⁨⁨השקפה⁩, 5 פברואר 1904⁩ — המשה עשר בשבט [⁨כתבה⁩]

המשה עשר בשבט

‭'' ... ‬בחמשה עשר כשבט — ר"ד• לאילנות‭. "‬ הייתי יוצא מחדרי עטוף בגדים חמים להתבונן אל האילנות ולמשמשם ולהוכח, המלבלבים הם באמת או לא ל — והחרף בכל עצם תקפו — ב" חצי שבט‭. "‬השלג שורר בכל הארץ. הנגית, החצריס, הרחומות, האילנות — בכל אשר תלך העין רק לבנת השלג המבהיק. הקר יחדד אל מפי מבעד הבגדים החמים המכסים אותי , ומאדים את לחיי וצורם את אזני מבעד הכבע היורד עד העינים. ועמיק במחשמתי חיל ך אני מה " חדר‭, "‬שזה עתה הלקו לגו־, לכל חתלטידים, תמרים, צמוקים וחרובים, שהגירו לנו עליהם , י שהם גדלים שס, בארץ ההיא‭. ', ‬ש שמה הוא היוס ר"ד. לאילנות, שמה האילנות כעת אומרים שירה, מתפללים תםלת ראש השנה — ונחתם דינם אם לנץ ציץ ולפרה פרה או ליבש ולכול‭... ‬ וכמה היית• עורג אי הארץ ההיא, להתאחד כתפלה עם האילנות ההם, לברכם, כי תחל להם שנה חדשה וברכותיה, לאמד להם, לאילנות שבארץ ההיא: "לשנה טובה תכתבו‭—!"‬ _*תלמידי היו באים אלי, אל חדרי, עטופי בגדים חמים, פניהם ולהייהס אדמים, ראש חטמם ירקרק— אדמדם‭-, ‬־ והיו באים;בשמחה, בלב דופק ובאיזה חרדת קדש. הג היום — ראש השנה לאילנות ‭—!‬ בהוץ הקר נורא, _ישליג _שלג רב, השמשות מכוס ־ ות עצי כפר ייי ופרהים משונים, ותלמידי יושבים ושומעים בגעגועים גדולים על אדות

הארץ ההיא, שכעת, בעת הקרה הזו, שמה ינצו הנצנים, ישגשגו הנטיע י ות, התמרים יפרחו, תפוחי זהב יבשלו, ששם אין קסא1ן ואין י הרף, אין קר וקרה, ורק אור וחם ואביב החיים _לאילנןית‭... ‬ י י ואוכלים הס, תלמידי, את הצמוקים ואת התמרים, את הסציעות

ואת החרובים, שהם להס פירוש מספיק על אשר שמעו אר י ות ברכת הארץ, מרגישים הם את טיבה של הארץ, את יפיפותה ומתגעגעים אחריה מתגעגעים לדבר אל האילנות:לשנה טובח אילנ י ות חביבים ‭, " , ‬ יי אילנות טוביס‭!"‬ י והנה ראש השנה לאילנות אחר, כלל אחר‭... ‬ יום י צח ונעים, י1ם אביב. השמש מהממת ומלטפת את כל המ י ון התלמידים אשר מלאו את הרח י וב הארוך. וחתלמידים מכתי ספר שונים- תלמידים גד1ליס_, וממוצעים וקטנים ופעוטים ופעטיות. על פגי כלם שמחת האביב וגיל הנעורים. כלס מדברים בשפתם "־ שפה זרה לי ולקמץ תלמידי הה י ולכים כמאסף לכל המחנה, ומדברים אנחני בשפתנו, שפה המוזרה לסביב1תינו‭... ‬והולכים א נחנו בסך — שנים , שנים. המגגנים הולכים לפנינו ומזמרים וממלאים את כל הרח1ב שטחה וזמר. ואהרי המזמרים הולכת עגלה רתומה לשני פרים, אבירי טירול, שראשם מעוטף זרי פרחים שוגים וירק דשא. ובעגלה כל מיני פרחים י וזרים, כל , ירק דשא ועשבות ;אחו‭—. ‬ וחול ך מחנה הקטנים הזה אל העיד, ששם יתנו היום י חיים חדשים למא י ות ולאלפים עצים חוץ רכים הי י ום יכתבו בידי האלה בספר החיים חרבח נטיע י ות _;הקטנים רכות שמחכים ליום י זה‭—... ‬ והנה הרבה כל המחנה אל טיש _י ור רחב,

יגשו כל אחד מחתלמידים חגד1ליס ועד חקטניס ועד הפעוטים _והסעוטין־ת אל הלקת השרה ההתשה זהמוכגח לדבר ועשויח גומות גומ י ות שעל שכבו על חאדמח גטיע י ות רכ י ות, ואחרי תפלה , ידן קצרה — אהה, לא תפלת העברים ‭— I‬ מהרו התלמידים מקטניהס ועד י גד י וליהם לנט _י וע עץ רך במטא שלפניו והמהדרים הוטפים שנים — שלשה ונ י וטעים וממלאים את הגומן־ת עפר תחוח ומשקים איתן מים י — ־ ול שמהה מברכים הם את העצים _הלולדיס: . לשנה טובה, ובק אילגות חכיכים. תזמ ותגדלו בחג משפחתכם שתפרה ותגדל והיתד!

