⁨⁨הצפירה⁩, 3 פברואר 1927⁩ — וורשה [⁨כתבה⁩]

וורשה

חגיגת יובלו של הד"ר נה דוידזון בבית _האסמןי• היהודי י

(ס)ביים י נ' בערב . נערכה באולם הגדול שבבית האקדמי היהודי חגיגה _אינטימית יפת לכבוד יובלי של הדיי ר נח _דוידזון, אחד מנרי הבית האקדמי ' )נמלאת לו חמש ים שנה. הנש‭>>‬ חיח יבש‭, "‬ כלי משקאות חריפים, וכת• ומשים * איש, מגדי הבית חאקדמי ועםק' יס חשובים, לקחו בו חבל. לנשיא תמשחה נבחר ' הסינטור ט. קרנר, שנשא , לכבוד בעל היובל' נאים נלהכ, _להזכירו את עבודתו המסורת והנאט* *ח במשך רבות בשנים בתנועה חציר _4ית ולטובת שפור מצבם של תאקדטיי *ים היהודים בוורשה. אתריו נאמו _עיר _ןזד"ד נרשון ליין, הציר , הדטנלס, העויי דך נ. טינקלשטיין' ח ל?לוויטה' הד"ר נייפונר והאינז י יגר לשטשינסקי. נאטי איד . _מבאי*כח האקדמאים הסטודנטים

סרלין בעבדחתז טינץ ועוד? אחר תשמיעו _תלמידי _תקונסוץנטר־ ריון הוורשאי , נרי חגית האקדמאי, טיטלטאן (כניד) יקאלצקי (פסנתר) קונצרמ נהדר יאחר בלו הקרואים כמסבת ידידים ליד חשולחן תערוך עד שעה מאוחרת בלילח. בעל היובל חביע את"כ את תודחו תעמוקח לרעיו על רחשי הכבוד ותחבן{ שחס הוגים לו יעל תשתתפס בשמחתו זו ולקול שירת _* חתקיה" נתפזרו חקרו" אים מתוך מצב רוח מרומם• מעני( הוא, שעם יום הפתח חבית האקדמי תקע לו חד"ר נח דיידזון שם את דירתי ועבר להתנודד בין תאקדמ" איים היוצרים עם כל בני ביתו, שעלי* חם גמנות גם הותנתו יניםתי, אשתי ובתו של הגנרל תריסי הידוע רוזםקי •

חגינת סיום"הספר הנהדרה של , הסד של אמתי

(ם‭. (‬ביום נ' תוחנה באולם החברה * סומך נופלים" (אירלה ‭(6‬ ברוב פאר !זגיגת סיום־הספר של חברת " חסד של . אמת‭, "‬את הספר נדב לחברת חכך ל. ועד ת' ראנדמאן. אל חחניגח הוזמנו ‭!20‬איש מנכ* _3די וורשה ומחשובי עסקנית היחידים. וזעו"ד שאטנשטיין פתח את החגיגה ותזמין אל מקום הנשיאות את ר' $אבתי ברגמאן' הפרופ' מי שור, הרב* נים מיכלזון' קאנאל, פימנר' ה' י . שטיקנולר 'וצירי סניפי " חסר של אמת" מלודז' ביאליסטוק' רארום' ווילנח ועוד' שבאו לחורשה לקחת חבל בשמ* !חת " חסד של אמתי' הוורשאית• נ אי*

פיס חגיגיים לכבוד המאורע נשאי חעו"ר שאטנשמיין, הפרופ ‭' , ‬ שור, חרבנים מיכלסין וקאנאל יה זדונסקי טלורז. אחר שידר החזן שרמאן בלוית מקהלה• ותזמורת מזמורי תחלים אחרים וקומפוזיציות שונות של אמנים יחי* דים מפירםמים. כל הגאספיס יבדאשם' ח ברגמאן גתכבדי אח יי ב בכתיבת אותיות חסיום ומתרומותיהם נאסף* על אתר סכוס של 2000 זחיכיס לטובת החכרת בעלת השמתה. אחד ישבו הקרואים אל השילחן והטי בי את לבס מתוך שמהה ימצב* רוח מרימם ער השעה השמינית בבוקר?

