⁨⁨חרות⁩, 12 אוגוסט 1962⁩ — Untitled [⁨כתבה⁩]

הספינה מקיפה את כדור הארץ ב‭88"‬ דקות‭-. ‬ עדיין לא _ידתנ

כמה זמן תשהה הספינה בחלל

מוסקבה‭11, ‬ (ע"צ וע"ר) ~ בגילוי דעת רשמי שנתפרפפ הבוקר כמופקכה נמפר, כי פפינת הלל מאוישת, וופטוק ‭, "3‬שוגרה הבוקר בשעה ‭08. 30 "‬ לפי שעון _גריניויץ ונכנפה למפלול פכיכ כדור הארץ ששיאו הוא 251 ק"מ, דנקודתו הקרוכה כיותר לכדור האר*ז ‭183 —‬ ק"מ‭.. ‬זוית הנטיה של מפלול זה כלפי קוו המשווה היא 65 מעלות.

בגילוי הדעת צויין, כי מטרת הסיסה היא לאסוף ידיעות נוספות על השפעת טיסות החלל על גוף האדם, לבחון את פעולת _חטיים בתנאי חוסר. משקל, לאסוף אינפורמציה מדעית על תנאי טיסת החלל, ולחגיע לשיפורים בשיטת ניווט ספינות החלל, בדרכי הקשר, בהכוונתן. ובפעולות הנחיתה שלהן. "_ןץםטוק ‭"3‬ מקיפה את ברור הארץ מדי 88 דקות ו־30 שניות.

מומחה הלל םוביטי, מר בורים פשניצב, הביע בפני עיתונאים במוסקבה את הדעה, כי טיסתו של ניקולאייב תהיה "ארוכה‭. "‬ עם זאת לא ציין המדען הסוביטי, אם טיסתו של ניקולאייב תעלה 'בארכה על זו של טיטוב, אשר הקיף את כדור הארץ 17 פעמים, תוצ יותר מ־25 שעות. מר פניצב ציין, כי לטיסתו של ניקולאייב נודעת ‭'>‬_ח־ שיבות עצומה‭, "‬לגבי תכנונם של טיסות חלל נוספות בעתיד‭.... ‬ רדיו מוסקבה הפסיק הבוקר באורח פתאומי שידור של תכנית מוסיקלית כדי להו־ דיע על . שיגור החללית. לפני מסירת ה־ ידיעה נאמר למאזינים, כי עומדים להודיע להם הודעה חשובה ביותר. לבטוף נשמע במקלטים קולו של מר לויתן, הקריין מכפר 1 של רדיו. מוסקבה, אשר הודיע בקול חגיגי על שיגור החללית.

מאוהד יותר הודיעה סוכנות טאס, כי לרגל טיסת החלל של המאיור ניקולאייב_, פנתה ממשלת בריה"מ 'ל-

ממשלת ארה"ב בבקשה‭', ‬• להממנ _" מכל! ניסוי גרעיני;העלול לםכן ' /את‭. :‬חייג של טייס החלל.

חתשצ'וב שוחח עם איש החלל

בזמן שביצע "ווםטוק ‭, "3‬אחת מהקפותיו הראשונות מסביב כדור הארץ, ניהל ' ראש ממשלת בריה"מ, מר ניקיטה כרושצוב"יש י־ הה רדיו־טלפונית עם טייס החלל. והרי השיחה, שארכה כמחצית הדקה, כפי. שנמסרה על ידי רדיו מוסקבה : ניקולאייב : "האם הנני מדבר עם _חחבד כרושצ'וב ‭... ?‬בוקר טוב, ניקיטה סרגייביץ. הנני מתכבד להודיעך, שהנני מרגיש מצו-

יץ. כל המכשירים ' בספינת ' החלל , פועלים להפליא. 'הנני גאה. שיש'באפשרותי לבצע את המשימה אשר המולדת הטילה עלי‭. "‬ • מר כרושצוב השיב‭., ‬בקול שהיתה ניכרת בו הרגשת , נצחון‭":‬ . אני. שומע . אותך טוב מאד, והריני מברכך על אומץ ליבך. הידי' עות הטובות' שסיפקת לי י על פעולת ד, מכ" שירים ועל מצבך אתה, ממלאים 'את ליבי בשמחה. טיפה טובה ויישר כוחך‭. " ‬

