⁨⁨חרות⁩, 7 דצמבר 1948⁩ — התלה התמירה בתעלומת רצת מירוניאנסקי [⁨כתבה⁩]

התלה התמירה בתעלומת רצת מירוניאנסקי

ן מיכאל כהן טוען. כי היה עד ראיה לרצח

ביום הראשון לחקירה הפומבית של הועדה הציבורית שנתמנתה % הממשלה לבידור מסיבות מותו והעלמו המסתורי בקיץ ‭1941‬ של מזכיר המפלגה הקומוניסטית 1 בת"א סיומה מירוניאנםקי , העיד תחקר כשלש שעות וחצי מיכאל כהן1שנדוז לפגי שבועות מספר על רצח אשתו. יפה ל־‭15 ‬ שנות מאסר. העד הובא מכלא פ"ת תחת משמר מזוין לאולם ביה> לשם מסירת עדותו בקשר עם רצח מירוניאנםקי.

- *דחו שי כחן — שלפיה הוא היוו *ד־ראימ ירצח מיךוןיאנםקי ולהוצאת הג־ מיו; נ ?נין הבולשת ביפו — נשמעה בנ־ •י6ה העצוח־. קיי הקהל הרב, שמילא ווה *ל‭/8‬בי*פ השלום בח"א. שבו החיה מ וקירח הפומבית. בין הנוכחים: בני משפח! הנרצח. מראש* המפלגה הקונןו־ 0 ניםטיו; ופעיייד*, עורכי־דין ועוד. ועדת וזחקיר? מורכבת מעו"ד פר עייאש — *ויר. עויד ניר־רפיקם ום. שטנר. בשם אימנה מירוניאנסקי מופיע עויד מ. עבו. כמשקיפיפ בחקירה ישבו פדקיים המדינה ח. כהן ופרקליט מחוז ת"א עויד 4 הרפזי. עדותו של מיכאל כהן רא^זון העדים היד. מיכאל כהן. שהובא לבית !הפשפם חו^ת משמד כבד. הוא שדת במשטרת ת"א ואחיכ נתמנה יפז־ כיד הםי. איי. די. ביפו. בתפקיד זה היה עייו יתרגם ראפוןטיפ מעברית יאנג־ יית וכן היה עורך את שאלון האסירים• בבוקר אחו — סיפר העד — בקיץ ‭, 1941 ‬ הביאו לפניו 3 אנשים• הוא מילא את השאלון, והאנשים הועברו לחדר שני לחקירה. •זיטות "החקירה" של סי. איי. די. הקן ין שטיינברג שרת באותו זמן בסי. איי. די. בדרגת קורפורל. 'כן שדת שם השוטר גילבין. נץ השלשה שהובאו אד תו בוקר לפני בהן היה סיומה מירוניאנ־ םקי. ןזקירתו של מירוניאנםקי נערכה בחדר השני הסמוך לחדרו של כהן. הח* קירה [החלה בשעה ‭10‬ בבוקר, וכחצי שעה אחרי התחלתה שמע העד צעקות

! . שטיינברג הכה באלה בראש מירוניאנםקי" הקצין שמאי פקד על העד יסגור את הדלת, אולם הוא הספיק יראות כיצד הק־ צין שטיינברג פרים איה ומוריד אותה עי ראשו שי פירוניאנסקי. הנחקר נפל פן הכסא כשהוא פתבוסם נדפו. השתרר שקט בחדר. ואחרי זפן פה ראה כיצד הובא הרופא הערבי מיפו ונכנס יחדד החקירות. הרופא אפר יו אחר כך. כי | פירוניאנסקי פת. גוויה עטופה שמיכה יהין פםר העד, בי ראה, שארבעת הקצינים שהיו בחדר החקירה הוציאו את הגומה עטופה שמיכה, עי איונקה יפםה והעמיסו אותה עי טנדר המשטרה. שחנה ליד בנין הבולשת. העד השגיח בעד חיון הפרוןדור, שהטנדר זז יכיוון יפו. יפחרת שיפש הפקדה נושא ישיחה בחוגי הבוישת. כהן מוזהר אותו יופ ביקר אציו הקורפורי שטיינברג ואפר לו:. . כהן. לא דאית ולא שמעת כלום. תשפור על פיך!- ו שטיינברג הוסיף — טען העד — שיש להרוג את כל הקופוניםטים. בת"א או ביפו כעבור יפיס אחדים ראה העד ברחובות תיא מודעות גדולות מטעם המפלגה הקומוניסטית הפאשיפה את שמאי, שטייג־ בדג ואחרים ברצח. העד נוכה אז. שה־ מודעה הכילה בערך את כל הפרטים הנ־ בונים.

נשיא הועדה המסיק את העד ואמר. כי . במודעות היה כתוב כי מידוניאנםקי נד־ צח במרתפי תייא. האם לא ראית סתירה! העד השיב, כי אינו זוכר, אם שם לב לסתירה זו. יהין חקר הנשיא, מ. עייאש את העז כהן, אם הוא ביקר בשייחותו שי שטיינברג אצל האימנה שי סיומה מירוניאנםקי ברחי וורבורג. העד הכחיש. גילה את הסוד - כי אותם הקצינים ניהלו את החקירה בדבר רצח אשתו הנשיא המשיך יחקור את העד בקשר עם כרוזים מטעם המפיגה הקומוניסטית עי הרצח אז ועי הגגתו. העד מסר, כי שמר על הסוד כי הזמן. ובפעם הראשונה סיפר על הידוע יו עי הרצח לעורכי* הדין זליגמן וקריצמן. שלימדו עליו םני־ גוריה במשפט רצח אשתו יפה כהן. הוא ההליט אז להפסיק את השתיקה, כשנוכח ידעת, שאותם הקצינים הבלתי הגונים וחםדי־המוםר םנהיים את החקירה בד־ בר רצח אשתו שי העד. שתי עדויות חלק משאלותיו של הנשיא נסבו עי עדות שמסר כהן בפני הקצין סופד. שח* קר את פרטי דצח מירוניאנסקי. הנשיא הקריא קטעים מעדותו זו, שהיא בחיקה בניגוד יפרטים שמסר בחקירה הפומבית. העד טען. כי העדות בפני הקצין סופר לא נרשמה באופן מדוייק. ,. פרקליט המדינה רוצה לטשטש את הרצח, כשם שטשטש את משפט סילבסטר" בין השאר אמר העד כהן, כי פרקליט המדינה רוצה לטשטש את עגין רצח פירוניאנםקי, כשם שטשטש את משפם םייבםטר. העד הוסיף, כי יש יו יספר יפני ועדת החקירה פרטים גם עי פרק* ייט המדינה כהן. המשד החקירה — הבוקר־ בשעה ‭. 8. 30 ‬