⁨⁨הצפה⁩, 18 נובמבר 1940⁩ — ⁨Page 1⁩

מחריתפוסנ ‭". ‬ספר הלבן" של וועדת החקירה של _חקונגוה‭. -. ‬היטלו ‭j_?_a‬חמה _ומ_8יי ‭. :. _2‬ י י ‭_" '‬ י שונהתפוצצויות חבמיותכפמעלי י הזיוןבאמריסה‭? -. :‬ _^ו _:

נידיורק 17 (_רויטר‭. (‬נזניחיפ‭., ‬_שביומ נ‭—)'‬ מהר) יפזרפפ:הספר דלפ!מטעם וועדת הדקירה של. הקונגרס, חמופיוז שגרמניה, איטליה, _יאפאן . ורוסיה הסובייטית ע ובדות יד ביד . בארצות הכרית כדי להבשיל. את. הזדיינותה של אמריקה ואת משלוה האספקה לפ־־ ריטניה‭-. ‬ כך מודיע: מר, מאדטץ דייס, יושב?ראש הוועדה. לחקירת הפעילות הבלתי ?אמריקאנית; ' מר דייס הוסיף ? ?ואמר, שנודע לו בי היטלר ככדי הבין את נקמת• במקרה שהדין והשבון ?_יפורפפ. תשובת היטלר לפירפופהספד תהיה דרישה להחזיר 'כמה קונסוליות אמריקאניות

בגרמניה ובשטחי הכיבוש הגרמני. מודעת ממטה האיטלקי מוסרת, שבארי , עיר הנמל בדרום . איטליה, מורעשמ בליל שבת בידי מט־סי-מ־בריטים. כךיהורעש נמל קטן במרחק כמה?עשרות קילומטרים דרומית לביארי. : (רויטר‭. (‬ פיטסבורג‭17, ‬ (רויטר‭. (‬מעשי החב-

לות במיפעלי החרושת האמריקאנים נמשכים• היום היתד, התפוצצות בבית החרושת של"אמריקן סייאינייד אנד כמיקל 'קורפו־ ריישון" בברידג'וויל הסמוכה לפיטםבורג. זו ההתפוצצות השלישית במשך שבוע אהד בבתי חרושת שלאותה חברה.

‭_. _ ‬

מ א ת . ריר עדריאל ‭2 '‬ןארליב_$ך ההרעשות לאחר הרעשת _קובנטרי מעבר מזה והאמ־ בורג מעבר מזה, שוררת הדעה, כי אנו עומדים על סף'תקופת המלחמה -האווירית, שכמותה לא היתד, עוד. יש ' סבורים‭., ‬כי רק הימים והשבועות הבאים ילמדו אותנו, הרעשות אוויריות. המוניות מה פירושן. ‭. :‬השלב-הזה נבדל מן הקודם לו בעיקר על ידי גובה הטיסמ. בשבועות ־ראשונים עדיין. טסו הגרמנים בשמי ;לונדון בגובה, שממנו _אפנבור, לפחות' לקלוע אל מטרה מסדיימת. פרגוד האש האנגלי גרש אותם אז מחוג מטחוי הקשת של תותחי ההגנה, — י אלה היו הימים, בהט הופלו מאה מטוסים ' נאציים ויותר בבת . אהת‭.. ‬מאז התחילו למגביה טוס, ארבעת, חמשת וששת אלפים מטר. כאן אין תותחי מהגנה והזרקאוריס

יכולים לפגוע בהם. אבל מכיוון שבאו בלה־ קות. קטנות בערד יכלו מטוסי-הקרב. _דראנ־ גליים להפיל במם חלילים רבים — בלהקה קטנה: אחוז ניכר של-חללים‭";. ‬־. עתה באו בפעם הדאשזנד‭?_, ‬ללזנד־ן ולקו־ בנטרי בקבוצות גדולות — עד חמש מאות, — ובגובה גדול ובלילה. סבורים מם, כגר• אה• שבקבוצות הגדולות אין מט ־ וסי־הקרב האנגליים יכולים לגרים נזק רב. סומכים הם בהשערה ז־ על העובדה הידועה‭:, ‬של־ י אנגלים אין, לפי. שעה, מספר גדול של מטיסי־קרב וכי להקפת תריסר מטוסים מתקיפים, דרושים -שני תריסרים : מטוסי: ‭.. . , ^^. _^. . _^ _, _"^^"__ , _, ‬ דבמ_^ י‭:, ^^‬ -מובן‭-, ‬שבהרעשות ' :כאלה, מגובמ כזה ובחשכת ' מלילה לא. ־־תיתכן;כל קליעה אל מטרה מסויימת וההתקפות נהפכות לטבח המוני פראי ותו לא.

