⁨⁨הצפה⁩, 4 מרץ 1946⁩ — ‭_n_^_nnsimwn3_. ‬ [⁨כתבה⁩]

‭_n_^_nnsimwn3_. ‬

ישיבת הועד הראשי המצומצם של המזרחי ישיבת הועד הראשי המצומצם של תנועת המזרחי העולמית נפתחה כיום גי, כ"ה אדר א' בירושלים במשרדי המרכז העולמי של המזרחי, הישיבה היתד, מוקדשת לדיון על המצב המדיני, עניני הצלה ועזרה לגולה ושאלת הקונגרס הציוני הקרוב. מר ד. צ. פנקס, חבר הנשיאות, פתח את הישיבה בדברי הספד לנפמרים הרב הראשי ד"ד הרץ ז"ל, הרב הראשי למדינות בריטניה והרב ד"ד יעקב אלישקובסקי ז"ל. הנאספים כבדו את זכר הנפטרים בקימה. לאחר הםתיחח _נחח הרב מאיר ברלין, נשיא התנועה, בהרצאה מקיפה את מצבנו המדיני ומןדיש דברים נמרצים בהרצאתו לכל הגזרות הקשית שבאי עליני מהצהרת בווין ועד להחלטה להביא נאצים לא"י, אשר יש בזה משום התעללות ברגשי היהודים ואח"כ עבר לדבר על ענינים אחרים הקשורים במצבנו המדיני , בהמשך דבריו על המצב בעניני הצלה‭). ‬הנאום מתפרסם בגליון זה‭. (‬ אחרי הרב ברלין הרצה ה' משה שפירא, חבר הנהלת הסוכנות, על הקונגרס הציוני הקרוב וסקר את הדיונים במוסדות העליונים של התנועה הציונית על מקומו וזמנו של הקונגרס, וכו' ועל תפקידי התנועה לקראת הקונגרס הבא, בדיון _חער שתתפתח אח"כ השתתפו: י. הכט, ד"ר ש. כ. פלדמן, ד"ר א. ב. גינסברגר, דב ווייס, א. _גנחובסקי דייר י. ראבין.

בראשית הישיבה השניר, אחה''צ הופיעה בישיבת הועד הראשי משלהת הקרובים של גולי אריטריאה אשר הביאו את אנקת קרוביהם ומשפחותיהם של הגולים ותארו את סבלם הרב. יו"ר הישיבה אמר דברי עדוד למשלחת בהוסיפו כי המזרחי מצטרף למחאת מוסדות הישוב על גולת בנים ממולדתם ולדרישה, מאח הממשלה להשיבם ארצה בלי דחוי. תמורתי, כתנועה דתית, רואה בגרוש יהודים מן הארץ פגיעה בהרגשה הדתית והלאומית גם יחד. אחה"צ נמשכו הדיונים בהם השתתפו: הרב ז. גולד, חרב מ. איםטרוכסקי, חרב י. ברמן, ד. םירקיס, א, _פרלמן, י. ירפל, ש. יסרמן, ד"ר ש. ז. כהנא יר. צ. פנקס. מר מ. שפירא יהרב מאיר ברלין השיבי למחויכחים.

ההחלטות ועדת _החקירח א. לאחר שדרישתי של המזרהי מאת המיסדית הלאו־ מיים לא להופיע בפני יערת החקירה לא נתקבלה — פינה היעד הראשי המצימצם של המזרחי אל המיסדית הלאימיים בדרישה לדאוג לכך שהופעת כל הזרמים בתוך הציונית ' תהיה מאוחדת ומרוכזת על יסוד התכנית המדינית המאותרת של תביעת מדינה יהודית. ב. הועד הראשי המצומצם של המזרחי מטיל על המרכז העולמי של המזרתי לעשות את הצעדים הדרושים להופעה בפני יעדת החקירה ילהביא לפניה את דבר היהדית הדתית־ הלאימית. עבר הירדן הועד •הראשי המצומצם של המזרהי מכריז כי היהדות לא ויתרה על שלמותה של ארץ־ישראל בגבולותיה ההיסטוריים שנקבעו בתורח־הנצח שלנו ולא תסכים לעולם לקריעת עבר חירדן המזרחי, נחלת י בני ראובן, גד וחצי שכט חמנשח, מארצו. גזירות הממשלה א. הועד הראשי המצומצם של חמורחי מביע את הזדעזעותו העמוקה לרגל הבאתם של שבויים _נאציים, משמידי אחינו ואחיותינו, אל גבולות ארצנו ורואה בזד, התעללות ברגשית הישיב. היא פינה לשלטינית בקריאה להמנע מצעד . מחריד זה. ב. הועד חראשי מביע את מחאתו העזה נגד תקנית הוזירום החרשות של הממשלה. תקנות אלה חותרות תחת כל היסודות של חוק יוצדק ושוללוח מהישוב היחידי בארץ את הזכויות האלמנטריות שכל אדם בכל ארץ בעלת משטר תרבותי נהנה מהן.

