⁨⁨קול העם⁩, 6 יולי 1952⁩ — הפגנת אלפים [⁨כתבה⁩]

הפגנת אלפים

(סוף מעמיד 1) וכן ה. הרצברג ממפ"ם. עם תום הנאומים, התארגנה הפגנה שעברה דרך רתובות אלנבי, עליה ועברה ליפו כשבידי המפגינים סיסמאות ה־ קוראות לביטול הקיצוצים בתחבורה. בראש ההפגגה עברה כרכרה רתומה לחמוד* אשר שמה ללעג את החלטות הממשלה. דכרי אסתר וילנסקה חברת הכנסת א. וילנסקה, שנאמד, בעצרת המחאה ההמונית מעל מכונית משא, אמרה בין היתר : ההגבלות התמורות בתהבור* אותן הגהיגה ממשלת בן־גוריון—סנקם, סוג־ עות קשה בהמוני העמלים: איםור הת־ גועה בשבת שולל וגוזל את יום המנוחה היחידי, פוגע קשות בחיים התרבותיים והפוליסיים של הישוב. מי קובע כל זאת ז — שאלה * וילנסקה. הבנקיר סנקס, שמפלגתו קיבלה בבחירות לכנסת פחות מ־%2 הוא אשר הטיל עוצר על כל התושבים! במקום לפסק דלק, בנזין, נפט וציוד לאוטובוםי* לשיפור התחבורה, מבזבזת הממשלה סכומים עצומים לצרכי האטטרטגיה האמריקאית, בזמן שסבל לא יתואר נגרם לתושבים. הממשלה מבזבזרת כספי העם להוצאות צבאיות לבסיסי אוויר למפציצים אטומיים לסי גילוי העתון הבדטי "דיילי אקסםרס". המוני העם רוצים שתהיה להם תת־ בורה בצאתם לעבודה, ושלא תועמד תחבורת הארץ לצרכי האטטרטדה התוקפנית של הגנרלים האמדקאים — אמרה הת' וילנסקה, תוך תשואות הקהל. הממשלה םוענת שצעדה נעשים מטעמים "הסכודים", כביכול, ובגלל המה־ סור בדלק. אגו חוזרים ומדגישים שאפשר לקנות דלק מבריתיהמועצות ומארצות הדמוקרטיה העממית, אולם הממשלה דוחה כל אפשרות של אספקת דלק מארצות אלה. המוגי העם תובעים את ביטולן תמיד של ההגבלות על התחבורה. אנו תובעים לפתוח במו"מ מיד לקניית נפט מס. ס. ם, ר. ומארצות הדימוקרסיה־העמ־ מית — אמרה הנואמת לקול תשואות הקהל. במקום הוצאת כספנו לבטיסים אטומיים לאמריקאים — תדאג הממשלה לצר־

כי הציבור ו תבוטל הכפיר. המצפונית של הבורגנות הדתית על המוני העם הרחבים, תבוטלגה מיד ההגבלות בתחבורה — סיימה הח' וילנטקה את דבריה לקול תשואות סוערות של הקהל. דכרי אהד הנהגים נהג שדבר בפני ההמונים, גינה את החלטת הממשלה לקצץ בתהבורה והדגיש את נכונותם של הנהגים להיאבק לביטול הגזירה. ציבור הנהגים — אמר — מלוכד במאבק להשגת זכויותיו וילחם יחד עם הציבור הרחב למען ביטול גזירה שרירותית זו, הפוגעת בציבודות הרחבה ובמשפחות הגהדם גם יתד. ציבור הנהגים ילחם למען ביטול גמור של כל הגבלות התהבורה הםוגעים קשה בפרנסתם ובייחוד בשותפים למונית אחת וכן מקפחת את סרגסתם של כל הגהגים השכידם. יש לעמוד על המשמר למען יבשל נסיון הריאקציה השחורה ושותפיהם להשתלס על החיים הציבוריים של אד צנו. בסוף נאפ פ. הרצברג ממפ"ם אשר הדדש את סבל הפועלים בגלל קושיי התחבורה, דרש את ביטול ההגבלות בשבת. כן דיבר הרצברג על המחירים הגבוהים של הדלק בארץ וציין שאפשר לקגות דלק בארצות הדימוקראםיה העממי* כאשר ההפגגד. הגיעה ליפו, לכיכר ליד בתי־הקולנוע נתקיימה עצרת שדה, בה השתתפו אלפים רבים מתושבי יפו. הה' א. דלנםקה נאמה בפני הקהל הרב ביידיש ואחד הפועלים דיבר בעברית וקרא למאבק לביסול גזירות התחבורה. ההסגנה נתקבלה באהדה רבה על־יד תושבי העיר. אספת מהאה כגכעת עליה בשבת לפנות ערב התקיימה אספת־ מתאר. מד הגבלות על התתבורה בגבעת עליה. הנואמים ב־3 שפות עבד* בולגרית ואידיש קראו להמונים להיאבק לביסול הגזרו* דבריהם !תקבלו בתשואות.