קובנטרי והאמבורג ק־בנטרי הסמוכה לביר-מינגהאם נבחרה, על־ידי הגרמנים למטרת הרעשתם האכזרית, ־ לכאורה־ ‭.. ‬משני טעמים: מאחת — העיד שימשה במלחמה הקודמתמרכז למחסני ציוד מצבא_: השני — העיר מאכםנת מכבר בתי־חרושת למנועי מטוסי, ס, מכו־ ביות וכלי־רכב שונים. י אבל כל זה — לכאורה בלבד. למעשה דודאי היתד, מטרה נוהה, מפני שבעצם היא עיר קטנה‭—, ‬ הדומה, ' במספר תוש־ בימ , י לתל־אביב. העיר ההיסטורית היפה, — ממפורסמת בעיקר בגלל שלוש מכנסיות ?העתיקות והרחובות שבבניינס נשתמר אופ!ימי הביניים — מטבע הדברים לא היתד, יבולה . להיות מוגנת באופן' שהסתע־ _בוה 500 אווירונים גרמניים י על שטחה המצומצם לא תגרום נזק ניכר.

לעומת זאת בתרו האנגלים למטרתם את ‭?—‬האמבורג הגדולה, המוגנת מטבעה מיטב:היטב. והגרמנים עצמם מוברחים . להוי רות, שהנזק ־ r נגרם שם היה קשה מאוד. זאת היא הפעם הראשונה, שההודעה מגרמנית אינה־ יכולה להימנע מפירוט. המטרות הצבאיות ־שנפגעו בין בעיר, בין . באל־ טונה הסמוכה ובין בנמל ובמספנות. מטרה אחת בלבד שנפגעה שם‭—, ‬ זו של מספנות "בלוהם 'אוגד פופ‭—, "‬ משפי־ עמ באופן"ימכריע על מאמץ ממלחמה הגד־ מנ־. בשבע המספנות השטות הענקיות של פירמה זי נבנו בל. אניות הנוסעים הגדולות של גרמניה, החל ב"לויתן" וגמ. ד-ב"בר-מך. פירמה זו‭—?‬ שכבר בימי שלום היה לד, הין עובד של 14 מיליון מארק‭—, ‬ מעסיקה קרוב לעשרים אלף פועל במספנות ובמפעלים הסמוכים להן: בית־הרושת למ־ כונות לבנין קטרים ועוד. עורט ג'נטיק־ גש _2ודט ג'בטיל נכבשד, על ידי כוחות _דה־גול ועם זה הצטרפה העיר האחרונה בגאבון למחנה צדפת ההפשית. לא יכלה להחזיק מעמד אחרי כיבוש ליברוויל, עיר חרא"ה, הסמוכה• מעתה נמצאים 1500 מילין של שטה החוף האפריקאני בדרום האוקיינוס בידי ב:ות הברית: אפריקה של קו־המשווה, קונגו, קאמרון, ניגריה. יחד עש לחץ מ"הינטרלנד" הענקי — צואד• סודאן־קונגו , הבלגית‭—, ‬ וודאי ישפיע הדבר הזה גם על אפריקה. המערבית הצרפתית ועל מרכז סוכני ווישי שם — דאקאר. אנטוניסקו חוזר מרומי ביקורו של אגטוניסקו ברומי היה טרא-גי-קומי מאוד. שבועות רבים התכוננו לקראתו. העתו־ נים הרומניים פירסמו תכניות מפורטות של מסיבות, מסקרים, חגיגות המוניות וסיורים שייערכו לכבוד הפירר שלהם ברומי. שבוע ימים ישתה אנטוגיסקו באי־ (הוף כעמוד _אחרון)

הרעש נוומ_1ח‭:51-‬למבניות היטלו

כך'קובעת מוסקבה־‭:-‬מחצית בתיבוכארשט?נחרבה-איזורי ; י . ?הנפט נשמו ;י :

•ראדיו מוסקבה מודיע‭, :‬ י בנינים של בוכארשט נחרבו כמחציתם כליל י או ניזוקו במידה כזו, שאינם ?ראויים• . לדירת אדם. מהמחצית השניה אין לך " ארבעה בתים בתוך • חמשה שלא נפגעו. גמדה•"פחות . או יותר קשה. "אסושייטר פרס" מודיע —לפי מוסקבה — שבוטלמ נסיעתה •שיל ־משלחת יוגוסלאבית מסחרית שעמדה לצאת לרומניה, בעיקר בענין: אספקת נפט רומני , הסיבמ: מחורבן באי, זוד הנפט הרומני גדול כל'כךדער שאין בל־ ־ אפשרורדלמתייא ~ נפט "

. הימנו: במשך -חדשים רכים. י ‭, "‬ני-ו־יורק דיילי. ניום" כותב: "היטלר הפסיד, כנראה, • בשבוע‭:. ‬ שעבר מערכה גדולה מבלי לירות אפילו , כדור , אחד ‭-.. ‬מחצית תכניתו המלחמתית _בבאלקאן מת‭- :-‬ מוטטמ כמעט כולה על , ידי צירוף. משונה של רעש ברומניה, מפציצים- •בריטים וקלעים יוונים. למעשה לא הלכו. עניני מ"ציר" בדרום _למישרים בשום מקום. דומה, שהקצה הדרומי עולה בדרך:־לאבדון‭. "‬ ־ ‭_). 0, _, . ‬תיט!• יי•. י • - )• ‭. - ‬