גולי אריטריאה הועד הראשי המצומצם של המזרחי מצטרף למתאתם של מוסדות היישוב על גולת בנים ממולדתם ולדרישה מאת הממשלה ־להשיב בלי דחוי את גולי אריטריאה

לארצנו. תנועת המורחי רואה בגרוש יהודים מן הארץ פגיעה בהרגשה הדתית יהלאומית גם יחד. הצלה !עזרה למלה א. הועד הראשי המצומצם של המזרחי שמע בקירת רוח רבה את היריעות ברבר מאמציהם של שרידי חברינו בארצות אירופה ובמחנות השונים — על אף כל אשר עבר עליהם — להתעוררות וליצירת מוסדות להמשכת קיומם הרוחני והגופני והתבוננותם לעליה ארצה. הועד הראשי שולח להם ברכת עדור: חזקו ואמצו חברים וד' יצליח בידכם ובידינו להעלותכם ארצה בעגלא ובזמן קריב, ב. הועד הראשי שמע לעומת זאת בצער רב על ההפליה המשמעת כלפי חברינו במחנות ובארצות אירופה מצד מוסווה עזרה ידועים, הפלייר, אשר גרמה לסבל רב ולמניעת אפש־ רויות לפעולה דתית וחמרית. תועד הראשי מוקיע את הדרכים הפסולות האלה ומטיל על המרכז העולמי להמשיך במאמציו לתקון המצב ולגיוס אמצעים מיוחדים לשם הושטת עורה מהירה לחברינו. ג. הועד הראשי מטיל על המרבו העולמי לעורר ביתר שאת את המוסדות הלאומיים והדתיים ואת מוסדות העזרה השונים לפעולה נמרצת וזריזה להוצאת , הילדים הנמצאים עדיין בידים ובמוסדות זרים והעלאת ארצה בהקדם, הקונגרס חציוני

א. הועד הראשי המצומצם של המזרחי רואה בקונגרס הציוני הקרוב שלב מכריע במאבקנו לארץ־ישראל שלמה ולבנינה על יסודות התורה והמצוה. הוא פונה לראשי הח־ נועה בארץ ובגולה ואל היהדות הדתית בכללה להחגיים להו־ פעה ניכרת בקונגרס הציוני הבא ע"י שתוף מכסימלי של המוני היהדות הדתית ומתפללי בתי הכנסת ברכישת השקל ובבחירת צירים לקונגרס הקרוב. ב. הועד הראשי מקבל בספוק רב את התלטת ההנהלה הציונית לבנם את הקונגרס הציוני הב"ב בציון. ברכת עזוד לחרב נורו‭(?‬ הוער הראשי המוצמצם של המזרחי שולח ברכת עדוד חמה לחברו הגדול הרב מ. נותק לרגל הנצלו מכף אויב ולשובו לעבודתו הצבורית והתנועתית. המושב הרביעי של אספת הנבחרים המושב הרביעי של אספת הנבחרים, שנפתח בירושלים ביום השלישי , י"א אדר אי, הוקדש לשאלות התקציב והחניך ולשאלות מדיניות. בשם התנועה השתתפו בדיונים: הרב מאיר ברלין, הרב משה אוםטרובסקי, הרב כ. פ. טכורש, ש. ז. שרגאי, ד. צ. פנקס, יצחק ורפל וא. בויאר. בשם נשי מזרהי דיברה הגב' ד"ר ראבין. בין ההחלטות של אסעת הנבחרים יש לציין: א) לקיים את ההחלטה בענין המועצה למען השבת, שהנהלת הועד הלאומי תשלח את _באי־כוחד, למועצה זו ותשתתף בתקציבה ! ב) להשתתף בהקצבות לתלמודי תורה וישיבות שבארץ !ג) לשתף את "אליצור" בועדה על־יר המחלקה להכשרה גופנית שע''י הועד הלאומי וכן להחזיר את החוב ל"אליצור" בעד השנים הקודמות.

