⁨⁨חבצלת⁩, 25 ספטמבר 1889⁩ — לקיים והייתם נקיים מד ומישראל? [⁨כתבה⁩]

לקיים והייתם נקיים מד ומישראל?

ירושלם בח _' אלול תרמ _" ט_. הנה כ‭_&"‬גה העברה בחודש יו כעת תקנתי מערת התנא האל קי הרה‭''‬ג ' שמעון ' הצדיק זי''ע_, וראיתי אשר ההוצאה תחיי יותר מבדי כחי שיחי' הכל משלי, ויעצי י ני איזה אגשים השובים להביא במכ"ע קול קורא לעזר מאתב"י למצוד• גדולה ורבת כזו לזכות את הרבים, כי המערה היתה הורבה ועל קבר הצדיק הנ"ל היה גל אבנים שלא היי אפשר להעמיד שש כלי עם שמן זית להאיר לכבוד הנ"ל והיחה קטנת מהכיל כ"א איזה אנשי מספר בצ\_מצומ ועומדים בקומה כפיפת בהושך כמו בבור והרצפה סלע בלתי חצוב היתה מלאה נימות

•בהתאסף שם ב"י כיומא הלולא דילי' או בהלולא של התנא ר_^ב"י "ל לא היי(אפשר להאיר שם שום אוד הגר-מחמת חוס ההבל שלא היה שום_^_מקיפ מוצא ההבל כי המערה בתוך הר דיא _י בן ומקום הצדיק הוא חדר רביעי לפגים מהדר, ולא היה אפשר לשום אדם להתפלל שמח מפגי חחשבה והדחק ורגלי אגשים נטבעו בטיט וחלאה?ובעזר אלקי ית' בזכות הצדיק הג"ל העיר ד' את רוחי ונדבה לבי להשתדל בהמצוה הזאת אשר אין לח דורשים ויגעתי הרבה עד אשר נעשח בנין מפואר עם גי חלונות אשר אור הרומח זורחת שמח , ומאיר בבל פיגח ונכנס שם אויר צח ובהיר, והצבתי בהסלע מלמעלה ומלמטה עד אשר נתלו מגורות למעלה ב הכיפה והס למעלת מקומות אדם, ומדליקין שש הרבה נרות בעת התאסף שם קהל רב להתפלל להש"י בזכות התנא הג'' י _4 וגס תקגתי שלשה _תמידין להאיר לכבוד הצדיק הנ"ל ורמב"ג זי'י ע ורשב"י ז"ל ואגי הולך בכ"י בעצמי להדליקם וגם תקנתי ספסלים סביב כל קיר וקיר לישב * שם בעת הלימוד וכה געשה מקום ?אשר יכיל כמעט מאה אגשים בפ"א בחרווהה _, ובעש"ק אגי מדליק שמה נרות הרבה. ' והגה כאשר בקשתי בכה" עזר ע _להמלאכה הגדולה הזו וכתבתי שמי שירצה לזכות במצור!רבה וגדולה הזאת לזכות הרבים ישלה גדבתו ע"י ' מכירו מאיזה כולל שיהי' או על אדרעססעשלי, ואין קול ואין עונה ולא ק בלתי א פ•' פ"א מאהבי'י מהו"ל והיי לפלא בעיגי שלא ימצא אהד מאהכ"י מיתן את לבו הטוב לנדב למצוד. רבה ורמה כזו אמרתי אין זאת

, כ"א איזה פוחז ובליעל כתב שכנה על הקול קורא לבטל אותי מעבודת• הי, או איזה אנשים שלהו נדבותיהם ונגנבו על הפאסטין אז לא נמסרה ליד השלוחה. והנה יש שהושדין אותי?שאספתי ממון הרבה ואני _מהריש להודיע כאשר הודיעוני ממדינת אטעריקא אשר נתנו ערי במבה" ע כי אני אוסף ממון הרבה על שס שמעון הצדיק‭—. ‬ עי'כ

אישים נכתב אמת להודיע מי וסי אשר נתן גדכתו לידי ממש ראשית קבלתי פאן עח'' ק ד' פראנק מאשה אלמנה הגבירה אסתר רבקה תי' מטארנאפאל, נס קבלתי די פיאנק מהרב הגביר המפורסם . בתורה וביראה וכוי מו"ה פנחס אהרן גימינסקי ג"י , ושמונה פראנק קבלתי מוועד כל הכוללים , גש קבלתי מהרב הנגיד המפורסם וכוי מו"ה אליעזר _יעיוקאוויש ניי ' ואשתו פרימט תי' לפתיחת הלון אי _ההיצה להאיר אור החמה להמערה המשים וחמשה _פ־י אנק_, ישלש ד' פעיס ומשכורתם שלימה וזכות הצדיק יעמוד להם ולזרעמ עכב"ב , ויותר מזה לא קבלתי עזר משום אדם ן לא נתתי אמץ שיהי' באפשרות לעשרת מהחורבה בנין מפואר כזה , בחוש ראיתי אשר פתחתי כחודו, ‭"'' '‬ עזרני הוץ שמה וד לדרך הטבע לעשות ‭'_£‬ ש''א. וכעת נשאתי את ידי כעה"י לתקן המערות ס נ חדד י קטנה הסמוכים להשערה הג'יל והם •שטגה הדרים הדר לפנים מהדר וגם פרוזדור אי ועד היום היו המערות למושב הישמעאלים המה וחמוריהם ובהמתן, אשי היו מלאים צואה ואשפה , ועשיתי הומה בדלתי ברזל לסגור ונם עשיתי הלונות ופניתי המשה

