⁨⁨הצפה⁩, 14 יוני 1950⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

הצעת פשרה נתקבלה־ ב‭01;3 56‬ת מ3א''? !מדו&דט"ב"ם נ&ד ‭28‬ סוליות הא‭;09‬יציה ‭01‬־. ‭11;1?1‬ת זזו־ת הדתית החזית הדת"ת הציעה הסוד של חוקי יסוד !הצהירה נול התנגדותה תל שק שיהיה!ונוגד לשדה

בישיבה סוערת של מליאת הכנסת נפלה אמש ההכרעה על דבר חוקת המדינה. לאחר שלא נתקבלה הצעה אחידה של סיעת החזית הדתית להסדיר את בעיות היסוד של המדינה ע־־ פ" חוקי יסוד, הוחלט ברוב קולות לקבל את הצעת הפשרה •של י. הררי שהוגשה ^שם מפא"י, הפרוגרסיבית והספרדים בנוסח זה: "הכנסת הראשונה מטילה על וועדת חוקה חוק ומשפט להכין הצעת חוקה ' למדיוה. החוקה תהיה בנוי ה פרקים פרקים, באופן שכל אחד מהם יהווה חוק יסודי בפני עצמו. הפרקים יובאו בפני הכנסת במידה שהוועדה תסיים את עבודתה. וכל הפרקים יחד יתאגדו לחוקת המדינה".

הצעה זו נתקבלה בהצבעה הסופית השמית ב־‭50‬ קולות מפא"י, I הפרוגרםיבים, הספרדים, וויצ"ו וא. צ. גרינברג (חרות) נגד ‭38‬ קולות ארבע סיעות האופוזיציה: מפ"ם, חרות, הציונים הכליליים ומ י ק"י. ‭12 ‬ הברי סיעת החזית הדתית נמנעו בהצבעה, בעוד שמ. •אוגא ודייר י. בורג מסיעת "הפועל המזרחי" מסרו על אי השתתפותם בכל ההצבעות _‭13‬ חברי הכנסת י י א היו נוכחים באוי י ם

