⁨⁨הצפה⁩, 31 דצמבר 1957⁩ — משנו בח'ןםי 3_לנ‭-_(1‬ברי0ניה [⁨כתבה⁩]

משנו בח'ןםי 3_לנ‭-_(1‬ברי0ניה

־— :•? (מאת, סופרנו המדיני‭?{(‬־ האי הקטן מאלטה, הנמצא בלב היפ התיכון, במחצית הדרן בין ? תעלת סואץ לבין_?גיבראלסאר ובין איטליה _למוגיסייז חזר - לעלה _כיטיט ‭. -‬האחרונים לכותרות י ? _העתוגיפ בעקבות משבר: . . שפרץ פין הממשלה המקומית לבין ממשלת ברי - טניה האי י הוא ־למעשה ?מושבה בריטית מזה, למעלה מ־140 שנה' שימש עד סוף _עלחמח העולפ השניה בסיס ראשי של הצי הבריטי בים התיכו‭. _|‬מאז סוף מל־ חמת העולפ הלך וירד ערבו של האי כבסיס צבאי. וירידה . זו היא בעוכריי של הא' מאחר שחלק גדה מתושבי ד'א' מתפרנס מבסיס זה. ירידת חשיבותו הצבאית ש‭"7‬ האי קשורה מצד אחי ב־ הפוחז הגדולהבאסטראטגיד * , הבריטית הנובעת משימוש בכלי. נשק חדישים וכ * השתלבות מערכה ההגנה הבריטית בזו של אירגו!האפנה הצפו!אטלאגטית

(נאט"ו) מצו שני היותד‭.., ‬של איטליה כיום, בעקת בריתה של בריטניה וחברה בנאט'ץ מאפשר לבריטים _:להשתפש ב־ _בפיםים איטלקים. בשעת חירום. הברי־ טיב החליטו, בשניד‭. -. ‬האחרונות למס? בהדרגה את הבסיס הגדול . ש?ציים במאלפר" לסגור‭. :‬את המספנות ואת שדות התעופה שבאי ולהחזיק . בו רק חיל מצב קטן, במתקנים הצבאיים הבריטיים n_־ שונים הועסקו בשנים האחרונות ‭6—7‬ אלפים מבני מאלטה, שהם _כי10 אחוזימ ממספר הגברים העובדים באי. במישריי ובעקיפין. היה הבסיס _הבריפי מקור גןוזיד. ללמעלה מ־20 אחוז . _מהמפרנסיפ במאלמה. נקל לשער שעם חיסולו של _ןזבפיס הבריטי תווצר באי, הסובל בלאוז ' הכי מעודף אוכלוסין. בעייה חמורה מאד של חוסר עבודה. תושבי מאלטה דרשו מהממשלה ' הבריטית לנקוט 'אמצ־ עי0 מתאימים כדי להבטיח את פרנסתם של הפוני העובדיפ_, שהם ואבותיהם

הועסקו במשך עשרות שנים בכפיס ה בריטי • ‭?:‬מאלסה נהנית ממדד, רבד, של אוטו־ _נלעיה, את זיניניו הפנימיים של האי מ:־ ' קלת ממשלה מקומית האחראית לפגי בית נבחרים מקומי. המפלגה השלטת בפאלטר, כיום היא _ל מפלגת העבודה ה־ מקומית שזכתה בנצחון גדול בבחירות הקודמות. מדיניותה של מפלגה זו שו־ ן_*פת להביא, לאיחוד מאלטד. עם בריטניה. תושבי מאלטה ברובם הגדול הצביעו בעד איחוד פאלטה ?עם בריטניה ואיחוד ויאושר גם על ידי בית הנבחרים הבריטי אלא שלמעשה אין. האיחוד מבוצע. על ידי הפיכתה של מאלטה לחלק מבריט ־ ? ניה עצמה יהנו תושבי מאלטהמאוהש הזכויות והשרותים שנהנים ממט תושבי בריטניה עצמה בכלל זה שרותים סוצי ־ אליימ, ביטוח נגד חובר עבודה וביטו» זקנה. איחוד כזה עשוי לפתור את כעי יותיז!הכלכליות. של מאלטה עפ _חיטולי של הבסיס הבריטי י באי, שכן האוצר הבריטי יהא חייב לשלם מענק קבוע לכל מחופר עבודה (כפי שנעשה הדבר בבריטניה‭, (‬נוסף לכך יאפשר איחוד ‭- sjr‬ בריטניה : לחברות י בריטיות _מאלסה ‭_: _nuw‬ להקיפ מפעלי תעשיר, במאלטה. תוך ניצול השפע במהות עבודה ושבר העבודה הנמוך בהרבה:מזה שבבריטניה, ולמכור את תוצרתם בבריטניה ללא בל הגבלה‭. :‬או תשלומי מכם. הבריטים אינם

