⁨⁨הצפירה⁩, 2 פברואר 1921⁩ — בש דות ר ת ס י ם ‭. ( " ‬ [⁨כתבה⁩]

בש דות ר ת ס י ם ‭. ( " ‬

לתוך _תעלומת/ ולכן _^אין טעם אס ילדים פות_*מ מנסים לכחד את האמת תחת לשונם — הכל גלוי ל"פ&ושקדר‭... ‬ ליד התחנה התגלתה מיד לעיני הפביבזו הרוסית הטהורה. מ1לט חי עמד לפני "קאצאפ" רחב-כתפימ ונמוך־ קופה;הפנים כאילו _נקפאו בהבעה אלמת אחת, העינימ *קמות/ י ורק בלורית ראשו ושערות זקנו הרהב נעו ק_3ת לרות ‭*9x9*91‬ י מצלצלת השפה הרוסית. נשים זקנות וןוע_^דזמ‭199x0_, ‬ שמלות ת_*־ות ועטופות _ממ_&הות *בעמי־ווו, _מתמלכות על _הע_* הרמבה. ועל ה_^_לבמדים תנדולימ' _בתיימינוז על _תבונית השדה‭19099*9%, ‬ אוו9דת 3דולזמ ומאירות: , האחות הנוצרית ־ העולמית‭. "‬ • וורינן ב‭*?‬ם1 נסע יום קודם

לאבירה" השביה שלו — לבריטיש קולומביה‭. ;‬הוא ובני הפמליה שלו; בלעדיה* לא יזוז. בשירה ובזמרה ובברכות מאליפות לוו אותו חסידיו ואגשי־שלומו. גברים, נשים וסן* מלוים אותו ושרים;בצאתו ובבאו תקדמהו השירה העממית_* חבל מאד שאחרתי הזדמנות ‭— *99‬ העירו הרוקח של העירה ובעל חגות המרכלת הגדולה — שביהט מ_&חיגו ב"י יוצא?י רוסיה, והדבור הרוסי עוד מי בו1והם. בבית'המרקחת, נתנו לי את השעור הראשון בתולדות _הדוכובוריםן בני ברית ושאינם בבי-ברית בשפה אחת ובדברים אודים: ‭119**%‬ _דמיזחיד!כיום הוד, נחלק המדמה' האו'ד לשנימד העובדים _^דייץ בקבוצות_, והמתבדליפ; העובדים כל ‭'199‬ לע‭8_^‬ד. האחדמיס* 999 ע_*ר, ולכל ‭99x900 199x9‬ יש כבר ‭©^‬_ו_^ומ'ל ?שיו# ו‭_*_1‬סו_60יב_^ל דוקא מ0ין_, מובו_*ין ודדאשתימ _המומיקיע 19 _במסרת ימנה ‭0"_$9‬ ודלי_^ וי _• להם רק לחם לאבל ר*קמ*די ללב‭. * ‬

על פני בית המרקחת עברר ‭_'_^‬_מ• _מובילימ יפים, זזו. אחרי• זה!הגברים נודבים ואינם מצוינים במלבושיהם, י הנשים חבושות לראשיהן מטפחות צבעוניות שופעות ועולות מעשה גג י _- המלבושים מבי־ קדם והאוטומובילימזווג משוגה. בית־המרקחת התחיל מתמלא _אורחינו והשפה הרוסית' צלצלה פד" בלב ערבות קנדה, כמו בתל־אביב בשנים. הטובות. בחנות המרכלת הט־ולוד הורוני את הפרק השני בתולדות הדוכובורים, חייהם, ארחם-ורבעם, המוסר הנעלהאם שלם בחייהם;לפנים‭—, ‬ זבד לא נשאר לו כיום הזה. הצביעות שליטה בכל ומכל. המטדב בעצמו — זמ הקדוש ומעלה -־ אינו אלא‭"_?‬צר* קטן השולע _שלמוך בלתו _מגבלו כ‭_*2‬ רכוש מקהלה העבד ‭- 1939919‬ והנהו מיליונר[ עהדיו, לאמר הקרובימ לו, שולחים חד ברבבות‭, '‬הרחוקים־—ידיחנו באלפים‭0, '‬ח_0 הברים "מועלים" גפרומומ. אסור לאבל _בשר;האמור