קרבות האויר &על _אנגליה

לונדון ‭)?17‬רויטר‭. (‬בשבוע המסתיים בחצות ליל ה־16 בנובמבר. הופלו מעל בריטניה 64 , מטוסים •גרמנים ו־13 איטלקים. באותו פרק, הופלו ששה, ציידים בריטים אולם טייסיהם של שילשה ניצלו. היום הופלו בהתקפות על בריטניה‭11'‬ מטוסים גרמנים‭4. ‬ ציידים בריטי‭. ::, ‬ , אידו, אולם י טייםיהם של שלשה ניצלו• ־. בחצות מודיעים: בערך 100 מטוסים נאצים ניסו היום, להתקיף את . שפך התימ־ זמ. כולם נהדפו בידי מציידים ' הבריטים. עתה מתברר בי 13 ?מהמתקיפים, ; ר. וים ציידים מטיפוס "היינקל" ו"ממרשמידט" הושמדו היום, מהם אחד באש תותחים‭5, ;. ‬ ציידים בריטים אבדו אולם טיייםיהם של ארבעה יצאו בשלום, מיפקדזז' חדשה . בחיי האוויל הבריטי לקשר עס:הצבא. ‭., ‬היבשתי‭;:. ‬ מיניסטריון ?התעופה מפרסם, שהתכוננה

מיפקדה חדשה בחי9 מאוויר הבריטי בשם "מיפקדת ש־תוף־הפעולה, עם הצבא‭!/‬המר־ שאל. כאדטוט, ‭'. ‬ששימש ראש התעופה מב־ ריטית בצרפת'נתמנמממקד על‭.. ‬המיפקדה החדשה. יחד עם: זה הלו כמה שינויים ‭"? '‬יי במיפקדה, מעליונמשל . חיל ?התעופה‭... ‬הב־ ריטי: סגן _מאריאל . האוויר . דוגלאם הועלה לדרגת‭' ;:‬ מאו־שאל , ונתמנה מפקד •עליון במיפקדת הציידים. המפקד הקודם המאר־ שאל‭::‬דוידינג:נתבקש‭, :‬על: ידיממעיטטר לייצור' מטוסים, להסתפח :על המיניסטריון שלו לשם . מילוי , תפקיד;מיוחד 'באמריקה. י" י המיפקדה החדשה' ממיועדת, לשיתוף בשתי: תעומד'תחת מפקד: עליון מחיל הא‭- :-‬ וויר ;ואילו: ראש המטה: יהיה קצין גבוה של הצבא, גם. יתר חברי הממד, יהיו בחלקם מחיל האוויר ובחלקם, מהצבא , כמעט ‭;, ‬דווה 1 בשווה.

המן ? ?־ J ווו י‭?1 1 :? '14/jii:‬ י‭0 :ii. ?1/ ?: . / 1;/ ‬

ק . אד, י ר; 17 (רויטר‭. . (‬ חוגים, פוליטיים סבורים, • :שלא יחול בוודאי •שוב -שינוי במדיניות מצרים בתוצאת מותו' שלהםיין סגרי פה‭: /_1‬ הקאיינט החדש יקיים !איו‭. :‬הקו המנוסה-בנאום:הכתר ג אישור מחדש למה־ לטת _מצודים:לקיים את בטחונה ושלימותמ. מציבור כמדינה: קיבל י בסיפוק רב את הרכבתה הממירה של הממשלה החדשה בראשותו של חוסיין;סירי פחה. ארבעה מי־ ניסטרים בלבד י ‭. *? . ' ;‬וחלפו בק י אבינט . מחדש,

שלשה:ממם בלתי תלויים והרביע/ל־ברא־ _לי. ראש: מממשלה אינו;_משועיך‭::‬לשום מפלגה‭;. ‬הוא ־ ידוע;כאדם . בעלי מרץ : לל1א ליאות ודורש משמעת חמורה‭:. ‬ בל חלקי הציבור מקדמים בברכה. אתמינויו. •? :

ועש כנוס

. ד. נ. ב. הנאצית מודיעה: ‭. -‬ אחדי סופד, עזה שנמשכה שעד, קלה הורגשה בבולון רעידת־אדמד‭., ‬קצרה, שגר־ ימה נזקים בשיעור של במד, מיליון פראנק. משפחות רבות נשארו ללא גג‭;>‬ ראדיו ירושלים ציין אמש: לפי שעה אין הגרמנים טוענים עדיין, .. שהרעש ביולין. ה־ד, מעשה ' י די השרות הבריטי החשאי.

v מוליפ מרומניה

בשבת הגיעו- . לחיפה ‭140, ‬ עולים בעלי רשיונות עליה לסוגיהם השונים, בעיקר חלוצים ומספר עסקנים‭'. ‬העולים באו מרומניה דרך קושטא. נסיעתם נמשכה 8 ימים. הלק מבין העולים הם מפליטי פולין, שנמצאו ברומניה מאז פרוץ המלחמה. דרך •דאש־אל־נקורה הגיעה אמש קבו־ צת עולים מרומניה. בין מבאים :העסקנים הציוניים: ד"ר ס. זינגר, ק. זינגרומממנדמ _^ מאירסון.

