⁨⁨מעריב⁩, 13 דצמבר 1957⁩ — י באמת‭,,‬ הב י המגז ב ו טל " המרכזית פעלה שר האוצר ס־ [⁨כתבה⁩]

י באמת‭,, ‬ הב י המגז ב ו טל " המרכזית פעלה שר האוצר ס־

‭₪ _$‬ שר האוצר

- וואפ ווילט איהר פון מיין _לעבן י‭)!‬מה אתה רוצה מהיי‭(!‬ שאל אותי שר האוצר לוי אשכול כאשר יצא מיוזע מפתה בנין הכנסת פנקותו את זגוגיות משקפיו בקפידה יתרה. אדוני: ;יפהתי תשובה במחשבתי, מה אתה רוצה מהמשכורת שדנו בכל־ ‭:}<>>‬ ימות השנה, בולל שעות נוספות, מענקים ודמי הבראה ?אבל בלעתי זאת ואמיתי כנימוס רב: אדוני, הרי קבעו לנו פגישה! נו, לאד שוין זיין אזוי ‭)!‬לו יהי כן‭(!‬ הפטיר שר האוצר, בוא ככר! ־:א;ה אנחה שוכרת לב, כמי שהולך אצל פקיד השומא אחרי שנתיים שד פיגור* תשלום.

נכנסנו למכונית אפורה, שהיתה. למען האמת. די "טראנטע‭, "‬הנהג התניע. זיר _האיצר נשען אל המושב ופיזם זמר חסידי. אני חושב שהיה זה "כשהרבי אלימלך‭... '‬ הגענו לבית אשר ברחוב בוסתנאי ‭— . 3‬ מהר בשבע והצי!פקד על הנהג, דהר במדרגות למעלה, שלף מפתח מכיסו — יפתה. עברתי שטיח, ועוד שטיח. ניכנס להדר העבודה!פסק אשכול. הוא צנה לכסא העומד ליד שולחן כתיבה רדיכ. מאחורי גבו ולאורך כתלי החדר — מאות. מאות ספרים. אתה מרבה לקרוא 1 שאלתי והוא: איפה 7 למי יש זמן לספרות ו הפקיד זה של שר אוצר מאפשר לי לק־ רוא רק בזמן מחלה — ולעת עתה אינני מרבה להיות חולה! והובי ‭:" "‬י במה אתה מבלה את שעותיך _הפני־־ר‭!, ‬י דו־ אשכול נרכן קדימה ואומר בפסקנות גמורה : אלף : אנחנו לא גויים שיש להכ -הובי‭. "‬בית: מאיפה. יש לי שעות פנויות ן ובכל זאת ו עכשיו קולו המחוספס, הנשמע תוקפני כל כך. מתרכך קצת. למען האמת השורש שלי הוא שם שם

‭,, ‬ למעיה ו ולוי אשכול מרים ימינו אל מול שורד, ארוכה של כרכי תלמוד הניצבים במדף העליון. כל ים הספרות המדרשית, הוא אזמר, כל הים הזד, עליו חונכתי שניב רבות‭—, ‬ היא הבילוי שלי ברגעי ה־ מנוחה, אכ ישנם, אני אוהב קבלה, וקורא במתיחית את ספריו של פרוסי עילום על שבתאי צבי. אולי תצחק, שאני משתמש ביי"יי זה, אבל אני אשתמש בו: "צי־ פור הנפשי' שלי היא מסכת הקולוניזציה ההקלא־ת של הארץ הזאת. אני עד היום ראש מחלקת ההתישבות של הסוכנות, ומקדיש פעם בשבוע לסיורים ברחבי הארץ. זה גורש לי הנאה עצומה לראות מה מוקם יהולך בישראל. הנה, בימים האח־ _רינ־ס הייתי בדימונה, משם נסעתי ישר _לשנקר הזקן. היום הוא אולי בן שמונים, שמוני " והמש, ואמרתי לו: שנקר!ה-ג-ע זמנך להיות חלוץ, רד לדימונה ו נו. ואיך הגיב שנקר 1 ־כיב־ ו מרעים אשכול בקולו כי עז, אני חישב כי ‭2—3‬ מפעלי טכסטיל יקומו לגי שכ בקרוב מאד. וגם צינור נניח. צי י יר שי שלושים אינטש, שיוליך כיים מ־ צאיים־ לדימונה ולמצפה דמון. וכבישים בבר יש שם. יגם קו השמל, ובעוד שנת־ _י־כ־שייש מכסימום נראה שם ישוב של

