⁨⁨מעריב⁩, 11 מאי 1956⁩ — איך. קם מצפה הכוכבים והסתכל בילדים ובבערים [⁨כתבה⁩]

איך. קם מצפה הכוכבים והסתכל בילדים ובבערים

נחום זאב מברדיצ'ב מגשים חלום נעורים

- מאתנ. בר אורייןליאשפ לפני את הששיט קבוצת ושש כוכבי שנה ‭,, ‬ אוריון , בהיותו ‭") "‬ יל פפיל ד ‭"-‬ בן ‭. (‬ עשר הוא , עשר " גילה אז " נחופ על הגג זאפ בב ווי ית • אביו בפרדיצ'ב ועיניו הבהולות לא נלאו שלחטתכל בהד‭?"!‬ תפארתו של מלך המזלות‭, "‬ששפך את שלטונו על פני שמי השזרח. אר לשיא ההת־ פעלות " הגיע בשהפהין פשלשת הבופפיפ הטפודריט בקו נטוי(הידועיפ פשפשטה יעקב‭("‬ השצטדפיפ יהד עפ הבוכביפ השכניט לאות ת"_יויהיא " ראה כה. אז פשל לתורה הייךישה‭_^, :‬אייד. ל. _יי. פל?רדזזד" _נד " "עימ ‭"_-‬ היומ.

מאז חלך לבו שבי אחרי יפעת כוכבי מ־ שמים ובמשך תקופה ארוכה היו מבטי עי־ ניו צמודים בלילות לנקודות האור הזעירות המבצבצות במרומים, ודעתו לא נתקררה עד שמצא בין קבוצות הכוכבים השונות את כל אותיות הא"ב העברי. כשהתבגר קצת ולמד את מאותיות הלטיביות "אימין" לעצמו את קבוצת כוכבי "קסיוםח'' מפבי שיש למם צורה של זיע— חאות בה מתחיל שם משפחתו. כברתצ'ב ידעו לספר סיפורים באים על רבי לוי יצחק שנטל על עצמו את תפקיד ממתווך בין ישראל לאביהם שבשמים, ועל שרפים וחיות ואופבי הקודש, אך על ממאורות חקטבים וחגדולים המשוטטים לחם שט ברקיע משמים לא ידעו לספר הרבה. ונחומ'קה באלץ לחפש וללקט את חטאמרים המפוזרים בתלמוד ומפרשיו העוםקים בעי. ־ יבי תכונה ועמל הרבה באותיות הקטנות של מלכות קידוש מחודש להרמב"ם . , אולם הלימודים חתיאורטיים לא הרוו את צמאוגו, מוא רצח לדעח אסטרובומיה "מלכה למע־ שה‭, "‬ולמטרה זו מתחיל ללמוד רוסית אצל הגויים ובתמורה לשכר הלימוד

מסטודנטים מימ מייב למעביר מומר ריבולוציונרי מ־ מקום למקום. כשנתפסו שני נעתם אחדים עם חומר בלחי ליגאלי ובידונו למה שנידו־ נו, חפטיק את קשריו עם מסטודנטים וחח־ ליט לנסוע לאנגלית, אל אחיו, כדי להשח־ לט שט במדעים, ל בואו לאנגליח, וחוא רק בן ‭, 16‬חיכמ ‭"4‬ לו גורל וומח לזו: של גבוריצ'ארלט דיקגמ, עקב שיבושי הדואר לא ידע אחיו על בואו, ויוט לטבי שבחוט זאב חגיע ל־ לונדון חטליג חאח לאמריקה. הוא מצא אח גיסתו ו־וולח במחלה אנושה וכעבור זמן קצר גטחרח והוא נשאר לבדו בלונדון, אביו דרש שהיא יחזור לברדיציב ואחיו שלח לו כר־ טיט נטיעה לאמריקה, ואילו הוא חחליט לת־ קייב יחד בלונדון, כיוון שלא חיו בידו חאמ־ \ים להשתלט בלמודים, גאלץ להשיח את דעתו מהעולמות העליובים, כדי שיוכל להסחת בעולם שטל זח. הוא מצא לו שותף _וטחח בעסק של תח, העסק לא מצליח וחוא טנד לעס ןי ביטוח ונכסי דלא ניידי , החצ־ לחה מאירה לו טניט ווווא מטך במחידות מסמררת לאחד מאנשי _ןןטיננטים חגדוליט מאנגליה ומוט הנחו יו"ד ההנהלה של , ח־

ברח נכסי דלא ניידי לונדון־ווסקליף" (ש־ יש לד‭10. 000, ‬ לקוחות‭, (‬יו"ר ההנהלה של בנק א"י־בריטניה (בעל 5 סניפים בישראל ואחד בלונדון) ומנהלה של "נשיונל אינ־ שורנס אבד גאדאנטי קודפודיישך בלונדון ומיפעלים אחרים באנגליה ובישראל. ברם, למרות עסקיו המטועטים ופעילותו הצבודית לא שכח אח "אהבת נעוריו" — והאסטרונומיה נשארה עיסוקו החביב ביר