הרעשות רבות;גם" ביתר ערי גרמניה וכיבושיה‭-;. ‬ הנאצים חורקים' שן •ומאיימים. בנקמה

. מיניסטריון התעופה מודיע: . במוצאי־ שבת הרעיש היל התעופה פעם נוספת. את האמבורג •בהתקפה . ממושכת •ורחבת היקף. הרבה טונות . שלתמרי :נפץ הוטלו על מט־

רות רבות, בהן: כמה תחנות רבבת, בתי זי-קוק חשובים לנפט:באלטונה' תחנת מחש־ מלבאותה:עיר‭—)‬ הממוזגת עם האמבורג) _וימיפעלי ?חרושת ברובעי:בילוואדדרומור־ פליך. טייסת ?אחת , התרכזה בעיקר על מספנות "בלום ‭''‬ופוס‭. ''‬ גם. אנטוורפן מורעשח י במספגותית מטו־ ‭_^c‬ מיפקדת החופים מתקיפו •שדות תעופה בצרפת. • פרצו שריפותרבות ' והתפוצצויות. :אחת ?ההתקפות היתה ההתפוצצות כמ •אדי - רה שהתותחן‭?;‬האחורי במפציץ הבריטי הופל ממקומו. ‭'? /?'‬ בשבת נערכו‭";‬ התקפות לאור היום . על מיפעלי :נפט ;כקילז י _וברימין ועל תעלח דורטמונד־אמס. מכל הפעולות. הללו ?לא חזרו שלושה מטו־ םים בריטים‭?":. :. ‬ ‭?'-?'?‬ נ י ו ־יי ו" ר ' ק 17 (רויטר‭. (‬חוגים גבוהים בברלין _מאיימים בהרעשות ערים•;_למסו‭-_"‬ מו‭>;‬באנגליה ‭_^. ‬כזריות-שמעלה‭' :-‬ צל: ' זושבל ‭^^‬_ע_#_ש‭_&3‬גפול?

להפצצת ?המבורג ‭.. ‬הגרמנים אומרים אמנם שחיל התעופה האנגלי פגעבמטרות אזרחיות‭:, ‬ אביל מעתו־: נות: הגרמנית;מודה _שימטרות צבאיות. סבלו בהתקפה האחרונ'ד, וביניהן מסמגה ומעלית תבואה ששתיהן:הועלו יבאש. כמד‭:. ‬שעות. גמשכה אמש־ הרעשת האמ־ בורג. במשך כל. הלילה באו מפציצינו בהפ־_: סקות מעל העיר ופרבריה‭. . /. ‬ הצלחת-הפעולה עלתה וירדה עם השי־ (סוף :בעמוד אחרון)

_^ל. _העיקרי:בםומאלי?_האיטלקית‭;:: ‬

‭, -;‬ מאדמיראליות מודיעה‭. :‬כוחות: ימיים קלים-הרעישו •בתותחיהם י את מוג_^דישו, הנמל. מעיקרי בסומאלי האיטלקית‭; ;. ‬ :נפגעו במישריט מטרות , , שונות‭??‬בחוף: ? ;•וספינות שעמדו:במעגן. סוללות החוף ? האיטלקיות השיבו אש אולם , לא פגעו, בנו. ? כוחותינו לא:נפגעו ושום _&יש-לא ניזוק• ;מוגאדישו?היא מקום מושב . השלטון האיטלקי •בםומאלי , בעיר 29000 תושבים. י :כמה מאות •מכוניות איטלקיות' נהרסו

בידי חיל האוויר הדרום־אפריקאני בהתקפתו של? מוגאדישו‭'? , ;.. ‬ כיום ד ערכו המפציצים. את התקפתם •על , עסאב‭', ‬ בפעם ?ה־‭, 17‬גם ‭'/‬פסי הרכבת ג'ייבוטי—אדים־אביבה ' ניזוקו, שלש ' התקפות י ‭';‬ נעשו על דיירה־דיוו-ה — אתת התחנות •הראשיות 'בקו ?הרכבו‭!!‬האמור. הפצצות נפלו על והבנ י ינים־‭,. ‬ומנ-יחים שהפ־ סים והגשי־‭. -:‬נפגעו. ‭:: ‬

‭_tote_^fii! _fetols|_fti_^_Q _Sfia‬ ™ן ‭Si a te E3C>‬ ? גם הנמלי ?

? . ניכנע;הנמל;ג‭_^'‬נטיל : י ?