‭3 _, , ]" '‬יי‭:, ‬ סל־חה, אמרתי , שאני יורד מאיגרא רמא של חזון לבירא עמיקתא של הלירה היש־ ראיית. אבל יש לי כמה שאלות! בבקשה, כבקשה!הסכים שר האוצר, שאל‭!, ‬שאל!והוא הטה גופו קדימה‭—, ‬ כמוכן להתקפה. שאיה: מה אמת בשמועות כי יהב המגן _יביטל ההל מ־1 באפריל 1958 י אשבול: השמועות — אמת דיברו. יהב המגן יבוטל בשנת התקציב חחדשה. ותהיה קצת רווחה. אני !בהיסוס‭:(‬ ברחוב אומרים: אם אשכיל מבשר עי הקלות, התכונן להעלאה ־דשה מה בענין זה? אשכיל: עזוב. זהו לעג השאננים. סך ־כי של המסים אשר אדם ישלם בשנה היא־ יהיה קטן יותר‭). ‬עכשו הוא מהרהר רנע ו‭... ‬ו מצד שני, אמנם נכון!אי אפשר אף פעם לדעת מה יהיה, אולי יקפוץ פתאום כ שהי ויהיה הכרח לסתום איזה ־זור. נזיר, זו מתלה בלתי צפויה — אכל המגמה היא להפחית!ולהפחית במידת האפשר 1

שאלה: כיצד יתבטא ביטול יהב מגן באוש!מעשי, במספרים'־ אולי אפשר לקבי דיגמא י דוגמא !י אשכול מדפדף בצרור ניירות. הנה: ־ברות ששילמו עד כה 113 אחוז מסיפ לאוצר, ישלמו רק 53 אחוז. אחד שמרוויח 400 לירות ברוטו, ישלם ‭\9‬ לירית פחות ממה שהוא מפריש עד עכ־ שי‭:. ‬עלה יותר גבוה, נקה שר!לא ו יקה ין אדם סתם, שמשתכר 800 לירות, הוא ישלב 44 לירות פחות עם ביטול יהב מגן. יס סיר!אלד, סכומים!אלה סכומים! וממה יתמלא "החור" שיווצר בתקציב עט ההקלות 7 פשוט ביותר, מסביר שר האוצר: אנה־ י נשביח את הנביה, נתקרב יותר ויותר ימס אמת. הגובים משתכללים, השמאים לומדים אח המקצוע. הנה חיה אצלי היום, חיים ממש, יהודי אמריקאי ואמר לי;אני רוצה יעלות ארצה, ולהשתקע. עבדתי במס הכנסה של ארצות הברית, עניתי לו: יפה. אבל במה כוחך גדול, מכח הפקידים שי־ ז חש־ב: אני יודע להוציא מהאנשים כסף עם חיוד על שפחי ו" שפתי-

, הם. זהו, זהו. אפשר לקרוא לזה תרבות גביה‭—, ‬ אפילו תרבות של מס הכנסה, וכו הגענו לש. א" ולוי אשכול הסך הד :עש, חמתי עליהם!קרא, חמםי עליהם ו ני אלה המנהלים מסע של שיסוי ננד ה־ ש. א, הס עושים משהו אנטי־סטריוטי ביותר! למה י והוא מסביר טעמיי חיך ריתחר‭:, ‬ אנחנו זקוקים לכסף, להמון, למיליונים. רק לצרכי חינוך נוציא בשנה מאה מיליון לירות. ועניני בטחון זה גם כן לא הולך ברגל. אז אני אומר: המס גבוה - _אס־ שר, אם כולנו נשלם מס אמת, יורידו בסוסו של דבר את המס לכולנו. אכל מה 1 כיצד אהד המסים קשים, מצד שני אני יורע כי יש משטמתים, יש אנשים הגונבים פשוטו כמשמעו מכיסה של המדינה, אז אני אשתוק להם 7 איפה הצדק‭?!‬ עמ‭0'‬ו טעריכ ‭3. 12. 57‬ ו

שאלה: האם העלאת פרשת הש. א. דור קא עתה היתה מכווגת על ידי מישהו 7 שר האוצר : כוודאי! שאלד‭:, ‬ אפשר לדעת על ידי מי ו תשובה: ואחרי הרהור ארוך!אני‭... ‬ לא יודע בדיוק. אמרתי: אדוני שר האוצר, מה שמרגיז במיוחד אה הקהל הרחב. תיא העובדה שריח של הלשנה נודף מן הש. א. ו ראשיו סיפרו בגלוי כי "מתנדבים" לעשרות עובדים בשביל הש. א. ללא תשלום‭", ‬פ־ תור פטריוטיות" !

