⁨⁨הצפה⁩, 20 ספטמבר 1965⁩ — נצחון הימין בנורבגיה | [⁨כתבה⁩]

נצחון הימין בנורבגיה |

כשולי המאורעות I

מאת: פופרנו המדיני לאחר שלושיפ שנות שלמון כנורווגיה הופפה המפלגה וזסו1יאליפטית הנורווגית ככהירות הכלליות, שנערכו לפ־ 1י שפוט, ונאלצה לפנות את מקומה למפלגות הימין שחקי• מו קואליציה הנתמפת על ידי רופ צירי הפטורטינג" (פית " דנפחריפ הנודוגי).

שלםוגפ של הסוציאליסטים בנורווגיה *החל עם נצחונם בבחירות הפגיות בשנת ‭. 1935‬ היה השלטון ה־ רצוף הממושך ביותר. עד כה. של 8פלגה סוציאליסטית בפדינהי־ ד 8וקראטית (כנוסח המערב). כבד־ ב ארבע השנים האחרונות היה מעמדה חפסשלח הסוציאליסטית רושף מ - שי שום שלא נהנתה מרוב מוחלט בבית וגנבחריפ ונזקקה לחסדי . מפלגת ה־ ‭09‬ הסוניאליסםיח", מפלגה שמאלית קיצונית שנוצרה על ידי סיעה שפרשה מהמפלגה הסוציאליסטית ומיתה לגורם מתחרה בה. בבחירות !כלליות הקודמות, שנערכו בשנת ‭, 1961‬ זכתה המפלגה הסוציאליסטית בי‭74‬ מתוך ‭150‬ המושבים ב"םטור־ סיגג", ארבע מפלגות הימין קיבלו ביחד גס חן ‭74‬ מושבים. כוח ההכרעה גץ שני מחנות אלו נפל לידי הפלג וזפורש של הסוציאליסטים, . מפלגת העם" שנציגותה פנתה שני צירים. בכל הבחירות הכלליות שנערכו מאז 0לחטח העולם השניה כבשו הטוצי־ אליםסיס דוב מוחלס של המושבים גבית הגבחריפ ישלטו במדינה, שלפת יציב ללא הפרעה. גארבע חשגים האחרונות הייתה ההמשלה הסוציאליסטית גחונה, במידה רבה, לחסדי הפלג השמאלי קיצוני שהשתדל לנצל את מעמדו המוחד, פלשת המאזניים במוסד המהוקק, כדי לאלץ את הממשלה למלא את מש - אלותיו. בהזדפנות אחת, לפני שנתיים. הביאו שני צירי השמאל הקיצוני לגמילת הממשלה הסוציאליסטית ©שהצביעו עפ ‭74‬ צירי מפלגות הי־ ‭?8‬ בהצבעת אי אימון בממשלה על רקע של פולמוס חריף שהתעורר מ' •ביב לאסון בפכדה פחס ממשלתי ש* גו ניםפו כסה עשדות כורים. אולם במקש להפיק תועלת מהפלת הממשלה הסוציאליסטית עידד השמאל וזקיצוגי על עצמו את זעמם של הוגים רחבים בקרב ציבור הפועלים, !תוכם חוגים הנוטים לתמוך בשמאל *קיצוני. כתוצאה פדעת קהל עויינת ואלצו שני צירי . מפלגת העם הסוציאליסטית" למשוך ידם מהשותפות 09 מפלגות הימין ולהזור ולהתייצב לימין הסוציאליסטים. הקואליציה של הימין לא הוציאה הר 'דש. נאלצה להתפטר, והסוציאליסטים חזרו ישלסון. גס בבחירות של השבוע שעבר קיווה השמאל הקיצוני לחזור ולתפוס . קמדה זו של לשץ המאזניים בבית ועבחרים אלא שבגציגות מוגדלת. מ־ 'חוצאות הבחירות פםתבר שפלג ש־ ;פאלי זה גר0 נזקים חפורים למוציא* *יםסיפ, והוא אשם בפידה דבה בהש־ גסות השלסץ מידיהמ, וזאת מבלי־ ל •זביא כל סובה לעצמו. נציגותה נש* אדה בת שני חבריכ• עובדה זו נוב* ‭\9‬ז פשיסת הבחירות הנהוגה בנורווגיה שהיא מץ תערובת של שיטת גחירות אזורית ויחסית. המדינה מחולקת לעשריס אזורי בחידה שכל א-

