⁨⁨חרות⁩, 17 אוגוסט 1962⁩ — W [⁨כתבה⁩]

W

הקוםמונאוטים הרוסים ששוגרו השבוע הקפיצו את האנושות בדרכה אל הירח (בתמונה למעלה) מהן ההבטחות והתקלות המצפות לאדם שיעשה את דרכו אל הירח עוד : בעשור הזה?פרטים מלאים על "מבצע אפולו', האמריקאי,

שגבוריו ישוגרו מכף-קנבראל (למטה‭, (‬ והתוכניות הלוטות בסוד של הרוסים.

— מאת סופ ‭&«. ‬ בזק‭... ‬מבזק ‭73 ... ‬ "ואשינגטון‭— 23, ‬ פוכנות החלל האמריקאית הודיעה זה. עתה כי וויליאפ ת. טיילור 'וברדלי ר. גרנט, טייפי ההלל. _האטדיקאיש, נחתו על פני הירח. השארו בקשר. שימו ? לב להודעות. הבאות‭" ... ‬ מבזק זה, של. סוכנות הידיעות האמריקאית א. פ‭,. ‬טרם הגיע אל עורכי הלילה של ה־ עתונים היומיים ותחנות השדוד בעולם בולו. שכן התאריך המוקדם ביותר ־ של שגורו, אינו, צפוי. לפנל:שנת 1967•‭... :... - ? .. ", ‬ ובכל זאת — כשהאזינו השבוע תושבי כדור הארץ, בדריכות וחרדה, לגורלם של טייסו החלל הסובייטים, נשאו בסתר־ליבם את המבזק הצפוי. הם ידעו‭. :‬מבצע . ענק. רוסי זה, ומבצעים אמריקאים ורוסיים שקדמו לו, לא נעשו אלה למטרד, אחת בלבד — נחיתתם של טייסי חלל — אמריקאים או רוסיים, או שניהם כאחד — על פני שטחו המאובן והמת של הירח. מד. נעשה עד עתה — ומה עתיד להעשות בשנים הקרובות — כדי ' לכבוש מטרה מיו־ חלת זו י

XXX » שלב ראשון במסע & _כוקר יופ הכיפודיפ תשי"ה הד ' דיע קריין רדיו מוסקבה, יורי לויתן ‭" —‬ המיוחד רק להודעות חגיגיות — בקול נרגש: הבוקר בשעה ארבע, שוגר בהצלחה ספוט־ גיק שמשקלו 87 ק"ג. בשעת מסירת הודעה זו חג הספוטניק במסלול סביב כדור הארץ, החלל החיצון‭.... ‬ ץ האנושות כולה נדבקה בהתרגשותו. מה שנראה עד אז כחלום רחוק, הפך לפתע לעובדה. האדם הצליח לשגר לווין מלאכותי לחלל. האמריקאים לא אחרו. לאחר פחות י מחצי שנד. שגרו הם את אכספלורר ‭. 1‬ההבדל במרוץ הטיילם, התבטא גס במשקלי הלווינים. בעוד שהלווין האמריקאי שקל 14 ק"ג, עלה עליו אחיו הבכור הרוסי פי. שבע. אולם עד מהרד. הדביקו האמריקאים את עמיתהם־יריביהם הרוסים, הצליחו אפילו להשיג אותם בכמה וכמה שטחים, שלא נכללו בתוכנית־החלל הרוסית. ושני הצדדים, תוך כדי שילוח לווינים, חיות ומאוחר יותר בני אדם, אל החלל, כיוונו את קליעתם לעבר מטרה אחת: הירח — שלב ראשון במסע העתיד אל הכוכבים.

XXX ‭4? o‬ שלבים אמריקאים ף» ל תלמיד של כית־פפד תיכון, ‭!J‬מכיר. כיום את תוכניות ‭,, ‬מבצע אפולו" - המבצע העתיד להוביל את האמריקאים, כאחד מימי שנת ‭, 1967‬אל הירח. ידוע כי האמריקאים הזרימו סכום של 20 מיליארד וולאר לביצוע התוכנית וכי 200 אלף מדענים אמריקאים עושים הכל כדי שהאמרי־ קאים יהיו הראשונים לנחות על אותו גרס שמיטי קפוא, המקיף את כדור הארץ בנאמנות רצועה. פחות — או כמעט כלום — ידוע על תוכניות הרוסים בתחום זה. אולם נראה, לאור שני השגורים האחרונים של ווסטוק 3 _ו־‭, 4‬כי אפשר כבר לסווג קווי דמיון ושוני כין שתי התוכניות. . התוכנית האמריקאית : e שלב ראשון — הנחתת תיבת מכשירים על הירח. _סיל מסוג רנגיר ינחית תיבת מכשירים על פני הירח. למרות הנחיתה ה־ "קשה‭, "‬ מקווים האמריקאיים, ישגרו המכשירים נתונים מדוייקים על פני הירח. ה־