־דרים מן הצואה והאשפה והאבנים והעפר אשר הם נקיים וגס הצבתי? דלת א' למעלה הרבה מקומת אדש ועי"ז יאיר שש מעט אור החמה ויבא לשש אויר שיוכל להאיר עכ"פ אור הגר , וכת יבואושמה * לערוך תפילה ותתנה אשר עד היום לא היי אפשר לאיש לבוא• * שמה להתפלל עבור הצואה ואשפה. והוצאה מן המערה סנהדרין עלה לסך המשה ועשרים נאפאליאן וגס עשיתי בהפרוזדור סנהדרין הנ"ל מקיה מים לטבול הבאיש שמה להתפלל וקבלתי מן הרב הגאון וכוי מו"ה הלל משה מעשל געלבשטיין להיות מסייע להמקוה לטהרת הניף והנפש לזכות הרבים תשעת " _גאפאליאן, גס קבלתי מהגניד הקצין מו"ה היים בארלינסקי מעיר יפו המשה פראנק־ להיות הל קו בהדלת הנעשה לסגור מערת

סנהדרין. לבל יבא שמה ערל וטמא‭,. ‬ והנה יש ' עוד כ' הדריש אשי־ יסי_^דרי־קטנת טמונים שמה והס מלאיש אבנים גדוליס ועפר אשר א"א _^בוא'שטה כ"אלהלוך על גחון ונחוץ לחצוב בהאבן עכ"פ בקימת אדם שיוכל אדם לבוא שמה ולעמוד ולהתפלל, וכן בפרוזדור יש ) עוד הצי חדר מלא אבנים ועפר הדרוש לנקית ולהוציא התצ‭, _£‬ד, הצי כבר הוצאתי לחוץ וההוצאה הרבה , וגש אש יאיר ה' עיני _למציא איזה ההבילה ומקוש לבקוע חלונות י במערת הסנהדרין להאיר שמה אור ההמה הי' יהי' תקין גד_!ל שיהיו ראויש לבא שמה להתפיל בודאי זבות כל המסייען יהי' _גי־־ול וזכות הצדיקיב הטמ‭_-_'‬ _־ ניש שמה וזבות המצוי אשר יהי' נעשה "טמה הן באמירת מזמורי דהע''ה הן בלימוד יעמוד להמסייען. והנה ההוצאה אשר נעשה על סערת התנא שמעון הצדיק הנ"ל אשר •בל איש א'מר ראה אותה טרם בואי הנה זה ד' שנים _יט־ס תיקונה, וירא‭;;‬איתה עתה בתיקינ־ז יוד ע ומבין הין ערך ותיקץ גד. , ל הנעשה, וגידל ההוצאה יבין בשכלו אשר בהסך הגזבר שקבלתי אפיי אם יוםיץש כהנה וכהנה עשרת מיגים אין די לדרצאת הזי, ויוכל כאר'א לשער כשה מן _הכסןן נ־מאר תהת יד/ והנה נשארתי ב"ה די ן שלויתי במזימן הן שאני הייב עוד _להפיעלים. ואש איזה איש שיה נדבתו עד הנה להיות תל קי בהמצוה להיות מסייע' ולא;נזכר שמו בהכתב הזה, י תן

את קילו למו"ל מכה''ע הזה או ליתר מו"ל מבה"ע לפרסש נדבתו דק מי שירצה מהיום והלאה לנדב להשתתף במצוד. הן לתיקין עוד יתר מערת הסנהדרין שנשארו בלי תיקו ן, הן על שק זית להנר תמיד ולהגר ש''ק אשר יעלה ההוצאה לשנה יותר ממאה דרכ הן על ספרים ועל אור הנאז להאיר להבאים שמה ללמוד בקביעות, ישלח עי " מדל מכ"ע הזה , ובטח יבוא המעות ליד הגזבר והעוסק בעבודה זו באמונה ויהי' בטיה אשר יגיע פרי צדקתו ליסוד הנרצה, ובזכות זה יזכה לראות כבני ן אריאל כנין אפריוןמכון בית אילקי_8ו _שיבנדז ב" י ב. הק' יוםטובליפא'ווייס מכולל אוגגארן משמש בקודש ועוסק בעבודת ה' בעצמו המדליק התמידין בכל יום בלי שום עכ יב - גשש ושלג וקיר וחום בעהי " והמשתדל והעיסק בעזר אלי ככלי _התיקינין הג"ל.

