⁨⁨חרות⁩, 5 פברואר 1964⁩ — כדורסלן *שראל'ג - גבור ספר רב־מכר על תקופת השואה [⁨כתבה⁩]

כדורסלן *שראל'ג - גבור ספר רב־מכר על תקופת השואה

צעיר ישראלי בן ‭, 23‬שחקן נבחרת ישראל בכדורסל, נתגלה בגבות של הספרערום בין זא- " בים" — רב-המכר מאת ברונו אםיטץ, על פרשת פעוט בן 3 אשר הוסתר על ידי האסירים במחנה הריכוז הנאצי בבוכנוואלד עד השחרור. ד"ר זכריה צדויג, אביו של איתן, הגר ברחוב מזא"ה 66 בתל אביב, גולל במשד שעה ארוכה את סיפורו הוא ואת סיפור בגו באזני כתב עת"ים. אינני נוהג לקרוא ספרים על ה- " שואה" — אמר ד"ד צוויג, זד, מזעזע " אותי יותר מדי‭. "‬אולם את הספר ערום בין הזאבים" קרא לאחרונה, " כשנודע לו כי הוא מתאר את סיפור בנו. וזה נכון" אמר. " האב סיפר להלן: _סטפן נולד בקרקוב, ובגיל חודש עברנו לגיטו. החלו הגירושים, הכינונו תרמילי-גב משק ובתוכו נשאתי את הילד על גבי. רופאת הגיהו נתנה לו כדור שינה כדי שלא יסכן אותנו ־בבכיו, וכך עברנו בל המשפחה למחנה בבירז'אנוב. משם עברנו ממחנה אחד למשנהו. במחנוח מלם, ואילו במקומות אחרים הס-

ךולם, ואילו במקומות אחרים הםתרנו אותו. לפעמים נשאתי אותו מתחת למעיל-הגשם, כשהוא קשור לחזי. כשהגענו לליפציג הפרידו בין הנשים לגברים ואשתי ובתי _גלקחו למחנה השמדה משם לא חזרו שוב‭., ‬ אני החלטתי לקשור את גורלי בגורלו של הילד — ויהיה אשר יהיה‭. "‬ הובילו אותנו לבוכנוואלד. בכניסה " למחנה עמד קצין ס. ס. גבוה, וכשהינחתי לרגע את השק על חארץ, הבחין בראשו של התינוק המציץ מתוכו. הקצין שאל מי אביו של הילד הבלונדיני היפה. התיצבתי וביקשתי לקחתו אתי לתוך המחנה, תוך הבטחה שאתתלק עמו במנות המזון. הקןיין היסס רגע והסכים. האב סודר בעבודה במחנה וניחן לו לראות את הילד פעם בשבוע. היה הברח להרגיל את הפעוט לחיות בנפרד מאביו לצרכי בטחון. בפעם הראשונה כשביקר אצלו אמר הילד בגרמנית:שלום אדון, מה אתה עו- " שה פחז" ד"ד צוויג השיב:הרי " אני אביך‭, "‬ועל כר אמר סטפן:שלום " אדון אבי‭. "‬ בהתקרב חזית _הקזובות לאזור " המחנה החלו הגרמנים לשלות את האסירים להשמדה במשלוחים גדלים והולכים, ויום אחד הודיעו כי עלינו

להתייצב למשלוח על פי המספר הסידורי שלנו‭. "‬ כאן הציג ד"ד צודג את כרטיס האסיר הפוליטי:סטפן צמיג, בן ‭" , 3‬ במחנה בוכנוואלד‭"... ‬ ידענו שזר, יהיה הסוף, המשיך " ד"ד צוויג, אולם אנשי המחתרת לא נכנעו. עד היום אינני יודע כיצד הצליחו בכך. אבל באותו היום נתקבל הילד בהולה לטיפול לבית החולים של המהנה ע"י רופא, ה-ם. ס. האחראי על בית החולים וכך ניצל מן המשלוח‭". ‬ ד"ר צוויג עצמו הוסתר בבלוק של אסירים גרמנים. בתחבולות שונות הצלחנו לעבור מקבוצה לקבוצה, מבלוק לבלוק, עד אותו רגע בו נכנסו החיילים האמריקאיים למחנה‭. "‬ ד"ר צוויג סיפר כי אחיו הצעיר ממנו הי ביום בבריה"מ. לפני כשנה הוצג הסרטערום בין הזאבים" ב- " פסטיבל הסרטים _במוסקבח, ואחיו, אשד ידע על הפרשה, פנה מיד למארגני הפסטיבל וסיפר כי הסרט מתאר את פרשת כן אחיו המתגורר כיום בתל אביב. הספר תורגם ל־19 שפות והופץ ב• ‭1. 2‬ מליון עותקים ברחבי העולם הספר הוסרט פעמיים — פעם בטל? במיה המזרח גרמנית ולאחרונה ע? ידי חברת הסרטים הלאומיתדי " י. אף. י‭". ‬