הוא רק למראית. עין, ובחשאי — זוללים;אמור לשחות משקאות _הריפיפ, _ובחדרי־־־הדדיבב משתכרים. כל הדבריע _שהפרמריפ המתבדלים. הקרויים "אינ‭--‬-דיבידואליסטים" עושים בגלוי, יעשו בגי* הקומונה בחשאי. דוגמאות־ חיווה הנה האחת אחרי* השניה. הנזד החבות מלאה־ קונים וקונותד ועד י אשר הרופא, ציוני ומזי• אליםט_, יוליך אותי לפרמדוו, אוכל להכנם בשיחה עם מי שאחפוץ‭,. ‬הנה פרמרים אינדיבידואליים, שפרשו מן הקומונה ואוכל לחקר על הכל. הנני מוצג ע"י איש;שיחי־, ידדדי' פקהי ורך־ המזג, כי הוריי ארצי־ישראלי הבא ללמוד 3989 דדכ?_הדוכומדימ — ללכת בדרכמ- אמ היא 1 טובה, או לבוד־ דדך _^דת־ א3נ רעזד היא. ואני" מכנס בשיחמ _ובגישה הראיעונו‭— 1‬ אשר באה בשנים שעשתה _מ־ך פמ‭0*19999 99*90 -^?‬ _הז־ח־ת ליבולימ הטובינג מדו_^ יגאה הי* _גמזי‭'_^‬מונה? איו חיים עט. ואין יוש־ ' ו_^ךחופש.

על הכל הגיח את ידו הקממ פטושקה. עשרים שנה עבדה בקומתה _תממןייעד • את כל כתותיה. בעלה מת, נ_^יאוו לאחר, וגפ הוא שבק חיים לכל חי, השאיר ילדים‭-, ‬ שצריך לדאנ ‭*090‬ • הילדים אינם שלה, אבל יתומים _ הס, בלי־ אבי ואם, והיא חיבת לחידת לחפ לאבד. היא בעצמז — בדפב שנותיה מאחוריה, בת חמשים_, אולם, ברוך השם, כתותתז לא• עזבוה. פםושקה קם‭!*‬את ידו בבואה לבקש את עזרתו לפידור היתומים. בידים ריקות הלכה לפלח את האדמה, וה' נענה לד" לכל אחד ואמר י מהילדים יש _עבשיו , כווארמה‭. *‬לה אין עורך ברכוש, ‭91x311831‬ לזקנה ‭*01091‬ בנים?אלי קבר לא: תוביל אח רכושה, אולם הילדים זקוקופ. לעין צמרה. על כתפי מי יהיר _סמדכיע *יומר* ‭, 7x9 91*09. ‬ גוזל מז הדבים•_, היד מילימ ממכניס, חלו ‭*11090‬ והחג _ק0ך 19 ידו להושיטי להם עזדזז_^ דמצגד-במרכבומ _וסוסיה _ובאוטומועילימ ובבתים גמדריט

‭. _^‬ צ*וגי.

_עמת ו י ר ידות .

כמהלך 11 שעות ברכבת _מוויןמג נקנדה נמצאת י_^דיגן העירה;זוהי , בירת" הדוכובדים בהבל הפלחה, גירת הבל הנטעים נמצאת בבדיםיש לומביה, על חומי האיקיגום השקם. ווריגן — העידוד נקדאת על שמד *ל מנהיג הדוכובוריס, שהיה מעונה ־וםיד, בתחילת התנועה _הדובובורית בבתי'האםורים _ובערבות םיביריה;היה מד מחסידי טולםטוי או 53 _טמלמידייו• _ענוייו _ויסוריו הקשים קדשו אותו ואת שמד בתוך עדתו_?ביהוד התדבקו בו 990 המאמינות כ•* רוח הקוד*־ *ולעת מ‭_%_8). !‬שקח" זהד כנוי-התבת ‭*09‬ ואמהות מאימות על ילדי מפון?ן _ג‭8*‬מושקה" הרואה נסתרות ומודד ‭{*‬ _לכיוון, תר‭"*‬א, א—ה.