תסציב הסהלה נמסר כבר למועצה

(ס) ביום ד י קבלה סוח*סח_* מועצת ךקחלח מאת הוער את חצעת*התקציב . שלו לשגר' 1927• במכתב הרצווי לתק* ןויב מבקש וער הקהלה ?מאת חמועצח _$קבוע לו לפי שעה סרוביזוריון 'טל תקציב למשך ל חדשים עד שתתאשר ו_?צעת*תקציבו' כדי שלא לגרום לו ;עכוב בעבודתו. ביחד עם התקציב נתקבל עוד מכתב

מאת ועד הקחלר!ובו הוא משיב על קובלנותיו של גשיא המועצה חציר קירשבדוין ברבר יחסו של הוער אל המועצה וההלטותיח. המכתב מטפל אחת' אחת בכל השאלות שגגע בחן ה' ק_^רשבריי?ומנמק בכל מקרה את התנהגותו של יעד הקהלה. במכתב זה תדין נשיאות מועצת הקהלה בישיבתה ?הקרובח.

ההלטה בעתה

(ם) לרגלי הטפיל. הרב שהתחילח העתוגות היהודית בזמן . _האהרון לטפל בעניני _דיני־התורה המתבררים בבית וער הרבנים בין איש לאעתי התקיימה גיוס נ' בערב בביתו דו_&דטי על אחד

הפרנסים התיעצותיגל ־ אחרים _מחשובי הרבנים בוורשד, ובח הוחלט לכלי לתת מהיום והלאה לר&וריזי"ם שי העתינ-ט דריםת־'הדגל בבית וער הרבנים בשעת 'התברר הד"ת שם.

יובלה של אגורת הרוכלים בוורשה

(ס) מרכז חרוכלים קבע לקוח תחי* דש הזח את חגיגת י'ובלה של אגודת וזרוכליס היחודים הדאשונח _ בוורשה _$מלאת ח!שנים _לקיימח.

_כמו־כן ההליט מרכז הרוכלימ_^ייםך בהקדם האפשרי קואוסרטיבה . םיפןו' גית גדולת ' לממכר סחורות לחבריה הרוכלים _וההניגים.

יסוד תיאטרון עברי בוורשה

לפגי ימים מספר התקיימה ועירה _אינטימית של עסקגיס ציוגיים צעירים יבח הוחלט לארגן בוורשה תיאטרון עברי. הידיעה ע"דיסורו • של חוג דרמטי

עברי עוררה חתענ־גות מריבת. בעלי האיגיציאטיבר, נגשו לממש את מפעים• מתוך תקוח ואמיגח בחצי לחתו?

לבואו ?גיל ז'בוטינםםי לפולניה

(ס) בקשר עם בקירו הקרוב של ז בי* טיגסקי בפולנית מוריע תועד המרכזי לחםתררית הציונית בפולנית' שאין דו כל שייכות לאיניציאטיבה של הבקיר ויזה ולא לסדור הוצאתו לפעולות. הועד המרכזי קובע' שז'ביטינסקי בא לפולניה על_=מנת לנהל תעמולת לטובת הפדקציה הרביזיוניסטית _ישדי _יא גוררת אחריה התפלגות חרשת וקרב חדש בתוך המחנה הציוני, דבר' שהועד חמרכזי רואה כו ביתור בשעח זו' נזק רב לתנועה.

הוער חמרכזי מתייחם בשלילה לאיי פן תפיסת השאלות הצייניית מצד ז _י ביטיגםקי יביחור שאלת הסוכגות היהודית. אי לזאת לא יקח הוער חמרכזי ולא שום אמדה ציונית בערי־השדה כל חבל בכל מה שיסודר בקשר עם בקורו של ז י ביטינסקי וחברי ההסתררוח הציונית בכל מקום ומקום יכריזו בהזדמנות חנאותר!על עמדתם תפדינ־ ציפיונית בשאלורנ המשמשות סלע _המחליזקת.

הטלגרמה של תודה מאת הגנרל דידס לה'לויטה .

