⁨⁨חרות⁩, 7 ספטמבר 1954⁩ — סכום החפירות הארכיאולוגיות של העונה [⁨כתבה⁩]

סכום החפירות הארכיאולוגיות של העונה

עוגת החפירות השניה הסתכמה במכפי ‭; 1_j_$_gn‬ -ארכיאולוגיות חשובות שנתגלו ב־ _קין§י4משק חל־יוסף' קיבוץ _הזויע וטבריה — על"יי כך נודע ממחלקת העיתונות שב־ משרד _ההינוך והתרבות. י _תגליוועבקיפרי . בחפירות שבוצעו בקיסרי בין ד, ־13 ביולי ל‭\2-‬באיגובמ _־, בהנהלתו של מי שמואל ייבין> . מנמל מחלקת העתיקות של משרד _החיגוך "והתרבות, נחשף חלק נוסף של החצר י , המרוצפת שיש‭., ‬המשתייכת לתקוכה -הבוז י אנטית, שנחפרה בעונה הקודמת' עדיין לא‭., ‬נמצא קצה הדרומי של החצר, אם בי 'דחםירה כב י ר הגיעה למרחק 21 מ' מקצהה _<הצפוני ‭. , '‬כן נחפר שכח הגובל את החצר י _ואןז הממה שמצפונה מצד מזרח. במפלס המבנה _הביזאנשי?נמצא חדר _מחצף פסיפס ז?בן‭?_, ‬אולם-מממדיו המדויקים עדייו לא ‭_4 - , ‬קב?נו‭»-‬שופ שבחלקו הצפוני הושקעו שתי י: •בריכות מים שטותית בתקופה הערבית הקדומה. בחלקו עלה" השטח הנ"ל' את ‭';'‬•. הרחוב, ־ מרוצף פסיפס מצפון למדרגות ‭':‬_ונתגלו, בעונה הראשונה. נמצא פתח כניבד ‭'... ‬מן. הרחוב. אל השטח המזרחי‭?. ‬ידו נמצאו '_ג‭_»:‬_זברימ רבים של תשבצי ציפוי קיר!ר.

י י , עשנלים שיש •• בדגמים שונים. דומה, כי הבנייך־הביזאנטי שימש גם בתהילת הת ־ ־ קו פ ה ־־ הערבית' הקדומה‭;. ‬_לאחר מכן חלה ‭- , ‬ הפסקה מסויימת בשימוש בו, ובהמשכה * יגצנוביו בכמה. מקומות רבדי חול, שהובאו ‭"r‬ ברוח. לעל לרבדים האלה מצויות, כפי _; הנראה, שתי י שכבות דיור מן _התקווה "הערבית - הקדומה (במאות' הח'יהי"ט 7־ ‭'"‬ספנה"נ‭. (‬בשכבה העליונה מאלו ניכרים בהרבה מקומות, שרידי דליקה גדולה למדי. י _, רעל לשכבת השריפה באה שכבת הישוב י ‭'" ~‬ י־ד. ע 'לי_#ה‭, '‬השייכת לתקופה ד. צל‭:_1‬ית. _החכי־ רות •'תמעכנה• 'בשנה‭'?‬הכאה. ‭? '" "‬ *וידי כניה כתלייופןזף ־ "" _בנקבות כריית בריכה על מדרון !נבעה ‭"7‬קומי _כנמזק־ תל־יוםף, נתגלו שרידי בנייה • י"־ ודורםי‭'_^‬המשזזייכי ־ י ס " לתקופת המעבר מן ע התקופה הכנענית "הקדומה לתיכונה. נ. צורי u גיצןי חפירת בדיקה מטעם'מחלקת העתי־ ‭?;'‬ות;בה: נחשפו יסודות של בית מגורים

הכולל חמישה חדרים, ביניהם _אחדים המ־ _רוצפיס אבנים קטנות וחרסים, דרומית לבית מתפתלת גדר בנויה אבן לאורך על 50 מ' לערך, ובקצהה נתגלה מבנה מעוגל, אולי מגדל. שממנו שררו רק היסודות. מצדו הדרומי של המגדל יוצאת חומה, בקצהר. נחשף כבשן הבנוי אבנים בצירה סגלגלה, לפני החפירה נערך בקר "כידי על גבעת קומי. הסקר העלה _שמררונותי־ הדרומיים־מזרודים י של הגבעה ישנם דירו' גיס חקלאיים נרחבים. נלקטו חרסים ולהבי מגן המעידים כי הדירוגים משתייכים י לתקופת המבנים' שנחשפו עתה בחפירות. מתקבלת _תניונה של ישוב חקלאי מפותח שישב כאן במאות הכ"א־הכ' לפםה"נ. הפירות בקיבוץ הזורע עקב עבודות פיתוח בקיבוץ הזורע נתגלו שרידי בנייה עתיקה. מר ל. י . רחמני ביצע הפידת נביון במקום מטעם מחלקת העתי־ קות' לשם קביעת מהותם של שרידים אלה. נחשף בשטח בנייה (סלטרפורמה‭, (‬ שכנראה שייך לישוב חקלאי קטן. במקום נמצאו שברי כלי חרס העשויים מן. החמר המקומי, והשייכים למאה הכ"א־הכ' לפנה"נ לערך. כן נמצאו כלי הצור והאבן האופייניפ

לתקופה בית . מרחץ רומאי בנזנ"ו ‭.. . ?‬ בטבריה נמשכו החפירות בהנהלתו של מר . ב י רבני מטעם מחלקת העתיקות של משרד החינוך והתרבות בשטח בית המרחץ העתיק' ממערב לבית המוקד שנחשף בשנ" שעבר‭, -‬נתגלה עתה 'אולם' החמים (קאלדדיום‭_"(‬ המרכזי. בקצהו הצפוני בריכה גדולה ומעוגלת, וביתר השטח בריכות קטנות מרוצפות שיש' תקשורות עם רשת ביוב מהתקופה הביזאנטית. חלק מהאולם הזה נהרס עוד בתקופה הערבית, כשנחפרו 'בו בא ר, ממה' והנוחר צינורות ביוב. בעונת החפירות הנוכחית נמצאו שני בתי מוקד . נוספים, ־מחוברים ע"י מעבר צר. בית המוקד המזרחי בנוי עמודים העשויים לוחות חרפ, וקירותיו הדרומי והמזרחי •מעוגלים. בית המוקד המערבי מרובע ובנוי ברירי לומה. במשך החפירה הבורר. שביה. המרחץ כגר שימש בתקופה _הרומאית.