⁨⁨הצפה⁩, 23 אוקטובר 1968⁩ — רוב מהומה על לא מאומה [⁨כתבה⁩]

רוב מהומה על לא מאומה

(אתמול בכנםת)

הכל היה צפוי. נאום איש האופוזיציה לאי אימון בממשלה, הופעה של אופוזיציה מפוררת ורבת ניגודים, הצבעה מלוכדת של הממשלה וכי. על כן לא היה מתח כלל. אם כי טבעי הדבר שבאו יותר ח"כים לישיבה להאזין לנאומיםולהציל " את הממשלה" בהצבעתם. לא היה ברור רק אם סיעות שבקואליציה, כגח"ל או מפ"ם, יסתפקו בתשובתו של נציג הממשלה, או ינצלו את האפשרות למסירת הודעה משלהם. ההתייעצויות בגח"ל על כך נמשכו עד סמוך לישיבת הכנסת. בסופו של דבר החליטו להסתפק בדברי סגן ראש הממשלה מר אלון, שהצליח להלך על חבל דק", וסיפק את עמ- " דות גח"ל מזה ומפ"ם מזה. השוואה למדיניות מינכן" " כבר בפתח נאומו הפעיל מר ש. תמיר (מרכז חפשי), אבי הצעת איהאימון בממשלה, תותח כבד" של השוואת המימרה של " אבא אבן בעצרת, הסדר של כבוד", להכרזתו " של צ'מברלין מלפני ‭30‬ שנה, בשובו מהסכם עם היטלר במינכן להפקרתה של צ'כיה:הבאתי לכם שלום של " כבוד" ‭.. . ‬ הושש ממלהמה הדשה מר תמירבטוח", גם אם הדבר " יוכחש רשמית, שבממשלת ישראל יש ויתור על עקרון המו"מ הישיר, נכונות עקרונית לוויתור על מרבית השטחים, נכונות למסור לירדן ריבו־ נות מדינית בהר הבית, הסכמה מלי־ אה לחחלטת מועצת הבטחון התובעת נסיגה כצעד ראשון וכר, וכל זה חמורת שלום. והתוצאה הצפוייה, לדברי מר תמיר, היא איבוד השט־ חים ואיבוד השלום גם יחד.. . בהמשך נאומו מזהיר אותנו םר תמיר לבל נבטה בעקשנותם האי־ רציונלית של האדיב, כי ייתכן שב־ עצת אדוניהם הסובייטיים יתפכחו ויכניסונו למלכודת שאנו טומנים לעצמנו.

ממשלת הנסיגה" " מר תמיר לא היסס להגדיר ממשלה זו כממשלת הנסיגה". נסיגה מעק- " רון המו"מ הישיר, נכונות לנסיגה משטחים, כפי שנאמר בהכרזות של שרים, המחזקים ידיהם של גורמים \ אויבים קיצוניים נגדנו. הוא תובע החלטה ברורה: אגו י רוצים בא"י השלימה או נרתע מכך, ואז נחתור תחת קיומנו הלאומי. מר תמיר מציע לנהוג כדברי שר ההגנה האמריקאני לעמו:את עניין הש- " לום נקים על סלע הכוה". ממשלה טרודה מאוד לדבריו, הממשלה פועלת מתוך חולשת עצבים, טרודה הרבה בהאשמות הדדיות, מפ"ם נגד דיין, רבים במפד"ל ובמפלגת העבודה רוצים ב - דרך אחרת. לדבריו, זו ממשלה תקיפה כלפי פנים ורכרוכית כלפי חוץ.. . סגן ראש הממשלה הגדיר את נאומו של תמיר כרוב מהומה על לא מאומה. דווקא מנאומו משתמעת ני־ מה של עצבנות והיסטריה, שלמרבה האושר אין ממשלת ישראל לוקה בהן. את ההשוואה לימי מינכן הגדיר כפרי דמיינו החולני של המציע אי אימון.

