⁨⁨המשקיף⁩, 29 אוקטובר 1945⁩ — המזרחי הסתלק מהלו־הווח האופוזיציוני [⁨כתבה⁩]

המזרחי הסתלק מהלו־הווח האופוזיציוני

_תובעתן מהרב פישמן לחזור למשרתו בסוכנות - הרב גודד להנהלת הסוכנות במקום דר• בארט

על תקציב של רבע מיליון לא"י למוסדות "המזרחי" השונים ועל הטלת חובה על הרב פישמן שיחזור להנהלת הסוכנות, הוחלט בכינוס "המזרחי" שננעל אתמול אחה"צ בירושלים. הכינוס נמשך שבוע שלם, והבעיה העיקרית בו היתד, פרשת היחסים בין המזרחי והפועל המזרחי. הרב ברלין חזר בו מהתפטרותו מן המרכז העולמי ובמרכז החדש נבחרו 4 נציגים של המזרחי ו־4 של הפועל המזרחי. מן המזרחי: הרב ברלין, הרב גולד, הרב יעקב ברמן והרב מ. אום־ טרובםקי. מן הפועהמ"ז: מ. שפירא, הרב א. נייפלד, א. קםטנבוים וזרח ורהפטיג. יצאו י. ה. פרבשטיין מהמזרחי, שנבחר כחבר כבוד לכל ימיו רא. _גניחובסקי מן הפועהמ"ז. החברים החדשים הם הרב ברמן, הרב אוסטרובסקי, וורהפטיג וקסטנבוים. הרב ז. גולד נתמנה כנציג "המזרחי" בהנהלת הסוכנות במקומו של דייר א. בארט, שאינו יכול לקבל תפקיד זה, קריאה להצה"ר ממרכז המזרחי נמסר לנו נוסח ההתלטות

ובתוכן החלטה שבה: נאמר: "לאור המצב בישוב ובציונות המחייב את ליכוד החזית הפנימית לקראת ההיאבקות הפוליטית פונה הכינוס להסתדרות ‭, . ‬ הרביזיוניסטית לשוב לתנועה ‭. "הציונית‬ לעומת זאת חסרה התביעה, שדובר עליה בפתיחת הכינוס, על התפטרות ווייצמן והנהלת הסוכנות, ואף לא הוחלט על צעדים שינקטו, כדי לאלץ את הנהלת הסוכנות הקיימת להתפטר. בין ההחלטות האחרות — החלטה המוסרת כי באמצעות הד"ר ש. פדרבוש, מפקידי הקונגרס היהודי העולמי בארה"ב, בא המזרחי לכלל הסכם עם גוף זה, כדוגמת ההסכם עם הנהלת. הסוכנות, מתוך טענה שגם הקונגרס העולמי הכריז על , מדינה עברית. כן נתקבלו החלטות על משלוח תשמישי־ קדושה וכלי־קודש לקהילות החרבות באירופה.