הצפירה, 3 יולי 1862 — Page 1
הכןקח בווארשא ????*•??•???•* לשגוז 3? ©0 רו"ב לחצי שנח 80 • 1 • לרבע שנח . 90 שכר מודעות , כל שורה _$ ק' המקח מנומער אחד 10 קאפ'
בערי המהנה לשנת 4. 5© רו"כ לחצי שנח " 8. 88 לרבע שגה " 1. 14 בארץ רוסיא , יתוסף עוד '_?50 על כל רבע שנח 4 בעד קאווערטען
תכן הענינים
דברי שלומ ואמת מאת חט'יל - חדשות ~ _סגולות האיר מאת המ'יל - מאמר עליהכחות הפועלימ בבריאה מאת ר' קאלישער - נחש הצמחים א"כ קאמלאן - הודעה -
דברי שלום ואמת
>י ? יי — . . יי —•9* :ר• וא*ניך תשמענה דבר מאחריך לאמור זה הדרך לכו בו כי תאמינו וכי _תשמאילו (ישעיה ל) בנומער 21 העבר העתקנו את כל תוקף פקודת הממשלה בדבר משפטי היהודים בארצנו, וראינו כי עין של הסד צופיה עלינו לטובה ', להרים קרן ישראל ולשים לנו שארית בארץ , כי הפץ. הממשלה הוא לפרוק מעלינו עול הפקודות הישנות אשר נשאנו מאז, ותחתיהם תשים סדרים חדשים ומשפטים . צדיקים אשר נזכה בהם ככל אזרחי המדינה המסתופפים בצלה/ — ומה הממשלה שואלת מאתנו חלף חסדה וטובה ?כי אם להשכיל על דבר אמת למלא חובת י המדינה ומשפטיה כיתר עם הארץ, לפלס נתיב ישר לחנוך נעורינו על דרכי ההשכלה והמוסר , ללמוד לשון המדינה והמדעים. הנחוצים לכל איש הבא בברית החברה המדינית , להסיר מסך המבדיל בינינו ובין אהינו יושבי הארץ. הזאת, למען לא , נהיה עוד כגרים בארץ נכריה וגוי בקרב גלי, חוקה אחת ומשפט אחד יהיה לעס כגר וכאזרח הארץ.
ואתם נדיבי העם חכמיה ראשיה וזקניה' בכל מקומות מושבותיכם , החלצו לצאת בקרב אהיכם ־בהה דעת ועצה , לסקל המסילה ולהישיר הדרך אשר תנחה אותם על מעגלי הצדק וחפץ הממשלה , לפקוח עינים עורות , ולהגיה אור אמת במעונות החשכים למען יחזיקו בטובות החדשות האלו על דרך נכון ? וצדק_, בל יעבטו אורחותם ויעקשו את
הישרה.. י — כי תבואו לשבת במעצות בחירי העיר, הפלך או הגליל, לא תכירו פנים להטות דבר אמת לצד הפרט נגד הכלל> ולא תגורו מפגי _*יש להביא במשפט על כל נעלם
מעיני היועצים , אל ירך לבבכם לבקש משפט צדק בכל דבר זכות אשר נתנה לכם הממשלה, נכה האמת והיושר תהיה דרככם, ועיניכם תהיינה פקוחות על כל דבר טוב ומועיל אל הכלל—. וכי תקנו לכם אחוזת נחלה בארץ , או כי תבואו. לשבת במקומות אשר סוגרו לפניכם עד כה, שימו אל לבבכם כי הזכות ההדש הזה נתן לכם לחסד ולא לשבט_, אל גא תסיגו את גבול רעיכם הנוצרים אשר גבלו להם שמה , אל , תצרו אותם, במשלח ידם ומסחרם, ואל תתגרו בם להשחית את נחלתם אשר נחלו להם מלפנים , כי. לא להרע לזולתכםהטתה הממשלה עליכם הסד, רק להיטיב לכם, על כן השמרו לכם לבל יהיה הזכות הזה למטה רשע בכפיכם נגד אחיכם הנוצרים, אשר דרשו שלומכם *טובתכם לתת
לכם ניר בארץ___, וכי תתאספו יחד לשית עצות בדבר בתי הספר והחנוך לבניכם , אל תשעו בדברי שקר, אשר ישיאו אתכם השומרים הבלי שוא , להדיחכם סן הדרך הטובה אשר ייטב לכם ולבניכם _, ולא תלכו בדרך עצתם להיות בידכם הדת באיךדעת ;והאמונה באיךתבונה . ואתם הרבנים יושבי על מדין/ * תופשי התורה וראשי הדת , לכם לדעת את אשר הזמן דורש מידכם כיום, לא עת לחבק ידיכם ולשכת בירכתי ביתכם , אל תעמדו מרחוק , י בעת אשר רוחות שונות מפעמות בקרב לבב אחיכם—_.. התיסדות בתי הספר והחנון' לנערי ב"י הוא ענין גדול ונכבד למאוד , יסוד מוסד אשר עליו נשען עמודי הדת והאמונה _,
חצלהת העם ואושר המדינה. אל תקשו לבבכם מתת יד לאחינו המשכילים , להקים עמהם בתי םפרבמעצות ודעת _, אשר יכונו על עמודי התורה והחכמה, ולטעת עץ הדעת בכרם ה' צבאות אשר ישא פרי לגאון _ולתפארה • -~ זכרו הראשונות אשר היו לפנינו, בעת אשר קמו אנשים חכמים וידועים בארצנו, ויבקשו להם להקים בתי ספר לנערי ב_"י ובהמ"ד הרבנים לתורה ולחכמה ,, _^אתם-נזורתם אחור ותעמדו י מנגד , לא הטיתם שכם אחדלעשות עמהם בעבודת הקודש, ותעזבו את המפעל היקר הזה בידיהם, אשר עם' כל־הפצם הטוב לא מצאו חיל להוציא מטע ה' להתפאר __ ותרגגו באהליכם ותדברו עתק על אחיכם. הישרים בלבותם , כי נטו מן הדרך הישר בעיניכם וחפץ כפיהם לא עשה פרי., וידי טי
מכתב עתי משמיע חדשות בקרב עפ ישרון מכל הדברים הנוגעים להם _בעניני המדינה , דברי חכמה ומדע , יריעות העולם והטבע. יוצא לאור אחת בשבוע , 'מאת חיים זעליג םלאנימםקי