⁨⁨כותרת ראשית⁩, 15 אוגוסט 1984⁩ — חלורד חאדום - ואשתו [⁨כתבה⁩]

חלורד חאדום - ואשתו

סידני ווב, הוא לורד פאספילד ממחברי 'חספר הלבן' וביאטריס רעייתו, חיו מנחיגי חפביאנים. אגודח ויקטוריאנית שדגלח בסוציאליזם ריפורמיסטי, חדרגתי. חם חאמינו בצורך בשינוי, ויותר מזח, בצורך לחכות עד שזח יקרח. בכל מקרח, אין לחיחפז. רצוי גם שלא לחתחכך מדי בחמוני חעם

‭'^‬ולדות הלייבור הבריטי לא השתלבו ^^ מעולם ^I הסוציאליסטית הבינלאומית. מייסדי ‭₪ I‬ המפלגה וחלוציה התגאו תמיד בכך, שאף שישב בקירבם שנים רבות, לא הצליח קארל מארכס ליצור לעצמו חבר תלמידים ואוהדים באיים הבריטיים. ואולם בימים אלה מתרבים המסתייגים, שטוענים בתוקף כי התוי"ית 'מייד אין אינגלנד' המוטבעת על הלייבור הבריטי הפכה מזמן למכשול למפלגה שאינה מצליחה להציע תשובות של ממש לבעיות שכל העולם המערבי מוטרד בהן. עתה חוגגים פה מלאות מאה שנה להקמתה של האגודה הפביאנית, ואין כתולדותיה של קבוצה סוציאליסטית זו להמחיש את ייחודו של הלייבור הבריטי.

מייסדי האגודה, ויקטוריאנים חסודים ובעלי כוונות טובות, ביקשו לקיים דיונים חקרניים בתול־ דותיה של החברה האנגלית ולהציע פתרונות של ריפורמה ותיקון. המסר העיקרי של החבורה התגלם בשם שאימצו לעצמם. המצביא הרומאי המהולל פאביוס קונקטטור זכה לתהילת עולם, לא בזכות מיבצעים צבאיים מבריקים ונועזים, אלא דווקא מכוח ריסון עצמי, סבלנות שאינה יודעת גבול וניצול מחוכם של צעדים חפוזים מצד האוייב. בעידן התפשטות הלהט המהפכני והא־ מונה במהלך חד־פעמי המתיר סבכי דורות, הציעו הפביאנים שיקול דעת וזהירות, ושינוי הדרגתי אך מעמיק. הרכבה החברתי של האגודה - מרבית חבריה (המשד בעמ' ‭43‬)

הלורד האדום - ואשתו

(המשדמעמ' ‭25‬)

היו מבני המעמד הבינוני והעליון - אורתותיה והשקפות־העולם של המסתנפים אליה, לא הבדילו י אותה מעשרות אגודות, חלקן בעלות יומרה לתיקון חברתי, שפעלו באנגליה בשלהי העידן הוויקטו־ ריאני. הגינונים, האליטיזם, חשמרנות בענייני מוסר ואישות, ומעל לכל התנגדותם הנמרצת של החברים לדרישות להעניק זכות בחירה וייצוג לנשים, הסירו מעל האגודה כל רמז של אהדה וחיבה למהפכנות שלוחת רסן. אך בעוד אגודות דומות נשכהו ונעלמו בלא להשפיע, היו הפביאנים לאהד מעמודי התווך של הסוציאליזם הבריטי ומקום של כבוד שמור להם עד עצם היום הזה בגלריית האבות המייסדים של הלייבור. עשרות הפמפלטים שהאגודה פירסמה ומאות הכינוסים שקיימה מיקדו בה עניין רב. אך דומה כי לשם עולם זכתה בזכותם של קומץ הברים שפעלו בשו־ רותיה, בעיקר ג'ורג' במרד שאו, הסופר ה. ג. ' וולס, י ומעל לכל - בני הזוג סידני וביאטריס ווב. אכן, בשנה זו של חגיגות לציון יום הולדתה של האגודה בולטים הפרסומים והחיבורים המוקדשים לפועלם של בני הזוג ווב. 1 רשימת היבוריהם הארוכה, שיתוף הפעולה המופלא בין בני הזוג ושלטונם המוהלט בדיוני האגודה ובמעשיה, הופכים, בדרך הטבע, את העיון בחייהם ובמפעלם לפרשה מרתקת. ביאטריס ווב היתה כותבת יומנים אובססיבית2 וחותירח לנצח עדויות חד־משמעיות על כל ההיבטים הדוחים באישיותה היא ובדמותו של 'שותפה' לחיים. מעולם לא הצטיינה בצניעות מרובה, ובשלב מוקדם מאוד של הייהם חמשותפים כבר טבעה את המונח 'ווביזם'; דיברה על תרומת הוובים להגות האנושית ומצאה עדויות ישירות על השפעת הגותם בכל אתר ואתר. ביאטריס, שאינה מהססת להגדיר את עצמה כסוציאליסטית, הצטיי־ נה בסלידה גופנית כמעט כלפי בני המעמדות הנמוכים; היא נהגה לשפוט את המזדמנים על

