⁨⁨חרות⁩, 14 יוני 1950⁩ — הוחלט לא לתת חוקת יסוד למדינה [⁨כתבה⁩]

הוחלט לא לתת חוקת יסוד למדינה

הכנסת הראשונה מעלה אתמול בתפקיד שהוטל עליה ע"י הבוחרים

תוך : חוסר אחדות _קואליציה הוחלט על חקיקת חוקי יסוד _שיתאבלו פרקים פר7_ןים

מליאת ‭;", "‬פת הן‭'.. ‬יטה פהצפעה. שמית אמש כישיבת ערפ י פוערת, לקפל את דעעת הפש־ה של י. הררי בשאלת חוקת . _זי&וד ?מדינה‭. '‬ ?שתתקבל פרקיפ •!רקיפ. בישיבה השתתפו 103 מציר• - ח3נפת, כולל השרי . בעד הצעת י. הררי הצביעו חברי מפא"י פרוגר _פיפייפ, הפפרדיפ, וויצו‭-, ‬ ביהד‭50‬ _ציריפ. נגד הצביעו 38 צ י ירים - ומדי פי, . דרות, ציוניפ ‭,. "_5‬_יייפ, מפ"פ. והלוהמיפ‭15. ‬ חברי החזית הדתית נמנעו

. לפיהצעו. זו מטילה _הצנפת' _?ל ועדת החוקה להכין הצעת ‭. _npirt‬למדינה‭. -‬ההוקה ‭_Hr. Fi‬ בנויה פרקיפ־פרקיפ כאופן ש‭-?-‬ל אהד מי‭?:‬יהווה הוק יפוד »פני עצמו. הפרקיפ יובאו צפ‭-*-‬י הכנפת ־במידה שהועדה ת'ג‭- . --‬ייפ ‭>'‬ת עבודתה‭.. ‬ לח־ישתם של;רו‭::‬ ם (מפ"ם) וד"ד בדר (חרות) מבעל ההצעה להגדיר לאיזו :_יםיז הוא‭.. ‬מתכוון, הראשונה או הבאות אחריה. נמנע י. הדדי מלענות. _־ ההצבעה השמית על הצעתו של י. הדרי התקיימה לאחר הצבעת נסיון שמית;יעל הצעותיהם ה‭!. *‬דדות של 3 הגושים _בכנםת. (_הצזות מפא"י, _סרוגדסיביים, הצעת _ה־י3 והצ_^ת החזית הדתית) כי רק לאתר ש ‭:v‬־ תו של הררי קבלה בהצבעת ;סיוןאת מסמר הקולות הגדול ביותר, כ־50_ילע:_י . _גת ‭' 39‬ מזל הצעת ה־37 ד13 של החזית הד; י מית הועמדה הצעת הדדי להצבעה שמ?ת ג1ספמ וסופית.

א. צ. גרינברג הצביע בעד הצעת י. הררי צמוםרו הצהרה כי כל עוד ירושלים איננה בירת ישראל, המדינה לא הגיעה לגבולותיה הגיאופוליטי •ם הקבועים תהליך קיבוץ הגלויות. לא הושלם אין הפרלמנט הזה מהווה את הבמה העליונה המוסמכת ל־קיקת !חוקת‭, . ? ..... ‬ הצעת ה‭37-‬ לעומת הצעת־הררי הוגשה למליאה ה־ צעת־נגד בשם 37 חברי הבית ע"י 'בר" יר, ידה (מפייט‭. (‬ לפי הצעה זו מחליטה הכנסת להטיל עי' ועדת החוקה להכין את חוקת המדינה ולהגישה לכנסת הראשונה. על אתריכי גמר עבודת הוע ‭:. ‬ תחליט יםת‭. " ‬

בעיות היסוד של המדינה ייעשה על פי חו. היסוד. עמדת הרות קבלת ההצעה על יצירת החוקה פרק ש פרקים אינה אלא השתמטות ־ ממתן חוקת יסוד‭—, ‬ אמר בן־אליעזר בנמ_> . עמדת חרות. העובדה שסיעת מ&א"י ביחד עם שותפיה בקואליציה הצביעו עבור "הי צעת הפשרה" ע . ה. מראה הכוונה להשהות את מתן החוקה. םיעת תנו־ ‭. J‬ההר‭... ‬רואה בחוקה גם תעודת יסור לשחרור המולדת ט. ה.

דת ישראל. עמדה זו היא שגיאה לפי דעתם י שעלולה להתנקם בעתיד בעניניד. של היהדות הדתית. ? ההצבעה עברה תוך התנגשות בין מפא'יי ומפ"מ ההצבעה על סעיף החוקה התנהלה מחוך מתיחות ועצבנות והתנגשות מתמדת בין סיעת מפא"י לבין סיעת מפ"פ, לאחר הופעתו של בךגוריון לפי המיקרופון. בן־גוריץ הטית בדבריו בהתחלת ישיבת ההצבעה על קבלת הצעת ה־37 שהגישה בר יהודה בגלל אי־היותד, חתומה בשמות המציעים, ההצעה היא אסמכתא ובאם היא לא חתומה לא היה רשאי נשיא הבית _לקבלה ולהרשות הדפסתה. הוברר לאחר זה כי הוגשו 2 הצעות בשם ל3 חברי הבית אחת בתור הצעה ואחת כדבר דרישה להצבעה שמית. בטעות הוקרא

שמו של א. כהן (הפרוגרםיבים) שחתם רק על הדרישה להצבעה שמית גם כמשתתף בהצעת ה־‭. 37‬ דבריו של בן־גוריון עוררו תגובה חריפה ביותר בשורות מפ"ם ובר־יהודה ב־ דברי תשובתו ציי* כי אין זיוף ברשימות, אך מזייפים אה ההתחיכויות לבוחרים. גם גיל — (הציונים הכלליים) טען כי לא היה מקום לשאלתו של ראש הממשלה ובעיקר לתוכנה הפורמלית כפי שהועמדה על ידי ראש הממשלה. הדורש מכולם התעסקות — פחות בפורמליות. ירהפפויג (החזית הדתית) ציין כי יש להגיב על דרישתו הנ"ל של בן־גוריון כי " אין חובת מתן חתימות למפרע. משום כך הוא מציע להעביר את בירור האיגצידנט לועדת הכנסת. הצעתו זו נתקבלה על ידי כל חברי הבית.