:לונדון, ‭'17 :‬ (ד. י‭(. ‬ הודעה רשמית מאת; מנזה דה־גול בלונדון אומרת, שהנמל ג_^נטיל _בגאבון נכנע לכוחות דמ‭'_-‬גויל. בזה ; עברה כל המושבה גאבון לכוחותצרפת _הדופשית ‭: - : : ::, ‬ _ךגיאנטיל נכנעה בלי קרב יומיים אחרי כגיעת-ליברוויל ‭:: :". ‬חלק גדול מהצבא, בליברוויל :שנלחם

נגד דה־גול והתנגד': ביקש י: עתה ?להצטרף 1 לכוחות צרפת• החפשית. מעטיםהפצועיש משני הצדדים. הגיניראל דדדגול ביקר ביוש ו': בליברוויל וקבע ששום איש מתושבי• העיר לא נפצע• ולא •הומת בשעת פעולות. המשטרה‭?, ‬שהסתיימו בהתלכדות גאבון י אל הקיסרות הצרפתית ?חחפשית"•

;ווי י ש י 17 (רויטר‭":, (‬האומגם"־ _מודיעה ' י הישיבה 'הבאה של הממשלה תתקיים כבר, כנראה' בפאריס. המשא ומתן ביןלאוואל

ובין שלטונות הכיבוש הגרמנים יאפשר ?• ? י אתיהדבד

וןן_^ןפווו: _»ו ‭. !??. ?^'!??;: ?‬ ף • ‭., ‬_ןו:; _ט‭:;??:«‬ ן ‭in»: lif||!1‬ןן‭1_»a&111iSliM|ffi!|1': & 11‬ ^• ‭Wf s1_»f»a ‬

"תל־אביב -לקובגטרי ‭_^ * . : , ‬ י : מר רוקחהזכיר בישיבתמועצת העירי־! אמש שבין:העיר _קובניטרי ובין תל אביב ישנו קשר מיוחד מאז ‭.., 1935‬כאשר: בין חברי הפארלאמנט " שביקרו. בת"א היה, נב'י י חרה של קובנטרי הקאפיטןסטדיקלנד. מאז ביקורו היד, הוא המליץ:והמגין שלי תל אביב בבית הניחרים' ותמיד העלה בו על הפרק את ענייני ת"א ובעיקר בשטח :זהום־ פיטליזאציה. בביקורו של מזכיר העיר בעיר זו באותה שנה' ‭, 1935‬העמידה העיר ייה לרשותו את כל האפשרויות ללמוד דרכי פעולתה של י י העי דיה במרכז חרושת חשוב זה;פקידי העוריה השונים של, ת"א אשר ‭:!, ‬סעו לאנגליה קיבלו בעירייה זו הדרכה ידידותית. לרגל האסון הכבד שקרה לעיר זמ בשל הפצצתה ללא הבחנה ע"י. הגרמנים החליטה המועצה לשלוח לעידית קומטרי הבעת השתתפות בצער ועידוד'

בפתיחת. ישיבת;מועצת העירייה אמש הקדיש ראש העיריהמר י. רוקח:דברי הספד והערכה לזכרו של ד"ר חיים הררי ז"ל, מר רוקח שולח את תנחומי המועצה לאלמנת המנוח,

בענין הסיוע‭;, ::. ::, ‬ מוסר מר רוקח על •אישור הממשלה‭';‬להו־ ;גיא 2000 לא"י נוספות‭, ;‬מהתקציב לצןכי סיוע. הוועדה לעזרה סוציאלית: ביצעה את תלוקת הסיוע. _ראוש העירי?־‭/, ‬ "תדגיש שיש לו התקווה, שלהבא יסודרו ע נייני הסיוע בפחות קשיים‭;. ‬ _סרט־ים‭;?‬מקלטים, עזרה ‭? ? ? ??‬ טוצי_^לית ‭;?‬גן החיות‭?\;:‬ מר זאבארסקי הזכיר את התויפעה המוזרה של הפצת םרטיםיבלי רשיונות מטעם העירייה. מר. פרלסון עורר את שאלת בנין: המקלטים במקומות עבודה‭.. ‬ הוא דודש . חקיקת חוק עזר בנידון יזה‭, :. ‬נבדקו עד כה 370 מקומות עבודה ורק ב־142 מקומות. נמצאו מקלטים. בנויים. ־ההזנחה עשוייה להביא לידי אסונות. הניאם מבקש גם איחוד "הלשכה למען העולם" עם הלשכה לעזרד, סוציאלית. ןכ י הוא מזרז את הדיוןעל מינוי מנד, ל. _למח־ לקת, החינוך. מרפרלםון שאל על המת־ רחש בוועדה למען נפגעי ההפצצה בתל אבי3•(יר'ר הועדה מד שלוש מודיע שהשבוע . ימסור דו"ז!על פעולות הוועדה‭. ( ‬

