⁨⁨הצפה⁩, 24 אפריל 1962⁩ — על"ת צע>ר> [⁨כתבה⁩]

על"ת צע>ר>

- סאת הרב נןלמן אליעור פרנקל - במלאות ארבעים ליסוד השועל המזרחי בארץ ישראל עלינו להזכיר את השתילים שניטעו על ידי צעירי מזרחי בגולה, ומהפ התפתח האילן הגדול הנקרא כיום הסתדרות הפועל המזרחי בישראל. אציץ בזה כמה תאריכיפ, פעולות ואישים אשר עמדו ליד ערש התנועה מיום היווםדה. קצת מזכרוני וחלק מהפ מן הססר . דאסען און כראניק' באידית של הת' שולווייס, אשר הופיע מורשה בשנו! תרג"ר-

ביפי כיה אייר תדעיז נוסדה ב* לוח, פיליו' על ידי יצחק ריבקינד חברת צעירים בשם . צעירי פזרחי". הם פרסמו כרוז לנוער הדתי להצסרף לתנועה זי. נסיון כזה נעשה גפ בוורשה על• יח ר' לוי לוין אפשטיין זיל (נפטר בישראל ומנוחתו נרחובות) ומשה ינונר זיל (נפסד נמלנורן אופטרליח) וינדל להיים שמעון ואסרסן. הפ יסדו ספריה לנוער הדתי. מהם נוסדה אז קבוצה בשם . הפנה העברית" בהנהלת מרדכי זילברטרפס דל (נפ־ טר בוורשה). בימי ייז י"ת אייר תרע"ח התקיים בלודז' כנוס כללי של צעיח מזרחי ^(שר נקראו על־יח ריבקינד וחבריו. ו/פרצה המרכזי בכנס היה הרב פ* !ומבין. י. ל. זלוסניק, כיום הרב אבי־ מ בירושלים. בכנופ זה השתתפו י. רבקינד, א. פוקס, א. אםט, פלודז'. פערי השדה, ק. פרנקל משדליץ, (כותב הסורים), י. יוננפטר, א. שי־ ליק, ה. ולנר, ס. פילץ, סיום הרב פילץ כישראל, א. ננטשקונסקי, כיום פבורך, י. ציפברקנוף ומ. באנעט,

זיל, מקראקוב. בכנופ זה באו לידי דעה ליצור ארגון ארצי של צעירי מזרחי. בכנס זה השתתף לייבוש שצרנפקי מורשה, שהציע כי המרכז יימצא בורשה, עיר הבירה. * בשנת תריפ בא לורשה כוחב הסורים והוא הזפין את ההברים־ פ וורשה לפעולה. החברים הציעו לארנן ועידה ארצית. וביופ ייז סבת תריס התאספו בורשה ועידת אנשי אמונים אשד בד. השתתפו ‭30‬ חבר פערי השדה. הועידה נפתחה על ידי י. אדל־ שטיין, ביופ הרב אדלשטיין ביוד שלים! על פעולה תרנותית הרצה א. נייפלד ז על העבודה בארץ הרצה א. בלום, אני הרציתי על ארגון. הש־ תתף בה שמואל־הייס לנדוי זיל. :ועידת אנשי אמונים זו הניחה את היסוד לארגון ארצי. היא בחרה־ ב הנהלה ראשית לצעירי םזדחי בפולין מורכבת מהחברים. א. נייפלד. א. בלום, ש. וסרפן, ישראל אלסר וכותב הטורים. למועצה נבחרו ש. ח. לנדוי, ב. כ. טכורש, ל. י. יונגטטר, נוי־ הוו, י. לסלי, פריד ועוד. השאירו מקום בשביל הצעירים מלודז'. נבחר־ תיםנהל־בפועל ל ולמזכיר ראשי י. אידלשטיין. הועידה השניה של צעירי פזרתי בורשה התקיימה בחודש אב, תרפ"א. בדוית אשר מסרתי נאמר בין ה־ שאר, כי ביזםתנו עלו ‭200‬ צעירים לאיי. * כהודש שבט תרפ־כ התקיימה שוב מועצת צעירי מזרתי. ואז שמואל חיים לנח זיל הצטרף להנהלה הראשית של צעירי מזרחי. בדויח נאסר שבפולין, גליציה וליטא םפונפים להנהלה של צעירי םזרהי ‭300‬ פניפיפ, הפונים־ כ‭10. 000‬ חברים ויחד עפ הרחבת התנועה יש צורך בהבהרת הרעיון של צעירי מזרחי. הוחלט על פעולה של הרצאות ככל הסניפים. אז הוחלט להוציא לאור כטאון בשפ . הקדם', שבו יבוא לידי בסד רעיון צעירי מזרהי והפועל המזרחי. עורך הבסאון היה שמואל היים לנדוי. הר פיעו שלוש חוברת של . הקדם". ב* מועצה הביאו רבני המזרחי את בר־ כותיהפ לפעולת צעירי םזרהי, ביני־ הפ הרב יצחק ניפנבויפ הי"ד. הרב ורסהיים מאופטרה ז"ל. ויבדל לחייפ הרי א. י. אונטרפן שליסיא. כיום הרב הראשי לתל־אביב. כולם ציינו כי הדרך של צעירי פזרהי היא הדרך של יהדות סקוחת. בועידה זו הרצה זוטא מלוקוב, והביא את הרעיון של

שינוי השם במקום צעירי מזרהי — הפועל המזרחי. ש. ה. לנתי הציע את השם חורה ועבודה. בועידה זו הוחלט כי צעירי מזרחי ישלחו באיכות למוסדות חציונייט. נשלחו לחנ־ הלת קקיל הרב א. נייפלד ולהנהלת קרן היסוד ש. ואפרמן. בועידה זו השתתף גם שלמה זלמן פייבלוביץ, הוא שיז שרגאי מאיי. הפעולה העיקרית של צעירי פזרתי היתד, לארגן עליה לאיי, מביסוס קרן התלת להד צאית חברים־עולים. לקונגרס ה־‭13 ‬ נבחרו מטעם צעיח מזרחי 11 צירים והם: החי ש, ח. לנדר, א. נייפלד, ב. פרנקל, ש. ופרסו. א. בלום, ב. נינצבורנ. ב. ביזנפקי. פ. לווין, מ. פיטרושקה, א. פארקוס וג. באנעס