חרב זאב גולד - חבר ההנהלה הסוכנות היהודית לפי הצעת הוועדה המתמדת של הוועד הפועל אישר הועד הפועל הציוני המצומצם את בחירתו של הרב ואב גולד לחבר הנהלת הסוכנות היהודית עם זכות דעה בענינים מדיניים. במקום הד"ר י א. בארט, שנבחר בכינוס הציוני בלונדון ושלא קיבל את בחירתו. הרב מאיר מרלין וב. ביז'ינםקי בנשיאות ועד ההצלה הרב מאיר ברלין ומר ב. ביךינסקי נתמנו• כחברי הנ־ שיאות של ועד ההצלה כנציגי הסוכנות היהודית והנחלת הועד הלאומי. א. הנדלר - מנהל לשכת עליית הנוער בלונדון י הח' אריה הנדלה מרכז בח"ד . באנגליה, חזר לתפקידו בלונדון לאחר שעשה בארץ כשלשה חדשים בעניני התנועה, עליית הנוער, הצלה וכוי. הח' אריה _הנדלר !תמנה מגדיל לשכת עליית הנוער בלונדון ומעתה יעמוד בראש הפעולה הזאת בביח"ד אירופה.

הרב הראשי הרצוג לאירופה הרב הראשי לא''י הגרי"א הרצוג יצא אח הארץ בדרך האויר למצרים לשם בקור קצר באירופה. לפני הבקור י באירופה ביקר הרב הראשי אצל העצורים היהודים באריתריאה. מכאן טס הרב הרצוג הרומא לפגישה עס האפיפיור בדבר הצלת ילדי ישראל שבמנזרים ולשם סיור במחנות פליטינו בצרפת ובגרמניה. במושב חאחרון של _אספת־חנבחרים נפרד הרב הראשי מהישוב בהבטחה להעביר את ערוד הישוב לאחינו שבגולח. בשליחות התנועה לגולה בראשית השבוע שעבר יצא מר י , ה, פרבשטיין באוירון לאנגליה כדרכו לפולין. הוא ישהה שם חדשים מספר. הרב יהודה אלינסון, חבר המועצה הארצית של המזרחי, יוצא בימים חקרובים בשליחות המרכז העולמי לאירופה. הוא יבקר במחנות ובישובי פליטים . בשם התנועה. חיים חנוביץ' ומנחם ארליך, שליחי "תורד, ועבודה" לגולה, הפליגו ביום ו‭, '‬ י''ד אדר א' ב"טראנסילבניה" בדרכם למחנות הפליטים בגרמניה. הם נוסעים דרך צרפת. ד"ר ז. ורהפטיג בפולין הד"ר זרח ורהפטיג, חבר המרכז העולמי של המזרחי, הגיע לפולין — לאחר ביקור קצר בשבדיה — בשליחות מיוחדת מטעם הקונגרס היהודי העולמי באמריקה. הו"ר ורהפטיג עשה כחמשד, חדשים בבקורים במחנות הפליטים בצרפת, גרמניה, אוסטריה ואנגליח. חור לכמה שבועות לאמריקה ויצא 'עכשיו לבקור שני לאירופה. פרופ' א. ה. פרנקל לאמריקה

הפרוס' א. ה. פרנקל יצא את הארץ לשם בקור בארצות הכרית. הוא הוזמן על־ידי מספד אוניברסיטאות בארצות הברית (_ביניחן: הארוארד, ייל, סינסטון ועוד) לשורת הרצאות במאתימטיקה ובפילוסופיה. הפרופ' פרנקל הוא חבר פעיל _בהפועל המזרחי ונציגו באספת הנבחרים ובשהותו באמריקה יטפל גם בענינים תנועתיים. ימי עיון לשליחי התנועה בימים כ"ו—כ"ה אדר א' התקיימו בירושלים ימי עיון לשליחי התנועה. השתתפו 12 חברים. הרצו‭. :‬הרב מאיר ברלין — על יעוד השליחות, • י. קלינוכ — המדיניות הציונית בשעה וו_: משה שפירא — על בעיות העלית וקליטתה בארץ !דוד אינט י ךילינטור — עבודתנו התנועתית בגולה !משד, יונג — עבודתנו בתוך התנועה בגולח ובמחנה החלוצי. מפעל להנצחת זכר קדושינו הרבנות הראשית לא''י הכריזה על מפעל להנצחת וכר קדושינו הי"ד. המפעל. הוה יטפל בבדק הבית של המקומות הקדושים וקביעת משמרות על ידם לתפילה ולמוד לעילוי נשמות הקדושים. כן יסודרו ספרי זכרון כלל־ישראליים להרשמת שמות הנפשות הקרובות. הרבנית הראשית מצאה לנכין — ניםף על הפעילה הנ''ל — לקשר את הנצחת הקדושים בשני יסודות הנצח של עם ישראל, וחם: ־א) בצור שמירת קדושת השבת: ב) חווק והגברת תלמודי תורה של תשב"וד הכינוס השלישי של ארגון הפועלות של הפוהמיז