מר גורמינקל דרש להקדים את הדיון על גנייולדים. " בנוגע לחוק־עזר לימי סרט מודיע מרי רוקח, שהעיריה הגישה הצעה בדבר חוק־ עזר ;לימי/סרט לממשלה‭. '‬שדרשה שינוי• בהצעה. בכלל ביקשה העיריה:מאת הממשלה להסגיר את עמדתה י בנוגע לחוקי עזר בדבר נגועי ההפצצה מודיע מר רוקח, שהוועדה ־ מסרה דו"ח חלקי , אולם‭.. ‬אין תמונה בהרה, איך חולק. הכסף ומהן התביעות הנוספות. לכן נדרשת הועדה להגיש דו"ח• מר רוקח ביקש. מאת הממשלה להי קים שתי וועדות: לקביעת נזקי הגוף ולקביעת נזקי הרכוש. בשעתו הבטיח הנציב העליון לחוקק חוק •לפיצויים 'לניזוקי המלחמה. ואשר למקלטים במקומות עבודה מזכיר מר רוקח, שיש כבד החלטת המועצה המחייבת את נותני העבודה למקים מקלטים, אולם 'יש צורך בחוק מפורש. עירית" ת‭_«"‬ הסתמכה בהצעת החוק שלה על חוק הקיים בחיפה• י ‭'''. :‬•: ' י י מר רוקח מדגיש אח"כשיש צורך בתי־ (סוף בעמוד אחרון)

150800 _יווניט נחזית של 150 קילומטרים‭-. ‬ "נסיגת בזק" של _האיטלקיפ‭-. ‬- ותחפושת בהמון

: בערב מודיעים: לפי ידיעות המתקבלות באתונה . הושמד:טור צבא איטלקי בידי מיוונים בקטע המזרחי של ההיזית. י כן מודיעים, שמספר 'גדול של טאנקים, שהוברחו לכל . רוח, בשעת !הקרבות עברו את הגבול ליוגוסלאביה כדי , שלא להיתפס במלקוח־משלל' היווני‭... . ‬

אתונה ‭)' 17‬רויטר‭. (‬סופרו המיוחד י של רויטר באתונה מוריס לובאל, מטלגרף: היוונים כבשו!את כל שורת ההרים מורא־ בה, בדרום 'ודרום־מזרה העיר _קיריציה. האיטלקים מפסידו כבר את ממערכה. תנועת המלקחיים ' סביב העיר 'הולכת ונמשכת. כניסת היוונים לעיר תושלם וודאי תוך שעות מספר. מיוונים יורדים עתה מן התריס ‭''‬ בכיוון לעיר;להיכנס לתוכה. פלוגה של שוטרים יווניים עומדת הכן לשמור על :הסדר בעיר קוריצה ובכל איזור אל־ באניה . הדרומית־המערבית לאחר השלמת מכיבוש. האיטלקים נראים• כשמם- בורחים מן העיר‭?. ‬אתמול נראה טור ארוך ?של מכוניות ומכוניות 'משא שיצאו מקוריצמ ?בכביש לוואלונמ. סבורים שבכל זאת יתכן שבפנים יילכדו כוחות איטלקים גדולים. האיטלקים נמלטו •בדרך לוואלונת וב: אותה:ישעה נתקו היוונים את מכביש האחרון 'המקשר את קוריצה לעולם החיצוני. :הס כבשו פסגת מר, גבוהה 2500 מטר, אשר ממנה הרעישו את קוריצה. שם נפלו לידי מיוונים 4 ?תותחים בבדים. י. . סופר "רויטר" מציין את הכיבושים האלה למופת.

ביתד החזיתות, שבהם נמשכו הקרבות כל יום השבת, נפלו בשבי היוונים :עוד 600 חיילים ?_אןטלקיים והמרי ציוד רבים. בנסיגתם מקוגיצה העלו האיטלקים בעיר

באש את מחצית העיר. היוונים הרוצים. לנצל את הנסיגה האיטלקית ?הנוכחית, ממהרים מארד בכל •הח־ זיתות. מם מצמצמים אפיא את שעות השינה לבל לההמיץ הזדמנות להכות את מאויב. הצבאות שכבש־ את קרניצד- הדרר כבר מיום לשטח אלבאני נוסף וגם באיזור פינדום נהדפו מיוונים לתוך אלבניה כאן האיטלקים נסוגים בהמוניהם וההתקדמות היוונית מהירה כל כך שאינם מספיקים לאסוף את שלל המלחמה הרב. דעתה עוסקים בזה נשים וילדים. אמש נודע באתונה כי מתלקח קרב לאורך הזית של 150 ק"מ המשתרעת מן הים

האדריאטי עד לגבול יוגוסלאביה, בהזית זו פועלים עתה 150 אלף יוונים‭?. ‬במספר מקומות הצליחו היוונים לחצות את הנמר י קאלאמס. בכמה _גקודות הובקעו מקוים _האיטלקיים‭'. ‬_באהזור פינדוס לא באו היוונים וה שבוע שלם לכלל מגע, עם האיטלקים. — לכ כך מהם ממהרים האיטלקים במנוסתם. בנסיגתם הם מציתים ושודדים ערים וכפרים. העתון "אל דסטור" משוה . את גבירת היוונים במלחמתם לגבורת _הסודאנים נגד האיטלקים בגבולות מצפ־ניים של מצרים. והעיתון הםעודיסטי מסיים: מי יודע?אילי נזכר. גם אנהנד לראות במהרה את המצרים עומדים כאיש אהד להגן על ארצם לצד _אהיחם הסודאנים בצפון ובדרום.

: תו3נן יקוננ8ר־ ‭200 :‬ הרוגים 800פצועים .

