⁨⁨המזרחי⁩, 14 אוקטובר 1920⁩ — ' ‭^^ '=-_' ‬ [⁨כתבה⁩]

' ‭^^ '=-_' ‬

אל כל חברינו ואגודותינה

עת לעשות!המבטא הזה שגור עתה בפי כד יהודי ציוני ומן הראוי שיהיה חרות על לוח לב כל אהד מחבדינו־לדעה_, עת לעשות!אנחנו המזרחיים מחויבים עכשו יותר מבבל זמן ועדן להראות במעשה את * אהבתנו לתורתנו וארצנו. אם נחמיץ את השעה, סכנה גדולה צפויה להסתדתתנו ולמשאת נפשנו. הרגע הזה דורש ממנו במפגיע, שנרכז את כל מרצנו בעבודה לשם תנועת המזרחי, ושנראה ונוכיח במעשים ממשיים הנראים לעיני כל, שאנחנו הציוניים הדתיים חפצים ויכולים לרכוש לנו בארצנו הקדושה עמדה מתאימה להתכלית הקדושה, שאליה אנחנו שואפים, כלומר: שבלוד־1 הישוב _בארצנו _בד־זתאם גמור אל _תוררתנו _ודרמנו הקדושה. העבודה באגודותינו: א. _רתעמו_^ד־ז.

כל אגודה מיסדת בתוכה ועדה מיוחדת להפצת הרעיון. הועדה הזאת מארגנת מתוך חברי המקום קבוצה של גוזמים ומטיפים ודואגת בשביל סדור של נואמים פומביים ־ לתכלית הפצת דעותינו. הועדה משתדלת להזמין מזמן ‭pf?‬ נואמים ממקומות אחדים ולהמציא לקהל הרחב המקומי את הספרות הנאותה של המורחי ‭" . _*‬ הועךה דואגת גם בשביל הפצת העתונות . המזרחית ומשתדלת, שהשבועוןהמזרחי‭, "‬_כלי־המבטא היחידי של הסתדרותנו, " ימצא מהלכים בין כל העם. > ב. עבודדיז _רוחנית עי יד כל אגודה ואגודה תתיסד ועדה מיוחדת ליהדות ותרבות. הועדה הזאת מארגנת שעורים: לגמרא, מדרש, תג"ך ושפת עבר. הועדה הזאת מתענינת בכל _הדברים הנוגעים להדת בכל אתר ואתר ומשתדלת, שצרכי -הדת של הקמל הע_5רי , חלן :מוםפקים בשלמות. הועדה מתענינת בעניני התנוך, ביסוד חדרים מזרחייפ ובהפצת השפה העברית וידיעת היהדות בכל שדרות העמ ובוראת ספריה מתאמת בשביל חברינו והקהל הרהב. ,

_^ז _בםם_irr "קרן"הגאולה‭. "‬למותר היא לנו להראות על ערכה חרב של קרן זו, שתצליתה להשיג את האמצעים החומריים ;הנחוצים, בכדי להקים את הריסות ארצנו ולבנות בית נאמן לעמנו. בכל עיר ועיר צריכה להוסד לתכלית זו ועדה _מיוחדים שבה _ישתתפו המזרחיים והציוניים. אנו פסעימים_, שבהנהלה של /קרן הגאולה" (הלשכה נמצאת בוורשה סנטורסקה ‭(32‬ משתתף הועד ‭" Warszawa, ‬ המרכזי של המזרחי" במדד, שוה לועד המרכזי של הוזסתדתת הציונית בפולין, _*נל הכספים של . קרן הגאולה" נשלחים על הכתובת: ‭Dom Bank. D. M. Szereszowski, WarszawaZelazna Brama H1. ‬ Q _־ ‭DIa, KEREN HAGEULAH* . ,. ; . .. ‬ קרן קימת לישראל‭. "‬בחלק ההסתדרותי של עבודה זו נכנס בימים האחרונים שנוי. מהיום והלאה תתקיים בשביל ‭. "‬קה>ךל רק לשכה מרכזית אחת ש1 כל ההםתדריות המזרהיות והציוניות, גם בלשכה הזאת עובד הועד המרכזי שלנו את עבודתו _בהשתתפות שלמה עם צל הציוניים. על אגודותינו פעכשו לפנות בדבר כל־ עניני הקהקךל, כמו דרישת החופר _לקבוץ־כספים , משלוח -זזכספים וכדומה רק ללשכה המרכזית של _חקהקףל עפ*י הכתובת: ו ‭"עקיבא/ ־ רבי ד‭" Biuro _Sjonistyczne Keren Kajemet Leisroel_", Warszawa, Grzybowska _M 13. (‬ ה"תחכמוני‭""‬קופרת נגשים אנו עכשו לגשם בחיים את זה המוסד, אשר העדרו אגו מדגישים כלנו. בחודש זה כבד יפתח בוורשה בית ובלתי להסתדרותנמ וירכשלוהכרהשלמה תפארת בפולין מקום צעירינו יתפס חשוב מאדבחנוך של תמדרש לתורת ישראל וחכמתותחכמוני_" תחת הנהלתו של הרב הגאון רבי שלמה דוד כהנא _והפרופיסור ד"ר מאיר באלאבאן. יש _" מוגבלת לקוות, שהמוסד של כל הזה היהדות יהיה הפולנית.