" מ מעידים אשר כנים הדברים הנ אנחנו ה "ל אשר ידיתי הה" _ח ובי ' מו"ה יום טוב ליפא הנ"ל עשה את כל , התקינים הנ"ל ע"צ היותר טוב והיותר מקיבל, ברך ד חילו

ופיעל ידיו ירצה וזכות הצדיקים הנטמניס שמה יעמוד לו ולכל המסייען לדבר מצות רבת הזי, ויעזרהו הש"י לגמיר כל התקנין הנצרכים עוד שמה ומצוה גדולה ורבה להיומ בעזרו לגמור _המציה הזאת. וכן באני להודיע ולהגלות לאהכ"י אשר נשמע שאיזה אנשי בליעל כתבו על ידידנו הנ"ל במכ " ע איזה בדוגית להבאיש את ריח ידידנו ולבזותו בעיני אחב"י בפרט בעיני משפחתו ויודעיו ומכיריו אשר הם _בתימכגי נפשו לפרנסתו להחיות ־ את נפשי‭*, ‬רוצים להרגו דדו ברשעתם, לבטלו מעבודת' ד דדו, הנני מודיעים לאחכ"י . אשר הם דברי שקר וכזב ובעלילות רשע באו החטאים האלה בנפש י תם , הן הן אשי• הנהו ופצעוהו בהנם וגרשו אותו מביתו ומאשתו ועשי פ ירור בין הדבקים עבור אהבת/בצע יאמרו לאשתו אשי הם רוצים בטובתה ועי "ז רימו ממנת ממין הרבה והאמינה להם לכל אשר השטינו הוציאו להוציא בעלה . ש " ר ועלילות שקרים והם היסיפו. על משלהם כהנה

וכהנה להבאיש את ריחו דדו, הננו מצאנו א " ע מחויבים בדבר להציל את העשוק מיד עישקיו ולהודיע לאחב"י שאל יפני אל דבר י י החטאים האלה בנפשותם. ואי rf כאשר יתברר לידידנו מי ומי החתומים על הרשע ומחית הדבר על דברו עליו יתברר אי 7 ה עוד ביתר שאת ואת הפושעים יביא במשפט לפני הב" ד צדק דפה עה " ק תובב " א היום יופ כ " א אלול תרמ "ט פעח י' ק ירושלס תיבב " א. דוד צבי שלמה בהרה"צ ר' אלעזר מנחם זצוקלל"ס ירחמיחנ יוסף בהרכמ הקדוש מריה _רוגעזר מ_?_חם זי"ע אלמער בן הרב הצדיק מו" ם ר ' אלעזר מהחם ?זצ"ל מאיר כלמה יהודא חק הרה"צ הקדוש הכ "ל בצלאל ישעי' בערינבכויין ישעי' ליפכויק חיים _אלעזר _בסיאין יםופע דוד זילבערמאן הצעד במעין מייזליש אחיו של סגאון אכ"ל לק " ק פרעמישלע זל"ס ישראל מאיר _במי "ס יחיאל דל יהושע העשיצ _סמימ מאונגאק דסא מענשיר ישראל יהודא זאב סמימ

יושן* יסולא גאללבערג י ־ יעקב שלמה גאלזבערנ י זאב ו\_אלן< גואנטר יוםן_* לוי _וויינשסאק , אלעזר מנחם _וועקסילשמיין ניסן מתת* _רוטס למראה עינינו היה גס כתב אשר כתב הכותב הנ"ל קתלבניו בדבר הפאסקוילין אשר שולהו על אומתי, וב " ד הצדק דפעה ‭""‬י כתבי על מכתבי זה כדברים האלה: אנחנו ב"ר כאשר שמענו מענין הפאסקיויל הנז' אשר _" אנשי רשע הוציאו שטנה לבזות את הזקן הנד על לא דבר והדבר פלאי בעינינו, וגס הקרנו מהגאון הרב ר' שמואל _סלאנט שליט"א, ואין אתו שוס ידיעח מזח, וחס להם לקבל מלשינות מאנשים המסתתרים לחתור רע לבלוע את רעתו חי , והשי"ת ירחם על עמי ב"י הבעה " ח כד"צ בירושלם ת " נאם בנימין באמר"ה שמואל ז"ל בנימין דוד ווילנרי. ב' וואל במוהר"י ז"ל (מקום מומם בלס"צ) ף