⁨⁨מעריב⁩, 4 מאי 1958⁩ — מאלטה רוצה לה י ו ת בר יט ית [⁨כתבה⁩]

מאלטה רוצה לה י ו ת בר יט ית

האי הרעב ללחם הופר לקן מהומה

— מאת עמוס גורדון, סופר " מעריב" בלונדון —-

האי מאלמה המושבה השניה של בריטניה ביט התיכון, בסיסה הימי ה־ עיקרי מזה מאה שנה ד מעלה, נהפך לקךמהומה, על בל ההשתלשלות המו־ כרת של שביתות, מיתר• םיפ, ע וצר _והתנגשויות. המשונה הוא?כי הלאומנית, הגורמת למהומות באי בן 400 מילין רבוע, שונה בהחלט מן הלאומנות שבריטניה נאבקת עמה מקפריסין. אך בעוד היוו־ נים רוצים באיחוד עפ יוון, הרי חמלטאים שמוצאם איטלקי , אינם רוצים באיחוד עם איםליח. אלא עם בריטניה, המרוחקת 3000 ק"מ. לזאת הם קוראים: "חשתלבות‭. "‬ אי של מהגרימ מאז הטילח בריטניח את שלטונו!על מאלטה?היא נחשבת כתחנת הצי החשובה ביותר בים התיכון, היא שימשח בסיס אספקה לאניוח המלחמה הבריטיות שסיידו ב"ים הפנימי‭, "‬ עם פתיחת תעלת סואץ נחפכה מאלטח, כמוח כגיבראלטאר. כמצרים ובעדו — לאהד חמזזו־

זים השומרים על "עורק החיים" של בריטניה אל המזרח הרחוק. במשך 50 השנים האחרונות מתלבט האי הקטן בבעיות כלכליות בלתי פוסקות. חאוכלו־ סיד, גדלה והולכת, ואין לאי אוצרות טבע. כל המשק הכל־ כלי תלוי במיתקני הצי הבריטי, זד, דורות רבים מאלטה היא ארץ הגידה מובהקת, כיוון ש־ 400 הק"מ הרבועים של קרקע סלעית אינם יכולים לכלכל את האוכלוסיה הגדלה. מאלםאים היגרו לאמריקה הדרומית, לאר־ ה"ב לאוססראליד, ולקאנאדה. בני מאלטה נהנים משלטון עצמי יותר מרוב המושבות הבריטיות האחרות. בל השופטים מאלטאים וכך כל המשטרה. ד אםיסח מחוקקת בת 40 הבד נבחרת בבחירות כלליות. אבל גם זח אינו מספק את המאל־ טאים הרוצים בחיסול הקולר ניאליזם. לבן הם דורשים איחוד גמור עם בריטניה?כאמצעי ליישוב בעיותיהם הכלכליות. בחדשים האהרונים הקדירו עננים חדשים את שמיה הכלכליים של מאלטה. בריטניה הח־ ליטה לחסל את מספנות הצי

שם. אין זה צעד מכוון נגד המאלטאים, אלא הלק מן די־ אוגאניזאציה של מערך ההגנה הבריטי על בסיס התפיסה הטאקטית של התקופה האטומית. גם בבריטניה עצמה קמה זעקה, כאשר חוסלו כמה מיתקנים של הצי ואלפי עובדים נשארו כד הוסרי עבודה. אך בבריטניה יכולים הפועלים לעבוד לעבודות אחרות ואילו במאלטה אין שום מקום עבודה שפועל־מסם־ נה מפוטר יכול לפנות אליו. מה נרמ למהומה ?ו מיד לאחר ההחלטה לחסל את מספנות הצי במאלםה אץ ללונדון מר דום מינטוף. ראש ממשלת מאיטה היוצא, איש הלייבור. הוא דרש להגדיל את הסובסידיה הבריטית למאלטה ולצרפה מיד אל הממלכה המאוחדת. הממשלה השמרנית לא מיהרה להניב. מר מינטוף חזר ל־ מאלטה מאוכזב ומתמרמר. כיון שהוא פוליטיקאי חריף. פתה במערכה נגד בריטניה בסיסמה: "השתלבות או עצ-

מאות" — אם כי עצמאות אין בה כדי לפתור את בעייתד. ה־ דהופה של _מאלטה, היא הבעיה הכלכלית. בסדרת נאומים שנשא מר מינטוף לפני המשבר שהביא להתפטרותו אף רמז, שכל מי שירצה לקיים בסיסים במאיסה, יצטרך לשלם דמי שכירות, והוא רמז‭—, ‬ שכוונתו לסניף מפקדת הברית האטלאנטית. חי צדה היא שמפקדת הברית האט־ לאנטית אינה רוצה לשלם, כיוון שהוקמה במאלטה דק לפי דרישת בריטניה• לכן התפטר מד מעטוף — אך הבחירות ה־ כלליות שהבטיח המושי יערוך, בוודאי יהזידו אותו אל השלטון. המהומות המתהוללות במאל־ טה בעת הן בין המאלטאיפ יבין עצמם — בין תומכי מינ־ טוף ובין המשטרה המאלטאית ושום בריטי לא מעורב. בהן. אס תישאר מאלטה נאמנה לכתר ה־ בריטי ושואפת לאיחוד עמ בריטניה, או תיהפך ל"קפדיםין קטנה" הנלחמת בבריטים בהתמרמרות - דבר זה תלוי במידת הריסון העצמי של מנ־ היגי מאלסה ובמידת ההכמה של מנהיגי בריטניה,