, ל ו נ ד ו ן' 17 (ר• י‭(. ‬ הודעת רשמית אומרת: : בליל ההרעשה הכבדה נהרגו בקו־ בנטרי 200 איש ונפצעו : למעלה מ־‭. 800‬ זח:הרב"הפוזות ממד‭_^, ‬שחששו •מקודם ועוד הרבה פחות_:ממה שדימו מגרמנים:כי הצ־ ל?_ון ‭;:;‬בית‭:;;". ;,. ;^£‬־ ‭?^-. -, :_^::1:;;: . ^;. _^-‬ י_^

גבורת היוונים מעוררת הערצה

גבורת היוונים מעוררת בעתונות?המצרית את הערצתם. של אי, שים חשובים במצרים. במאמר ראשי ב"אהראם''כ־תרמיריט גאלי ביי לאמור: ‭,, ‬מה‭"_-‬שמדשך יותר את ' הלב' ומעורר את י ההערצה במלחמת מיוונים זוהי העובדה, שהם אינם מעלים לגמרי על לבם את הסיכויים לתבוסה. בחרב ובדיבור הם עומדים בפגי אויביהם מבלי י להתחשב עם מד, שאלה האהרוגים יכולים לעשות להם אם יצליחו להיות מנצחים. העולם מתפלא למראה מעשה הגבורה הזה. ואמנם' יש ליוונים ממי ללמוד: ממסורות הדורות שלהם תם שואבים את רגש הכבוד שלהם והגבורה הפטריוטית. מעלות העמים אינן מתבלטות אלא בשעת הנסיון. י העם הזה הביא בחשבון את העובדה שאי'

אפשר להבטיח את ההיים למי שמעמיד את עצמו ואת נוהי־תו למעלה מכל בחינה אהדת. א־תו עיתון מודיע, שהסבלים באת־נה החליטו שלא לקחת שכר הובלה בעד חפצי הקורספונדנטים הצבאיים האנגלים. ובאותו זמן' כתבו החולים בבתי הבראה _באתינה למצביא מיטאכסאס והציעו לו להקים "גדוד מוות" באמרם שהם מוכנים כולם לבל קרבן, מכיוון שבין כך ובין פך חייהם בסכנה.

רוחות מנשבות _ביוגוסלביה

מתמניםמפקדים" הנוטים להתנגדות מזויינת ל"ציר‭-. ''‬ איפור . המפלגה הפאשיפטית x

אתונה‭17, ‬ (רויטר‭. (‬חוגים יודעי דבר באתונה ־ עוקבים בהתעניינות רבה. אחרי. שינויים' אחדים שנעשו בפיקוד יחידות צבאיות אחדות ביוגוםלאביה. סבורים, כי בשינויים האלו בולטת הנטייה להעמיד בראש את המצביאים, •המצדדים בעד התנגדות מזויינת אם תותקף יוגוםלאביה ‭.. ‬החוגים הרשמיים מביעים את השתתפותם בצער העם היוגוסלאבי אחרי הרעשת מוגסטיר ע י'י האיטלקים. מדגישים שיו־ גוםלאביה ויוון מעצמות ידידותיות הן מאז מכבר. מיניסטריון הפנים היוגוסלאבי י דחה את

בקשת המפלגה הפאשיסטית להכיר בה כבאירגון חוקי , הואיל ודבר זה. יעמוד " בניגוד לענייני השלום הציבורי‭. "‬ מנהיג המפלגה הפאשיסטית, מי שהיד. פעם מיניסטר המשפטים הוגוסלאיי נעצר בעיר מולדתו סמדררוגנו. בלגראד‭17, ‬ (רויטר‭. (‬שום הופצצה מונסטיר' העיר היוגוסלאבית הקרובה לגבולות יוון. נגרמו למעלה מ־20 אבידות בנפש. רק עתה מתגלה לקהל בבלגראד לאט־לאט כי היקף המתקפות הקודמות היד. גידול משהודיעו בראשונה, והקהל יודע מיטב מי מרעיש את מעיר היזגו־ סלאבית.

מסורת יבנה תחודש יבנה

קנתתוווג‭"0‬ תקעה יתדות mm יבנה "

מפלוגה. הדאשונמ מהברי. קבוצת "רוד־ גס" של הפועל 'המזרחי יצאה בשבוע שעבר לאדמות יבנה המסורתית על מנת להתחיל בעיבוד האדמות. החברים יצאו למקום. , כשהם‭. :‬מצויירים ־ ? בכלי עבודה, טראקטןר‭.. ‬ ומכונות חקלאיות. משטה ' מעומד לעיבוד' כולל?למעלה מאלף דונאם. כידוע. נמשכה גאולתן של'אדמות יבנה שנים ךבוי‭.. ‬נשיא. הקרן •הקיימת, מר מנהם אוסישקין. חלם זמ . שנים על גאולת האדמות ההיסטוריות האלו. ועל הקמת מוסד עליון למצע ‭/'‬התורה במקום שבו הרביצו תורה ד' יוחנן בן זכאי ותלמידיו. חלקות חלקות‭. :‬נגאלו האדמות ורק לפני זמן קצר אופשר ריכוז האדמות לשטח אחד. למפעל גאולת:אדמות יבנימ ולמקמו‭, ;‬ממוסד 'התורני העליון נותנת את ידה קרן גוץ ז"ל. הקרן התחייבה לכסות את ההוצאות להקמת המוסד: והסתדרות המזרחי — לקיים את

