⁨⁨קול העם⁩, 3 דצמבר 1952⁩ — הישובים החקלאים בפרוזדור ירושלים [⁨כתבה⁩]

הישובים החקלאים בפרוזדור ירושלים

תובעים הבחתת מתר המית לתצרוכת חקלאית

ירושלים, יום ג' — בעית מחיר המים לתצרוכת החקלאית של 35 ישובים חקלאיים בפרוזדור הירושלמי מחמירה והולכת ואין ישובים אלה יכולים להמשיך את קיומם — מסרו היום לפני הצ־ הרים חברי ועד המועצה האזוריתהרי יהודה. מועצה זו, שהוקמה לאחר קום מדינת ישראל, היא הגוף הנבחר של ‭35‬ ישובים חקל־ איים המונים יחד קרוב ל־‭11'000‬ נפש. לא בעית מקורות המים מעסיקה את הישובים הללו אלא המחיר שהם משלמים לעידית ירושלים - אמרו הדוברים.

הישובים החקלאיים משלמים עד 150 פרוטות למטר מעוקב מים, בישובים ההרריים משער הגיא ו עדמוצא, ־ ו‭96 ‬ פרוטות בישובי השפלה, כלומר מכפר אוריה עד שער הגיא. מחיר זה איננו רנטבילי לגידול חקלאי. יצויין כי מחירי המים באיזורים אחרים בארץ הם נמו־ כים בהרבה. בעמק הירדן עולה מטר מעוקב של מים לחקלאות 8 פרוטות, וב־ ישובי הנגב — ‭27‬ פרוטות. הישובים החקלאיים שבאיזור שיפוטה של מועצה אזורית הרי יהודה צורכים בחודש אחד ‭60, 000‬ מסר מעוקב מים, ה־ מהרים רק כ־%‭15‬ מכלל תצרוכת המים המסופקים על ידי עירית ירושלים. המחיר הנוכחי נכנם לתקפו החל מהראשון באפריל ‭, 1952‬ בעוד שלפני כן שלמו הישובים מחצית המחיר הזה. דוברי המועצה האזורית של הרי יהודה התלוננו על שאין לעירית ירושלים גישה נכונה לצרכי הישובים החקלאיים, דבר המסכן את עצם קיומם של הישובים הללו. כן התלוננו על כך שהועדה המיוחדת, שמונתה על ידי שר הפנים י לבדיקת מחיר המים — איננה מתכנסת לישיבותיה בגלל העדרו של בא כח עירית ירושלים. הדוברים ציינו, כי בעוד שישוב חקלאי בצרעה משלם להברה "מקורות" ‭48‬ פרוטות למטר מעוקב מים — גובה עירית ירושלים מישובים הנמצאים במרחק של שני קילומטרים מצרעה ‭96‬ פרוטות. הפתרון המוצע על 'ד' המועצה האזורית להרי יהודה הוא שאספקת המיס לישובים החקלאיים בפרוזדור ירושלים תימסר לחברת "מקורות' או לממשלה אשר יוכלו להביא לידי הפחתת המחיר, על ידי השתאתו, או על ידי סובסידיות מתאימות, בהתאם לצרהים. כן פנו חברי המועצה האזורית למוסדות הממשלה ולשאר המוסדות המיישבים להדש את הקידוחים בקרית ענבים ובמקומות אחרים, כיתן שאין לסמוך רק על מקור אחד של אספקת מים.