דרכה על־פי נימוסיהם ולבושם, ומי שלא התברך בחיתוך הדיבור הדרוש, לא היה לו אף סיכוי קל שבקלים לזכות בהסרה. המיצוי המושלם של הער־ כים הוויקטוריאנים של בני הזוג הגיע לביטוי מובהק במפגשיהם עם זרים שאינם בריטיים. התנשאות נבובה של בני גזע עליון מנעה מהם כל אפשרות של בחינת אובייקטיבית ופקוחת עין של הארצות שבהן ביקרו והאנשים שפגשו. ביאטריס ווב זכתה להשתלב גם בתולדות היי־ שוב בארץ. בתוקף תפקידו כשר המושבות היה לסידני ווב - הלא הוא לורד פאספילד - תפקיד נכבד בגיבוש 'הספר הלבן' של ‭, 1930‬ שחתר לרוויזיה מוהלטת במדיניות הבית הלאומי. ווב, שבשתי תקופות כהונתו כשר לא הוכיח כישורים מינהליים מרובים, היה מטרה לתיצי מתקפה ציו־ נית מוהצת. ביאטריס לא יכלה לשאת את חמחזה והגיבה ביומנה על הוצפתם של היהודים הנדהפים לראש התור, אגב גילויים של אנטישמיות בנוסח חמאוס והדוחה ביותר. אפשר להתנהם בעובדה, שלא רק יהודים נימנו עם בני הגזעים הנחותים בעיניה של גברת ווב. היא תיעבה סינים ומזרחיים בכלל, ולאתר ביקור בארצות־הברית הביעה תמיהה על מוסדות להשכלה גבוהה בארץ זו, המקבלים שתורים בסטודנטים לכל דבר. הסופר ה. ג: וולס נקלע למריבה מכוערת ואלימה עם בני הזוג ווב, כאשר ניסה לפני מלחמת־העולם הראשונה להנהיג ריפורמה ודימו־ קרטיזציה באגודה הפביאנית. ביוגרפיה מרתקת ומסקרנת של וולס, פרי עטו של בנו, אנתוני ווסט (פרי אהבתו לסופרת רבקה ווסט), שיצאה לאור בימים אלה, 3 מתארת בחדווה מרושעת את טפשותם של בני הזוג ררב, ובעיקר את מידת השמרנות הריאקציונית שציינה את השקפת עולמם בשאלות אישות. וולס, אביר האהבה ההופשית, זיעזע את מנוחתם של בני הזוג הוויקטוריאניים ההסודים. אוהבי הוובים הקוראים ספר זח יכולים

