, פולנית, גרמנית ואנגלית. גם בשול היא מחבבת - אולי משום שרק לעתים נדירות מזדמן לה לבשל‭... ‬מחצית השבוע הנה בתל־אביב, ובקצת מאמץ סדרה ' שבל יום — בבוקר או בערב — תמצא בבית על הכרמל. בעלה בבר _זזתרינל ל"אל־ מנות הקש" שלו, ועם הילדים הצליחה "־ למרות הכל — לקשור ידידות טיבה. היא עובדת ‭17-12‬ שעות ליום ובערב צריך לנאום, ביחוד עתה, בשנתי בחירות‭". ‬ עתים מתגעגעים לקצת שקט, להיי בית — ברם ספק אמ היתה משלימה, לזמן ממושך, עם חיים שהטיט "דגילימ‭, " ‬