אור לא' אדר ב' נפתח בת"א הכינוס הארצי השלישי ארגון תפועלות של _חפועל־תמורחי בא"י. בכינוס משתתפות 71 צירות שנבחרו מתוך 41 סניפים שבארץ, בערים ובמוש־ בות, בקבוצים ובמושכי העיבדים י־34 חברות המועצה האר־ צית. הכינוס נפתח באמירת פרקי תהילים. מר ש. ז. שרגאי הרצה על•"מהשמדה לתתיה‭. _"‬ "במסילה" - ירחון הסתדרות המזרחי בא"י - בראשית אדר א' הופיע _גליון א' של הירחון "במסילה‭, "‬ היוצא לאור ע"י המרכז הארצי של הסתדרות המזרחי בא"י. הירחוו הוא בן 16 עמודים ומשתתפים כו: הרב מאיר ברלין, הרב יעקב ברמן, הרב משה אוסטרובםקי, ד. צ. פנקס ועוד. "ערוגות'' בטאון לשכבה הצעירה של "בגי עקיבא" ההנהלה הארצית של "בני עקיבא" בא''י התחילה בהו־ צאת בטאון־ירחון לשכבה הצעירה ב"בני עקיבא‭. "‬זה מכבר הורגש הצורר _בבטאיו לילדי תנועתנו ו"ערוגות" כא למלא חסרון זה. כבר הופיעו שני גליונות כעריכת יונה כחן.

בארגון "נוער המזרחי‭)"‬נוע"מ) הרב א. קוטלר ביקר בישיבת נוער המזרחי בפרום חנה ושוחח ארוכות עם התלמידים בלמידיהם והרצה לפניהם בהלכה, הרב קוטלר הביע את םפוקו הרב על התקדמות המורשייה וציין בה על שלבי תתפתתות ניכרים, מחנהלים _סמינריוני־וזורף בירושלים ובתל־אביב, הסמינריונים שמשתתפים בהם כ־100 חברים מכוונים לחברים עובדים ולמועמוים להדרכה והם מוקדשים לשאלות הציונות, הדרכה ואידיאולוגיה מזרחית. ב"ברית החשמונאים" הקואופרטיב "קודש" לעשיית תפילין בנוה־יעקב הולך ומחגםס מבחינת מקצועית ומסחרית, אלפי זוגות תפילין מהודרות נמכרו בארץ ובחו"ל. נתקבלו הזמנות מטעם המרכז העולמי של המזרחי ימשרד הרב הראשי הגרי''א הרצוג לשם משלוח לגולה. הקואופרטיב מיצר ככר כ־1500 זיגות לחודש. יש לציין את העזרה החומרית שהוגשה ע"י המרכז _חארצי של המזרחי להקמת הקיאופרטיב. ברית סטודנטים דתיים "יבנה‭. "‬ בבהירות לועד. הסתדרות הםטימטים של האיניברסיטה העברית כירושלים זכתה רשימת הסטודנטים הדתייםיבנה" " בשני צירים מתוך שבעת חברי הועד‭—. ‬ בשבת שעברה נערך ע"י ברית סטודנטים " יבנה" יום־עיון בישיבת "בני עקיבא" בכפר הרא"ה, שהוקדש לשאלות היחיד והחברה‭—. ‬ נעשות חכנות לתוצאת ירחון לסטודנט הדתי. ארגון הנוטרים והחיילים "תקומה"

קבוצת נוטרים וחיילים דתיים . התארגנה לשם יצירת גרעין למושב עובדים דתי. החברים פנו למוסדות לאפשר להם להקים מחנה עבודה וליצור את המסגרת הארגונית בחיים חמעשיים. תחילה עברו באופן זמנילביריר ' , וכעבור שלשה חדשים עזבו את ביריד, ועברו בתור מחנה עבודת ־ עצמאי וקבוע בכפר הראייה, כיום מונה ה"ארגון" 28 חבר וחברה וכקרוב יצטרפו 'אליהם חברים נוספים, מבין החיילים הנמצאים כיחידות שונות בצבא וכן מתוך הנוער במקור, ישראל ובכפר הנוער הדתי.