תנועות ניקולאייב בטלויזיה

כשש שעות לאחר שיגור _חחללית, העבי־ רה הטלויזיה הסוביטית לראשונה. המונות ברורות גדולות של טיסת החלל ־החדשה. בחוגים מערביים במוסקבה הובעה הדעה, בי היה זה שידור טלויזיח "חי‭. "‬ בשידור נראו פניו של ניקולאייב, המכוסים בהלקם על ידי קסדתו. הוא עצם את עיניו לעיתים קרובות, אולם באופן ־כללי נתקבל הרושם שהוא מתלבט במצב חוסר המשקל בו הוא נתון. כל הצופים בשידור הטלויזיה יכלו להבחין במצב חוסר המשקל, שהשתקף בין היתר. באיטיות התנועות, או־ תן ביצע ניקולאייב בשתי ידיו, שנראו כאילו הן תלויות באויר. •בשעת השידור, השתדל, בין היתר‭., ‬לתפוס. גליון נייר, אשר ניתק מ"יומן הטיסה‭', "‬ונתלה ללא תנועה באויר לפני פניו של ניקולאייב. כזכור, לא י פורסמו תצלומי טלויזיה של טיסותיהם של גאגרין וטיטלוב, אלא זמן רב לאחר תום הטיסות. בשעה ‭, 16. 00‬הופיע ניקולאייב בפעם נוספת למשך. שלוש דקות על מסכי הסלויזיד, בבריה"מ. בניגוד לשידור הקודם, ברור היה, כי הר-

גשתו של טייס החלל היא הפעם טובה ב' הרבה משהיתה בזמן השידור הקודם. במשף שלוש דקית השידוד הדגישו הצופים במסכי הטלויזיה, כאילו הם עצמם נתונים בתוך ספי־ נת החלל, בעולם אשר חוק הכובד 'אינם שולטים בו. גם הפעם ראו דמים ' שליומן הטיסה‭?''‬ " שטים באויר, ואילו הטייס עצמו. היה ב־ משך ?חלק מן?השידור. עסוק בנסיוגות לכי רוך . _ולחחזיר למקוקם חוטי . מתכת, דקים, אשר יצאו, כפי הנראה, ממגנטו " פון. בתום השידור הסביר קריין הטלויזיה, בי הטייס סיים עתה את כל העבודות שהוטלו עליו למשך אותו יום, ויש עתר. ביכולתו לנוח. בשעת מסירת הידיעה, מתקרב טייס החלל לסיום ההקפה חחמישית סביב 'כדור ה־ ארץ, כשהוא עבר כמאתיים אלף ק"מ בהלל. החום בתוך ספינת החלל הוא 25 מעלות, ולחץ האויר ולחותו הם כמתוכנן. דדיו מוסקבה אשר מסר על-כך הוסיף, כי ניקולאייב' ניסה עמרכת-של " ־־גהיגה לא־ אוטומטית, סעד ארוחת _צהריים, : ונח במשך שעה.

האדם החמישי בחלל .

אידדיאן גריגוריביץ ניקולאייב הנו האדם החמישי, ־ המקיף , את כדור האת בטיסת חלל. טיסת חחלל הראשונה בתולדות האנוי שות בוצעה ב־12 באפרל 1961 על ידי יורי גאגארין בחללית "וסטוק ‭. "1‬בטיסה • זו, אשר ארכה 108 דקות‭?, ‬ביצע גאגארין קצת יותר מהקפה שלמה: אחת. סביב כדור הארץ; ‭50, 000)‬ ק"מ‭. (‬ ב־6 אוגוסט" של אותה שנה " הקיף גרמן טיטוב ב־ווםטוק ‭"2‬ את כדוד הארץ 17 וחצי פעם, כשהוא עובר מרחק של ‭700, 000 ‬

ק"מ ב־25 שעות. טייס חחלל האמריקאי הראשון היה מייגור ג'ון גלן. ב־20 בפברואר 1962 הקיף גלן בחללית "פרנדשיפ ‭"7‬ שלוש פעמים את כדור האדץ‭135, 000). ‬ ק"מ) ב־4 שעות ו־56 דקות; " . טיפת החלל האמריקנית השניה בוצעה ב־24 במאי השנה על. יד‭. ?‬סקוטי קרפנטר;במשך זמ י ן דומה ‭4)‬ שעות _ו־56 דקות‭. (‬ להישגים אלה אפשר להוסיף י גם את טי־ סות החלל אשר בוצעו:_בק־־ר*ו6מ על ידי טייסי ההלל האמריקאים שפרד־. וגק*סום אשר כל אחד . מחם היד‭', ‬ נתון במשך י כחמש דקות במצב של חוסר משקל. (סיף בעמוד ‭, 2‬מורים ‭(2—1 ‬