משיב אשכול: אני רוצה כי הציבור הרהב יבין ששרות האינפורמאציה הוקם לטובתו. אנחנו _מעינינים להקל על האיש חקטן, רוצים שבטווח ארוך ישלם פחות. ובנוגע למתנדבים‭—, ‬ הש. א, הוא שרוח ממלכתי. אכ באים לפעמים אנשים ומספ־ רים מה שמשפרים, או ששומעים להם, או שלא. גפ הנהג שלי מספר לפעמים תוך כרי נסיעה שבעה עשר דברים. או שאני מאזין או שלא‭... ‬ רציתי לומר כי התשובה תלשה קצת, אבל הגב' אשכול הביאה תה ועוגות — ו־ עשינו הפסקה י . שר האיצר נטל לידו פותהן מכתבים והביט בו אריכות. שאלתי: מה בקשר ל־ מכירת "דשנים" י האם התכוונת לזאת באמת ;י ומה עוד עומד למכירה י צחק אשכול ואמר: כל מה שאתה רו־ צה לקנות !אח''כ הרצין ~ וחסביר: ה־ מצב הוא בזה: לפני שנתיים נתתי לחב־ רת פי. אי. סי. יפלשתיין אקונומיק קורפו־ ריישון) אופציה לשנה לרכישת "דשנים‭. "‬ עברה שנד‭—, ‬ כלום לא אירע, הם ביקשו הארכה לשנה‭—, ‬ נתתי , ושוב לא זז מאו־ מה. אני אינני מוכר דברים סתם. את מפעלי האשלג במצבם חנוכהי לא הייתי מ־ ציע. אבל "דשנים" יש לו סיכויים. כא־ שר בקרתי בארצות הברית, ושר הפתוח יודע זאת, קשרתי קשרים עם פירמה בנ־ קאית גדולה. והם נורא מתענינים ב"דש־ ים‭, "‬וגם נהנו קצת כסף לעבודות חקר כמפעל, ופעם אולי יצא מזה משהו‭... ‬ וחברת החשמל י

כאן •ש לי סיפור, אומר אשכול — וכ־ כן: לפני כמה שנים בא ארצה הלורד סמואל. כ"צייירמן אוף די בורד" ואמר: קינדרלעך‭—, ‬ אין לנו כסף, והמפעל צ־ דיך פיתוח !אז עבדך אמר לו: לורד ס־ מואל. אולי תסע לאמריקה לגיוס הון, אתה "פירמה" שם, הוא נסע, ו"נעבעך" לא השיג כלום, ואנחנו נכנסנו לחברת• חש־ מל, וקנינו מניות ב־25 מיליון לירות, ד מה אני ריצה להגיד‭—, ‬ אני רוצח להגיד: אם יתאפשר לנו פעם להוציא סריה של מניות חברת חשמל הנושאות דיבידנדה ראויה -•?• נעשה זאת. באמריקר, פגשתי יהודי בשם ספורן, היושב בהנהלת מפע־ לים גדולים, ובכלל "א קאפ" (בעל ראש‭(!‬ והוא אמר לי: למה לא ן אם תוציאו פעם סרית מניות טובות של חברת חשמל, נוכל להשיג ‭,. ‬בוול־סטריט" קונים‭,., ‬ בלי משים. בשגגה כמעט• דרכתי על יבלת של שר האוצר כאשר חזכרתי או־ תה אגדת־היתד־יציאה מפורסמת, שהיתה מיועדת לעלות ‭15(1‬ ל"י, עוררה סעדה צי־ בוריה עצומה‭—, ‬ ושקעה אי שם באיזו ועדת כנסת. אז תשמע!מתרגז לוי אשכול נוראות, אני חושב כי נסיעה לחוץ לארץ זו לוקסוס ומותרות סונ א"א. הנח לוקח לו יהו־ די את אשתו "און מען פאחדט קיין סנט ונוסעים לסנט ו ואני