נחום !אב ויליאמי! תר, תמיד מצא לו פנאי להתיחד עם מטות השמיט והמכשירים האסטרונומיים ולהמריא על כנסי דמיונו למרחבי מקוסטום, אך ל"הלכה למעשח" חגיע רק ב־1930 כשביקר בטעם הראשונה בםלנטתוט בגרמניה, שם ראח באופן מוחשי את תנועת כדור משמים חיומית ותשבתית המועברת לנגד עיני חצופים במשך דקות ספורות באמצעות מכשיר םרוייקציה מורכב המטיל אח מראה רקיע חשמים עט הכוכבים על כיפה מלאכותית בבבואה היוצרח דמיון ורושם של שמי מלילה האמיתיים, ההתרשמות היתה למעלה מן חמשוער ו־ חחתטעק, ת עבדה כי: גבול, זיל ‭:!‬_עודבי מיקטט מחמראח אשר לטניו זוש טתאוט מין צביטח במעמקי חלב ובאזניו' מדחדמ מת־ טילה: "בראותי כל עיר עי חלח בנוימ ועיר מאלקיט מושטלת עד שאול תחתיה‭". "‬ חוא נזכר בעמל ובתלאה שהיו מנת חלקו כשרצח לפתוח לעצמו אשנב למרחבי חדקיע,

בקנאה הגרמניים שישבו בנחת על כסאות נוחים והסתכל! כתנועת גרמי השמים כמו בסרט קולנוע‭... ‬ באותה שעה נולד בלבו הרעיון שאם יעזור לו ה' ויהיו בידיו האמצעים לכד, לא ינוח ולא ישקוט עד שיקים פלנטריום בירושלים עיר הקודש, כת ש"שעת השמים" יהיו פתוחים לבל דכפין — למבוגרים ולילדים, ולתלמידי ה"חדר‭, "‬ לסטודנטים _ולבני מישי־ בר, ‭_*_‬ יי ‭_- . X-‬ מ ‭-*‬ י ' ןץ חלום התגשם במילואו בשבוע שעבר. י ‭,, ‬פלנטריום _וויליאמם בירושלים‭, "‬שהוקם בקרית האוניברסיטה החדשה בתרומתו ש_? נחום ואב _וויליאמס בסד 170 אלף ל"י , _גחנן בטכס חגיגי בנוכחות באלף מוזמנים ובהשתתפות נשיא המדינה, שהמוסד יפעל תחוו חסותו. נוסף על אולם הפלנטריום מכיל המוסד אולם הרצאות, אולם קריאה וספריה ואולם לתערוכות, הבנין הנהדר עם הכפה הענקית מרהיבת־ העין לא צץ בין לילה‭". ‬מאז שנת 1944 הנני עמל ללא ליאות בהכנות להקמת הט־ לנטריום‭, "‬ סיפר לי מר _וויליאמס כשביקר• תיו השבוע בדירתו ההדורה בטלביה בית• שליט, בה הוא מתגורר 6 חדשים בשנה, לא היה זה קל למצוא את המיסעל המתאים שיסכים לבצע את המשימה, וכשמצא סוף סוף את מיפעל "שפיץ" בפילדלפיה ועניו הפלנטריום גכגס לשלב המעשי לא נמצאו

, בארץ האנשים המתאימים שיקבלו עליהם את הטיטול בבכס יקר כזה. רק לםבי שנתיים נודע למר וויליאמם על "אגודת אם־ טרובומיט חובבים" שהתחילה לפעול בירושלים, הוא החקשר מיד עט חיו"ר ד"ר זייצ'יק ואז הונח היסוד למוסד החשוב העומד כבר על תלו ואשר בקרוב ייפתח לצבור הרחב, מי שלא ראה את פניו המאושריט של מר וויליאמם בשעה שגולל בפני את פרשת חייו מאז אותו לילה בברדיצ'ב ועד לרגע בו זכה להסתכל יחד עם בשיא מדיבת ישראל בתנועח גרמי משמיט שחשתקטו בטל־ _נטדיומ שלו בירושלים עיר הקודש — לא ראה פנים מאושרים מימיו, מר וויליאמס הוא יהודי דחי מסורתי אשר הביטה אינה יורדת מראשו. על ממת הקטיםמ בטרקליבו בערמו גמרוח וטטרי קודש לדוב והוא הצביע בבקיאוח רבה על כל המקומות בהם מדובר על עביבי תקוטות ומזלות. "חכמת התכונה חיא חכמתנו ולא חכמת הגויים‭, "‬טען מד וויליאמט בחום בחמתמכו על מאמר במםכת שבת: "כי היא חכמחכס ובינתכם לעיני העמים — זו חישוב תקופות ומזלות‭", "‬במרוצח חגלות חזנחנו חכמה זו וחשאדנו' את על הגילויים מגדולים באסטרונומיה לחכמי חגויים. אך עתה, לאחר שחקמתי בעזרת השם אח חפלנטדיוס בירושלים;חוחזר מעטרה ליושנה‭"". ‬