⁨⁨קול העם⁩, 18 דצמבר 1957⁩ — הלוחמים היהודים [⁨כתבה⁩]

הלוחמים היהודים

!סוף מעמיד 5) לחפון! שינה עמוקה". הפלוגה היהודית זוכה לתהילה

ב־‭12‬ לדצמבר ‭, 1437‬ בהרי אראגון. בהזיה טאדדיינטה, בתוך החסידות, ‭150 ‬ מטר מקיוי הפאשיסטים — נוסדה ה־ פליגה היהודית ע"ש גיבור המחתרת הפולנית נפתלי בוטווין. הפלוגה השתייכה לגדוד פלאפאקס, חטיבת דומי ברובסקי. המפקדים והקצינים הפוליטיים היו יהודים, הלשון המשותפת היתד. אידיש. הופיע עתון בשפה אידיש "ביטווין?', הוקמה מקהלה יחובר המנון. רוח אינטרנציונאליסטית שררה בפלוגה. לחמו בשורותיה ספ־ רדיס, פילנים, שני ערבים ארצישראליים — עבוד אלי חיליק ופאוזי — וגרמני שערק מלגיון האכספדיציהשל היטלי לפואנקו •דרש בתוקף שי־ ציפיה• לפלוגה היהיר—. כהפגנה סמליח למחאתו נגד ההיטלריזט־הגד ענ אי. טבילת־האש הראשונה עכיה כליגה כיטיוין בפברואר א! 'יו בחזית אסטרומאדירה. הפלוגה התקדמה

י ק"מ לתוך שטה האויב. היקפה שם זג-'• הפאשיסטיב, יהצליחה 'יחזור לג-ר-ד. ':ני חברים, הארצישראלי ו!. יטנזלר ויהודי מווארשה, גיתרי בביתור. הם נתנו למהלקת־האויב להתקרב עד אלי־ הם. ואז השליכו רימיניכ על האויב. גכ הם נפלו. במיוהד הצטיינה הפלוגה בעת התק־ פת־גגד בחזית לדידה. בן היא לקחה חלק במערכות בכל החזיתות שהיו לסמל של גבורה במלחמה נגד הפא־ שיזם — אברו קארברו' גאנדסה וכוי. לוחמים ספרדים היי מבקשים להצטרף לפלוגה היהודית. גבורת היתד דים והסולידארייח הבינלאומית אשר פיעמה בסלוגתמ היתה לשיחה בפי כל בצבא הרסובליקאי• נציגי הממשלה ומפקדים צבאיים שיבחו את הלוחמיב היהידיב. כחוץ־לארץ התגאי היהודים בליחמיהם. הורים דתיים כתבי לבני־ הם, כי לוחמים הם על קדושת השם היהודי ולמען חזון אחרית הימים בהב "לא ישא גוי אל גוי חרבי. במלחמת־םפרד היכח כי ההלק המת - קרב בעם היהודי, הוא־הוא נושא המסורת של לוחמי־החיעש שלנו. חמת־

'נדכים היהידייכ במלחמת־ססרד חיו ממיביכי מורשת ':•ל מסורת הגבורה במלחמה לחופש יצדק ז• העתיקה וזו ?ל המכבים ובר־כוכבא וזמנים קרו־ ביב ייתר, ממשיכי המםירת של ייסי־ לפיך. הירש לקרט ונפתלי בוטווין. שמע גבורתם של לוחמרי־ססרד היהוד --ים. הגיע ל כל עמי תבל? בספרים שהוצאו עיי יתיקי־םפרד רבים' בש־ פית שונות, צויינה גבירתם שי י המתי נדביב היהירייכ יבמייחד פליגת־בוט' מן הראוי שחלקם •:•ל היהודים בכלי'. ושל יהודי אריךישראל בסרט. במי־ חמת־ספרד האנטי־םאשיסטיה תמצא את ביטיי־ה הראוי גב בארצני. זי הי־ תה המערכה הראשונה אשר ניהלו הלוהמים היהודיים מאר־ךישראל נגד הפאשיזכ יהיא צריכה להתבטא בספרות. באמנות. בשירה ובחיסטוריר" גילייי הגבורה במלחמה זו הם נכס ה־ עם כולו וחובה היא, גב מצד המוס־ דיה. יטפח את זכר הגבורה של הלו־ חמיט היהירים בספרד אשר עב נשק ביד עמדו בכביר במערכה הראשינד. נגד הפאשיזכ צמא־הדמים.