⁨⁨הצפה⁩, 9 יולי 1940⁩ — . מסיבהלכבוד ־ _חונ ש.ו‭to. ‬ [⁨כתבה⁩]

. מסיבהלכבוד ־ _חונ ש. ו‭to. ‬

לסבלו את עול ההוראה בעיר העתיקה בירושלים ־

עם הטלת עו ל־ההוראה על הרב שלמה דוד כהנא בעיר העתיקה בירושלים, נתקיימה ?ביום ראשון אחדי הצהרים מסיבת בביתו של יושב ראש הוועד של יהודי העיר העתיקה, מר א. מ. ווייגגארטן_, ?שבה השתתפו — נשיאי הרבנות הראשית לארץ ישראל;הרב יצבי פסה פראנק, אב"ד!בית הדין הספרדי בעיר העתיקה, באי כוח הוועד. הלאומי, הסוכנות " 'היהודית, וועד הקהילה, המועצה הדתית, המרכזי העולמי שלי המזרחי‭., ‬אנשי העיר . העתיקה, ועוד.

המועצה. הדתית שעל יד וועד הקהילה פנתה להרב ש. ־ד. כהנא, ששימש כאב־ בית־דין בקהילת ווארשה‭-, ‬ בבקשה — להתיישב בעיר־ העתיקה ולקבל'על עצמו ' את עולההוראה בתוכה. אחדי שהרבנות :הראשית של ארץ ישראל והרב צבי פסח פראנ ק, אב"ד, הסכימו ' , שהרב •כהנא ' ישמשי בא כוחם בעיר העתיקה ‭— ''‬ נאו, > הרב כהנא לבקשתה של המועצה הדתית‭.. ‬ החגיגה נפתחה על ידי ' הריב משה אום־ - י טרובס ק י_, שתיאר את אישיותו של הרב כהנא ודיבר על התקוות הרבות?שהקהי- ' לה תולה בו: 'להחיות את ירושלים הע־ ; תיקה. אף על' פי שהרב. כהגא שימש כראש ?בית דין בקהלה הגדולה ביותר באירופה (ווארשה מנתה בזמן האחרון יותר מארבע

מאות אלף יהודים) ‭. —‬יש לראות במינויו בתורת רב בעיר העתיקה בירושלים מעין _י עליה‭.. ‬כי גדולה היא חשיבותה ?של. העיר העתיקה. המקום נאה לו והוא נאה למ י קום. יוסיף ה' שנות חיים ארוכות להרב ויזכה להקים את הריסותיה של העיר העתיקה. מר!הרב הראשי לארץ ישראל רי"ה הרצוג הביע את שמחתו הרבה, שהרב כהנא נענה לבקשתה של המועצה הדתית, דיבר על ערכה הגדולה של ?הרבנות בארץ ישראל אף על פי _שאוכלוםיהי _מועטים — הרי חביבה־ למקום יותר כת קטנה בא־ •רץ ישראל ' מאשר סנהדרין בגולה‭—!‬ איחל לו הצלחה בעבודתו הנאמנת למען י •היישוב היהודי. הרב הראשי 'לארץ ישראל, ' ראשל"צ, רב" י צ מאיר חי עוזיא ל , דיבר ־על הישיבות הגדולות שעזבו את י "העיר בה דוד חנה‭:"‬ •עליהן לחזור עכשיו לעיר העתיקה‭,. ‬חרב עוזיאל סיים בברכה כפולה: . לראות את

י ירושלים בגוייה עלתלה ואת קהילת ווארשה בתקומתה. הרב צבי פסח פראנק, אב"ד, אמר , שהיישוב בעיר העתיקה הולך ונחרב. הוא זקוק מאוד לחידוש ולהחיאה. הרב כהנא? התעסק הרבה בהקמת חורבות: הוא־התיר עגונות, הקים ליתחיה י בתי?ישראל שנחרבו. הוא מאווה להרב כהנא, שיזכה לד־ אות גם בהקמתה של חורבת ירושלי ם ‭. "‬ הרב. מאיר ברלין בירך את הרב כהנא בשם המרכז העולמי שיל. המזרחי והביע תקווד‭_-"‬שהרב כהנא ימשיך בעיר העתיקה את המסורת של ישיבת וואלויז'ין ויפיח י רוח חיים. בתוך חומות העיר‭. ".. ‬ הרב יהודה לל הכהן פישמא!בירך בשם הסוכנות היהודית (הריב כהנא היה הרב הראשון שנבחר מטעם יהדות פולין לסוכ־ י 'נות היהודית‭(!‬ והזכיר את ההייאתו של היישוב העברי בירושלים העתיקה על ידי הרמב"ן ואיחל להריב כהנא, שאף הוא ילך בדרך זו. " •דיברו עוד: הרב חזן (ראשישיבת ' "פורת יוסף‭, ("‬הרב אזולאי (עדת הספרדים בעיר העתיקה‭, (‬יצחק דוד מאן (וועד

הקהילה‭, (‬הרב יוסף וורטהיים (רבני פולין‭, (‬הרב א. ח. צוובנך (המועצה . הדתית‭, (‬ ד"ר ש‭.. ‬ב. פלדמאן ובעל האכסניה ‭. —‬ מר א. מ. וויינגארטן. י לבסוף ענה ' הרב כהנא למברכייו. " הזכיר את הקשר ? החיוני, שהיה לו י תמיד עם רבני ארץ ישראל והביע את תקוותו, ־ י שעל ידי התיאת העיר העתיקה תסתיים פרשת• התלאות והסבל ותתחיל פרשה חדשה של תשועת ישראל בארצו. ובעולם כולו. עם תום החגיגה ביקרו •הנוכחים את. בית •המדרש שלאור החיים‭, "‬שבחצרו " קבע הרב כהגא את דירתו, התפללו תפילת מנתח בחורבת־ ר' יהודה החסיד. מר י. אמדורםקי, גבאי, ה"חורבה‭, "‬הביע את תקוותו י, שרבה של -העיר העתיקה _ץקבע את מקום תפילתו ב"הורבה ‭..... "‬ י י - , הרב ש. ד. כהנא 'הוא היום בן. שבעים. נולד ביאנובה אצל קובנה. למד בוואלו־ דין. חתנו של ' הרב קלפפיש, ראש בית דין של ווארשה. בהיותו כן 22 התחיל, משמש בווארשה בתורת רב. היי ? ה הנשיא" הראשון של "אגודת ישראל" בפולין, אבל •פרש אחר כך •מה"אגודה" והתקרב למז־ " דחי‭. "‬עבד למען הקרנות הציוניות. הקים משרד לעניני עגונות והתיר מכבלי עגון כעשרים אלף ' נשים. " • '