‭()‬ ס נשיא חהסתרדות חציינית בפו* לניה ה' _לויטה "קבל אתמול מאת הגנרל דידס את הטלגרמה חזאת: " א. לויטח נעלה!הנני ממחר להביע לו בתירנשיאה של חהסתדרות

הציונית בפולניה תודח על רגשות החבה -ותקורבה שיזראח לי בשעת בקורי בוורשה. מתוך עונג רב אזכיד תמיד את דבר בקורי זה' הנחשב' כמדומני ' בכלל למועיל‭. " ‬

השתדלותו של מרכז הרוכלים לטובת יהודי גומבין

(ס) משלחת של מרכז חדיכליס כוורשה בקרח את מנהל משרר האוצר שבמיניסטריוףחכספים וחשתרלת שם לטובת חרוכלים היהירים בעיר גומבין, שמשרד האוצר המקומי שם הטיל עלי* מס מסים כבדים מנשיא* מבלי להת*

חשב כל*עיקר במצבם הדחוק יותר ב. מגהל משדר האוצר שם לב ל דברי המשלהת והבטיח להפחית מיר בהרבח מקרים את מכסת המם ילעכב לפי שעת ביתר המקרים את האקזקוציח' בחלקו את חובם לשעידין?

ועידה בעניי העברת השהיטה לרשותה של הסהלה

(ס) ביים ב' התקיימח באולם שלטון הקהלת ועידה משותפת של חברי ועי ךת השחיטה ומשלחת של קצבים במס* מר ששח אנשיט עט ה"ה קילגיצ'אג* סקי וקליין בראשם. חועירח נתכנסח על*_סמך השיחה שחיתח בין אחד מחב* 1י ועדת השחיטה עם חקצביס ישבח מטר לי תלת' שיש להט לקצביט תכי !גית מםוימה, שתוכל לשמש מוצא גענין תטטיבך * של ' העירת השחימח. _לרשותו של שלטון הקהלת.

בים בשאלה זו. הס מתגגרים לדבר בועידה הובררה עטרתם של הקצ* מסירתה של השחיטח ליד שלטון חקח־ לה _ותכניהיהפשרה שלהם מצממצמח בזה' שהם מציעים להגהיג תשלים מיוחד לטובת חקחלח מכל בחמח שהוטח. חברי ועדת השחיטה חודיעו או' שאין תכנית זו פותרת כל"עיקר את עצת חשאלח ואתרי שקלא וטריא במשך כשעה נתפזרו תנא @ &_פיט כל* עומת שבאו.

אזהרה אהרונד. מנית

‭{0}‬ פישיעת ‭90_^6*‬ _*מתלקו_* ןלהםות צבודית שע_>ץד מימון תקתלה דונו תשובותיהם

; שי מלכו *מאומנים _וכוועצת תאגוחמ חםחפסיוגליות _י בדבר חלוקת _חטהם להבריחם מנצר כים. מרכז מאומנים תוסיף לעטור על דעתו למסור לו את חםחם ויחיא ימלסו בין חבריו?מועצת תאנורות תפרו* טטיונליית הודיעה לעומתו עפ"י חטל" פון, שחיא סומכת על של'טון חקחלת, חנם שאין היא מסכימת-לדעתו?חוחי לט לשלוח לשניהם אולטימטום. שני ולדרוש מחם תשובת בדורה עד יום ג' בשבת חבאח? באותה ישיבח תוחלט פמו"כן_*שצומ !על חשבון המתלת 6 חולים עניים ?במי

_, וזטרפ* ־של‭4$_^‬י‭*^‬ו‭' >*‬ ט1ויפא* ועכע * _מיווטבחו_^ ‭" " ‬

הועידה במיניסטריוז בשאלת יסות שר המשרד _לכהינוז זהב וכסף

(ס) מיניסםריחיחטםחר תזמין אליו לועידת את חסקציח של צורטי"זחב וסוחרי־שעוניס _שעלייד מרכז תסוח* דים, כדי לשמוע את דעת© כשאלת

יסודו של תמ'ארר הממלכתי לבחינת תזווב וחפסף ויתר מיני המתכת היקרח*

ברור המשפט הרהביליטציוני של הרב שפירא ז"י

כפי שמוסרים, עתיד משפטי חדהבי" לימצייני שיל הרב שפירא ז"ל מסליצס לתתברר שוב מחדש בביח"ד המחוזי חצבאי בוורשח בסון* תחודש מרץ.