1ז1ותה_, ורועה נשים‭... ‬מה נשאר בקומונה זוז דוכובודיות — תחילתה 99 צדק וחופש, ועכשו גזל ועוות דין ‭.. ‬ _כוזארמה‭*'‬ בלתי תלויה באחריםוודי" תכלית. אתם. חפצים _* אחנשציבדר 9ובו_^ בל תעשו קומונות‭, ?‬כ_^ארמות* תנו לאנשיכם- נ כל אחד קוצר את פרי !בודתו — זהו הטוב שב"כווארמדר. האדמה פה דשנה_, אמ כי האקלים קשה. לרוסיה היו שביט, אלמלי התופש חיה מובטח וה"סולדצינור היחד, עוברת מן העולם. במשפטים קצרים וחותכים דברה וושת-המיל ‭, 1‬זאת!מרץ וכה עלומים מביעה כל תנועה ותנועה שבה. _פדמרים מידים מהמתבדלים עמדו והקשיבו, הקשיבו בהנאמ רבה!_באזדוניה קלה על. שפתותיהם הפליטו הערות קצרות _מניגות ‭!_$3‬י , הרועה ו_&דרו‭. *‬להם, _3ד1ך השם, טוב שנבדלו _£ן ה_^ה מוין מושל ו‭^&‬אז ‭©! *69109‬ום עדין ‭18!‬ דוכנריםף הם, הם מדיכוברים ו‭_£*‬_טתימ. דוכובוריות — פירושה תופש,

וחופש ממש!והחופש האמתי הוא השולט' במחנה המתבדלים ולאי בקהל הקומונה‭.. ‬ 2 עם הרופא נסעתי לבית קומתה. בני הקומונה־ מפוזרים לפלוגות, כשש או עשר משפחות גרות בכל ממון, בתוך מרחכי-העדבה _הזדועהי חטה עומד בית בעל שתי דיוטות_, דומה לבית הפועלים בדגגיה. למטה הדר האוכל והמטבח ואולם כללי־. למעלה תאים‭*'‬ למשפחות* כל משפתה ותאיהתיבת נח‭... ‬ בבית שודד נקיון. עסוקים' במקרה בבדק. כל* הבית נבנה ע"י?מרשים שלהם?יד שכורה מהחוץ לא היתד, פה. עמיו *נוגעים בצבע אדום את הרצפה והדלתות. הכל כמעט ‭*39x0‬ אמד. ספסלי עץ ארוכים צבועים־ צבע ארוס _מםודריגו §הדד מאודזויט לאורך לקירות. דוכובור אמד בא בימים בעל זקן ק*ד ובלורית ארוכה קבל אות8ו; אליו נטפל שני, צעיר ו&_גול _יג דיצמ* צעירות לבושות שמלות כפר רומי

וילדים לבושים קפטנים נכנסו להקשי3 לשיחה. האולם הזה הוא, כנראה, גמ בירדהילדימ. ב " תאים" למעלה נשארים רק הפעוטים בערישותיהפ. הקומונה, מובן שאין לחלוק עליה ואץ דופי בהן ברכוש פרטי אין הס, הנמצאים פה, מודיה. לוט לשבע ובגד ללבוש — ומה לילוד אשד, עוד בימי חלדו. כלם יחד מעבדים שטח אדמה, את היבול שולחים ל"אופראוו־ לעניע‭/'‬ ומשם מקבלים קמח ושאר צרכי אוכל ומלבושים;כל אחד ואחד מחויב להכניס בעין כמות תןנואה ידועה למהסן הכללי‭'. ‬ גפ ע\ל _^ בעלי המלאכה חלה חובת מם ידו_#ן כפדומד" שבשנה של _האחדוגה הטילו_^יל כל חבר תשלום 569 דולר _^כםף או בשוה כ־סף. הועד, שאינו מכבים ‭1313©‬ מה; זוקפים לו לחובה, מליו לפרוע את מוב1 בשנה הבאה‭_*. ‬ןומכי-ייר ־יש להם פ1בימ מאד ומרוימיפץסד* מה לזרוע* איך לעבד את _האדמתי איזו מכשירים מיבש ‭13 —‬ ה_*ןדו‭19992 8‬ _וממשרד הראשי‭I. ‬