, המוסד ולפרנסו‭:. ‬ ־ • ‭. -??- .. . -‬ סמוך למוסד זה תקום נקודה חקלאית שלי הפועל . ממזרהי הדתי‭:. ‬•התברר כי מבי חינות הבטהון והמשק מחייבות קודמ . כל את הקמת הנקודה היישובית. קבוצת? ־ *דוד־ גס" בפתה תקומ, הוותיקה מבין קבוצות הפועל _חמזרהי נקבעה מטעם המרכז החקלאי של ?הפועל המזרחי וממוסדות המיישבים בגוף הראוי להתיישבות 'זו מבהינת הוותק והכושר המשקי. אמנם עדיין לא אושרו התקציבים להתיישבות זו אולם המרכז ?החקלאי של הפועל המזרתי מקיומ כי המוסדות המיישבים יאשרו את התקציב ' לאחר שבעליות . מאהרונות בצפון. לא שותף הפועל מדתי. קרן גוץ ז"ל. מוכנה לעזור למוסדות בממון מעליה הזאת. יציאת הפלוגה הראשונה " של חברי קבוצת "רודגס" היא צעד ממשי ראשון ליישוב האדמות. הפלוגה מתהילה כבד בעבודתה.

"זמן" _ח1ש באוניברסיטה העברית

י פתיחה חגיגית של שנת הלימודים החדשה

בנוכחותם של חברי חבר־הנאמנים של האוניברסיטה העברית (מ. אוסישקין, ש. טשרניחובסקי , ג. פרומקין, " ד"ר ד. ו. םינאטור‭., ‬מ. קרנר‭. (‬חבר מעובדים המד-עיי-ם- של 'האוניברסיטה' תלמידים וקהל רב — •פתח אתמול 'בשעה 10 בבוקר נשיא האוניברסיטה ד"ר יהודה ל. מאגנס, את שנת הלימודים החדשה. תחלה . הזכיר ד"ר מאגנס את הנפטרים בשנה שעברה — את הפרופיםורים שמואל קליין, אשר גולאק, צבי דיזנדרוק ויעקב מאן•, את מעובדים מאדמיניסטרא־ טיביים: פרופ' י. ט"פליץ, א. ברגר, וש. אבירהמי;כמה סטודנטים: _בייניהם צבי פרלמאן קרבן ההפצצה בתל אביב: חברי חכר !הנאמנים: ד"ר כדרש (פנחס) אדלר, שמואל אונטרמאיר וא. מ. לאמפורט. ד"ר •_מאגנס מקריא אחר- בך מבתב־

ברכמ של יושב ראש הסתדרות הסטודנטים, מר יוסף שטרן, שהתגייס לצבא, בשם הכותב ובשם חבריו, שנתגייסו לצבא. ?בראשית נאומו שלח ד"ר מאגנם ברכתו לסטודגטים ' המגוייסים (כ־40 איש) והביע את המשאלה, •שהשלטונות ימהרו ויגבירו את •שיתוף היישוב במאמצי המלהמה. בהמשך הנאום עמד מדיר מאגנס על יעודו הרוחני של •האדניברסימאים במלחמה זו, שהיא ‭, '‬המהפכה המהירה והמעמיקה ביותר מכל מהפכה שראה האדם מאז היותו‭?)... "‬־, נאום יבוא‭. (‬ פרופ' א. ה. פרנקל עם תום נאומו של ד"ר מאגנס נאם פרו י פ' א. ה. פרנקל, הרקטור . היוצא. פרופ' פרנקל ציין מתוך סיפוק, שבשנת (סוף בעמוד אהרון)

בגל ‭!!1‬ ־־ שלי ה"ום:

מאמרי מערכת‭':‬ אגררולזמומיה . כ. שלישי _הבאלקאן . י מהן גונתד היהודים באיטליה יעקב _לשציינםקי "בזרם שפתי על הקמת לשכות עבודה כללית י — ר אפיי עם היריות אפרכסת בנקיודות י היישוב

‭ii":" ;‬ י MP ‭?'‬_־ ‭?;‬_־ ?_־ ־ ‭m ;‬ . ‭:-. . ‬_מי־תשון ־ ‭.. ‬תש"א פ' ?חיי . שרה שמואל א' "יו יפמות צ'

Monday ‭1 940 NOVEMBER ‬

הח' יוסח דינר

שליח התנועה ברומניה הגיע בדרכו לארץ, לקושטא.

הגרמנים טיבעו אניתם

מכסיקו 17 (רויטר) אנית ממשא •מגרמנית "קריגימ טבעה הבוקר. טובעה בידי מלחיה.