בקורת המשפט נועדת לממשות עוד לפני שנח# אלא שטחעדר עדים נדחה בריר המשפט לזמן בלתי_*קםוע.

אספה בדבדי מס"המהזור במרכז הסוהרים י

(ס) אתמול התקיימת . באולם _£ויכז הםיחרים אספה אינפורמציינית בעניני מם*המחזיר. המרצים היי י חסינטור טדיסקר' חציר ורשליצקי , חשופט פרי־ רה ואחרים. חט בררו לנאספים‭"?‬ י כיצד ' עליהם להתנהג בפרעון תמס ־ הגזבר

בחעירם איתס כמו"כן על הסכנת חגרו" לד. הצפויה לםותריס בעקב חתתחדות העצומה שמשמח בתוכם. הגיאמיס קראו את הכאםטיט לחתל מהתחרות זו לטובת עניניחס תם.

הסכסוך מסביב לההלטת העיריה בדבר הוואלו־ ריזציה של הלואות־העיר

(ט) כידוע, קכלה חעיריח לפני ימים מספר תהלטה בדבר היואלורי* וציה של _הלואותיהעיר מימי הכבוש הגרמני. החלמח זו עורייח התמרמרות מרובה בקרב בעל מניית התליאות לרגלי השער הקטן בזהיביס שנקבע להן למניות אלה• ועדת התקציב שעל* יד העירית דנה בענין זת בישיבתה יים ב ג• _ויועץ־העיד ה• שרשיבסקי, _שחשתתןז גס הוא בוםוהיס, תודיע ע"ר התרנזיתם חגרילח של בעלי ממניות נגד מועצת*תעיר' שנפתחת לקבל את הצעת _דיעיריח בנידון זה. בעל?המניות בטוחים" שערך _חמניות• תיפחת. מדעת במרה מרובה מכפי‭-. ‬ערכם האמתי. לאית מחאה נגר החלטה זי תודיע‭'?‬ ח שרשיבםקי ' שהוא מםתלק מתעודתי

להרצית על תחקציב של מחלסת הכט* פיט שעליי־ ר העידית לפני מועצת" העיר. היית והתקציב צריך להיות התום ומאישר במשך שביעיים ואין ככר בכדי לבחור במרצה אחר, נמצאה הוערח במבוכה רבה. חבריה נסו להש‭--‬-פיע על' ה שדשיבטקי לשוב ט מםרובו יאולם ללא היעיל. חבר הועדת ת' קרנר הציע אז חצעת פשרה‭'-‬ שה' שרשובסקי יעביר על רעתו ויסכים להרצות על . התקציב בתנאי, שבישיבה הקרובה של מועצת תעיר תועמד על-תפרק שאלת . בסודת ־ההחל" מת הקודמת של?מועצת תעיר ברבר הוואלוריזצית של ניירות המליאות הגוכרית. מהצעה נתקבלה פת אחר?

תשובה שלא מז הענמ

‭), ‬ס) מרכז הרוכלים פגת בשעתו. אל _מיביטטריין. _הוזשהלה ‭. _^‬ •פתזבי'ד בדבר תעמולת ! . המורים • בבתררם ש9 הממל' כה לפגי תלמידיה* _צקנות אח סנא'ייהם רק בקיאופרמיכיית ‭:?‬ שלהם יבחנויות • תגוצרים. עכשי נתקבלה מאת המינים* טריון תשיבה יבה הוא קובע, שיפה עוד שיט המוריט בהטיפם לפתח את הקו"

איפרטיבית של' תתלמירים_, כי זחו אתר העיקרים תפרגוניים שחטיניט* טחון‭, .. ‬ מסתמר עליך. י ובנוגע לתעמולה חא_^טישמית_/ ־ הטמנה _: רק נגד . בעל תתנויית חיחודים‭. 1>_'‬מעיר חטיניסטריין, _שוןעםולה זו אין כינתה אלא לתמוך בתוצרת האד"ו יתוצא ‭. (?) ‬

