⁨⁨למרחב⁩, 16 מאי 1966⁩ — תלמידי החוו. לאנגלית מציגים מחזה־מיסתורץ [⁨כתבה⁩]

תלמידי החוו. לאנגלית מציגים מחזה־מיסתורץ

מאת שלמה סנה

‭$9?‬ פמינריץ של ד"ד אריה זקס. ן % שהתקיים בחורף האחרון. במס ־ גרת החוג לאנגלית באוניברסיטה בירושלים, הוקדש לדרמה האנגלית של ימי הביניים. ד"ד זקס חזר ר הדגיש פעמים רבות בפני הסטודנ־ טים כי המחזות שנשתמרו מלפני כ־600 שנה ראויים גם היום להצגה בפני קחל בן זמננו. בהשפעת הערות אלה הציעו הס־ טודנטים להעלות מחזה מיסתורין משלהי ימי הביניים. ההכנות נמשכו כשלושה חודשים ואת מחזה חמיסתורין "המבול", כש ־ הוא מוצג בשפה האנגלית עם תלמידים ומורים של החוג לאנגלית. אפשר יהיה לראות השבוע בימים ב' רג' בערב באולם וייז בקריית האוניברסיטה. המונח מחזות מיסתורין מתייהס למחזות שהינם דרמטיזציה של סי־ פודי התנ"ך והברית־ההדשה• תחילה הוצגו מחזות אלה בין מ־ תליהן של הכנסיות. בשלהי ימי הביניים במאות ה־‭13‬ וה־‭. 14‬ יצאו השהקגים בהצגות אלה מן הכנ־ םיחת אל תחת כיפת השמים, תחילה לכיכרות חסמוכות לכנסיות ומאוחר יותר נדדו לשווקים. הצגה מעל עגלות העלאת מחזות המיסתורין שירתה את המטרה להדגים באמצעות התרחשות מובנת לקהל הצופים ובשפה פשוטה. את סיפורי התנ"ד. במו פדי שת קין וחבל. עקדת יצחק, הנביאים ומן הברית החדשה — לידת ישי וצליפתו. הכוונה היתה להציג את ההיסטוריה הרוחנית של העולם מבריאתו ועד ליום הדין ותחיית־ המתים. הצגות אלה נערכו בימי החגים הנוצריים מעל גבי עגלות. העגלות היו נעות מכיכר לכיכר במקומות המרכזיים של העדים ומהן היו מ־ ציגים, תוך יום אחד, את האפיזודות השונות. כל עגלה הוכנה והוכשרה לתפקידה ע"י גילדה מיוחדת של אומנים. בהתאם לסיפור המעשה. את העגלה. בה מתוארת צליבת ישו. הבינו חרשי המסמרים! את עגלת יציאת מצדים הכינו צובעי הבגדים — מואיל וים־סוף מכונה בלשונות אירופה הים־מאדומ. את ממבול מ־ כינו בוני האוניות. העלאת מחזות המיסתורין בדרך זו נמשכה עד ממאת מ־‭. 16‬ ויליאם שקםפיר עדיין הספיק לחזו'מ בה־ צנות הללו בצעירותו, אך אז עמ־ דה השיטה בשלב של גסיסה, אחרי תקופה ארוכה, שהחלה ‭300‬ שנה קודם לכן, של פריחת המחזאות ה־ דתית העממית, שעם יציאתה מבין כותלי הכנסיות נשאה אופי חילוני יותר• במחזות של ימי הביניים יש תלר קה ברורה וחדה של העולם לסוב ורע. אור וחושך. הטוב מיוצג ע"י הבורא, מלאכיו ובחיריו האנושיים. שהופעתם היתד. מלאת שגב. את כר הות הרע, השטן, שבעת החטאים ובני־האדם החוטאים, הציגו בצורה קומית. בתוצאה מכך קטעים רבים במחזות בהם מופיעים כוחות הרע נתנו למהזאים ולבמאים האנונימיים אפשרויות לפתה פרסה וקומדימ. לא תמיד הדריך את הבמאים הוש היסטורי. כדי לקרב, למשל, את סיפור נוח והמבול לחיי יום יום של כל אדם. לא רק שהוסיפו לנוח אישה, אלא הלבישו אותם באיכ־ דים בני המאה ה־‭. 14 ‬ ארפעה קפציפ מחזות כתובים רבים מאותה ת־ קופה לא נשארו. באננליה נותרו ל־ פליטה ארבעה קבצים גדולים, מבר ללים מחזות של מחברים אנונימיים על פרשות למן בראשית ועד לאח־ דית הימים. המחזות כתובים באנגלית תיכונה (שפת אנגליה של המאה ה־‭, (14‬ ב־ שפה בה כתב צ'וסר אבי משירה ^ האנגלית. כל אהד מארבעת הקבצים מצ־ טיין בתכונה מיוחדת. כרך אחד בעל אופי שירי, בשני קומדיות שנונות, השלישי מתייחד ברוח הטב־ פית השודד. במחזות והרביעי בר רוטסקות• עלילות המחזות, אשר נלקטו־ ב ארבעת הכרכים. שונות ומגוונות. אבל בכל אחד מהם מובלטים המ־ גיעים של חטא האדם וגאולתו, או חרון השמים ורחמיהם. סיפורי ה־ תנ"ך והברית החדשה במחזות ה־ ללו — מסביר ד"ד זקס — מתפר־ שים לאור הקוטביות של אדם חוטא ואדם נגאל. כלל זה חל אף על מעשה נוח והמבול בו עוסק. המ* חזה, שיועלה במסגרת החוג ל־ אנגלית. פרט למספר ישובים קטנים באי־