חד מהם משגר מספר מסויים של צי - רים, בהתאם לגודל אוכלוסייתו, לבית הנבחרים. איזוד הבחירה הקטן ביותר משגר ארבעה צירים ואילו איזוד הבהירה הגדול ביותר — ‭13 ‬ ציר. קביעת הרכב הנציגות של כל איזור נעשית על בסים מספר הקולות היהסי שקיבלה כל מפלגה באותו אי־ זוד. השמאל הקיצוני הציג הפעם מו־ עמדים בכל אזורי הבחירה (בניגוד לבהירות הקודמות שבהן התמודד רק באזורי בהירה בודדים) ונטל קולות מהסוציאליסטים שמנעו בחירתם של מועמדי מפלגה זו, אך קולות אלו היו מעטים מכדי להעניק לשמאל הקיצוני נציגים ב־‭18‬ מתוך ‭20‬ אזורי הבחירה. בבהירות של השבוע שעבר נבחרו 68 מצירי הסוציאליסטים ואילו ארבע מפלגות הימין קיבלו ביחד ‭80‬ ציר, דהיינו דוב מוהלט של עשרה קולות בבית הנבחרים. ארבע מפלגות הימין הן: השמרנים — ‭31‬ ציד (לעומת ‭29 ‬ ציר בבית הנבחרים היוצא, הליבראלים - ‭18‬ ציר (לעומת ‭, (14‬ מפלגת האכדים ‭18‬ (לעומת ‭, (16‬ המפלגה הנוצרית עממית ‭13‬ ציר (לעומת ‭. (15 ‬ מתוך כך מסתבר כי הגידול היהסי הרב ביותר חל במהנה הליבראלי ש־ נציגותה בבית הנבחרים גדלה ב־40 אחוז בקירוב. מאהד שהליבראליל רואים עצמם כגורם שהנח ילאת הנצ ־ חין לימין ואת האפשרות ליטול את השלטון תובעים הם לעצמם את ראשות הממשלה. מנהיג הליבראלים, בנט רואיזלאנד. דרש, למעשה' להטיל עליו את הרכבת הממשלה החדשה. לעומת זאת רואה עצמו מנהיג השמרנים, יון ינג, כזכאי לתפקיד זה משום שמפלגתו היא הגדולה ביותר במהנה הימני. עפ תבוסת הסוציאליסטים בבהירות הם נשארים המפלגה הגדולה !המגובשת ביותר בנורווגיה, מפלגה שנצי * גותה בבית הנבחרים גדולה פי שניים ויותר מזו של המפלגה השניה בגודלה (השמרנים). קשה לדעת כמה זמן יצליהו ארבע מפלגות הימין, ה־ נוטלות לידן את השלטון, לקיים את . שלום הבית" ושיתוף הפעולה ביניהן, שכן קיימים ניגודי השקפות ד אינטרסים בין הגורמים שאותן הם מייצגים. כך, למשל, מנוגדים לגמרי האינטרסים של מפלגת האברים המבקשת להעלות את מהירי התוצרת החקלאית ולצמצם את עומס המסיס הרובץ על תושבי הכפר לעומת אלו של הליבראלים השואפים לשמור על יציבות המהירים ולמנוע הווצרות תהליכים אינפלאציוניים על ידי הגדלת ההכנסות של הלק גדול מהאוכ־ לוסיה. אם יתעוררו מריבות במהנה הימני עלולים הסוציאליססים להזוד לשלטון בראש קואליציה שתקיף את הליבדאליס. התפתחות כזו עלולה לבוא במהרה אם ראשית הממשלה תימסר לשמרנים בניגוד למשאלתם של הליבראלים.