יצא שלם מבין גלגלי הרוז-טראס

(ם)מקרר. מזעזע תחלת ומבדח בסו" פי קרח אתמול בערב ברחיב קרמליצ' קה לפגי הבית ! מם_! ‭:'‬ נער יהודי כבן חמש נתקל בעברי _עליפני חמר* צפת וער שהספיק לקוט הגיה קרוך טראם בכל מלוא טחיריתו יתנער אבד בין גלגליי מבלי לחראית. העובי ריס והשבים קפאו ההתיהם למראה המחריד ואילם ער שתם עומדים ותו' הים מהלהלה נראה הפעוט מעברו

חשני של חקרין, כשהיא זיחל ויוצא מבינות לאופנים‭... ‬כעבור רנע נצב כבר הנער על רנליי_* שלם בניפו' ורק שריטות אהדות נשאחו לו על פביו יכפות ידיו. הוא חית נפחד ונרעש _ בטדת כזו, עד ששכה לגמרי את שטו יידע להגיד רק את מקימ מגורי תוריי, ברחוב ניבוליפית 42 יאחד תעובדים- יהשביט העבירו לשט.

תכגית הלמודים בבתי _יהספר העממיים העבריים

עם התפתחות בתי־הםסר העבריים מיסודה שלתרבות" געשית ' שאלת תכגית־חלמודים " _בבתי־הםםר 'האלה לשאלה _אקטואלית וגם ' חמירה כ‭*^‬ר. חקישי היאבזר _־_^ כי י י_^נח מסגרת קבועה ע"י המיניסטריין לחשכלת ללמודים _בבתי־הםפר העממיים הכלליים, וגם על בתי־חספר העבריים מומלח החובה להתחשב עם העיקרים חיםיריים שלה. יש לשמור על מערכת*השעות חקביעה, על היקוי התכנית של חלמודיס חכלליים ויחד עם זה לחקנית לתלמי* דים ולתלמידות את השעור הקביע של חלמורים העבריים' ער שבצאתם מבית המפר חעממ'י יהיו מדויגימ בידעות עבריית רחבות גם בשפה' גס בתנ"ך, נס בהיסטוריה העברית ובו‭,. ‬ הועדה הפדגוגית המרכזית שע"י תרבות ‭" "‬ מטפלת זר' זמן רב בשאלת

התכנית הזאת. מטרתה היא ליציר את טםוס ביח"ס העממי העברי , עט תכי נית . קמעה יח_^נונית. הועחז י' הזאת י עווב|־ת"עך תנה את ' התבניות _־ י " לשפה העברית'יילתנ"ך/ י _להיטטירית " הכללית ־ יהןןבדית' לגיאוגדפית הכללית, הפולנית ישל _ארץ־ישראל. כל התכניות הללי נשלתות להבד*תטוריפ שבכל _ביתיםםד עברי, בכדי שיוכלו לחוות את דעתם ולהעיר את הערותיהם. עתה נגשת הועדת הפדגוגית לעיבוד תתכ* ניח ליחד הלמודים בבית"ס העברי. יש ל קוות' כי לקץ שנת*הלמודים הנוכחית תהייה כל התכנית מעובדת לםרטיח ואז תוגש למיניסטריון לאשור' בכדי שתוכל לשמש תכנית חוקית לכל בתי*חספר העממיים העברייט שלנו במדינה.

אפידמיה הגיגית במזרהי לכבוד המלאכות ‭.. '‬הארצישראלית‭, : ‬

הציר לטייהו הרב ברוט מליםנה, ־ אלי ‭* _^‬ מלך גויפלד והבדי המלאכות: הרב משח אוםטרובסקי, ר"ר שמריהו לרן' שמיאל טשרניביץ ודוד בו1_עבוי. חכניפה לבעליי שקל צןשנת תרפי' י .

־תוער המרכזי לחםתדרות " מזרחי" בםולניח' עורך במוצאי שבת י מבאח, בשמינח שעות בריוס באולפמזרחי י טלומצקיז ‭!3‬ אקרמיד. חניגית " נדילה לכבוד חברי חמלאכות האדצישראלי'ת. ינאמו: הציר לטייס ה. _פרבשטיין,