רופמ. במם ממשיכים במעלאת מח־ זוות ממיסתורין בחגים ממצריים עד היום הזה, עברה שיטמ זו מן מעולם מזה־ כ‭400‬ שנה. המהזות ש־ נותרו מאז שימשו בדרך־כלל לעיון מומחים וחוקרים באוניברסיטאות, אך לא הוצגו. ד"ד זקס חיווה בפני תלמידיו ב־ סמינר את דעתו. כי מחזות אלד. ראויים להצגמ מחדש בפני קמל מו ־ דתי. הואיל ויש אולי קירבה מרו ־ בה יותר בין הצגות ימי הביניים ל־ מחזאות האבנגדדית (ולדוגמח מחזות בקט) מאשר בין המחזאות בת־ קופת חמש מאות השנה שבין הדר־ מה של ימי הביניים לבין הדרמה והמהזאות האבנגרדית. הוא מסביר, כי במחזות המיס־ תורין, כמו בתיאטרון המודרני , קיים עירוב סגנונות. אין ההצגות על טהדת הקומדיה או טרגדיה, אלא מעורבים בהן שני היסודות' כמו בדרמה השקספידית. לעומת זאת. בתקופה הממושכת שביניהם (המאה ה־‭16‬ עד המאה ה־‭, (20‬ השיטה הנ־ קוטה בדרך־כלל היא שלא לערב סגנונות. משהוהלט להעלות בירושלים מח־ זה סיםתורין נבחר הנושא נוה ר המבול. משני קבצים (קובץ ו. ק־ פילד וקובץ צ^) מתוך הארבעה שנותרו. נבררו קטעים מובחרים מתוך מחזות וצורפו יחד. הקבוצח שהתארגנה להעלאת המחזה נעזרח בתרגומים לאנגלית מודרנית וכן ערכו ד"ד זקס והתלמידים עיבי־ דים נוספים. כך נוצר טכסט שיהיה ברור ליודעי אנגלית מודרנית, מ־ בלי שיאבד את אופיו הארכאי ותוך שמידה על החריזה והמשקל הע* תיקים. מצעד ההמאיפ בכך לא נשלמה מלאכת הכנת ה־ עיבוד להצגה, הואיל והוחלט כי דרוש להכניס את קהל הצופים לא־ ווירת ערב המבול. בכתבים העתיקים מזכירים במחזות על נושא זה בהקשר למבול את שבעת החטאים שהאדם נכשל בהם: עצלות, כעס. זלילה. תאוות בשרים. קנאה, גאווה ותאוות בצע. ידוע, כי משהוזכרו הטאים אלה הופיעו על הבמה שחקנים שכל אחד מהם ייצג חטא זה או אחד. חיפוש מדוקדק אחרי טכסטים מתאימים של מצעד חטאים מוצלח מבחינה אמ־ נותית הראה שהמתאים ביותר לשי ־ לוב כהצגה בתוך הצגה, נמצא במח־ זהו של כריסטופר מרלו. דד פאוס ־ טוס", שהשפעות מסויימות שלו ניכ * רות אצל שקספיר וגטה. בשלב שלאהר העריכה הושם ד־ גש על מתן אופי דרמטי. גם נאמן ברוחו למקור וגם מסוגל לשעשע ולרתק קהל מודרני. שכן הוראות הבימוי בטכסטים לשתקנים המקו־ דיים הן מעטות. למשחקיפ נצטרפה מקהלת מלאכים (בנות המין היפה) שתשיר שירי הלל בשפה הלטינית למוסיקמ מאותר. תקופה של המלחין ויקטוריה פדטודיוס. תתפאורות מו־ כנו וצויירו במסתמך על יצירות אמני ימי מבינים ומרנסאנס ממוקדם' בעיקר לפי תמדיטים' ויטראז'ים ר בהשפעת מצייד מירונימום בוש. אמן גרוטסקמ בן מרנםאנס, אשר צייד בסגנון ימי־מביניים. את תתפאורות מבינו ד"ר זקס ר תלמידיו במו ידימם בעזרת נגריית האוניברסיטמ (במקשר זמ מציינים את ממסירות ומדמיון שהשקיע בכ־ נות הנגר אברהם מרמוז). צוות השהקנים מונה למעלה מ־20 והוא בולל מרצים. סטודנטים, ותל־ מידים לשעבר. בין השחקנים: המשוררים יהר דה עמיהי , דניס סילק והרולד שי־ מל — כולם, אגב. מייצגים חטאים את הזלילה. תאוות הבצע והעצלות. את התפקיד הראשי "נוח" ימלא צבי יגנדורף מרצה לדרמה בחוג ל־ אנגלית. תפקיד אשתו , גברת נוח". נמסר לסטודנטית ש. הריס. על מק• הלת המלאבים(ות) מנצח הראי נו־ לוםב. במאי ההצגה. ד"ד אריה זקס. הוא מרצה בביר בחוג לאנגלית. יליד הארץ והניד אוניברסיטאות ג'והן הופקינם, הרווארד, קיימברידג' ר סורבון. הוא ימלא מקום של שהק־ נים במקרה הצורד. המסנרת שנוצרה לצורך העלאה ההצגה היא ספונטאנית וארעית - למהזה זה בלבד ואין בוונה ל־ העלות מחזות נוספים• למרות ש־ אין תיאטרון להקה או חוג קבוע משדה — כפי שצויין — דוה מיר חדת על התכונה לקראת ההצגה, נעשית העבודה בהתנדבות וללא שיקולים אישיים לטווה ארוך.

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