מכונות וכלי-עבודד, נשלחים להם. עובדים עפ"י רוב בםזיפיפ, וגם מעט בטרקטורימ. טכונוו*דישמ גדולות יש להנ4 כל שנה, לפי היבול•, מטילים על החברים להכניס לאוצר הכללי תבואה כדי שויו של סכום ידוע בכסף. בחדר האוכל מסדרים הכל לפי תור ידוע. הנשים מבשלות לפי התור המגיע אליהן. בשר לא יבא לפיהם, ומשקאות חריפים — הס מלהזכיר. ' פיוטר בעצמו יבקדמ מזמן לזמן ‭.. ‬הבל _י_" שהאדון לא פגשו. אתמול הלך לבריטיש קולומביה. אחוזות גדולות יש להם שמד" גגימ ופרדסים. במי-הכיבוש לעירות — שם-עולפ יש להם; השימורים' אין דומה להם, מה"או• כדיאוולעניע* שולח"מ גפ לחם פירות דנ־־דים. זעה הצנצנות והקופסאות _היפו‭^!‬ _^ן ה_^דות בעצמם איני יכול לדאות. עכשיו נמצאות בבית רק _קופאות ריקותי-את המירות יכולימ לד_^ת ע"פ הציורים גדבוקים לקממאמ‭.. _^‬ _מנו_^ט _מי‭8*‬ _דיפ אין צורך _^מ.

הנה למעלה חדרי השנה־, הילדים משחקים למטה. בית-מרחץ רוסי, רוסי ממש, יש להם. בשבתות מסיקים אותו, במורד הגבז3ה נמצא הוא‭—, ‬ בבקשה, אס יהיה ‭*9‬ הילדים — שפתם רוסית‭, '‬ אנגלית אינם שומעים ואין להט, האבות, רצון ללמדם שפה זו. אולם הממשלה מכריחה לשלח את הילדים לבית-הספר הכללי, ויש _דין־ודברימ. הפרמריפ שיצאו מן העדולפבר שולחימ 9909 בניהם לבית-םפר זר, והאנגלית כבר _שנודת בפיהם. אמ מרוצים הס מהמצב — ברוך השם. האדמה נענה, שגה ‭0%90‬ אב_5 המיט, יש לחשש, ילכו מאתנו. ?דוש‭—*'‬ישומו אס יודה חופש. פיוטר הםטית להחזירם שמה. מזמינים אותנו ל_0עודו‭. 1‬ריח הכרוב הרופד נודף, הכל רוסי — הכלים, התבשילים, המדד, מי_^וש_^ ה1ש‭1**‬ בםקרנגח 0םי?ג_*ייס בנו _חםםייבין•, אדם קל פודה בלמיי מעירות הב"שניות. זוגות צעירים ן_^ו"ומ עס_^ א*עמ_^_ם־ ל"איש ת"ז 48_יג‭>—^‬_בבית ב0ד תטי.

מטה רחבד, לרחב כל החדר כמעט. וערי י שה תלויה עליה. נשאים בלי צרמוניות דתיות, ובפרדים, כשהזוג אינו עולה יפה, בלי " חבלי פירוד יי מיוחדים. בני הנעורים באיפ להוריהם להתבדך‭—, ‬ יחסל כדוד־ נשיאים. האסם־ מלא;השדורד זריעיפ, וחיבר_? מבסיזז לעלות יפזז;טרקטור חדש _הביז^•, הנה הוא עומד במחסן, ומתכונבע להביא יותד גדול;ממינת-הדישה היא גדולה וזקוקה היא לכתות גדולים _^ הסוסים—םוסיפ אבירים, כלם לעבודה ולא לטיולים;יש עגלות גם לנסיעה; אולם אוטומובילים אין רשות' לרכשן באוטומוביליס־ נוסעים ‭?1‬ בני'לויחו של פיוטר ווריגין‭... ‬ ובדרך מ3ימ הקומונה עד העידמ עוברים אנו־ על חוות בודדות — אלמ 3ן תודת "המתבדלים‭*, "‬ בנינים יפים מתנשאים פעל פני?מישור הערבה. המינים ה*להי ‭0-‬ם8ר לי איש שחזיצצו במשך חמש השנים ה*חחמת$ המינים האלה—מוסיף מוא—הס פרי האדמה;עשר ורב טוב צ‭*_0‬ן שמה 5 _ומצרימי _גנותיממ _כאייו יד 9901990 _ושהבת: מ נה , תקל _ופדםץ_^ ‭9*39 19) ‬

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