אולם בכדי שיהיה ביצלתנו לשכלל את המוסד הזה במדד. נאותה ולחחזיקו על הגובה הדרוש, מחויבים חברינו לתמך " *ידעו בכל מה שאפשר. צריך רק להשים לב אל היוקר השורר במדינה והמאמיר מיום ליום, בכדי לשער את האמצעים החמריים זזנחוצים לכלכלת מוסד צזה. ולכן על חברינו לחדש שוב את העבודה בשביל "קופת רבי עקיבא‭, "‬שכבר הספיקה להתחבב על הוגי החרדים י הלאומיים. _^ על יד כל אגודה ואגודה צריכה להוםד ועדה מיוהדת לטובת "קופת רבי עקיבא/ שחבריח יסדרו קבוצי=צספים חן גוצורות של תרומות חדשיות והן בצורות של נדבות זמניות. אנו מעירים את חברינו על תוי "קופת. רבי עקיבא‭, "‬שכבר הוצאו לאור על ידינו זה כבר, אשר ממכירתם תגדל הכנסתה של קופת החנוך שלנו. כן גם יש ברצוננו לארגן שעורים למורים, כדי לאפשר הנוכמ של מורים מזרחיים הגונים בזמן קצר ביחס. אבל כל זה אפשר יהיה לגד להוציא אל הפועל אם רק אתם, ה. ג‭,. ‬תעמדו לימיננו ותשתדלו לרכש לגו את ־האמצעים הדרושלם. ־ה) _דמםתדרורת. סדור החשבונות הישנים. בל אגודותינו נדרשות במפגיע לסדר את חחשבונות הישנים בעד השקלים מהשנה העברה. צספי השקלים הנמצאים תחת יק צריכים להשלח תידמ להלשכד. המרכזית ביתד עם השקלים שנשארו בלתי נמכרים. דעו, ‭!5-‬י _53י ד. _שואת החשבונות הישנים אתם מכניסים ערבוביה בעבודתנו ההסתדרותית.

ארגון האגודות. הרבה הברים מהועדים, שהיו קימים בראשונה, נמצאים בודאי בצבא, או מסבות אחרות אינם יכולים להשתתף עכשו בעבודתן של האגודות, ולכן מן ההכרח הוא שתיכף יבחרו חברים אחרים. במקומם בכדי שהעבודה המחודשת לא תדע עכוב ולא תמצא מכשולים מפאת חסרון צחות אקטיביים, כל האגודות מתבקשות להמציא לנו דו"ה מפורט ומדויק מעבודתם במשך השנה העברה, בכדי שנוכל לרכש לנו מושג נכון ממצבן ומעמדן. ‭? . ‬ • ? י בהתחדש עכשו העבודה נשתדל מצדנו לעמד לימין חברינו בכל האמצעים שיהיו בידינו, כדי לעזר להם בעבודתם התעמולתית והמפלגתית. אולם עלינו להעיר, שצרצי הסתדתתנו מרובים ואי אפשר לנו לעשות גדולות בשביל התנועה כל עוד שחברינו לא -ימציאו לנו את האמצעים הכספיים הנחוצים. יעמד נא כל אחד מחברינו על משמרתו . וימלא את חובתו בשלמות. ישתדל נא . כל אחד לרכש חברים בשביל המזרחי. באמת כל יהודי נאמן לדתו ממילא חובב את־רעיוננו, וצריך רק למצא את הדרך להכרתו ולהבנתו, ויציר ויבין, שהמזרחי" " הוא ההסתדרות היחידה, שיש ביבלתה להגן ולשמור את היהדות הישנה בכל פרטיה ודקדוקיה ולבנות בבת אחת את עתידנו על _יסודות אקונומיים ותרבותיים מוצקים. הבה ונעבוד ביחד את עבודתנו הקדושה בשביל עמנו וארצנו' בדבר העבודה _האדץ־ ישראלית נבוא בחוזר מיוהד בימים הקרובים. _בברכרמ _ד־זמזרחי ‭'*‬_פרהשין חי‭';**‬ . הועד המרכזי ‭W. . ‬ הסתדרות ה"מזרחי" בפולין.