⁨⁨מעריב⁩, 25 פברואר 1959⁩ — " שגריר־הנשק של המדינה בדרך' [⁨כתבה⁩]

" שגריר־הנשק של המדינה בדרך'

- מאת שאול חון - יו ואפילו בםפוד בכל

אמן המהירה היה יהודה ארזי בכל השליחויות המרובות שמילא כה בהצלחה לטובה הנלל וה־ אומה. אולם לגבי עצמו ובשרו, צשנגע חדבד בחייו ממש, לא הצליח להתחמק: אתמול בבוקר חחויר את נשמחו לבוראה, והוא דק בן 51 שנח במוחו, הנטייח לפעילות ציבורית נת־ גלתה ביהודה ארזי עוד בנגרר תו המוקדמת, נשסייט את לי־ מודיו בגימנסיה "הרצליה" ב־ ת"א. הוא נצטוף ל"גדוד מניני השפה העבוית" ועד מהרה גי־ לה טנולות מובהקות של נושר הנהגה, דבר זה טייע לו להיב־ חר כאחד משומרי ראשו שי הלורד בלמוד מזהלה ניקר בארץ. _מנאן ולהבא בנו לא ינול היה לעצור יוחד נדרכו הצי־ בוריה. כיון שהיח חבר "הגנה" מנעוריו הוטל עליו להתגייס ל' משסוה כוי להוות בכו , ראש גשו" בתוף המשטו _העויין ול־ ועח מח . מתבשל" במטבח ה ־ מנדטורי כנגו הישוב חעבוי. ארזי התחיל כשוטר פשוט ותוך שלוש־אדבע שניט התבלט גט כאן והצליח לעלות לדרגת קצונה ולהתמנוח כמרכז המהלקה הסוליטית, יה היה בדיוק , ההא החשוך" שאליו לטשה ה"הגנה" עין. נו בזמן הוסיף ארזי לה־ יות כמובן הבר ה"ו'גנה'' וכמ־ נוניתו המשטרתית העביר נשק עברי מנקודה אחה לשניה. כבר אז ראה ארזי אח פעולות ה"רנש" כעבודת קודש. אולט היה זה , רנש" בממדיט פעוטים ניותר ואיש עדיין לא שיער ל־ אילו ממדים תגיע פעילותו של ארזי לאחר מנן. נשגת 1934 השתחרר ארזי מהמשטרה המנ ־ רטורית אבל נתום שנתיים נבר נרתם לפעולת . דבש" שהסתע ־

לממדים נרחביט ביותר. תחילת נשלח לפולין ובחון?כד פעל גם בפינלנד צ'ניה הוגגר־

‭., ‬מקום נ־ אלץ . לשלוף מהשרוול" איזו תחבולה חדשה שעמדה לו תמיד להצליח במשימתו — והנשק חיח זוופ לחופי האוץ, במשימתו זו היח ארזי ממש , שגריר הנשק" הואשון של_. המוינה ב־ ווך" והונה נזקף לונותו ולז־ ריזותו אם קיבלנו למועד הגנון אה משלוחי הנשק הננד שהונ־ נסו לפעולה ממש עם קום הפ־ דינה. ^• אנגליפ חיפשוהו * ני ידעו 11 על . תחביבו" — להעביר נשק בריטי ממחסניו הצבאיים והמשטרתיים למהטני ה"חגנח‭". ‬ אולם הוא הפתיעם בהצעה: לנל יהשדו נו הוא מונן לצאת ל־ הו"ל ולהבל בשדוה הנפט ברד מניה, שכבר היתה כנושה אז ביוי הנאצים, אוזי היה אמיץ ונועז ולא פהו להטחנן למען המטרה. נשניאותו האנגלים לו, ־ צעתו מילא שתי משימות: גם נבת זו שהבטית נשק" לארץ — וגט . איך אירגוו הצליח "ד־ לארגן זאת בעיצומה של מלהטת העולם — זה לא חיה ‭,. ‬מרימי בשבילו. נוהג היח לוטו: . בשביל מה יש לאנשים ואש, אם לא בשביל להשיר דיי" בינתיים חזו אוזי לאוץ אלא שהאנגלים קצבו פרס לראשו והתכוננו לאסרו. הם לא הצ־ ליחו נבו מעולם, פשום שאותה שעה יצא מהאו'ן קצין תעופה פולני. מצוייר בנל הנ־ ייוות הווושיפ — ונוסע כמו* בן ברננ אנגלי. זה היה יהווה אחי. בעוד שחאנגייפ חיפשוהו בנל _האוץ הסיע אותו ובב אנגלי למצויים ומשט עבו לאיטל־ יה, נדי לרכז מטעם ה"הגנה* גב את פעולות ה"ונש" וגפ את אוגון ההעפלה. יוט אחו הור האוי בטפתיע , אל לארץ מטה — ישו הבולשת אל . לוע זה חיה לאהד שאנשי ה"הגנוד כבד פילקו לפני כן את התיק שלו והקצין ג'יילט לא יכול היה אלא לחייו ולהזמינו ל‭... ‬אווהה צה־ וייט.

ך• איטליה עסק ארזי נחתט־ ‭— '‬ ־- נשק דה בשתי ועולים המשימות , זה היה נם על יחד אף להץ פוליטי עצום שהפעיל שד־ ההיץ האנגלי בווין על ממשלת איטליה ועל אף שבלשיט אנ־ גלים עקבו בלי הרף אחרי ה־ הננות. לשיאו הגיע המאבק ההדדי בפרשת האניה . לה פפצ־ יה‭, "‬שתחילה נאטדה הפלגתה. שוב הפעיל ארזי את כל כוח שכנועו והריץ ידידים ובי־הש־ פעה. כשהובטחה לנטוף הפלגת האניה עלה ארזי על סיפונה כדי להיות בטוח בכו ובלב ים יוד ממנה בטירה לאיטליה‭—, ‬ להפשיד במלאכת הקווש שעסק בה. בניוון זה לא היו, פשהני כלל ולא ויתר אפילו על קוצו של יו"ד. אנשי ה. בריגוהי סייעו לו חובה במשימתו הנטולה, גם ב־ חענרת נשק לאוץ וגט בהסעת עולים לארץ. לקראת חנרית המדינה נשלח ארוי במיוהד ע"י _בךגוריון לארגן משלוחי נשק נבו תוו . ראיית ח, _זקן הנולד " דוש . תותחים ארזי , כדו־ , מ־ נו, לא שאל שאלות. אפ "הזקן• אומד — צריו למלא. הקושי היה בכך שהאנגלים עדין ישנו כארץ ופיקתו על הנמלים — ו־ תותחים קשה להבריח נקופסות בשר, אלא שכאן נתגלח שוב נושר ארגונו של ארזי: המשלוחים הגיעו בדיוק ב־14 במאי, עם צאח האנגליט, ומיד למחרת כבר היו כלי הנשק החדשים בדרכם למקומות ההזיה. היחה זאת קבלת פנים "נלהבת וט־ דייה" למצרים הפולשיט, שאדזי דאג לה ממרהקיט. לאחר מכן פרש ארזי פטעילר תי וההליט לעשות פוף פוף י־ מען עצמו. לפני נשבע שניט פרש _איפוא מעטקי צינור ונפ־ נה לעטקי הטרט — יחד עם נמה בעלי הון הקים את מלון . רמת אניב" והתכוון לפתח דוגמה זו. אולם אשתקד חלה את חוליו הקשה וידע שלא יקום ממנו. אהמול החזיר את נשמתו ליוצרה.

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