ספרים חדעוים — בתי הכנסיות בארץ ישראל מסוף תקופת הגאונים עד עלות החסידים — יעקב פינקרפלד. הוצאת מוסד הרב קוק שע''י _חסתדרות _חמזרחי חעולמיח. ירושלים תש''ו. — '•גזירות אשכנז וצרפת, דברי זכרונות ממי המרוח שתקופת מסעי הצלב ומבחר פיוטיהם. יוצאים לאור עפ"י כתבי יו ודפוסים יקרים ע"י א. מ. הברמן עם מבוא מאת יצחק בער. הוצאת ספרית תרשיש בסייע מיסד הרב קוק. ירושלים תש"ו. — יצחק אריגור סיים מחקר מדעי־פופולארי על הנושא "דיני עונשין בישראל ובעמים‭. "‬הכרך הראשון מעבודה זו ערוך כבד לדפוס ויופיע בקרוב בהוצאת "מוסד הרב קוק‭, " ‬

שי לימי הפורים" " בהוצאת "המורח" מיסודו של המרכז העולמי של המזרחי הופיע הקובץ "שי לימי הפורים‭. "‬ תוכן הקובץ ‭. 1‬עם צאת "שי" לפורים‭. 2, ‬פרשת זכור‭. 3, ‬תענית אסתר ומחצית השקל‭. 4, ‬קריאת התורה בתענית אסתר‭. 5, ‬ הפטרה לתענית אסתר‭?. 6. ‬ חפלח עננו, ד. מחלבות פורים לרמכ"ם‭. 8, ‬נוספות להלכות פוריט‭. 9, ‬על הנסים‭. 10, ‬כרכות לפני קריאת המגילה‭. 11, ‬מגילת אסתר עם פירוש מאת י. א. זיידמן‭. 12, (‬אשר הניא‭. 13, ‬שושנת יעקב‭14, ‬• אגגי קם לאבד ידידים (זמר עתיק לפורים‭. 15, (‬ויבוא עמלק‭. 16, ‬קודשא רבא לפורים‭. 17, ‬הרב מאיר ברלין: ימי הפורים‭. 18, ‬הרב ש. אסף. י מנהגי פורים‭. 19, ‬חרב י. ל, פישמן: חג הפורים, ‭. 20‬צ. צוורדלינג: תליית המן (שיר‭. 21, (‬רשב"ג: ככלות ייני (שיר‭. 22, (‬נ. אברהמוב : פורים בארץ המן‭. 23, ‬ד"ר ש. לוין: משהקי פורים‭. 24, ‬פ, ונגרוב : פורים לפני מאד, שנה, ‭. 25‬ממסכת פורים‭. 26, ‬י. ר. מילכו: פורים בסלוניקי‭. 27, ‬ ר' משה אבן־עזרא: תנה הכיס (שיר‭. 28, (‬נ. הרץ אימבר: לולא כוסי (שיר‭. 29, (‬אבי־שילמית: סירים גתל־אביב‭. 30, ‬ מ. _דידנגוף: לקהל החוגגים בתל אביב‭. 31, ‬י. אבן: פורים ברוז'ין‭. 32, ‬מדברי חז"ל!תליית המן‭. 33, ‬מה "עד דלא ידע ‭. 34 , "‬דונש : פורים בבית הרב קוק זצ"ל‭. 35, ‬נריה: נוספות,

‭. 36‬מ. ליפםון!ססורי סורים‭, 37., ‬ י. א. _וייומן: מבנה הסיפור במגילה‭, 3a, ‬ר' ב‭!. ‬ותלקח אסתר‭, 39, ‬שי"ר: נס פורים, ‭. 40‬שי"ר ולטריס!_מהמחזר, אסחר לרסין‭. 41, ‬ח, נ, ביאליק: יעקב ועשו (שיר עממי‭. 42, (‬א. ז. בן־ישי ;שמונים הוא ושבעים היא (שיר‭. 43, (‬ד. שמעונוביץ: מילא‭). "‬שיר‭. 44. (‬ _פדפראיח.