"זזרות" — תאריך המאוחר ביותר להצלחת התוכנית — (נםיון אמריקאי קודם שנערך השנה, נכשל‭:(‬ סוף. שנת ‭.. 1962‬ e שלב שני — בין השנים ‭1964—1963‬ יונחת בעזרת ה"סורוויור" תא חללי נוסף. הנחיתה הפעם תהיה "רכה‭. "‬ומכשירי התא ימלאו את אשר החסירו המכשירים. הקודמים. © שלב שלישי — הנחתת מעבדה ניידת על הירח. השנה: ‭. 1965‬מעבדה זו וסידרת טיסות מאויישות סביב הירח, בין השנים ‭, 1967 — 1965‬תשלמנה את איסוף כל הנתונים הדרושים להנחתת ארם על. הירח. . יד © שלב־־רביעי _־ואחרוןי‭—. ‬•לכל ?המאוחר עד סוף שנת 1967 ;באמצעות הטיל "נובה‭, "‬ שגובהו יגיע עד מאה וחמישים מטרים, ימריא צוות בן שלושה אנשים בכיוון לירח. הצוות ינחית רפסודה מאויישת אל . עבר הירח. לאחר שורד. של מדידות, שיערכו מתוך תא הרפסודה פנימה, יחזור הצוות שוב אל כדור הארץ.

‭X XX‬ » תחנת-חלל רוסית בדרך ף* עוד ש"מפצע אפולו" האמריקאי ‭_. J‬מבוסס כולו על טיסה הלוך וחזור מכדור הארץ, עם חניית־בי י ניים מעל לירח, מעידים/ כנראה, השיגוריס הרוסים האחרונים, :י לפחות בפרנו אחד חשוב שונות התוכניות הרוסיות מאלה של האמריקאים. דובר רבות על תחנת חלל, כשלב בדרך לטיסה הבין־כוכבית. היתרונות של. תחנה כזו הם ברורים: טיסה לירח — או לכל גרם י שמיים אחר — שתבוצע מתחנת חלל כזו, תהיה משוחררת מחלק ניכר של המאמץ הכרוך _בהחלצות מכה של כדור הארץ. הקושי הגדול ביותר, בתוכנית זו: איוש התחנה, שתעמוד בפני. כל ' הפגעים הבלתי־ מחוורים שצופן בחובו החלל החיצון. אם כי הרוסים אינם מרבים את חדיבור אודות. תוכנית־כיבוש־הירה שלהם, נראה כי טרם זנחו את הרעיון להשתמש בתחנת חלל שתקיף את בדור הארץ. עלול מאוד להיות כי שגור שני'הקוסמונאוטים במסלול דומה, נועד להיות שלב ראשון בבחינת האפשרויות לבניית התחנה בחלל החיצון. מסלולי הטיסה הקרובים זה לזה, שדורי הרדיו בין החלליות — ואולי עוד פרטים נוספים שכרגע, בעת כתיבת כתבה זו, ידועים רק לטייםי החלל הרוסיים בלבד, מקרבים את הרוסים לשלב נכסף זה.

XXX o העוגן הורם, . מה הלאה ן _ף6 אחד מימי שנת ‭— 1967‬ ואולי ‭_«J‬ עוד קרוב מכך — יקבלו עורכי הלילה בעתונות היומית ובתחנות הרריו את המבזק המיוחל. הנחתת אדם על פני הירח תהיה עובדה. ברגע זה תשאל השאלה הברורה: ומה הלאה י מוקדם עויין להינבא על התשובה. אולם נראה כי כיבוש הירח, גם שיצריך עשרות שנים של מחקר, לא היה אלא תחנת־ביניים — תחנה בדרך לכוכבים הקרובים והרחוקים. עד אז _תח־דע חאנושות פרטים רבים ונוספים על הדרך — או הדרכים — בהן עתידים יהיו בני האדם לשייט בין הכוכים. אילם עובדה אחת ברורה כבר היום : כדי שאפשר יהיה לכבוש את החלל יש למבטיח שלום עולמי. כי רק במסגרת כזו — בה תוכל האנושות להפנות משאבים רבים לנסיוגות כיבוש החלל — אפשר היד. להתגבר על בל הפגעים והתקלות המצפים לאדם במסעו ה־ ביךכוכבי. העוגן כבר הורם — התגיע הספינה אל עבר המטרה המיוחלת י