הצקות החזית הדתית אלמול הצעת הררי ' הגישה סיעת החזית הדתית את זזהצעד, הבאה להחלטה : "הסדר 'בציות היסוד של המדינה' יסודות־ '?שלטון וחלוקת סמכויותיו' הבטחת זכויות האזרח דחו ־ בותיו' תעשה עפ"י חוקי יסוד". הצ־, עד. זו נתמכה ויל ידי ‭13‬ חברי החזית הדתית בהצבעה ראשונה• הסיעה אפשרה לשנים מחבריה להמנע מחצב־ עות• לאתר ההצבעה הזו מסדר. החזית הדתית הצהרה על 'עמדתה כלפי יתר ההצעות שהוקראה על ידי 'הרב מ, גורוק• איחוד סיעות האופוזיציה י ארבע סיעות האופוזיציה המחייבות קבלת חוקה מיד התאחדו 'ברגע האחרון ווויתרו צל הצעותיהן הנפרדות הקודמות בהגישן להצבעה הצעה שנקרא ‭?'1‬ "הצעת ‭37‬ חברי הכנסת". בנוסח זה: "הכנסת מחליטה להטיל על וועדת החוקה . חוק ומשפט להכין את חוקת המדינה ולהגישה לכנסת הרא ־ שונה• על תאריכי גמר עבודת הוועדה תחליט הכנסת". הצעה זו קיבלה בהצבעה ראשונה את ‭39‬ קולות חברי ארבע הסיעות. שלוש ההצעות להחלטה של 'החזית ־, !. דתית' הררי והאופוזיציה 'הועמדו ^ בהצבעה ל ראשונה זו לעומת זו והצעת הררי שהיבלה אח רוב הקולות " 'בעד" ' הועמדה גם להצבעה סופית, "בעד י' ו"נגד". בהתאם להחלטת וועדת הכנסת היתד. ההצבעה שמית. הצנםת הראשונה — לאו דיי א לאחר ההצבעה השלישיי' מסרי דו־ ברי האופוזיציה הודעות שיוסיפו ל־ הלחם בעד קבלת חוקה, דאח ר שבהצעת הררי לא נאמר ש־ וקא "הבי נסת הראש י מה" חייבת י י ;בל חוקה :אלא נאמר "הבנגזת" ביבי. יי , מהומה ממושכת קדמה להצבעה שעיויי־־. פייצ־ויא־ לית שגרמה למהומה. כל־ר. ־נמשכה , למעלה משעה ויבע תוך כערת רוח־ת בלתי פוסקת. השערוריה נגרמה בגדל הצורה של ההצעה המשותפת לארבע סיעות האופוזיציה בדבר הטלת חוקה. ההצעה ח־/קה בין חברי דכנסת כהצעה אנונימית בשם 37 חברי כנסת מבלי לזהות את השתייה הם הגיפדג־ ידי מצדדיה בחתימות ידם. הודעתו של הצעתם גם בהצבעה שמייי. פ. לוב ־ יאנ־קר דרש מדייו"ר ד יי ר י. בורג לזהות את ‭37‬ מגישי דהצעה, המת־ ביישימ כנראה לגלות את השותפות המפגתית ביניהם. כשםגן מזכיר הכנסת א. צידון הרל להקריא את שמות החתומים על ההצעה קראו א. כהן (פרוגרסיבי) וא. אלמליח (ספרדים) שהם לא חתמו על ההצעה בעד קבלת החוקה אלא על הצעה אחרת לצרוך הצבעה שמית ע ל בל הצעות בהתאם לתקנון המחייב שלפי בקשת 32 חברי הכנסת יכולה להערך הצבעה ש י מית. התערבות ראש הממשלה כאן קם ראש הממשלה מר ד. בן גוריון ובקש לברר מי הם 37 החב־ דים החתומים על ההצעה בדבר קבלת ח־קה. הוא שאל את היו"ר באיזו רשות הודפסה בכתב מאת המזכירות ההצעה *אנונימית שהיא "אחין יז עי ־ ניים" ומדוע לא הוחתמה ההצעה על ידי מצדייה בחתימות דם. ה־דעתו של . ראש הממשלה גרמה לס ערתרוחות מה כללית באולם. אז הסביר י. בר יהודה (מס"ם) שהגיש את ההצעה בכתב בשם 37 חברי הכנסת כי החתים את הצירים על הבקשה לערוך . זזצבער. שמית כדי להעבירה לוועדת הכנסת בשעות הבוקר. בשעות הצהרים שאל את אותם הצירים אם יסכימו גם להצעה משותפת בשאלת הח־קה והללו ענו בחיוב פרט לנציג הפרוגרסיביים. הוא מיחד. על "ההצגה הבלשית" שנערכה כדי לזהות את החתומים לפי בקש י ת ראש הממשלה. לאחר חילופי דברים חר־פים והאשמית על זיופי חתימות' אחת בענין החוקה והשניה

בענין ההצעה השמית. לבם־ף נתקביה הצעת העו"ד ווארהאפטיג להעביר את כל פרשת האינצידנט לברר־ בוועדת הכנסת. אין מקבלים חוקה כקלות " כזאת בהצהרות לפני ואחרי ההצבעה הודיע המשורר א. צ. גרינברג שהוא אינו מתנגד למתן חוקה, אבל ?אינו רואה אפשי־ת - ילבל חוקה כרגע לאחר שלא ה־כשר ר, דו- ולא נשלם עדיין תהליך שחרור המולית והקמת י המדינה. "אין מקבלים חוקה בקלות כזאת כמו שמחברים הנדה של פסח בקבוצים כי זהו מעמד חדש של מתן ן תורה" — קרא הנואם. 1 הצעה לפזור הכנמת י בן אליעזר (חרות) הצהיר שהצעת הררי היא התחמקות מיצירת חוקה מצד מפא"י לשותפיה בקואליציה. גם מ. סנה (מפ"ם) הודיע שלא ניתנה עדיבד. לקבלת חוקה במוש י ב הכנסת הראשונה וסיעתו הלחם נגד ה"הסדר הקואליציוני", לאחר שמפא'יי הבטיחה לחזית הדתית לא לקבל חוקה והיא : 'התחמקה רהצעת פ ־־ ", ע. ז י - ט נםקי הודיע כי הוא עומד להצ־ע לפזר את הכנסת ולערוך בחירות חדעות לאחר שהכנסת לא מילא־ את התחייבותה לב־חרים.