ליער עבה ורענן‭—!'‬ י אשרי העם שנוטע לו נטיעות בתוך ארצו‭—!‬ ותלמידי עמי ה י ולכיס ונוטעים אילנות באדמה זרה, ארץ לא להם' ועלי ־־־ לבי דוי‭—!‬ וזוכר אגי את געגועי אל הארץ אשר ש ם, ואל ר"ד. לאילנות אשר פה‭... !‬ את כל יפי לקחו להם כני יפת, גם את יפיפותו של שם !החג הוא שלנו וזמנו* בחמשה עשר בשבט — והם החליפוהו ביום אחר ומתפארים, כי להם הוא. וכל מנהג ט י וב שקבלוהו ממנו הרי הס מדקדקים ב י ו י י ותר מישראל. ואל אמנם, הם, היושבים בארצם הם , י המבינים את ערך החג הזה — ר"ד. לאילנות — הס מרגישים את

שניהם לאהב את הנטיעות הטביאות ברכה רבה ותועלת גדולה לארצם!הם מאלפים את תלמידיהם ובניהם כי ידעו ל בחר בעצמם ובכל ירק למינהו_, לצאת לפעמים מעפוש האדר העיר י וני ולהתקרב אל האדר אשר בשדה, אל ברכת הי‭—, ‬ והם אשר מקימים את החג כהלכה כל שנה ושנה והוא ה י ול בכל עיר ועיר , ך ונקנה, עירה ועירה ובפרט כפר וכפר‭—. ‬והילדים מחכים לחג כאל טלק1ש, מתלוננים לי ו ושמים את לבם להכין את תועלת הצמחים ושרשיהס ומתכונים להוסיף י נטיעות בכפרם, במושבם, כארצם‭... ‬ אשרי הילד שניטע לו נטיעות מת י ארצ י ו! וך ואני ותלמידי היינו ה י ולכיס שנה שנה ונ י וטעיס עצים על אדמה זרה, אדמה טמאה‭.. . ‬

ומאז הייתי מתגעגע לריח לאילנות ממש, לנטיעת אילנ י ות באדמה טה1רה_, אדמה חביבה ויקרה!שמה — הייתי ח י ושב בלבי — שמה כאמת ר"ד?לאילנ י ות הוא ביום חמשה עשר בשבט . אין צרך

להחליף את הזמן חהבוע מימים עתיקים, שם האילגות משגשגים בעת הזאת, ביום שלנו, יען כי החג בעיקרו משלנו הוא. אבותינו ידעו איך להוקיר את האילנ י ות וקבעו להם חג כפני עצמם. שם — כך הייתי חוזה — שם בודאי החזירו את העטרה ליושנה, שם נקרא היום הזה לא ‭8_'7‬ג< •‭1)0111‬־‭£!‬ כי אם בשמו הנכון, ובודאי עושים אותו חג גדול. התלמידים בלוית טוריהם הולכים ומטעים עצים על אדמתנו אנו, אדמה ה ביבה ויקרה. והארץ הנשמה מקבלת בחבה את הנטיעות שמביאות תועלת רבה לה, שממהרות את האויר, שמביאים את הטל — שמזכירים לאדם, כי עץ השדה הוא חי‭... ‬ומכרת תודה היא , האדמה, למורה ולתלמידיו המחיים אותה, הטיפים אותה, המכסים י אותר. שדרות עצים בציה וערמות הול‭—... ‬ וכשבא זמני לבא ולהשתקע בארצנו החביבה לא עלה בגורלי להתישב במושבה, שש0 יכלתי לקים את המצוד, הזאת ־־ לנטיעת

עצים כר"ה לאילנות — אלא קבעתי דירתי כעיר, שמלבד השפ היפה אין בה כל יפי ואין זה מעין ארצנו היקרה‭... ‬ ומקנא אני בכס, הברי המודים אשר במושבות. י מה מאד יכולים אתם יד י הים את המנהג הטוב, היפה והמועיל הזה !מה נרהב הכר הזה לפניכם, לתנך את בנינו ולקשרם באהבה וחבה אל אדמתנו ונטיעותיה‭/, ‬להראות להם על מקור המנהג הזה מימי קדם, ושבימים האחרונים לקחוהו גס העמים האירופיים. מה גדול החג -־ בהשיבכס ערך לארץ הנשמה את נטיעותיה ופירותיה, שנשלו ממנה זה ימים כבירים. באמת יכולים אתם להתגאות ולומר * אנחנו נטענו עצים בארץ, אנחנו טהרנו האויר, הרבינו הטל המרוד. את כל יבול‭—. ‬ נתנו לעס ישראל אויר צח מנטיעותיו ואילנותיו י‭... ‬וידע עמנו, כי האדם השדה עץ וכימי העץ כןנוימי עמנו. ופרחו העצים ותחיה הארץ וישגה גס עמנו* ‭... ‬ מפגא אני בכם, טורי המושבות‭—!‬ . _ ח. ל. זוטא. ‭====‬־

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