⁨⁨כותרת ראשית⁩, 15 דצמבר 1982⁩ — הכור בפקיסטאן: הסיפור רק מתחיל [⁨תמונה⁩]

הכור בפקיסטאן: הסיפור רק מתחיל

הכור העיראקי שהושמד ב־ ו‭98‬ ו:.. . ואחר־כך יהיו בחירות

שר־הביטחון אריאל שרון אמר, בדיוק לפני שנה, כי ישראל החליטה למנוע מ"מדינות־עימות פוטנציא־ ליות'' גישה לנשק גרעיני וכי יהיה עליה "למנוע סכנה זו באיבה". שרון נקב בשמה של פקיסטאן בשורת המדינות העלולות "להשפיע בצורה מסוכנת" על ביטחון ישראל. הכור הפקיסטאני אמור להיות 'יחם" בתוך ששה חודשים. לפי נסיון העבר אפשר להוסיף, לא יאוחר משלושה שבועות לפני חבחירות לכנסת. הרמטכ''ל אמר בשבוע שעבר, כי יתכן "שלקראת סוף שנות ה־‭, 80‬ או סוף המאה, תצטרך ישראל להתמודד שובי' עם הבעייה הגרעינית. ההתמודדות הקודמת הביאה להשמדת הכור הגרעיני של עיראק. נציג "התהייה" בממשלה, השר יובל נאמן, אמר דברים מפורשים עוד יותר. לדבריו, 'ימוקד הפעילות הבא, העלול להביא לידי איום גרעיני, היא פקיסטאן ‭. . . ‬ לדעתי, היא תביא כחשבון את האפשרות שישראל עלולה לפגוע כה, במיקרה שאמנם תסייע למדינה ערבית כלשהי בתחום הגרעיני. " נאמן אינו פרשן, אלא שר, וחניתות המילולי שלו בוודאי נשמע באיסלאמאבאד כמו איום. על בסיס ספקולטיבי לחלוטין, אפשר להניח שלישראל יש קושי גיאוגרפי להזור על מיבצע הכור העיראקי :לפי פקיסטאן, הרחוקה מישראל כפליים. אתת השכנות של פקיסטאן, איראן של חומייני, אמנם ניסתה

בעבר לפגוע בכור העיראקי, אבל אין לישראל סיבה להאמין שכוונה איראנית דומה קיימת כלפי פקיסטאן. שתי שכנות אחרות של פקיסטאן הן מעצמות עולמיות, סין וברית־המועצות (באדיבותה של אפגניסטן), שבוודאי לא יחשפו עצמן למהלומת־גמול על המיתקנים הגרעיניים שלהן. נשארה רק הודו-יריבה מסורתית של פקיסטאן וחיחידה במדינות האיזור שעימה יש לישראל קשר רישמי. מה הסיכוי לכך שהודו תסכים לפניית ישראלית, אם תבוא? פחות מאפסי, לדעת פרשנים העוק־ כים אחר מערכות־היחסים שבין חודו לפקיסטאן ובין ישראל להודו. מכל מקום, הצהרות השרים והר־ מטכ"ל מעידות שיש עניין. •