הפירוש הנכון לההלטת מועצת הכטהון השר אלון הביע תמיהה שדווקא חכי"ם נוטים לפרש את חחלטת מוע - צת הבטחון מנובמבר אשתקד, פירוש עויין לנו. איזו מטרה משרת פירוש זה. כאשר מדינות, חברות קבועות במועצת חבטחון, מפרשות אחרת את ההחלטה, מאשר עשה זאת חבר ה־ כנסת תמיר ? כמובן, אילו ניתן היד. לממשלת ישראל לנסח את הטיוטה, עליה צריכה היתד. להצביע מועצת הבטחון — יכולנו לנסח תעודה בהירה יותר, טובה יותר — טובה יותר למען השלום, ומה שטוב לשלום אובייקטיבית, טוב לא רק לנו, אלא גם למדינות ערב. נכון שבתעודה זו מדובר על הימנעות מסיפוח שטחים כמטרה בפני עצמה. אולם בתעודה זו מדובר גם על הצורך בהסדר של שלום, גם על הצורך בהתוויית גבולות בטוחים ומוכרים. את הפירוש המוסמך להחלטה זו נתן נציגנו באו"ם, יוסף תקוע, בנאומו באו"ם, ב-1 במאי ‭, 1568‬ והוא אמר שם: ישראל מקבלת את החלטת מועצת " הבטתון מ־‭22‬ בנובמבר ‭1967 ‬ ומוכנה לדון במשא ומתן ישיר בחסות ד"ר יארינג עם כל אהת ממדינות ערב על העקרונות הכלולים בהחלטה זו, על מנת להגיע להסכם שלום יציב ובר קיימא". גם מדינה ידידותית, כמו ארצות הברית, לא השאירה ספק בדבר פי־ רושה היא, לפחות לגבי שניים מסעיפי החלטת מועצת הבטחון, שיש לנו עניין רב בהם: ממשלת ארה"ב מסתייגת מכל הסדר ביניים ועומדת על כך שיש לעשות כל מה שדרוש כדי שמלחמת ששת הימים תהיה אחרונה במלחמות במזרח התיכון. נוסף על חמש הנקודות המפורסמות של נשיא ארצות הברית, שנמצאות במלוא תוקפן על פי הודעות מאוחרות יותר, מצא הנשיא ג'ונסון לנכון לומר בוואשינגטון שמלחמת יוני ‭1967‬ חייבת להיות האחרונה, ויש להביא עתה לשלום אמת, שלום צו־ דק ולא הסכם חדש וזמני לשביתת גשק. מר אלון דיבר נגד אלד. בתוכנו הפוחדים משלום יותר ממלחמה. הודעות מנוגדות של האופוזיציה חה"כ לורנץ (אגודה) היה הראשון מהאופוזיציה שהודיע שסיעתו תימנע

מהצבעה, משום שאין להם אימון בממשלה לא על רקע המדיניות הבט• חוגית. אולם במקרה זה חסרה הודעה ברורה של הממשלה שהגבולות של היום מהווים גורם בטחוני ממדרגה ראשונה, והחזרתם, גם החלקים, תהווה סיכון גמור. גם אמיל חביבי (רק"ח) הודיע שסיעתו תימנע משום שהם מתנגדים הן למדיניות הממשלה והן לקוו של סיעתמרכז חופשי". " " רמז רכ־משמעות אבנרי מהעוה"ז, שאף הוא הודיע על הימנעותו, תבע לשתף את הפלשתינאים בכל מו"מ לשלום, ואם ייכשל המו"מ עם חוסיין — לפתוה במו"מ עם הפלשתינאים. כאן באה תשובתו של מר אלון, ברמז רב משמעות, שהודיע, כי בכלל המגעים המתקיימים, שהשתיקה יפה להם, אין פוסחים גם על הוגים חשובים מנכבדי יהודה ושומרון. ש. מיקוניס (מק"י) בהודעתו אמר שלא תיתכן נסיגה בלי שלום ולא ייתכן שלום בלי קביעת גבולות חדשים ומוסכמים. מר ש. כהן־צידון בהודעתו ובהצבעתו בעד אי אימון בממשלה הוכית שהוא פוזל לעבר סיעתמרכז חופשי" וייתכן שלבחי־ " רות יבקש לצרפו אליה. סיעת יהיד נופפת ועדת הכנסת אישרה אתמול את השה סיעתהאחווה ערבית-יהודית" " לח"כ אליאס נח'לה שפרש מסיעת "קידמה ופיתוח". יונה כהן