•פעוגיינים למעשה באיתורו המלא של מאי מאלטה עם ארצם מאחר שאוכלוסית האי דלה ותהווה מעמסה כבדה על קר פת הממשלה הבריטית, בעיקר נוכח ה־ כיבוי שרבבות מתושבי •האי יהפכו למ־ מוסרי י פרנסה עם חיסול הבמיםים ה* צבאיים באי. הקושי העיקרי בפתרון בעיית עתידו של מאי נעוץ גבך שדד _9משלה הבריטית מוכנה להמשיך ולהחזיק באי אך אינה מוכנה להוציא על אי זד, עשרות ;מילימי‭_"_*‬לימ ש בשעה שהתועלת המופקת ממנו־ ביום. זעירה מאד. תושבי מאלטה מעוניינים ־באיחור עמ: בריטניה בכדי שארצם הדלה ורבת _מאוכלוםין (על שטח של כ־300 אלף קילומטר מרובע‭., ‬שהם כשלוש מאות אלף דונאם יושבת. אובלוסיד!של 320 אל_$ תהא סמוכה על שולחנו של העם הבריטי העשיר. אלא שעם זאת הם רוצים לקיים את השלטון המקומי בידי־ הפ> בלומר, שממשלת מאלטה תמשיך לפעול ולנהל את עניניו הפנימיים ־ של האי , ולא שמלאכה זו תעשה מלונדון או על ידי פקידים שישלחו מלונדון. המשבר הנוכחי . שהביא להתפטרות

ך-אש ממשלת מאלטה, מר _מיגטוף, נעוץ _בהתלסת הממשלה הבריטית להחיש את מהליך היסול הבסיס הבריטי במאלטה• מטעמי קימוצייי בו בזמן מסרבת ברי ־ סניה להתיש את תהליך י איחודה של _3אלטד, עם בריטניה. הברירות העומדות גפני ממשלת מא י לטה אינן רבות. הוש־ מעה תביעה להעניק עצמאות מליאה לאי זה, אלא שתביעה זו היא יותר בבחינת איום כלפי בריטניה מאשר הצעה מצי ־ אותיה. אם תחלים בריטניה להעניק לאי עצמאות ולהוציא מהאי את כל כוחותיה מרוץ באי משבר כלכלי חמור שבעתיים מות _שמזנעיפ לך עמ חיסול הבסיה ‭"_?. ‬ *באי. דגבות ' _משפזןלת'יהידרעכות ל־ לחם תוך שבועות מעטים וכשני שלישפ פהאוכלוסיה יאלצו להגר תוך 3־2 שנים, השאיפה להספח לאיטליה שהוש־ פעה לפני מלחמת העולם העולם השניה דעכה לגמרי שכן אין בידי איטליה להו־ שיע, לאיטליה אינה מעוניינת בעוד כמה עשרות אלפיפ מחוסרי עבודה. נר־ אה שהפתרון הנכון היחידי לבעיית מאלמה הוא השארתו בידי בריטניה והגירה אלפים מתושביו ' , מידי שנד, בשנה לארצות הקיסרות הבריטית ‭;;‬ •מ . ?ב י