⁨⁨למרחב⁩, 4 נובמבר 1963⁩ — מאיץ חלקיקים ומחשב אלקטרוני גדול יוקמו במכון וייצמז במסגרת תכנית ההרחבה [⁨כתבה⁩]

מאיץ חלקיקים ומחשב אלקטרוני גדול יוקמו במכון וייצמז במסגרת תכנית ההרחבה

ו I מאת סופרלמרהכ '' " תל־אביב. — מאיץ חלקיקים במחלקה לפיסיקה גרעינית, ומחשב אלקטרוני גדול, יוקמו, בין היתר, במסגרת תוכנית החרחבח של מכון וייצמן למדע - מסר אתמול פרופ' שניאור ליפםון, מנהלו המדעי של המכון, בטקס פתיחת השנה האקדמאית, שנערך ברהובות.

סופר "למרחב י' לענייני מדע מציין, כי מאיץ חחלקיקים "טנדאס ואן־ דה־גרף" שיוכנס לפעולח במחלקה לפיסיקה גרעינית כבר בחודשי האביב יהיה הגדול ביותר במזרח־ התיכון. הבנין בו יוכנס המאיץ כבר נמצא בשלבי בנייה. המאיץ עצמו יוכנס למבנה תת־קרקעי שא • יכו ‭150‬ מי. המחשב האלקטרוני , שזכה כבר לכינוי , הגולם מרחובות" וה־ נבנה עתה במהלקה למתמטיקה שי* מושית' יה־ה אחד המשוכללים והמ־ הירים ביותר בעולם. כל מספר בסי־ סי שלו יכלול 75 ספרות והוא יוכל לאכסן בזכרונו 16 אלף מספרים בנייתו תעלה ‭2. 5‬ מיץ"ן ליד־־ ־א יושלנ בסוף שנת ‭. 1964‬ המחשב תוכנן ע"י המהנדסים שמואל רוהמן ומיכאל טלמן.

להלן מסר פרופ' ליפסון כי אג־ פים הדשים יתווספו למכון לביולוגיה נסיוגית ולמכון "זיו", בו מצר יות המעבדות לכימיה אורגנית. כן יוקם בית־חיות מרכזי בו ירוכז גידר לם של היות בשביל כל מוסדות ה־ מדע בארץ. סופר "למרהב" מוסיף כי ההשקעה בהרחבת המכון בשנה התולפת ובשנה הבאה תגיע ל*‭47‬ מיליון ל"י. התקציב השוטף השנה יהיה למעלה מ־‭16‬ מיליון י"י. מנהלו המדעי של המכון מסר עוד כי מכון וייצמן הגיע להסכם עב ה־ מועצה הלאומית למחקר ופיתוח בד־ בר שיתוף פעולה בהקמת מכון ל* מחקר שימושי עבור התעשיה הישראלית.

בדבריו על השנה האקדמאית חחד־ שה ציין פרופ' ליפסון כי הסגל המדעי של מכון וייצמן מונה כיום כ־‭500‬ מדענים חעובדים ב־‭19‬ יחי־ דות מחקר. בסגל האקדמאי ישנם ‭19 ‬ פרופסור . ‭22‬ פרופסור - חברים. ‭46‬ חוקרינ בכירים, ‭60‬ חברי מחקר ר‭54‬ עוזרי מחקר. כן נמצאים במכון כ־‭60‬ כ. *גיני אורחים. סגל העוב־ דים כולו מו: למעלה מאלף איש, ב. ;דרשת יצמן ללימודים מתקדמים במדעי הטבע לומדים כיום 175 סטודנטים. ‭143‬ מהם מכשירים עצמם לקבלת תואר דוקטור. הקבוצה הגדולה ביותר של סטודנטים לומדת ב '?חלק־סיקה . גרעינית. 1ל בעיית ההינון כמכשיר במיזוג גלויות דיבר חה"כ ד. בן־גוריון• שאבד־ ; ישראל חייבת לסתום את ז!י־:ר בחינוד •הקיים בין העדור. ה־ •ונות. הו;> הביע את התקווה ש־ מכון וייצמן ־תרום תרומתו לסתימת הפער התרבותי ולקידום כל עמי העולם. ר, קדיפ רבדים סגן־ראש הממשלה ונשיא מכון ויצמן, א. אבן.