⁨⁨חרות⁩, 11 אפריל 1961⁩ — ram לדין את רוצח יהוד וילנה פרנז מווו [⁨כתבה⁩]

ram לדין את רוצח יהוד וילנה פרנז מווו

ניצולי גימד וימה _דודשיס:

‭"'-; _^" |‬_ממיד ‭80. 000‬ יהודי וילנה נותרו לפליטח כ־‭!500-1000‬איש כלבד, י ‭יתדש-'•‬ הושמדו כידי ה‭. :‬י_1ציס. _האחראי להשמדתם פר‭_1;‬נץ פורר מתמיד כיום חופשי כא‭&-, ‬טריה ונושא משרד. השובה כתור מנהל כגק :י ־ * >־_»קלאי" - זאת מפרו נציגי הקונגרס היהודי חעולמי ונציגי איגוד ‭_#*~-?;‬נאי וילנה כישראל כמסיבת עתונאים רכת משתתפים שהתקיימה ‭feBQg - $‬ כתל־אכיכ.

‭- 3‬ *ר ־ א. דיים, חבר ההנהלה הישראלית ‭& J‬ _, ל ‭o-arpsr‬ היהודי העולמי, סיפר על ‭_15*M'‬אמ הקוגגרס היהודי העולמי לגילוי } _מישןייפ _לגרמנייפ, ההיית בארצות שונות nrot_־־ שמות בדויים. הודות לפעולות הללו מסדו עד כה בגרמניה 34 פושעים מבין _ןהדוצחיפ שפעלו _באושוזיץ, והם מחכים _$תה" למשפטם• מקרהו של פראנץ מורד, הוא מיומו במונו. פראנץ מורד האחראי _ןלז_"_מו ההמוני ביהודי וילנה נעצר עוד ‭_iMroaift. '-‬ על _עי השלטונות האוסטריים , ־ממסד _־*_הדער לפותות _הבטתון של ברית > . ד, פנעצלת. הוא נשפט בוילנה העיר בד. י י ‭_^_Pg(‬־‭««_e‬־ פשעיו, ל־25 שנות מאסר עפ rrixsf פרך. _. _?_מ_8_הגדמ שמעון _וימטל גילה _שב־8 כי ‭1945L *_9_V‬ נעצר מורד בעקבות ההוכחות , י _*הו&צאו על ידו, בעיר גייסהורן. כעבור ‭_»: 1‬עות ספורות באו לאפוד אה המהנדס ‭*3‬ י ו_VSHM -בביתו, כחשוד• בהשתייכות לאצ"ל, ^• *שד " ביצע באותם יפים פעולת חבלה בן לרכבת •_אוטטי־ית. כאמור. הועמד מורר ל־ ‭!*‬שפט _־יפופבי בוילנה ונידון למאסר -ו‬‭- \ . י _*עבודת פדך. כאשר חזר מר ויזנטל מ־ ‭?fl _jftr t‬בישראל בחודש נובמבר אשתקד,