גאלן" ( גאלן) לא שואל!ר' בר'ל, איך אחה עושח את כל זה בעשרת הדולרים שלי?וכל זאת ב־ עשור, כשהמדינה זקוקה לכל פרוטה. ו־ אלפים עשו, ועושים ואת. ואני שואל. ־ מדוע יש מס קניה על כפית, וספר תמו־ נות ו זה לוקסוס 1 . לגמרי לא, אבל צריך כסף, ועוד: אינני יודע אם עוד נבצע את ענין האגרה, אבל מה ההתדגשות ה"קוואזי־מו־ סרות" הזאת ?אני אומד אולי דברים בל־ תי פופולאריים, איך כתוב בשיר‭" :?‬ יש לי טבע שכזה" — אני אומד מה שאני חושב, ואני הושב כי בפרשה זו צריך להיות קנח מדד, אחד לגופא — דחיינוי, האם האגרה יכולה להוות מקור הכנסה למדינה או לא ז והנה, טי קופץ נגדי ז פרופיסור. תכיד מופיעים במקרים כאלה בשם אלמנות. סטודנטים וחולים. אפשר לחשוב שכל המדינה מורכבת מאלמנות, סטודנטים וחולים‭-, ‬ בדור: נתחשב כ־ מקרים מיוחדים, אבל רוב רובם של היוצאים לטיולים בחו"ל השתייכו לקטנודיוח אחרוה לגמרי , ועוד משהו: בתי חמלון שלנו אינם יכולים להתבסם על תיירים מ־ חו"ל, הם מצפים לתיירות _סניכיית. מדוע להקל את הדדר ליוצאים לנופש של מעבר ליס' ‭', ‬ האווירה בחדר היתר, חמד, למרי , גם

ההסקה‭—, ‬ שט את הזיקט האסור שלו. האם נכון הוא כי שר האוצר מטיף ב־ גלוי, או דוגל בחדרי לבבו בהורדה רמת החיים בענין של זה יש האזרה לי "פורמולה הישראלי י " שלי , אומר לוי אשכול ומסביר מתוךמתון: אינני ב־ עד הורדת רמת החיים. אני רק טוען: כל אחד מאתנו צריך לתת תפוקה גדולה יו־ תר כדי לשמור על רמה זאת. אין זה משחק מלים. פרצופנו היה אחר לגמרי לו נהגנו כך. הנה למה אני מתכוון: פלוני רופא קופת חולים מטפל באיקס חולים. אני סבור כי הוא מסוגל לטפל באותו יום באיקס פלוס חמשה חולים. הוא הדין ב־ אחיות ובמורים, ובפועלי חרושת. אמרתי מורים‭—, ‬ הרי לך: אין שפע במורים טובים, היום אפשר למצוא הרבה מורים מסוגיוטיליטי ‭. " "‬אני מציע: יתנו המורים עוד שעתיים בשבוע, יהיה טוב להם — וטוב לנוער י אם תהיה תפוסה יעילה יותר בכל השטחים. הבד יהיה זול, והמכנסיים והחול־ צה יעלו סתות — יהיה גן־עדן לכולנו! עוד שאלה אהת, אדוני שר האוצר: מ־ זה שנים נשמעות טענות כי האינדקס הוא מזויף, ותוססת היוקר עומדת בדיספרו־ פורציר, גמורה לההיקרות מצרכי היסוד בשוק מה עם זה י ואשכול מקונן: סהי יבינו י מתי יבינו?במדינה שלנו הכל מאורגן ומאוגד. חיתי אומר: יש מין "היפוטרופיה" של אפילו מאוגדת

ארגון‭". ‬חברא קדישא‭, "‬ ואם לא תגיע אתה לחםכם — לא יקברו אותך‭... ‬ מה אני רוצה לומר בזה 'י אלמלא איזה הסדר שהוא. חייתי חייב להתחיל כל הורש משא ומתן אנרכי עם גוף ציבורי אהד שיבוא בתביעות. האינדקס מכנים נורמ־ ליזציה מסוימת. אבל אני אינני "מבסוט" ממנו — בגלוי: אינני "מבסוט‭. "‬למה? לגבי דידי הוא מדוייק מדי. הייתי אומר — גולמי מדי. כיצד ?לדוגמא : אם יורדים גשמים, וירקות לא הספיקו להגיע לשוק, וה"באלעבאסטעס" רצות מירקן ל־ ירקן, עולה הסהורה ב־>ו2 אהוז יותר — והאינדקס עולה מעלה, מעלה. או: עוללות ענבים. מי קונה עוללות ענבים ?וגם זה משפיע על האינדקס. כמו מדחום. ר עם כל זאת: לו הייתי מוותר על האמצעי המרסן הוה. היינו נחרבים מזמן. השעה התאהרר, והלכה. גמרתי את ספל התה, על שולחנו של שר האוצר היתד מונחת ערימה עצומה של ניירות, חוזרים, מכתבים ותיקים. במסדרון התהלך סישהו אנה ואנה בהוםר סבלנות, אמרתי שלום. בחוץ נזכרתי כי עיקר שכהתי: הפצתי לומר ללוי אשכול: אדוני שר האוצר, השותפות שלך אתי, מעיקה עלי לאחרונה מאד מאד, אולי אפשר לקבל איזו סובסידיה קטנטונת ז משחו לא גדול‭... ‬ כמו, למשל, מה שמקבל הירקן בבית מטיל• רפאל בשן