להתנחם בעובדה שפביאני אהר - ג' ב. שאו - מוצג בספר כטיפוס מאוס אף יותר מסידני וביאט־ ריס. הם נהגו כשם שנהגו בשל דעות קדומות וטיפשיות, אך שאו היה תככן מקצועי ורשע להכעיס. ך1 מהקריהם המשותפים עסקו סידני *? וביאטריס ווב בהיבטים שונים של המישטר וההכרה האנגלית, אך דווקא שני ספריהם האהרו־ נים, העוסקים בברית־המועצות, זכורים להם עד היום הזה, ולאו דווקא לטובה. לאהרשפרשומפעי־ לות פוליטית, ובהיות בני הזוג בשנות השבעים להייהם, יצאו לביקור קצר בברית־המועצות. בימי ביקורם, בשנת ‭, 1932‬ היה סטאלין בעיצומה של מלאכת ההשמד והקטילה ההמונית של מיליוני קולאקים, אך הוובים, האורחים לרגע, חזרו מן הביקור במולדת הסוציאליסטית עמוסי חוויות. רשמי הביקור ומחקר מסועף למדי שערכו אחריו היו הבסיס לספרם על ברית־המועצות והציביליז־ ציה ההדשה המתגבשת בה. אנשי מערב רבים וטובים הוטעו והניחו למארחיהם הסובייטים לשטות בהם - בכללם גם ג'ורג' ברנרד שאו - אך דומה שאצל הוובים היתה לסובייטים הצלהה יוצאת מן הכלל. סידני וביאטריס ווב לא היו אולי טוטליטרים במובן המודרני של חמונח, תוצר המאה־העשרים, אך אין ספק כי הביאו עימם אל הסוציאליזם הבריטי מידה רבה של נטיה לסמכותיות ויקטוריא־ נית, ובכלל זה אמונה טבעית כמעט בזכותם של המעטים 'הנבחרים' לשלוט ברוב הנבער, שממילא אינו יודע להבחין בין טוב לרע. הלייבור הבריטי לא התברך במידה יתירה של מישנה אידיאולוגית המביאה כבוד לבעליה בקהל הסוציאליסטים בעולם. הפרגמטיסטים מסוגו של ווב - שהתכסו לעיתים במעטה של אידיאולוגים ומדענים - הציעו סוציאליזם של גאז, השמל ומערכות מים ויסודות ראשונים של מדינת רווחה (גם זה לעיתים ברוה של מעשי צדקה ויקטוריאניים). אין זה מפתיע, אולי, שמנהיג כמו מייקל פוט, שפילס את דרכו במפלגה כאיש שמאל מובהק וכפעיל מפלגתי המייהס למצע האידיאולוגי חשיבות מכרעת, נאלם ונמנע מהתפלמסות אידיאולוגית כשהוא נדרש לשאת את דברו מעל הקתדרה של מנהיג המפלגה. הוויכוהים הנערכים בתוך הלייבור היום מוכיחים כי אחרי ככלות הכל, לבי־ אטריס ולסידני ווב יש עדיין הסירים רבים במפלגה. • ‭?31)130 . 1‬ :ג‭61>1‬י\ץ '>‭6113(1106, 8631ת106 311(181(1מ6‬תת‭1. 152 ‬ . קק ‭1984, 342‬ , ת‭1113‬וד‭§001311$($, 1^1301 ‬ ‭. 2‬ קשה להגזים בהערכת השיברתם של ירמנים אלה כמקר־ רות היסטוריים המתעדים את התקופה ראישיה. מפתיע, עם זאת, שלביאטריס רוב, שמעולם לא היתה פמיניס־ טית רשנים רברת אף לא הסתירה את התנגדרתה למאבקים לשיררירן פרליטי לנשים, נמצאה אכסניה לאחר מרתה דררקא בהרצאת ספרים המעלה על נס את המלחמה באפליית הנשים. הרצאת הספרים 'ריראגר' - סיפרר בפני עצמר - ערסקת בשנים האתררנרת בהרצאה מחרדשת רמהרדרת של ירמני ביאטריס ררב. )0 ‭6015 1, 116, . 3‬ק$^ :$‭1110ח>' \^0$1, 9. 0. \\'611‬ת\'/ . קק ‭1984, 405‬ , ת‭1־111ז01ו1ת50 ‬