נווע לו כי מורד חי מאז שנת 1956 באוט" טריה, לאחד שריצה את עוונו ‭7 —‬ שניס בכלא סובייטי. המהנדס ויזנטל, בשיתוף עם נציגי אגוד הקהילות היהודיות באוסטריה נרתמו לפעולה להסגיר מחדש ' את מורר בידי השלטונות ולהעמידו לדין על סמך עדויות מבין שרידי גיסו וילנה, מאחר שהמסמכים המרשיעים אותו נשארו בברית המועצות. כמו כן גילה מד ויזנטל שמורד נהנה מתמיכה ממשלתית בתור שבוי מלחמה, שחזר מרוסיד. הטוביי־ טית. בטיופ דבריו אמר מר ייזנטל כי מדיניות השילומיפ פגעה קשות במאמציהם של _היזוי־ דיפ הפועלים למען גילוי פושעים נאצייפ ומחבלת באפשרויות לאסוף עדויות אצל ניצולי השואה. מר _תיימ לזר, ממפקדי ארגון המחתרת של גיטו וילנה האיר את תקופת פעילותו השטנית של מורר בשתי דוגמאות מזעזעות: תחביבו האהוב של פדאנץ מורר היה לבקר במפתיע בגיטו, להכנס לבית־מרחץ לנשים, בחברת קציני ה־ם. ס‭,. ‬להעמיד את הנשים הערומות במסדר ולהצליף במגלבו על גופות הנשים הערומות, ולבחור מביניהן קרבנות למשלוח לוופנארי, המקום בו הוצאו להורג רוב יהודי וילנה. מקרה שני, אשר מר לזר העלה בזכדונו_, מתיהם לזמרת וילנאית נודעת, היא לובה לויצקי, שנקראה בפי תושבי הגיטו — זמיר הגיטו הוולנאי. אשה זו נתפטר. על ידי מורד ליד שער הגיטו כשברשותה כחצי קילו קטניות אותן רצתה להברית עבור אמד, הזקנה שחיכתה לד. בגיטו. פראנץ מורד היכר. את לויצקה מכות רצח, שלה אותה לפוסאר ובחסד אחרון הירשד, לד. לשיר שני שירים על פי הבור; ואחד מהם: "אלי, אלי למה עזבתני‭"... ‬ יחד עם זאת, אמד מד לזר, יש לרשום לזכותו של מורה כי בגלל מעשיו האכזריים והתעללותו ביהודים היחד. וילנד. ערש תנועת הפרי שהמה בגיפאות פולין וליטא.

חוקר תקופת השואה, הד"ד נג דבוז'צקי, ‬ ‭;. יפר כיצד ניצח מורד על העברת החולים _^בית־ההולים של הגיפו בוילנה למקום ה־ , "שמדד" הד"ר דבוז'צקי סיים את ‭. ',.. ;'ת‬־ המזעזע על פעולותיו של הרוצח במלים: "עצם המצאותו של מורד באוסטריה הוא לעג לדין ולמשפס. יועמד רוצח ההמונים למשפס‭''!‬ הד"ר ל. ברנשטיין, מזכירה הכללי של ההנהלה הישראלית של הקונגרס היהודי העולמי, שאף הוא נמנה על לוחמי המחתרת בגיטו וילנה ומפקד הפרטיזנים לאחר חיסול הגיפו, הביא לידיעת הנוכהים את הפעולות שנעשו עד כה להסגרתו מחדש של הפושע הנאצי‭:. ‬ משלחת של לוחמי המחתרת בגיטו וילנה ביקרה בין השאר אצל השגריר האוסטרי וזה הבסיח לעשות כל אשר בידו על מנת להשפיע על ממשלתו שתענה לתביעתם. מאחר ועד היום הזה, כלכומר כעשרים יום אחרי הפניה לשגריר, לא נתקבלה ממנו כל תשובה — הוחלט להביא את הענין בפני דעת הציבור.

⁨לחיצה על "ביטול" תעצור את ההדרכה. לחיצה על "אישור" או בכל מקום אחר תמשיך את ההדרכה⁩

⁨להסתרת חלונית המידע או התאמת את רוחב הצפיין⁩

⁨להגדלת הצפיין⁩

⁨להקטנת הצפיין⁩

⁨מעבר לגיליון הקודם⁩

⁨מעבר לדף המידע על הכותר - לצפייה ברשימת כל הגיליונות⁩

⁨מעבר לגיליון הבא⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הקודמת⁩

⁨חזרה לרשימת תוצאות החיפוש⁩

⁨צפו בתוצאת החיפוש הבאה⁩

⁨לחצו על הכפתור הימני של העכבר ועל ⁨מאמר⁩ כדי לצפות באפשרויות⁩

⁨הפעלת מצב QA⁩

⁨לגזור חלק מהעיתון⁩

⁨זום אין ⁩

⁨זום אאוט⁩